Hoeveel kost het ongeveer? (shire)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hoeveel kost het ongeveer? (shire)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:23

Hey alle shire eigenaren op bokt!
Ik had een klein vraagje, sorry als het te brutaal/persoonlijk is voor sommigen.
Ik probeer een plan op te zetten om op mijn 25e (ik ben nu 15) een shire horse te kopen, de grotere categorie(1.90 m tot 2.00 m).
Daarom probeer ik een plan op te zetten om te gaan sparen, maar ik heb geen idee hoeveel het allemaal kost.
Er zijn 2 dingen die ik al weet:
Een Shire horse staat vaak te koop voor prijzen tussen de 2000 en de 5000 euro(gekeken op marktplaats en bokt).
Het tuig dat ik graag zou willen kopen(allemaal van het merk barefoot, bitloos en boomloos) kan ik kopen voor prijzen van 750 tot 2500.
Lijken jullie dit redelijke prijzen? Of zit ik er kompleet naast?
Ook zou ik graag weten hoeveel de stalling/hoefsmit/dierenarts/etc. kost.
Een andere vrouw vertelde mij dat shires ook heel snel ziek worden/snel iets aan de hoeven hebben/een hoefijzer aftrappen, klopt dit?
Voor nu heb ik in gedachten dat ik, voor het paard, het tuig, en een jaar lang de stalling en verzorging betalen, ongeveer 15000 in mijn hoofd.
Is dit een beetje realistisch?
Ik zie dat ik al veel te veel weer ben aant vragen... Laatste opmerking: Sorry als het hier verkeerd staat!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:33

[HK] [HK] Shire-eigenaars/verzorgers/liefhebbers
dit is allicht een leuk topic om mee te praten (alleen maar shire praat) .

verder . je kan het zo duur maken als je zelf wilt .
mijn shire staat zonder ijzers en heeft op haar 17jr. nette voetjes (geen scheuren en brokkelende stukken).
ze is naar mijn weten ook nooit ziek geweest wel heeft ze aanleg (zoals vele sokken paarden) voor mok/rasp en als je niet uit kijkt CPL.

onze stal eigenaresse spreek van te voren een prijs met de smid af (dit was laatst 25,-)
kwa entingen maakt het volgens mij niet uit wat voor paard je hebt . wormen kuur moet je uiteraard wel het dubbelen hebben (meeste gaan tot 500kg of 800 kg en een shire is wel wat meer dan dat := )

shire's zijn sobere paarden , dus als ze onbeperkt hooi hebben , hebben ze verder niet zo veel nodig (afhankelijk van het werk).

en tuigage is wat ik al zei , kan je zo duur maken als je maar wil .
als zijn de gemiddelde wel duurden dan de standaard maten en sommige dingen zijn ook lastig te krijgen .

ik hoop dat je hier al wat mee kan , anders kan je het altijd zeggen :o ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:37

Betaal je ook meer voor stalling omdat het waarschijnlijk een grotere stal moet zijn? Of was het moeilijk om een stal te vinden? Hoeveel kost het je in de maand in totaal, als ik dat weten mag? Ik heb vaak gehoord dat zonder ijzers staan slecht is voor de benen/hoeven? Zou je de voor en nadelen voor mij kunnen noemen?

Mellow_love

Re: Hoeveel kost het ongeveer? (shire)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:42

Mijn tante heeft een Nederlands trekpaard gehad, en voor haar was het best moeilijk om stalling te vinden. Bij mij op stal vonden ze het geen probleem, maar andere stallen wilden haar niet omdat ze het paard te groot vonden en waren bang dat de weien vertrapt zouden worden en te snel kaal zouden worden. wel moest ze bij mij op stal meer betalen dan mij... omdat een nederlands trekpaard gewoon meer nodig heeft van alles in vergelijking tot bv een kwpn'r. nou is een shire nog een stukje groter dan een nederlands trekpaard...

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:44

Dat klinkt dus al niet al te goed... Hopen dat ze hier in de buurt wat makkelijker erover doen hihi.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:45

ik moet nu weg , ik geef vanavond antwoord . ;)

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:47

Dat hoop ik wel voor je! Ander word het nog een lange zoektocht naar een stal... ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:55

Ik woon heel dicht in de buurt bij 2 trekpaard stallen, met allemaal belgische trekpaarden en tinkers, drumhorses en grote friezen. Dus hopelijk, als ik op mn 25e nog in de buurt woon, en die stallen nog bestaan, kan ik hem/haar daar stallen.

