1 ha voor 3 pony's genoeg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liesvp

1 ha voor 3 pony's genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 14:56

Hallo

Ik speel met het idee een hectare weiland te huren voor 700 euro per jaar. Is bedoeld voor 3 pony's (shetter en 2 grote pony's). Zou ze in de winter op het volledige stuk willen laten en in de lente en zomer deze in kleine stukjes onderverdelen zodat ze niet te veel gras hebben. Wil liever geen klein stukje afmaken in de winter anders staan ze in de blubber met mok. Heb hier dus enkele vraagjes over:

Lopen drie pony's dit volledig stuk in de winter als dit zo groot is?
Hoe zouden jullie de weide inrichten? er staat nu enkel een schuilhok.
Hoe doen jullie dit in de winter met water ed?
Zou ik in de zomer toekomen met het gras zonder ze veel te moeten bijvoeren?
Waar blijven jullie met je zadel en poetsgerief?
Halen jullie mest van de weide? Zoja, waar ga je hier mee naartoe? Of is openslepen voldoende?
Is dit doenbaar als je dit alleen moet doen? (ik woon op 5km van de weide)

Andere tips zijn ook welkom! Is voor mij wat nieuw want heb steeds op pension gestaan.

Alvast bedankt!

langevinger2

Re: 1 ha voor 3 pony's genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:59

heb ook een hectare voor 7 paarden, wel enigzins wat afgezet anders heb ik te weinig gras en mest geen ervaring mee, want ik doe dat op een mesthoop die ze op komen halen

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:09

Hoi Hoi, ik heb er 3 op 1 hectare. 2 pony's en een shetlander. We hebben dit al 10 jaar, het is veel werk, maar wel erg leuk. Geen elektriciteit en stromend water. En als het vriest of boven de 23 graden is, is dat wel aanpoten!

Wij hebben een schuilstal die aan drie kanten dicht is, en vrij ruim zeker 4 x 3. Daarvoor hebben we het laten bestraten met grote tegels, en daarachter laten we elke 2 jaar zand storten, en gebruiken we dat als paddock in de winter.
In de winter lopen ze alleen op het achterste stuk omdat dit hoger ligt en een rij bomen heeft waar ze ook beschutting aan hebben. En zodat ze niet het hele stuk kapot lopen. Qua water hebben we veel regentonnen, een soort zwembadje gegraven, en halen we uit het meer achter het weiland. Je kan wel een grondwater bron laten slaan, maar bij ons is veel kans op zoutkwellen, dus hebben we dat niet gedaan.

Wij voeren hooi bij, in de winter natuurlijk, maar als het regent ook, want dan zet ik ze op het zand zodat ze niet de wei stuk lopen. We zijn er gemiddeld drie keer per dag, maar ik kom er heerlijk tot rust :) We hebben een moestuin, bramenstruiken van 3 x 3 haha, en fruitbomen. Ook zaai ik op bepaalde plekken met kruiden voor de paarden.

Zorg voor een goede batterij met stroom zodat je veel dingen af kan zetten. Ik maak altijd grote vierkanten, en verwissel ze regelmatig van wei, en maai dan de andere weides zodat het onkruid weinig kans krijgt :)

Als je nog vragen hebt, hoor ik het graag,!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:10

1 hectare voor 3 pony's is zeker genoeg, maar als je ze er in de winter op laat lopen heb je kans dat er in de lente pas heel laat gras komt en je dus niet voldoende hebt voor de zomer.
ik zou dan ervoor kiezen een stukje af te zetten en hier een paddock van te maken. ook al in het een hectare, ze lopen het echt stuk..
weide kun je onderverdelen naar eigen inzicht, in 4 of 6 stukken, of nog kleiner, wat je zelf wil en handig vind qua aangroeien.
water in de winter is een ramp qua dichtvriezen, wij hebben een 600 liter bak die we dagelijks ijsvrij maken en bijvullen ( kleiner aantal liters bevriest dus vandaar dat we hem gevuld houden.)
we hebben een waterbak op een aanhanger waar we mee gaan bijvullen.
misschien voor de zomer een weidepomp, alleen hoe je dat aanlegt durf ik niet te zeggen.

zadels e.d heb ik thuis en neem ik mee zodra ik daarheen ga, borstels kun je een kist voor maken van betonplex en hier een slotje opdoen. deze vastzetten met een ketting aan de waterbak bv of een paal in beton storten waar je hem aan vast zet.

mest gewoon slepen, goed voor de bodem en scheelt een hoop scheppen...
doen wij nadat ze van een stuk af zijn.

het is goed te doen, alleen met water in de winter ben ik blij met hulp van mijn vriend die wil helpen met de aanhanger daarheen rijden en de waterbak vullen. de rest is prima in je eentje te onderhouden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:15

Hoe de grasmat zich houdt is natuurlijk helemaal afhankelijk van de kwaliteit ervan, en hoe je het gebruikt :)

Het kan zijn dat er weinig gras op komt en veel onkruid.

Het kan zijn dat je ponies heel veel gras eten, veel rennen / bokken / slippen, ijzers hebben en het land snel nat en zacht is waardoor ze het snel aan gort lopen.

Maar het kan ook zo zijn dat je hele rustige ponies hebt zonder ijzers op stevig land met een stevige grasmat waardoor ze het niet kapot lopen. Of dat je ze niet op het (hele) land laat als het zacht (nat) is, waardoor het netjes blijft.

Met 1 hectare en 3 ponies zou je wanneer de grasmat een beetje fatsoenlijk is, in principe in de zomer teveel gras hebben. Zelfs als je ze moddervet laat worden krijgen ze het dan nog niet aangevreten als het gras snel groeit, dus dan zou je het misschien zelfs moeten (laten) maaien.

