Een paard kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharlievdH

Een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 13:10

Hoi,
Als eerste wil ik even zeggen dat het kan zijn dat hier misschien al topics over zijn, maar ik vind het niet echt duidelijk met de zoekfunctie, of ik vind het, maar er staan geen duidelijke antwoorden bij, daarom dat ik gewoon een fris nieuw topic open. :)

Ik ben op het moment bijna vijftien, en heb nog 3 jaar van mijn middelbare school te gaan. Een eigen paard zal er niet in zitten in die tijd. Daarna wil ik graag gaan studeren, dus daar worden ook nog wat jaren bijgeteld en met wat geluk heb ik het liefst al een vaste baan. Ik ben me ervan bewust dat het op het moment niet de makkelijkste zaak is om een baan te vinden, en of het tegen dan verbetert is valt niet echt goed in te schatten, maar het is maar om een idee te hebben. ;)
Ik hoop dat ik rond die tijd na mijn studie een eigen paard zou kunnen kopen, aangezien dat al tijden ene grote droom van mij is. Nu heb ik echter niet zo’n goed inzicht op de kosten per maand en de eenmalige kosten in het begin, zoals de aankoop van het paard, de benodigdheden voor het paard enzo.
Ik heb geen ambitie om wedstrijden te rijden, dus het zal gewoon een paard zijn om creatief mee te rijden, misschien af en toe een sprongetje voor de fun, en voor de rest gewoon buitenritten maken en in de bak rijden.
Verder heb ik echt een voorliefde voor grote paarden, als ik weer eens op een paard van 1.70 kan rijden ben ik echt in de hemel. Het ras maakt me op zich niet zo veel uit, qua karakter (en dat sluit wel wat aan bij het ras waarschijnlijk) hou ik van paarden die graag voor je werken en niet té moeilijk zijn, maar waar je ook niet zomaar op kan stappen en weg kan rijden zonder ervaring.
Als ik dan de mogelijkheid vindt om mijn paard ergens te stallen met 24/7 weidegang met schuilstal, zou ik voor zoiets willen gaan.

Kan iemand me een beetje vertellen hoeveel de beginkosten ongeveer zouden zijn, en hoeveel de maandelijkse kosten van een paard ongeveer zijn?

Groetjes, Charlotte. :)

Vjestagirl

Re: Een paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:13

Nee. Dat kan totaal anders zijn over 7 tot 8 jaar.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:16

Het hangt ook af van waar je staat. In welke omgeving ga je dan naar een stal zoeken? Hier in mijn buurt zou ik voor 80 - 120 euro per maand een stal hebben, maar dat is in de randstad heel anders.

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:23

Ligt ook volledig aan je wensen over 7 tot 8 jaar. Misschien wil je tegen die tijd wel een heel ander type paard, waar je wel wedstrijden mee kan rijden. Als je echt de kosten wilt weten, moet je veel op internet kijken naar paarden waar jij geinteresseerd in bent voor aanschafprijzen, rondvragen op stallen wat ze vragen aan stalgeld en kijken naar mogelijkheden voor de weidegang die je graag wilt.
Het kan nooit kwaad om rond te kijken bij het tuig als je in een ruitersportzaak bent en lijstjes maken van wat voor benodigdheden je nog meer wilt hebben. En niet een keer, maar blijven doen tot je het paard kunt kopen dat je ilt.

Je wilt niet weten hoeveel mensen ik heb gesproken, heb gebeld, informatie heb gevraagd en me verdiept in dingen waar ik nog niks mee te maken had voor ik mijn paard kocht. Ben denk ik al begonnen op mijn 14e en heb op mijn 22ste eindelijk een paard gekocht. Alsnog wat heel anders dan waar ik in eerste instantie naar zocht.Maar door jarenlang nieuwsgierig te zijn en alle mogelijkheden te hebben onderzocht, heb ik wel een leuke spaarpot en ben ik op een hoop situaties voorbereid voor het geval ik toch een andere kant op wil met hem. Niet alleen qua geld, maar ook informatie. Daarnaast heb ik verzorgpony's gehad, leasepony's en bijrijdpony's, zodat ik een idee had van hoeveel tijd er in gaat zitten. En een hele hoop spullen gekocht voor die pony's waardoor ik wist hoeveel die dingen kosten en een leuke uitzet had voor mijn eigen paard. Als ik nu iets nieuws nodig heb, hoef ik vaak alleen even naar de schuur te lopen.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 13:34

Oh ja, dat is idd wel waar..
Ik weet namelijk nog niet waar ik zou gaan studeren, dus dat is iets wat ik beter later kan uitzoeken.

