Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ashley5760 schreef:Mijn vriend heeft ook een (dieren) bedrijf incl alarmen enz. Maar als het eenmaal fikt dan ben je echt te laat, als je bv isolatie hebt schiet de brand als een bom door hele stal (als iso vlam vat).
Bovendien als je (grote) deuren gaat openen wakkert het alleen maar aan.
Je moet echt het "geluk" hebben het snel te ontdekken enz. Rookmelders vangen in dergelijke gebouwen pas wat op als er al serieus brandje is en dan gaat het helaas zo snel.
Er zijn overigens wel nieuwbouw regels (bv paarden mogen niet meer "hal" in kijken, dus tussen bak en stal moet een muur zitten enz).
Het enige wat helpt is iemand de hele dag/nacht aanwezig.
Alarmen zowel op rook als temperatuur doen het, maar je komt 9vd10 keer te laat.
_San87_ schreef:JOok als je hooi en stro in een ander gebouw opslaat, met de juiste omstandigheden slaat het over en is er geen redden aan.
Francis schreef:_San87_ schreef:JOok als je hooi en stro in een ander gebouw opslaat, met de juiste omstandigheden slaat het over en is er geen redden aan.
Maar brand in een aparte hooischuur - die natuurlijk gewoon op ruim voldoende afstand moet staan zodat het risico van over slaan geminimaliseerd wordt - geeft wel zoveel extra tijd dat je de paarden kunt loslaten en brand in de paardenschuur gaat echt wel minder hard als er niet een volle hooizolder boven zit. Hooi/stro opslag zou zéker bij grote stallen op RUIME afstand van de stallen moeten zijn. Om logistieke redenen wordt dit nog veel te vaak niet gedaan maar zou eigenlijk standaard regel moeten zijn.
paard89 schreef:Ik denk dat wij een van de eersten zijn die een sprinklerinstallatie in de paardenstal hebben. Wij hebben zelf een aantal jaren geleden brand meegemaakt in stallencomplex (alle paarden zijn er veilig uitgekomen) en om die reden zijn we gaan nadenken over brandbeveiliging in de schuur. Een groot gedeelte van de schuur bevat een houten geraamte, waardoor het ontzettend snel gaat mocht er brand ontstaan.
Daarom hebben we voor een sprinklerinstallatie gekozen. Ik hoor van veel kanten. Ja, maar hoe denk je dat een paard reageert als die sprinkler afgaat? Ja, en wat denk je wat een paard doet als ie omringt wordt door vuur?
Het is een simpele versie van een professionele sprinklerinstallatie (dit houdt in: niet jaarlijks keuren, geen melding naar brandweer en iets minder watercapaciteit als een professionele installatie). Maar wel genoeg om een brand onder controle te houden.
Ontstaat er brand, de sprinklers zijn door de gehele schuur en komt er bij een kopje vuur (en stijgt de temperatuur boven de 58 graden.) Dan knapt het kopje en komt er gelijk water uit) Dit grondwater wordt door een bronpomp opgezogen en heeft een capaciteit van 30 kuub per uur.)
Wanneer een kopje knapt gaat er een alarm af die naar 3 mobiele telefoonnummers belt dat er brand is. Je kunt dan kiezen om eerst zelf te gaan kijken, of direct de brandweer te bellen. In principe kan je nooit valse melding krijgen (of iets of iemand moet het kopje kapot slaan).
Aan de buitenkant van de schuur is een extra aansluiting waarop de brandweer water kan zetten waardoor het sprinklersysteem nog meer water kan aanvoeren. Zo kan de brandweer makkelijker blussen.
Hoe komen we op dit idee? Mijn vriend werkt bij een bedrijf die dit maakt en weet er zelf ook een heleboel vanaf.
Sjors schreef:paard89 schreef:Ik denk dat wij een van de eersten zijn die een sprinklerinstallatie in de paardenstal hebben. Wij hebben zelf een aantal jaren geleden brand meegemaakt in stallencomplex (alle paarden zijn er veilig uitgekomen) en om die reden zijn we gaan nadenken over brandbeveiliging in de schuur. Een groot gedeelte van de schuur bevat een houten geraamte, waardoor het ontzettend snel gaat mocht er brand ontstaan.
Daarom hebben we voor een sprinklerinstallatie gekozen. Ik hoor van veel kanten. Ja, maar hoe denk je dat een paard reageert als die sprinkler afgaat? Ja, en wat denk je wat een paard doet als ie omringt wordt door vuur?
Het is een simpele versie van een professionele sprinklerinstallatie (dit houdt in: niet jaarlijks keuren, geen melding naar brandweer en iets minder watercapaciteit als een professionele installatie). Maar wel genoeg om een brand onder controle te houden.
Ontstaat er brand, de sprinklers zijn door de gehele schuur en komt er bij een kopje vuur (en stijgt de temperatuur boven de 58 graden.) Dan knapt het kopje en komt er gelijk water uit) Dit grondwater wordt door een bronpomp opgezogen en heeft een capaciteit van 30 kuub per uur.)
Wanneer een kopje knapt gaat er een alarm af die naar 3 mobiele telefoonnummers belt dat er brand is. Je kunt dan kiezen om eerst zelf te gaan kijken, of direct de brandweer te bellen. In principe kan je nooit valse melding krijgen (of iets of iemand moet het kopje kapot slaan).
Aan de buitenkant van de schuur is een extra aansluiting waarop de brandweer water kan zetten waardoor het sprinklersysteem nog meer water kan aanvoeren. Zo kan de brandweer makkelijker blussen.
Hoe komen we op dit idee? Mijn vriend werkt bij een bedrijf die dit maakt en weet er zelf ook een heleboel vanaf.
Woah dat is echt super! Heb je ook foto('s) hoe het eruit ziet ?