Discussie: Brandveiligheid Stallen complexen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karin1985

Discussie: Brandveiligheid Stallen complexen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 20:19

Naar aanleiding van dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1730651&view=unread#unread

Vraag ik mij toch af hoe het tegenwoordig gesteld is met de brandveiligheid in Stallen tegenwoordig. Met name dus de bedrijven waar nog miljoenen in omgaan zoals deze.

Daar zou toch als het goed is een goede smak geld moet zitten in brandwering? Is dat nou nog altijd zo slecht gesteld in deze branche of hebben de gevallen die er zijn geweest gewoon heel erg veel pech??

Bijvoorbeeld het opslaan van stro. Het zal wel aan mij liggen. Maar als ik paarden heb staan die miljoenen waard zijn ga ik geen stro boven hun hoofden bewaren, en eerder het stro op een goede afstaand opslaan.

En zo zijn er meer dingen die ik nog zo vaak zie bij paardenbedrijven. Het is allemaal heel praktisch geregeld, maar of het altijd even verstandig is...
Als het om panden met mensen gaat dan zijn er wel honderd alarmen en procedures om de mensen eruit te krijgen (of uberhaupt te voorkomen). Waarom bij dit soort waardevol goed niet?

(ik hoop dat het hier goed staat)

ApplePapple

Re: Discussie: Brandveiligheid Stallen complexen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:38

idd als ik zulke miljoen dierren heb ga ik geen hooi en stro boven hun hoofd bewaren... bij ons is het allemaal heel oud, maar als het onweert gaat de boer om het uur kijken of alles goed is, en de hond slaat heel snel aan als er iets is! hij hoort het ook heel snel als de paarden hinneken! heel fijn gelukkig!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:36

Het zou geen fluit uit moeten maken hoeveel je dieren waard zijn :n
Een pony van 50 euro lijdt evenveel pijn als een dure dekhengst ...

Wel ben ik met je eens dat de beveiliging en/of controle vaak te wensen overlaat, maar nogmaals, voor mij staat dit totaal los van de handelswaarde van de betrokken dieren !

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:42

Een vriendin van mij heeft enkele jaren geleden een grote brand gehad op stal, stal was geheel gerenoveerd en alles wat je kan bedenken was vernieuwd. Ze had een goed brandsysteem die melding door geeft aan je mobiele telefoon. Ondanks hun snelle handelen hadden 3 paarden een rug flink verbrand en waren de geiten die aan de andere kant van de das stonden dood. Brand kan echt heel snel gaan |(

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:50

Mijn vriend heeft ook een (dieren) bedrijf incl alarmen enz. Maar als het eenmaal fikt dan ben je echt te laat, als je bv isolatie hebt schiet de brand als een bom door hele stal (als iso vlam vat).
Bovendien als je (grote) deuren gaat openen wakkert het alleen maar aan.
Je moet echt het "geluk" hebben het snel te ontdekken enz. Rookmelders vangen in dergelijke gebouwen pas wat op als er al serieus brandje is en dan gaat het helaas zo snel.
Er zijn overigens wel nieuwbouw regels (bv paarden mogen niet meer "hal" in kijken, dus tussen bak en stal moet een muur zitten enz).
Het enige wat helpt is iemand de hele dag/nacht aanwezig.
Alarmen zowel op rook als temperatuur doen het, maar je komt 9vd10 keer te laat.

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 22:57

Ashley5760 schreef:
Mijn vriend heeft ook een (dieren) bedrijf incl alarmen enz. Maar als het eenmaal fikt dan ben je echt te laat, als je bv isolatie hebt schiet de brand als een bom door hele stal (als iso vlam vat).
Bovendien als je (grote) deuren gaat openen wakkert het alleen maar aan.
Je moet echt het "geluk" hebben het snel te ontdekken enz. Rookmelders vangen in dergelijke gebouwen pas wat op als er al serieus brandje is en dan gaat het helaas zo snel.
Er zijn overigens wel nieuwbouw regels (bv paarden mogen niet meer "hal" in kijken, dus tussen bak en stal moet een muur zitten enz).
Het enige wat helpt is iemand de hele dag/nacht aanwezig.
Alarmen zowel op rook als temperatuur doen het, maar je komt 9vd10 keer te laat.

I.m.o. heb je dan dus al een verkeerd soort isolatie materiaal in je stal. Dat bedoel ik dus met te nemen voorwaarden. Dus niet alleen een brandalarm of controle, maar ook gewoon het gebruik van bouwmateriaal etc... Je wil een brand het liefst voorkomen, maar als het uitbreekt dan moet het zoveel mogelijk vertraagd worden en uit jouw post blijkt wel dat in dat opzichte tekort geschoten wordt. Als het brand dan brand het goed in de paardenwereld...

