Aanleggen en aansluiten stroom

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Aanleggen en aansluiten stroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 22:33

Ik kan via een buurman aan mijn weide stroom afnemen, we hebben nu het schrikdraad op 12 volt batterijen.
Nu moeten we vanaf de buurman een 50 meter overbruggen naar de waterpomp en van daaruit nogmaals een 50 meter naar de plek waar het schrikdraad apparaat zich bevind en de aansluitingen voor de stallampen en de keet waar we spullen opslaan.
Vlakbij de plek waar de waterpomp staat is ook een rijbakje waar ik ook graag verlichting wil hebben voor in de winter.
Nu dacht ik vanaf de buurman naar eerste punt grondkabel te gebruiken en vanuit daar met verlengsnoer naar het andere punt, of is het verstandiger dit ook te doen met grondkabel?
Tips en ideeën waar ik op moet letten?

Beany001

Re: Aanleggen en aansluiten stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:27

Grondkabel is gewoon het beste. Dit voorkomt zo veel mogelijk storingen die je met een verlengkabel hebt die je buiten neerlegt.

tamary

Re: Aanleggen en aansluiten stroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 00:07

Grondkabel, verlengsnoeren blijven riskant met vocht, zeker buiten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:53

Patsab schreef:
Ik kan via een buurman aan mijn weide stroom afnemen, we hebben nu het schrikdraad op 12 volt batterijen.
Nu moeten we vanaf de buurman een 50 meter overbruggen naar de waterpomp en van daaruit nogmaals een 50 meter naar de plek waar het schrikdraad apparaat zich bevind en de aansluitingen voor de stallampen en de keet waar we spullen opslaan.
Vlakbij de plek waar de waterpomp staat is ook een rijbakje waar ik ook graag verlichting wil hebben voor in de winter.
Nu dacht ik vanaf de buurman naar eerste punt grondkabel te gebruiken en vanuit daar met verlengsnoer naar het andere punt, of is het verstandiger dit ook te doen met grondkabel?
Tips en ideeën waar ik op moet letten?

Ga eens praten met een installateur. Als ik dit lees, lopen de rillingen alweer over mijn rug. Je hebt duidelijk geen kennis van dit vak.
Ruim 100mtr overbruggen gaat niet zomaar zonder risico's op levensgevaarlijke toestanden omdat beveiligingen niet meer doen wat ze moeten doen!!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 10:56

@ikke, ik krijg hulp van een electro ingenieur dus denk dat het wel goed komt, vroeg om tips en ideeën waar ikzelf niet opgekomen ben,ga zelf niet lopen knutselen met elektriciteit,ik ken mijn grenzen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:23

Patsab schreef:
@ikke, ik krijg hulp van een electro ingenieur dus denk dat het wel goed komt, vroeg om tips en ideeën waar ikzelf niet opgekomen ben,ga zelf niet lopen knutselen met elektriciteit,ik ken mijn grenzen ;)

Dan begrijp ik niet dat je die vragen hier stelt. het aantal elektrotechnisch onderlegde leden is hier minimaal, dus de kans op zinnige antwoorden is erg klein.

Maar om dan ook iets zinvols te melden: gebruik minimaal 4mm2 grondkabel (YMvK-as 2x4mm2) om te zorgen dat de beveiliging bij je buurman gewoon z'n werk kan doen, namelijk jouw kabel beveiligen. Hierbij ga ik er vanuit dat je rechtstreeks op de verdeler aftakt en niet ergens bij een stopcontact verder gaat breien.........
Kabel MOET minimaal 60cm onder maaiveld liggen bij een permanente aanleg (wat hier duidelijk het geval is).