eefjj22: Dat kan natuurlijk ook nog ja. Mijn bedoelingen zijn trouwens ook om nu al te gaan sparen.
Ik heb momenteel 5 verzorgpony's, en ik help mee alsof het mijn eigen paarden zijn. Toen ik er amper 2 weken was kreeg ik al te maken met het veulen dat enorm ziek was, van de een op de andere dag. Dat doet je dan toch wel realiseren dat het niet alleen een paard kopen + maandelijkse kosten is. Dus als ik een paard koop wil ik ook gewoon een goede baan hebben en een goed budget voor als er iets onverwachts zou gebeuren
Rondkijken anar tuig en spullen voor paarden doe ik met alle plezier. :D Lijstjes maken zal ik ook eens doen, dat kan me wel helpen met het overzicht, aangezien ik moeite heb met een goed overzicht te krijgen over de gemiddelde kosten. :)

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:37

Precies, je krijgt ook een goed beeld van de verandering in prijzen qua stalling. Komt bij mij elk jaar een tientje bovenop. Maar goed dat je al zoveel verzorgpaarden hebt! Leer je een hoop van. Ook kleine dingen die je normaal gesproken zou vergeten.

Heel veel succes er mee in ieder geval!

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 15:00

Dankjewel. :)
Ik heb trouwens nog een vraagje over het zadel, bij aankoop van, het zadel moet er uiteraard gekeken worden of hetz adel het paard goe dligt en ik zou later ook het liefst een zadelpasser laten komen. Maar ik vraag em af hoe dat in zijn werking gaat. Heeft zo'n zadelpasser meestal zelf zadels op voorraad en kun je laten weten van 'Deze en deze wil ik passen en kijken of het goe dligt' Zodat ej alles bij de zadelpasser regelt. Of is het meestal zo dat je het zadel koopt wat je paard past, maar een zadelpasser laat komen om te kijken of er aanpassingen ofzo moeten komen?
Of zit ik er helemaal naast met beide gedachtes?

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:34

Er moet een zadelpasser komen en die heeft vaak meerdere zadels bij zich. Maar je paard moet toch eerst opgemeten worden voor oa boommaat. Je kan natuurlijk wel doorgeven waar je voorkeur naar uit gaat, maar het belangrijkste is dat het zadel goed ligt.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 16:45

Ok, dankje voor je hulp. :)

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:55

ik ben 17 en betaal mn eigen paard ook haha. :p

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 12:06

Wat leuk! Dat is zeker een flink bijbaantje erbij, niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:45

Ik ben al gauw 500 pm kwijt aan algemene vaste kosten zoals stalling, voer, nieuwe deken, vliegenmasker enz.
Daarnaast komen er de dierenartskosten bij - en als je pech hebt loopt dat heel snel op-
en aanschaf van een nieuw zadel.
Transportkosten als je ergens heen wil of moet.
(meestal 100 euro enkele reis met de paardentaxi, als het binnen een uur rijden afstand is).

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:05

- Aanschaf paard, voor een jong groot paard richting de 3000,-
- Vervoeren van het paard, eventueel trailer huren
- Stallingskosten (misschien exclusief hooi)
- Nieuw zadel, hoofdstel, bit, dekje. Vaak is zadel een flinke puzzel.
- Nieuwe spullen zoals halster, dekens, touwen, poetsspullen, maar ook rijbroek, cap ect.
- Inentingen + ontwormingen
- Vast nog wel iets? :P
Zeker de kleine dingen kosten al gauw veel geld. Dus zorg zeker voor een ruim budget

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 16:26

Ik had alles opgeteld en er nog wat extra bijgeteld, en ik kwam zeker 7000 euro uit als 'startbedrag'.
Dan heb ik de maandelijkse kosten er nog niet bijgeteld. Zit ik ergens dichtbij met dit idee van het startbedrag wat ik nodig heb?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:27