@shirley de reden waarom ik me dit vooral af vraag mij bedrijven van dit formaat is omdat ik eigenlijk verwacht dat deze bedrijven de liquide middelen hebben om serieuze stappen in brandveiligheid te nemen. Ik denk dat de gemiddelde eigenaar van een shet van €50 dat vaak (helaas) niet heeft en dus is daar de reden wel duidelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:02

Je alarmsysteem kan nog zo goed zijn... Vuur is een bitch. Zoals Ashley al zegt, negen van de tien keer ben je te laat, vuur is gewoon onvoorspelbaar en kan enorm snel om zich heen grijpen. De gemiddelde stal ligt volgepakt met brandbaar materiaal, neem alleen al de bedekking in de boxen, grote open ruimtes, veel zuurstof. Dat fikt als een tierelier. Ook als je hooi en stro in een ander gebouw opslaat, met de juiste omstandigheden slaat het over en is er geen redden aan.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:11

Ik denk dat wij een van de eersten zijn die een sprinklerinstallatie in de paardenstal hebben. Wij hebben zelf een aantal jaren geleden brand meegemaakt in stallencomplex (alle paarden zijn er veilig uitgekomen) en om die reden zijn we gaan nadenken over brandbeveiliging in de schuur. Een groot gedeelte van de schuur bevat een houten geraamte, waardoor het ontzettend snel gaat mocht er brand ontstaan.

Daarom hebben we voor een sprinklerinstallatie gekozen. Ik hoor van veel kanten. Ja, maar hoe denk je dat een paard reageert als die sprinkler afgaat? Ja, en wat denk je wat een paard doet als ie omringt wordt door vuur?

Het is een simpele versie van een professionele sprinklerinstallatie (dit houdt in: niet jaarlijks keuren, geen melding naar brandweer en iets minder watercapaciteit als een professionele installatie). Maar wel genoeg om een brand onder controle te houden.

Ontstaat er brand, de sprinklers zijn door de gehele schuur en komt er bij een kopje vuur (en stijgt de temperatuur boven de 58 graden.) Dan knapt het kopje en komt er gelijk water uit) Dit grondwater wordt door een bronpomp opgezogen en heeft een capaciteit van 30 kuub per uur.)

Wanneer een kopje knapt gaat er een alarm af die naar 3 mobiele telefoonnummers belt dat er brand is. Je kunt dan kiezen om eerst zelf te gaan kijken, of direct de brandweer te bellen. In principe kan je nooit valse melding krijgen (of iets of iemand moet het kopje kapot slaan).

Aan de buitenkant van de schuur is een extra aansluiting waarop de brandweer water kan zetten waardoor het sprinklersysteem nog meer water kan aanvoeren. Zo kan de brandweer makkelijker blussen.

Hoe komen we op dit idee? Mijn vriend werkt bij een bedrijf die dit maakt en weet er zelf ook een heleboel vanaf.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:53

_San87_ schreef:
JOok als je hooi en stro in een ander gebouw opslaat, met de juiste omstandigheden slaat het over en is er geen redden aan.

Maar brand in een aparte hooischuur - die natuurlijk gewoon op ruim voldoende afstand moet staan zodat het risico van over slaan geminimaliseerd wordt - geeft wel zoveel extra tijd dat je de paarden kunt loslaten en brand in de paardenschuur gaat echt wel minder hard als er niet een volle hooizolder boven zit. Hooi/stro opslag zou zéker bij grote stallen op RUIME afstand van de stallen moeten zijn. Om logistieke redenen wordt dit nog veel te vaak niet gedaan maar zou eigenlijk standaard regel moeten zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 23:57

Francis schreef:
_San87_ schreef:
JOok als je hooi en stro in een ander gebouw opslaat, met de juiste omstandigheden slaat het over en is er geen redden aan.

Maar brand in een aparte hooischuur - die natuurlijk gewoon op ruim voldoende afstand moet staan zodat het risico van over slaan geminimaliseerd wordt - geeft wel zoveel extra tijd dat je de paarden kunt loslaten en brand in de paardenschuur gaat echt wel minder hard als er niet een volle hooizolder boven zit. Hooi/stro opslag zou zéker bij grote stallen op RUIME afstand van de stallen moeten zijn. Om logistieke redenen wordt dit nog veel te vaak niet gedaan maar zou eigenlijk standaard regel moeten zijn.

Zeker. Mits de brand op tijd opgemerkt wordt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 05:00

paard89 schreef:
Ik denk dat wij een van de eersten zijn die een sprinklerinstallatie in de paardenstal hebben. Wij hebben zelf een aantal jaren geleden brand meegemaakt in stallencomplex (alle paarden zijn er veilig uitgekomen) en om die reden zijn we gaan nadenken over brandbeveiliging in de schuur. Een groot gedeelte van de schuur bevat een houten geraamte, waardoor het ontzettend snel gaat mocht er brand ontstaan.

Daarom hebben we voor een sprinklerinstallatie gekozen. Ik hoor van veel kanten. Ja, maar hoe denk je dat een paard reageert als die sprinkler afgaat? Ja, en wat denk je wat een paard doet als ie omringt wordt door vuur?

