afspoelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huberta

afspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 22:11

wat ik me afvraag is of het goed is om de paarden nat te maken, lekker afspoelen dus, en dan weer buiten in de zon te zetten.

er wordt dan ook wel verteld dat ze dan kunnen verbranden of het extra heet krijgen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:13

Je kan ze beter afspoelen en dan even in de schaduw laten staan. Anders warmt het water op en krijgt je paard het nog veel warmer!

Huberta

Re: afspoelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 22:16

ja, bedankt. dat gevoel had ik ook al. heb gehoord dat sommigen zelfs brandplekken kregen van buiten staan in de zon nadat ze nat waren gemaakt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:18

Meestal wacht ik tot paard weer redelijk droog is, dan krijgt ze haar exceemdeken weer op en mag ze de weide weer in.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 09:59

Afspoelen kan geen kwaad, zo lang je het op de juiste manier toepast:

Spoel het paard een aantal keren direct na elkaar af en haal tussendoor het warme water van het lichaam. Lindinger vertelt: ”zo koel je een paard 2 graden in 10 minuten. Het verwijderen van het warme water met een zweetmes is belangrijk, anders blijft het water achter in de vacht en zal zeer snel opwarmen. Door te spoelen en het warme water direct te verwijderen, houd je het koelingsproces op gang.”

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:26

of je pony gelijk in de paddock gooien :Y)
maar ik doe het wel altijd met zweetmes ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:28

Als je paard (door inspanning) warm is, is dat idd een goede manier om snel af te laten koelen. Het is echter een fabeltje dat achtergebleven water de huid zou opwarmen en een paard warmer zou maken. Anders zou zweten toch ook niet werken? Anders zou je zelf na het zwemmen toch ook warm worden, terwijl je er juist door afkoelt?

Water of zweet op de huid verdampt, en voor die verdamping is warmte nodig. Die warmte wordt onttrokken aan het lichaam, dat daardoor afkoelt. Daar is het hele principe van zweten op gebaseerd. En natuurlijk zal de zon óók het water laten verdampen, en droog je dus in de zon sneller op. Dan wordt het water nl. van twee kanten verdampt: zowel door de zon als door het lichaam. Maar afspoelen met water/natmaken is niets anders dan 'kunstmatig zweet'. Ipv dat je paard zelf water produceert om te laten verdampen, gooi je het er zelf overheen.

Er is één zeldzame omstandigheid waarbij koelen met water (én dus ook zweten!) niet meer werkt: dat is bij een omgevingstemperatuur van 37 graden of meer, 100% luchtvochtigheid (want dan verdampt er niets meer) en windstilte (want dan is er ook geen convectie meer).

Bij alle andere omstandigheden: zet je paard of hond rustig onder de slang, ze schudden de overmaat water er zelf wel vanaf, en de wind en verdamping doet de rest en koelt ze af.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:33

Met dit weer is afspoelen géén overbodige luxe :)
Ik zou ze afspoelen en dan lekker laten rollen in de paddock. De combinatie van een (door het water) gekoelde huid en een laagje zand als isolatie werken m.i. het beste. Door het zand 'brandt' de zon dan ook niet direct op de huid.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:47

Het water kan als een laag op het paard blijven liggen waardoor de warmte uit het lichaam niet weg kan, dus tussendoor een zweetmes erover om het water af te voeren helpt zeker.

Met koelen spoel ik vooral de onderkant van de hals en de binnenkant van de benen, waar grote bloedvaten lopen.

Het rollen in zand vinden ze maar al te lekker na zo'n douche :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:50

Het water verdampt in de zon en dat zorgt voor verkoeling.
Zelfde reden waarom zweten zorgt voor verkoeling ;).
Het is een fabeltje dat een paard het veel heter krijgt als je hem afspuit! Gewoon doen dus ;).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:04

Zweten gaat van de huid naar het uiteinde van de haren en in een heel andere hoeveelheid dan afspoelen of spuiten, waarbij je juist van buiten naar binnen werkt.
Zelf heb je ook liever een luchtig shirt aan waar de wind doorheen en onderdoor kan waaien dan iets wat strak aan je lijf plakt.

Ik heb vorig jaar een oververhit paard gehad, helemaal afgespoeld, vooral langs die bloedvaten en in een stal uit de zon gezet waar wel lekker de wind doorheen waaide.
Rollen in zand is ook lekker voor ze na het afspoelen of toch even dat zweetmesje eroverheen.
Korte natte zomervacht schudden ze niet zo makkelijk droog.

Hier gister de paarden nog afgespoeld, voor het afspoelen zijn ze warm, tijdens het afspoelen koelen ze af en na het afspoelen warmen ze weer op.
Zweetmes erover en in het zand laten rollen en ze hebben een koel huidje.

Water verdampt zeker in de zon, maar eer al het water op een kletsnat paard verdampt is, warmt het toch aardig op.

Chanel_Spies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:28

afspuiten en in de schaduw zetten