Ik heb hier ook naar gekeken. Voor een leuk recreatiepaardje, ligt aan het ras ook, betaal je vaak 1000 tot hooguit 3000 euro(das vrij veel) Das dus eenmalige kosten. Voor een stalling hier in de buurt(gelderland) plus uitloop en weiland + gebruik van bak en hooi, betaal je ongeveer 200 - 300 euro per maand.
Je hebt een zadel nodig, vaak kun je die van de vorige eigenaar overnemen voor een prikkie, maar soms heeft ie gewoon een goed zadel nodig en daar betaal je een paar honderd euro voor. Inclusief deken, hoofdstel, borstels, halsters, etcetc, reken maar op ruim 1000 euro voor tuigage en stalbenodigdheden.
Dan nog hoefsmid 1x in de 3 maanden rondom bekappen, dus zonder ijzers, kost bij mij 60 euro.
Dan nog eten, ligt eraan wat je wilt voeren en of dit nodig is(vaak komt n paard een heel eind met gras en hooi) en soms zit dit al bij de stalling bij in.
Hooi los kopen kost bij mij 25 euro en kan je dan 2 maanden mee voeren(vriendjes met de boer:P)
verder dierenartskosten. tja, als je n gezond paard hebt met weinig ongemakken en je rent niet met elk wondje naar de DA, kost het je geloof ik 35 euro per jaar(jaarlijkse inenting.)

je kunt t zo duur maken als je wilt.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 19:26

Ik kwam op die 7000 uit omdt ik echt een beetje voorbereid zou willen zijn. Stel ik heb wat extra nodig dan ik dacht en dat verhoogt de prijs flink, dan heb ik een soort van buffer. Hoewel het wel erg langzou duren om aan dat bedrag te komen. Voor een paard had ik dan ook al maximaal 3000 euro getekend, aangezien ik niet zeker ben hoe veel een juiste prijs is voor de eisen die ik heb. Dit zijn volgens mij echter een soort van basis-eisen: Geen gebreken, braaf, maar geen al te sloom paardje, etc. Ik verwacht dan ook geen paardje waarmee ik ver zou kunnen komen in de sportwereld, maar eentje waarmee ik lekker buiten kan rijden, en gewoon vele tijd mee kan doorbrengen. Ik ben ook van plan om iemand die er meer verstand van heeft om hulp te vragen, zodat ik niet 3000 euro betaal aan een paard terwijl het misschien rond de 2000 waard is met tuig. ;)
Stalling weet ik nu dus ook dt ik er beter vanuit kan gaan dat het rond de 300 of meer zal kosten, mijn idee qua kosten daarvoor lag wel wat lager ( Met dit soort dingen kan ik het niet goed inschtten) maar dat is goed dt ik dat dan weet. :)
Ik ben ook van plan om naar een paard met sterke hoeven op zoek te gaan, dit omdat de buitenritten niet op verharde weg zullen zijn natuurlijk en ik geen intensieve trainingen zou doen.

Misschien, als ik een goed paardje vind en een fijne stalling zou mijn prijs iets lager liggen dan ik nu heb ingeschat, maar ik heb het liever te hoog ingeschat dan te laag.

Ik denk dat mijn ouders me een beetje 'voor gek verklaren' dat ik nu al hiermee bezig ben, en dat ze het betwijfelen of ik later uiteindelijk een eigen paard zal hebben, maar ik kan me gewoon geen leven indenken zonder paarden en mijn grote droom is toch wel een eigen paard hebben.

Ik heb nog een vraagje voor mensen met eigen paarden. Vonden jullie het niet eng toen jullie voor heet eerst je eigen paard kochten? Ik ben zo bang dat ik het fout ga doen als ik later een eigen paard heb, want ondanks dat mijn verzorgpaarden nu echt voelen alsof ze van mij zijn, gaat dat volgens mij heel anders zijn met een eigen paard. Hebben jullie daar ook soms onzekere gevoelens over gehad of het je allemaal wel zou lukken? Of niet?

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:38

Natsuki schreef:
Wat leuk! Dat is zeker een flink bijbaantje erbij, niet?

hihi.. ik werk gewoon bij mcdonalds en doe er nu mijn nieuwe studie naast.
gaat prima, krijg er heel wat liefde voor terug :)
en trouwens, ik weet niet of je er wat aan hebt.. maar mijn startbedrag was zon 1000 euro zonder paard.. ik heb super veel dingen tweedehands gekocht, dus dat is wel een goeie tip!

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:36

Ik ben net 16 en heb mijn paard ook zelf gekocht.. Jaren voor gespaard. Nu heb ik wel een jong onbeleerd paard gekocht dus dat is ook minder duur. Een oud zadel van een vriendin overgenomen en niet alles in een keer gekocht. Dan is het best te doen. Verder vind ik de maandelijkse kosten niet extreem. Wel heb ik vreselijk veel geluk dat me ouders de stalling betalen bij een particulier. Verder kun je t zo duur maken als je zelf wilt. Ijzers, voer, lessen etc

Snelverter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 13:38

Tweedehands dingen kopen als beginner lijkt me een verstandige keuze, in totaal loopt het altijd heel sne lop met het geld