Het is een simpele versie van een professionele sprinklerinstallatie (dit houdt in: niet jaarlijks keuren, geen melding naar brandweer en iets minder watercapaciteit als een professionele installatie). Maar wel genoeg om een brand onder controle te houden.

Ontstaat er brand, de sprinklers zijn door de gehele schuur en komt er bij een kopje vuur (en stijgt de temperatuur boven de 58 graden.) Dan knapt het kopje en komt er gelijk water uit) Dit grondwater wordt door een bronpomp opgezogen en heeft een capaciteit van 30 kuub per uur.)

Wanneer een kopje knapt gaat er een alarm af die naar 3 mobiele telefoonnummers belt dat er brand is. Je kunt dan kiezen om eerst zelf te gaan kijken, of direct de brandweer te bellen. In principe kan je nooit valse melding krijgen (of iets of iemand moet het kopje kapot slaan).

Aan de buitenkant van de schuur is een extra aansluiting waarop de brandweer water kan zetten waardoor het sprinklersysteem nog meer water kan aanvoeren. Zo kan de brandweer makkelijker blussen.

Hoe komen we op dit idee? Mijn vriend werkt bij een bedrijf die dit maakt en weet er zelf ook een heleboel vanaf.

Woah dat is echt super! Heb je ook foto('s) hoe het eruit ziet ?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:42

Sjors schreef:
paard89 schreef:

Woah dat is echt super! Heb je ook foto('s) hoe het eruit ziet ?

Idd dat is echt super!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:47

@paard89: goed opgelost !!

Waar vroeger veel branden ontstonden door broei van hooi/stro zal het tegenwoordig meer komen door een onveilige elektrische installatie en dus idd vooral 's nachts voorkomen omdat er dan weinig mensen zijn die het in een beginstadium opmerken (deze zeer doordringende aparte lucht kun je niet missen als je hem éénmaal geroken hebt :o )
Niet alleen is dus het regelmatig doormeten van de installetie een manier om brand te voorkomen, ook schoonhouden en checken van de bedrading/leidingen op bijv. vraat.
Verder vraag ik me af of het niet mogelijk is om de hele stal (als er toch geen mensen meer zijn) kompleet stroomloos te maken. Dit is met één knop op afstand mogelijk.

Ik heb dus zelf een keer haast brand gehad vanwege een slechte verbinding in een aansluitdoos die was gaan 'jutteren'. Gelukkig bleef het bij een doorgebrande aansluiting. Ik moet er niet aan denken als het idd 's nachts was gebeurd. Want net op dát deel van de installatie stond geen aardlek (nu wel).

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:33

Ik sta op een kleinschalige pensionstal, bij iemand aan huis. Meeste paarden zijn van de eigenaresse zelf, staan maar iets van 6 of 7 pensionklantjes.
Die mag van de brandweer geen stro opslaan boven de stallen. Er ligt daar een hele mooie zolder boven, maar er mag echt geen stro of hooi op. Brandweer komt ook ieder jaar langs om de brandveiligheid te controleren, brandblussers te checken, brandslangen etc.

Debbehoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:51

ik las de topic en aangezien wij de veiligheid van de paarden en klanten heel belangrijk vinden hebben wij laatst een nieuw brand alarm laten installeren op onze pensionstal (pensionstal de Debbehoeve in Noord-Holland www.debbehoeve.nl ). Wij hebben als eerste stal het hitte detectie systeem van Innovfoam laten installeren. Dit is een systeem wat goed in de agrarische bedrijven werkt. Het is een soort draad wat langs het plafond van de stal word bevestigd dit draad is hitte gevoelig en alarmeert zo direct wanneer er een temperatuur stijging is. Na dit systeem hebben wij ook gelijk een brandoefening met 2 korpsen afgesproken. deze hebben op een avond de oefening bij ons uitgevoerd. dit was een groot succes aangezien de meeste brandweer mannen geen idee hebben hoe een stal open gaat!

Ons nieuwsbericht en een foto kun je op de link vinden: http://debbehoeve.nl/geen-categorie/deb ... ngssysteem

meer over dit systeem kun je op deze site bekijken: http://www.innovfoam.nl/nl-NL/189/innov ... steem.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:54

Hoe een stal open gaat is één ding, hoe met een bang paard om te gaan een ander :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:22

Ja, dat soort brandoefeningen met de lokale brandweer vind ik ook ontzettend waardevol en als de brandweer in je omgeving daar niet het initiatief toe neemt zou ik als grotere stal zeker zelf eens om zo'n oefening vragen.
Dat hittedetectiesysteem lijkt me ook een goeie, dat detecteert niet alleen rook als iets al vlamt, zoals een rookmelder doet, maar idd ook 'broei'hitte, of hitte door kortsluiting of oververhitting van een machine, nog voordat daar de vlammen uit slaan. Dan ben je de brand dus gewoon een stapje voor, een stapje wat het verschil kan maken tussen levende of dode paarden.