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:52

Wauw, zo snel zo veel goede tips!
Zal dan inderdaad best een winterstukje maken waar ze als het echt nat is kunnen op blijven. Iemand hier tips voor? Ik huur de weide dus beton of gruis zal ik niet mogen doen. Misschien met steenschotten?
Pony's hebben geen ijzers en zijn vrij rustig, maar zou de weide wel eens goed moeten bekijken. Is de laatste tijd enkel gehooid, dus heeft wel niet afgezien van hoefjes :-)
Water zal in de winter inderdaad wel wat zoeken worden...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:14

Verhard een stuk voor de schuilstal, dat kan als het nu niet kapot gelopen is zelfs door 40x60 tegels rechtstreeks op het gras te leggen. Mag je zand aanvoeren dan kan je ook opsluitbandjes en klinkers voor je verharding gebruiken. Verharding voorkomt in en uitlopen bodembedekking en modder. Je hebt ook zeker altijd een droge staplek waar je ook kan voeren/poetsen/smid kan bekappen/etc. Je kan ook kiezen om er een stuk zand bij te maken, longeerbak, meteen centraal stuk waar ze altijd op kunnen en voor het gras hoef je enkel een hek open te zetten.

Veeput laten spuiten is niet zo heel kostbaar, maar informeer even wie je het beste kan vragen daarvoor.
Ik heb er eentje die helaas maar 7.5cm doorsnee buis heeft, met wat ik nu weet zou ik 15cm willen. Dan kan je in de winter de pomp er uit trekken (heb handpomp) en speciale putemmer gebruiken. Je water bevriest niet op die diepte, dus geen gezeul met water vanaf huis.

Ik zit op ruim 8km van de wei, voer veel hooi en beperkt gras, maar met genoeg ruiven en hooi (in folie ivm opslag buiten) kan ik genoeg voeren om altijd wat in de ruiven te hebben de volgende dag. Met voordroog lukte me dat niet, het is te lekker denk ik. Als ik in hetzelfde dorp zou wonen is 2-3x per dag gaan makkelijk, maar met deze afstand kan ik beter investeren in meer ruiven en foliehooi, zodat ze ruin 24 uur hooi hebben. Daar hebben ze meer aan dan dat ik meer diesel verbruik. En ik kan een keertje nachtje weg blijven, want dag 1 's morgens voeren/uitmesten en op dag 2 's middags kan zonder dat ze zonder water en hooi staan. Die flexibiliteit is heel fijn als je alles zelf moet doen.

Mest gaat naar de volkstuintjes hier vlakbij, tuigage heb ik thuis liggen (zowel ivm diefstal als vocht)
Mest rij ik niet uit over eigen land, of het moet al 2 jaar hebben liggen composteren. Dan rij ik het in het najaar uit (minder onkruid) en volgend voorjaar gaat er perlka op (o.a. ivm teveel paardenbloem).

Ik zit hier nu 3 jaar en hoewel ik een aantal dingen nu toch anders zou doen qua indeling wil ik niet meer terug naar een pensionstal. Het is wel een bult werk en zeker daarom zou ik nu een aantal dingen anders doen, maar nu nog alles omgooien wil ik niet aan beginnen. Wel wil ik een aantal zelfknutsel oplossingen langzaamaan vervangen door meer profispul wat langer meegaat/minder onderhoud nodig heeft.

Edit:
3 pony's op halve ha en gras zat, ik denk de posters hiervoor gelijk hebben dat je zoveel gras niet op krijgt. Overweeg om in de winter het (deels) mooi kort te laten grazen door een kudde schapen. Die mest kan ook gewoon blijven liggen al is het handig om te slepen (weidesleepjes zijn ook voor pony's te koop).

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 19:35

Heb het ook al zitten denken dat ik mijn kleine pony dit zou leren om te slepen :-) Ga ik eens googelen :-)
Zijn er misschien tips die je me kan geven hoe je het anders zou doen? Ik kan nu van 0 beginnen en dan doe ik het liever goed. Heb juist de eigenaar van de weide aan telefoon gehad en er staat een omheining van 2meter hoog rond omdat er vroeger struisvogels hebben opgelopen :-) Dus dat is al een kost die ik kan besparen. Ik kan hem wel eens vragen of ik inderdaad zo een put mag laten maken voor water. Ken daar wel helemaal niks van. Hoe diep moet dat zijn eer je aan water zit?
Terug erg bedankt voor de goede tips!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:15

ik haal de mest er elke dag uit, heb een mesthoop en die kon ik voorheen legen bij de "buren" op hun akkers, maar nu komen mensen het ophalen voor hun moestuin.
wat voor grond is het, daar is ook veel van afhankelijk, zand , klei?
Op zich moet het qua grootte gaan, maar in de winter zul je moeten bijvoeren, zomer bij goede grond en bemesten niet
Zadels ed heb ik thuis, heb wel een poetskoffer en wat klein spul bij de wei liggen
Pus diepte is ook afhankelijk van waar je water zit, mijne is meen ik 9 meter diep
ik had voorheen een handpomp maar heb nu een benzinepomp waarmee ik de wei ook kan sproeien en heb 2 x 1000 ltr vaten staan die ik vul. Met normaal weer doe 1 bijna 2 weken met een 1000ltr vat met 1 shet, een D een E en een paard. Nu ik hooi voer ipv voordroog en ik dat moet weken heb ik een 2e vat erbij en doe ik 1 week met 2 vaten De pomp sleep ik na gebruik mee naar huis