Bloten of (nog even) niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Bloten of (nog even) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 10:46

Ik zit in dubio..

Even voor de beeldvorming: ik heb mijn paarden op een weiland staan waar het gras tot ongeveer 50/60 cm hoog staat. Het gras is haast hooi op het land.
Ze staan nu op een afgezet stuk en krijgen er telkens een strook van zo'n 4 meter bij waar ze dan weer een paar dagen van eten en ik haal er een zelfde strook vanaf waar het gras weer kan terugkomen.

Omdat het gras zo hoog stond toen ze erop gingen, is er een flink gedeelte plat gelopen wat ze nu eigenlijk niet meer eten en ook als 'wc' gebruiken. Nu ben ik dus in dubio of ik die stukken zal bloten of ze gewoon even geen stuk erbij zal geven tot ze daar ook gaan eten?

Ik schep dagelijks de mest weg en het is echt nog prima gras wat er op die plekken staat, maar ik kan me ook voorstellen dat ze gewoon niet willen eten van hun 'wc' gras en dan eerder de rest nóg korter eten dan daar aan beginnen.

Dus wat is wijsheid? Het goede gras toch maar bloten of ze even geen nieuw stuk erbij geven en toch proberen ze dit gras wat verder te laten opeten?

Christavang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:48

Hier is het zaterdag gebloot, land is er goed van opgeknapt.
Volgende week een tank mest erover.

Bij mij hadden ze ook veel gras plat gelopen en aten ze ook niet meer.
Nu eten ze het wel goed, nu het zo kort is.
Het lange spul wat afgemaaid is, doe ik in grote zakken voor de komende winter.
Laatst bijgewerkt door Christavang op 05-08-13 10:50, in het totaal 2 keer bewerkt

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:48

Ik zou bloten, kan er weer mooi nieuw gras groeien :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:52

Ik denk dat ze inderdaad het andere gras gewoon korter gaan eten. Mijn paarden staan op dit moment op een heel kaal stuk, echt kaal, korte grasjes. Ze hebben twee wc-plekken, daar staat het gras ook veel hoger, 10 tot 20 cm. Geen onkruid ertussen en de mesthopen worden dagelijks zeer grondig weggehaald. Toch blijven ze aan de extreem korte grasjes peuzelen en laten ze de wc-plekken links liggen.

joyce B

Re: Bloten of (nog even) niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:05

ik zou proberen eerst even verder af te laten eten en dan niet meer meters tegelijk er bij geven, maar vaker strookjes van zo'n 20/30 cm. Dan kunnen ze het moeilijker platlopen en onderpoepen.

Dan als ze echt niet meer eten van het platgelopen deel dat bloten. Hier zie ik ze ook regelmatig nog eten van het deels platgelopen deel. Scheelt toch iets. Heb je voldoende gras en maakt het niet uit kun je ook overwegen juist het lange gras te hooien zodat ze daar straks weer beter eten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 11:16

Hooien is helaas geen optie, daarvoor is de huur van materieel in verhouding te duur voor wat het oplevert.

Zoals ik het lees, zal het dan toch de optie bloten worden. Al zal ik deze week even niets erbij geven en eens kijken of ze nog iets ervan willen eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:29

Heb je ze ook op stal of in de paddock? Anders zou je het lange gras ook deels kunnen maaien met de bosmaaier en in de paddock voeren. Dan eten ze het vaak beter dan wanneer ze kunnen kiezen. Heb ik ook wel perioden gedaan. Ook wanneer het land te nat werd.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:32

Sorry, maar wat is 'Bloten'? :+
Is dat grasmaaien? :')

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:51

Ja ;)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:58

Hier afgelopen zaterdag ook laten bloten, ook stukken lang gras wat ze niet aten, gelijk mijn zure haring weg, weer een strak golfbaantje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:02

Patsab schreef:
Hier afgelopen zaterdag ook laten bloten, ook stukken lang gras wat ze niet aten, gelijk mijn zure haring weg, weer een strak golfbaantje!

_O-

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 14:24

joyce B schreef:
Heb je ze ook op stal of in de paddock? Anders zou je het lange gras ook deels kunnen maaien met de bosmaaier en in de paddock voeren. Dan eten ze het vaak beter dan wanneer ze kunnen kiezen. Heb ik ook wel perioden gedaan. Ook wanneer het land te nat werd.

Nee, momenteel staan ze 24/7 op het gras. En paddock en weiland liggen (helaas) niet op hetzelfde perceel. Dus het zou kunnen, maar het is net ff wat lastiger

Haha, Patsab, ik vind je zure haring ook wel leuk gevonden hor! :)

@ Just Sannee: Idd is dat grasmaaien, maar dan alleen de lange stukken.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:43

Sorry weer zo'n gezegde van mijn moeder overgenomen, zo zijn fuchsia's ook beltsjeblommen :o

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 14:46

Oh ja, lekker off topic, maar wij noemen die altijd bellemannen, haha. :)

Negenu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:58

Ik zou bloten, want ik denk dat ze niet van hun wc willen eten :P