jaren geleden ben ik van stro overgegaan op vlas. dit omdat vlas toch makkelijker is kwa opslaan en op de mesthoop. aangezien wij de mesthoop altijd weer zelf over de wei uitrijden wil ik een stal strooisel dat ook snel verteerd.
nou heb ik er 1 die op zn tijd een hap vlas neemt. altijd goed gegaan tot afgelopen week toen had hij dus koliek. nou ben ik eens aan het rondkijken om toch voor iets anders te gaan.
stro zou ik het liefste hebben maar is geen doen kwa mesthoop. vlas eet meneer dan op. strokorrels geen fan van.
wil dus een strooisel waar je een lekker bed mee kan maken(meneer ligt bijna de hele nacht). iets wat snel verteerd vanwege het uitrijden van de mest. niet erg is als ze het opeten.
iemand nog een goed idee?
Itsdee
Geplaatst: 04-08-13 18:18
Houtkrullen?
GamblersCup
Geplaatst: 04-08-13 18:20
Ze vroeg om een GOED idee Itsdee
Houtkrullen zijn gecaarlijk als ze het eten, houtkrullen verteren absoluut niet snel en veel mensen willen het niet eens op de mesthoop hebben, boeren willen het niet en zelf uitrijden heeft ook geen zin want het blijft zoooo lang liggen.
Mijn paard staat ook op houtkrullen, boer doet niet moeilijk en rijd het zo uit over het land en ik betaal €7,- per pak incl bezorgen.
loveklazien
Geplaatst: 04-08-13 18:28
Ik lees ook mee. Mijn paard eet haar hele stal met stro leeg. Ik weet zeker dat ze vlas en houtkrullen ook op eet en ik vind het dan ook weer zo sneu als ze op de stenen moet liggen.
Mijn paard heeft een tijd op strokorrel gestaan en vond ik juist erg fijn. Waar hij stro en vlas opat en heel vies op stond, stond hij op strokorrel juist heel schoon. Nu staat hij overigens gewoon weer op stro. Ik vond ten opzichte van de rest, de strokorrel het fijnst. Kwa uitrijden zou ik niet weten. Hier wordt eens in de week de mest opgehaald(sta op een manege). Waarom ben je geen fan van de strokorrels?
Azijn over het vlas? Er zijn ook korte stukken stro verkrijgbaar, da's wel handig. En anders toch terug stro, gezondheid gaat toch boven het kunnen uitrijden denk ik.
Kleine aanpassing, paard stond op houtkorrels! Dacht dat het strokorrels waren. Hij had er een heerlijk bed aan. http://www.voergezond.nl/Webwinkel-Prod ... -kilo.html Wij hadden op stal een soort machine waarbij je de alles op een soort zeef gooit, doordat het trilt wordt het schone gescheiden van de mest en nattigheid, het schone valt terug op de grond in stal en het vieze wordt naar het einde van de zeef getrilt en daar zet je dan een kruiwagen onder. Ik haalde iedere dag de bovenste mest weg en 2x in de week met de "zeef" dan haalde ik ong. een kruiwagen eruit. Mijn paard staat 24/7 op stal en is een behoorlijke viezerik. Op de site kun je info krijgen erover en ook direct bestellen mocht je er op over willen gaan. Ik was iig erg enthousiast. Bij ons op stal is het een proef geweest maar met 150 paarden duurde het veels te lang kwa mesten. Waar ik afgelopen week op ponykamp was, hadden ze de paarden die niet op stro konden er ook op staan en die moesten zelf mesten. Dus dat scheelt dan wel. Ik was zelf met heel mijn stal door de zeef heen scheppen ong. een kwartier bezig.
it_is_me
Geplaatst: 04-08-13 21:59
loveklazien schreef:
Is hennepstrooisel giftig als ze dat eten?
Hennepstrooisel met eucalyptus voorkomt dat ze ervan gaan eten. Mesten gaat veel makkelijker en het neemt goed vocht op.
loveklazien
Geplaatst: 04-08-13 22:33
it_is_me schreef:
loveklazien schreef:
Is hennepstrooisel giftig als ze dat eten?
Hennepstrooisel met eucalyptus voorkomt dat ze ervan gaan eten. Mesten gaat veel makkelijker en het neemt goed vocht op.
bedankt! Ik ga er over nadenken om het een keer uit te proberen.
