Hoe lange manen mooi houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoe lange manen mooi houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 00:55

Mijn arabierenruin heeft mooie lange manen. Hij staat 24 uur per dag buiten op de weide/paddock. Na het rollen klitten zijn manen de laatste tijd enorm in elkaar. Als ik de klitten uit elkaar haal met de hand, gaan delen van de manen vaak kapot. Ik "kam" de manen en staart altijd met de hand, zodat ik er niet teveel haar uittrek. Nu heb ik de manen de laatste 2 weken in een lange vlecht ingevlochten, maar daar wordt de kwaliteit van de manen ook er niet beter op. Mijn paard heeft onbeperkt toegang tot hooi, krijgt al zijn mineralen en zit zeer goed in zijn vacht. Hoeven zijn ook prima. Wat zou ik kunnen doen om zijn manen op een goede en meest natuurlijke manier niet te laten klitten?

Hettieheks

Re: Hoe lange manen mooi houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 01:41

Ik hou ze zelf het mooist door er zo weinig mogelijk aan te zitten en vlechten laat ik niet zitten. Een keer p week smeer ik ze goed in met cowboy magic en borstel ze dan goed uit. begin in de punten en ga steeds verder omhoog, op die manier kam je niet alle klitten op een bult.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:43

Vlechten, mijn merrie staat al 15 jaar non stop in de vlechten en mijn ruin nu zo'n 4 jaar. Moet ook wel anders staan ze erop.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:56

Ik heb een haflinger met lange manen. In 't begin teveel aan geprutst, maar nu 1x in de week (evt 2x indien nodig, bijvoorbeeld met regen als ik zie dat de manen sneller klitten) doe ik cowboy magic erin. Klitten kun je er dan ook makkelijk uithalen, borstelen doe ik ondertussen niet eens meer elke week. Alleen als ik de cowboy magic erin heb even met m'n vingers, verder niet. En d'r manen zien er goed uit!

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:59

Ik hou ze gewoon los, 1x in de week voorzichtig uitkammen. Ik durf zelf niet te vlechten, hij staat met 6 andere in de wei. Ik doe precies hetzelfe zoals hierbove ook al is gezegd

Even offtopic. Caira heb je foto?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:08

[ITP] I need no diamonds, I need Gypsy Gold: Rohan hier staan er wel wat. De haren die er bij het vlechten uitkomen is normaal, dat zijn de oude haren die er anders gewoon uitvallen. Ik vlecht 1x in de 3 a 4 weken opnieuw in een vrij strakke hengstenvlecht.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:15

Ik laat ze ook gewoon hangen inderdaad. Net als wat de rest zegt, kam ik ze ook maar 1 keer per week en tegewoordig vaak pas 1 keer in de 2 week. Met slecht weer gaan ze sneller in de knoop, dus in het najaar winter spuit ik er altijd genoeg antiklit in dan valt het wel mee. Cowboy magic ken ik niet haha maar zal ik ook eens gaan opzoeken en proberen. Met dit warme weer heb ik in eerste instantie het gevoel om ze in te vlechten omdat ik dan het gevoel heb dat zo'n dikke bos toch extra warm is. Maar ik doe het niet want het houd ook de dazen op de hals tegen. En misschien is het ook wel een soort zonnescherm op de hals haha.

In het begin deed ik erook redelijk veel aan om het allemaal netjes te houden, maar daar word het ook niet beter van

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:40

Hier een tinker met lage manen en dit staat altijd met vlechten in. De eerste jaren altijd met een aantal losse vlechten maar nu altijd met een hengsten vlecht omdat zijn haar de lang is geworden voor gewone vlechten dan staat die erop of eet ze op. Vlechten blijven hier ook een week of 3-4 zitten.

Maar mijn Tinker heeft dikke manen bij sommige paard is het haar gewoon te dun om te vlechten. Dan breekt het af. Dus is niet geschikt voor ieder paard. En dan is het enige wat help los houden en hopen dat het niet afbreekt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:58

eerst wassen met cowboy Magic en dan de onklitter van Cowboymagic erin, dat vormt een laagje tegen het breken, ikzelf doe dan een paar losse vlechten en na een week/10 dagen herhaal ik alles weer, altijd mooie dikke lange manen

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:17

Ik heb een Fries met lange manen en hij heeft altijd vlechten in. Eens per 2-3 weken haal ik ze eruit, antiklit erin en goed uitborstelen en dan weer opnieuw vlechten :j

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:59

Ik doe invlechten en ze een paar keer pw er uit halen en uitkammen met me handen met antiklit spul

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:26

Ik heb de indruk dat de manen van mijn tinker merrie het mooist en het langst blijven als ik er niets mee doe, dus ze gewoon laten los hangen en 1x per week eens uitborstelen met antiklit. In de zomer heeft ze het echter veel te warm met los haar en doe ik het ook in vlechten en dan zijn haar manen toch een stukje broser en dunner.

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 13:54

Ik vlecht altijd

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:17

Ik laat ze altijd los hangen maar gebruik wel anti klit spray.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 15:24

OK. Ga in de komende weken proberen de manen te "laten hangen" en 1x per week met antiklit spul te behandelen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:42

Idd anti-klit erin, zou zonde zijn als het afbreekt. Ik vind lange manen erg mooi staan

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:17

Ik gebruik cockpitspray of speciale staart- en manen spray. (dat is exact hetzelfde spul alleen betaal je daar 10x zoveel voor, letterlijk).
Hier gaan klitten heel makkelijk mee uit de manen en staart. En het krijgt een mooie glans. Echter: wel regelmatig uitwassen want het is best wel vettig, maar beschermd de haren wel tegen afbreken door borstelen etc.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:19

Hier ook vlechten en ongeveer een keer per 2 maanden even overnieuw vlechten. Paardlief heeft megamanen, tot over haar knieën...

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:21

Af en toe Zwitsal baby olie er in smeren werkt ook goed. En het gaat lekker ruiken :j

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:25

Invlechten.niet te los en niet te strak.
Zo min mogelijk equishine of iig niet te veel gebruiken.
Niet uitkammen maar eerst uitpluizen met je handen.
Vlechten langere tijd erin laten zitten.
Niet te vaak los laten hangen.

Zie onderschrift zowel shet als haflinger zijn bij mij beide ingevlochten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:46

GEEN antiklit, of het moet cowboy magic zijn, van de rest breken de manen af.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:38

Ik doe helemaal niets aan de manen. Hooguit als zij in de klit gedraaid zijn uit de knoop halen en dan maak ik gebruik van antiklit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:44

Afblijven. Een keer in de week voorzichtig met je vingers kammen en ontklitten. Niet vlechten maar van de manen 'paardestaarten' maken en ronde elastiekjes gebruiken. Als je gaat wassen doe het dan met vloeibare groene zeep van driehoek. Worden de manen toch erg droog dan babyolie er doorheen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:51

Morganlefay schreef:
Afblijven. Een keer in de week voorzichtig met je vingers kammen en ontklitten. Niet vlechten maar van de manen 'paardestaarten' maken en ronde elastiekjes gebruiken. Als je gaat wassen doe het dan met vloeibare groene zeep van driehoek. Worden de manen toch erg droog dan babyolie er doorheen.

Uh niet vlechten? En dan je paard gewoon op de manen laten staan, of hoe zie je dat voor je?

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:10

Altijd in vlechten, een keer in de 2/3 weken ff los, uitkammen en weer vlechten :)