Mellow_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:08

Dat zou wel heel fijn zijn! Dan sta je bij allemaal 'grote' paarden. En dan weet je zeker dat de staleigenaren niet moeilijk doen ;)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:20

Mijn moede en ik keken er ook naar, maar het was niet te doen qua stalling enzo hier in de buurt. We wilden eerst een onbeleerde shire op MP kopen, maar die koste gauw 4000 euro. Dus we hebben naar fokkerijen gebeld over een prijsklasse en dat was al gauw 5 á 6000 euro voor een beetje redelijk beleerde shire. Dus die 2500 euro kan je vergeten :+

Plus:
- extra veel ruwvoer dus duurder qua stalling. Scheelt wel dat hij geen brok hoeft en desnoods alleen aanvullende mineralen.
- minimaal 4x4 stal, dus ook duurder
- op weiland staand, zo'n paard kan niet op box hele dag, dus nog duurder.
- extra supersize dekens, die je vaak uit het buitenland moet halen omdat sommige maten ook bij whitesox niet meer te verkrijgen zijn, ook geen klein prijsje en daarbij komt ook nog het hele uitvergrootte haranchement bij wat ook geen prikkie is.

Het is allemaal behoorlijk wat enndan moet je nagaan dat je poetskist e.d. Ook allemaal nog moet aanschaffen en een hoefsmid vinden die zo een groot dier wilt bekappen en dat is ook duurder dan normaal vanwege het extra werk omdat die hoeven zo groot zijn. Plus nog een dierenarts en verzekering regelen en rekening houden dat ze ook mok kunnen hebben

Prachtige dieren, alleen gewoon helaas in deze regio niet haalbaar. Maar we zijn heel blij met onze drumhorse <3 misschien ooit een shire veulen erbij (of fokken met onze drumhorse), maar de tijd zal het leren.

In iedergeval, denk er héél goed over na en heel veel succes. Het zijn machtige dieren en ik hoop dat het lukt!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 14:14

Ten eerste: sorry als het onduidelijk was maar de 2500 was voor het tuig, niet het paard. Poetskist en halsters e.d. heb ik al omdat ik op dit moment een tinker en belgisch trekpaard verzorg. Zou je een shire ook op een wei met inloopstal kunnen houden? Dat lijkt me misschien wel wat goedkoper... ik zou zoiezo het liefst alleen buitenrijden dus een bak in de buurt oid is wel handig voor in de winter, maar geen must.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:17

momopaws schreef:
Een Shire horse staat vaak te koop voor prijzen tussen de 2000 en de 5000 euro(gekeken op marktplaats en bokt).

momopaws schreef:
Ten eerste: sorry als het onduidelijk was maar de 2500 was voor het tuig, niet het paard.

Inderdaad een beetje onduidelijk :P

Ik wil je aanraden om je niet te veel vast te pinnen op wat je in je hoofd hebt. Boomloos/bitloos prima maar dat kan niet bij ieder paard. Stalling verschilt per regio, er is een kans dat je over 10 jaar niet meer in dezelfde stad/hetzelfde dorp woont. Overigens denk ik niet dat Shires sneller ziek worden dan andere paarden hoor. Die 15000 euro kán realistisch zijn maar het hangt dus weer helemaal af van de aanschafprijs van alles en eventuele tegenslagen die je gaat hebben. Denk er bij het zoeken van stalling trouwens ook aan dat je niet alleen een stal huurt die in oppervlakte groter is, ook de hoogte is belangrijk!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 14:22

Klopt, ik hoop stilletjes dat ze wel gratis transport bieden, of voor een kleine prijs... Want even een vrachtwagen huren is niet makkelijk(aangezien ze meestal te zwaar zijn om op een normale trailer te kunnen.) Ik snap best dat je met bitloos een mogelijk koppig en sterk paard als een shire soms wel moeilijkheden kunt hebben met... "communiceren", laten we het dat maar noemen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:26

Gratis transport als je een paard koopt bedoel je, van het oude naar het nieuwe adres? Hangt er waarschijnlijk vanaf met wie je te maken hebt, als iemand zelf bijvoorbeeld geen vervoer heeft zal je iets anders moeten regelen. Zou je een Shire ook niet op een tweepaardstrailer kunnen zetten en dan desnoods het tussenschot eruit (als dat kan)? Denk dat je dan in ieder geval te maken hebt met een onkostenvergoeding dus als je (bijvoorbeeld) in Groningen woont en je koopt een paard in Venlo ben je nog steeds aardig wat kwijt :P

Koppig/sterk hoeft verder weinig uit te maken hoor, maar er zijn gewoon paarden die onder boomloos/bitloos minder fijn lopen of juist andersom. Het verschilt heel erg per paard. Begrijp me niet verkeerd, het is heel goed dat je nu al aan het voorbereiden bent! Maar zeker omdat het nog zo lang duurt valt er gewoon nog vrij weinig met zekerheid te zeggen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 14:31