De balen koop ik per pallet in. Per stuk waren ze de laatste keer 6 euro 30, maar dat hangt van de weersomstandigheden (droogte) af. De eerste keer zal je meerdere balen nodig hebben om de bodem goed te kunnen vullen, net zoals bij vlas. Daarna hoef je per dag alleen de drollen te verwijderen. Na verloop van tijd doe je er een nieuwe baal bij of je haalt de stal leeg en begint opnieuw.
TS, weet je zeker dat de koliek door het vlas kwam? Heb je ipv alleen azijn het befaamde mengsel azijn met groene zeep geprobeerd? Knap paard die dat eet
dat is ook zo maar hij eet er op zn tijd een paar happen van en dan aantal dagen niet dus wil.wel iets wat minimale kans geeft
joyce B
Geplaatst: 05-08-13 11:42
gehakseld koolzaadstro gebruiken wij. Mogen ze wat van eten (te veel kan net als stro verstoppingskoliek geven, maar af en toe een hap kan geen kwaad, het wordt ook wel gemengd door ruwvoer voor extra structuur (pensprik voor koeien)
Het verteert sneller dan hennep (minder harde stengels) en je kunt het krijgen in een grovere en fijnere gehakselde variant. Je kunt er net als vlas een dik fijn bed van maken maar het is niet glad. Het ruikt wel eerder dan hennepstrooisel en neemt iets minder op maar als je een paard hebt die netjes is maakt het niet veel uit en als je een paard hebt die alles omploegt dan is het in gebruik goedkoper dan hennepstrooisel omdat hennep dan ook eerder vies wordt en het koolzaadstrooisel een stuk goedkoper is dan hennep. Ongeveer 6 euro per 20kg bij grote partijen soms goedkoper, bij schaarste soms wat duurder. Hoe grover gehakseld hoe groter het strooivolume.
6% btw tegenover de 21% van houtvezel maakt ook veel uit in de prijs. en houtvezel is slechter verteerbaar en slechter voor je land dan gehakselde strosoorten.
Wij verstrooien het periodiek met de hand over het land en dat is ideaal. Verdwijnt heel snel omdat het zo kort en klein gehakseld is. En als je het goed mengt met de mest houdt het de mest luchtiger waardoor het beter composteerd en de mest op he land sneller opgenomen wordt (minder zware klompen die het gras verstikken).
ja ik ook gehakseld koolzaadstro en wil noot weer anders!! lekker droog, vaste bodem snel en lekker volume en warm voor de winter. makkelijk te onderhouden.
denk dat ik vanmiddag eens naar een dealer rij die van alles heeft. en hem dan eens ga vragen hoe en wat.
paard is redelijk schoon maar heb der ook nog 1 staan die wel een viespeuk is. al zou ik die eventueel gewoon op vlas kunnen laten staan. ruikt het ook eerder dan met vlas?
koenlover
Geplaatst: 05-08-13 12:05
Wij gebruiken sinds een jaar ook gehakseld koolzaadstro (hiervoor vlas en daarvoor stro) en ik ben ook helemaal om. Je kan er wel echt zo'n lekker 'bedje' van maken maar het neemt niet veel ruimte in op de mesthoop en omdat het zo fijn is verteerd het ook vrij snel. Ik heb er trouwens ook viespeuken bij maar als je de plasplekken er om de 3 a 4 dagen uit haalt en elke dag de mest dan is het echt goed te doen en bijna vergelijkbaar met vlas.
Dribbelkont
Geplaatst: 05-08-13 12:06
ik vindt het beter als vlas. vlas is gladder. minder bed. kwa vocht opname kan ik geen verschil merken. gemalen koolzaadstro neemt meer vocht op maar is stoffiger. ik heb haar op gehakseld staan en ideaal. om de 2 weken de natte plek eruit en elke dag de drollen en recht trekken. elke week nieuw pak eroverheen.(mijn pony is erg schoon. gebruikt alleen de achterkant van box voor poepen en piesen.) ik kan ze krijgen 6,00 per pak en ben dus 24 euro kwijt per maand. start wel met een box 3 bij 3 met 4 pakken. een goede volle box moet je wel hebben alnders creeer je geen vaste bodem en kan het pies niet verzadigen . maar dat is mijn mening