Dat klopt, het is nog erg vroeg, maar volgens een spaarplan zou ik nu al 120 euro in de maand moeten sparen... dus ik ben blij dat ik er zo vroeg bij ben. Zeker passen ze qua hoogte en breedte wel in een tweepaardstrailer... Maar ik heb van andere trekpaardhouders gehoord dat de trailers het gewicht niet aankunnen. (stel je voor, onderweg valt opeens de vloer uit de trailer :+ )

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:47

Hou je ook rekening met een spaarpotje voor de dierenarts? Het geld voor aanschaf en onderhoud bij elkaar sparen is goed, maar als je paard vervolgens ziek wordt heb je een probleem. Ik heb verder geen idee hoeveel een Shire weegt, maar toch zeker niet zwaarder dan 2 flinke KWPN'ers zeker?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:53

Te zijner tijd is stalling het belangrijkst; waar mag hij/zij wonen? Vriendin van mij had een NL trekpaard van 175 cm en die baggerde álles kapot, deuren, hekken en stroomdraden! En hij stond in de groep met andere rustige dieren, op weides die ook geschikt waren (qua afrastering) voor stieren... Na een jaar aanmodderen heeft ze hem verkocht, hij was gewoonweg een maatje of 2 te groot voor onze stalling/weides en haar als baasje. Hij woont nu in Oostenrijk (of was het Zwitserland? 1 van die 2)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 15:15

Tja daar moet ik dan denk ik een beetje mee rekening houden... maar ik denk dat die trekpaard stallen bij ons in de buurt wel genoeg ervaring en voorzorgsmaatregelen hebben genomen voor dat soort gebeurtenissen. Iemand zei dat je met 500 in de maand genoeg hebt om zelfs een shire te stallen en voeren. Daarom heb ik al 7,200 euro (12 keer 600 euro, die 100 erbij als "ongelukken spaarpotje" geschat voor de stalling, verzorging, voer etc. en dan nog eens 6,800 euro voor het kopen van het paard zelf, zowel als het kopen van passend tuig e.d.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:26

ik vind hier veel negatieve ervaringen langs komen ...
ik pb zo de kosten die ik maak .

voor mij was een stal vrij simpel gevonden (sta op een agrarische bedrijf met klein pension) .
mijn paard is absoluut geen drukte maker en sloopt ook niks (de wei licht er dus altijd netjes bij ook bij minder weer dan is alleen bijv. bij de ingang van de wei iets minder) .
de hoefsmid was ook geen probleem .tuigage etc. vinden was ook geen probleem .

misschien dat ik het gewoon goed getroffen heb , maar als ik kijk naar eerder genoemd topic dan kom ik daar ook geen super problemen tegen .
hooguit idd. dingen bijv. een neus netje (wat ze lang niet allemaal nodig hebben) .
maar dekens zijn ook best te vinden (ook in nederland) als je maar weet waar je wezen moet .
zo heeft iemand pas een vliegendeken van drunens ruiterhuis gekocht mt. 225/235 (of iets in die richting).

zelf heb ik ook nog niks uit het buitenland hoeven halen en je kan ze gewoon op wei met inloop stal zetten als je dat zou willen .

Edith typ fout gevonden :o
Laatst bijgewerkt door cherell0 op 04-08-13 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 16:34

Nou voor nu weet ik dus hoe ik te weten kom waar je wezen moet: Het aan jou vragen. Aangezien jij er aardig veel over lijkt te weten. Kan ik je over 9/10 jaar nog steeds om advies vragen? hahaha

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:46

ja hoor ;)
ik heb zelf een shire en zit op het eerder genoemde topic en op de heavyhorse website , dus ik heb idd. wel wat mee gepikt .
ik heb je trouwens ook een pb gestuurd
http://golf.messageboard.nl/3404/index.php? (heavyhorse forum , hier zijn ook veel shires en dus ook info erover )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:57

Als ik jou was zou ik nu gewoon sparen wat je kunt missen, de huidige prijzen zijn zeker niet actueel voor als je over 10 jaar je eigen paard zou willen kopen.
Tegen die tijd gewoon je zoektocht en met name wat betreft je prijsvraag opstarten.

ornellabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:57

je moet er wel bij nadenken dat sommige stallingen een shire te groot vinden voor hun boxen, het zijn dan ook wel gigantische paarden! Een redelijke shire kost inderdaad wel rond de 4000 euro. En voor een goed tuig ben je wel 1500 kwijt maar geen 2500!

ornellabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:58

En ze eten ook behoorlijk veel :Y)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 12:06

Ja dat wel, maar ik heb al het een en ander nagevraagd in de buurt en er is genoeg mogelijkheid voor wei met afdak en verhard stuk.

Dat eten... tja ze moeten ook heel wat gewicht rondsjouwen.