veel vliegen op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

veel vliegen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 18:22

Hoi,

wat doen jullie tegen al die vliegen op stal ?
hebben jullie een speciaal vlieg-vang- ding b.v. ?
En welke dan ?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips !

geerke

Re: veel vliegen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:24

de boel goed schoonhouden.Ik heb haast geen vliegen in mijn stal.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 18:27

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 18:27

geerke schreef:
de boel goed schoonhouden.Ik heb haast geen vliegen in mijn stal.

ik poets me suf. Maar het helpt helemaal niets .....

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:41

Ik heb hier 3 paarden aan huis. Ik maak alles 2 keer per dag schoon en de mesthoop is zover mogelijk van mij huis.
Deze breng ik elke week weg. Ik heb geen stro op de grond liggen.
Ze staan in een grote bak met een schuilstal. we hebben vliegen, maar de truuk is om alles gewoon strak en droog te houden. Laatst was ik bij een kleine stal en die strooide een of ander chemisch goedje door het gangpad. Ook daar bijna geen vlieg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 18:44

ik kan het echt niet schoner maken dan ik nu doe !!! Zelfs de tonnen met voer maak ik iedere dag met zeep schoon. Dus daar zit de oplossing niet.
En daarbij maakt niet iedereen zijn /haar stal even schoon, en daar kan ik niets aan doen natuurlijk.

Dus welke vliegenval is een aanrader ?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:45

je bips niet vegen :+ ze volgen vanzelf......

Afbeelding

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:47

listiglistje schreef:
je bips niet vegen :+ ze volgen vanzelf......

[ Afbeelding ]

:')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:52

Ik sta all in en het is behoorlijk schoon bij ons. Toch vliegen. Ik spuit gewoon de stal in. Haal wel mijn hooinet, zoutblok en wateremmer van de shet eruit en dan spuiten. Vliegen blijven wel weg. Ik zie wel dat ze erg op het voer en het zoutblok afkomen, maar daar kan ik weinig aan doen. Na hun ochtend voerbeurt ben ik er niet, dus kan moeilijk de voerbak schoonmaken dan. En het zoutblok haal ik niet weg. Spoel hem weleens af een beetje.

De vliegenvangers die ik in de ruitershop tegen kwam, moet je toch op afstand hangen vanwege het goede je erin. Ik denk dat je dan moet kijken naar hoeveel paarden er staan, want als ik er 1 ophang is dat niet genoeg voor 30 stallen. Binnen hebben we trouwens een soort waslijn die vliegen moet vangen, maar mest is lekkerder, net als etensresten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:33

Net weer de hele stal uitgesopt en de wanden in gespoten. en het natte hooi en voer ergens anders gezet. Ik hoop dat vooral dat laatste veel gaat schelen.

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:12

Hier echt bijna geen vliegen!
Al jaren lang zwaluwnesten op stal echt leuk en geweldig en mooi natuurlijk
Dan dus niet klagen dat ze alles onderscheiten en dat de kleintjes een herrie maken haha

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:29

ellenimar schreef:
Dan dus niet klagen dat ze alles onderscheiten en dat de kleintjes een herrie maken haha

had ik ook, maar wel vliegen hoor.
Helaas dit jaar niet. Ze zijn wel komen kijken, maar tot 2 x toe weer weggegaan ;(
volgens mij door een teveel aan eksters, zijn er nu echt veel -:(-

Donblubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:51

Je hebt natuurlijk van die vliegenstrips,
maar dat is geen hulp als je een raam of deur open hebt.

Hou alles goed schoon en spray je paard eens in met anti vliegenspray?

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:11

Eksters hebben we helaas ook maar de zwaluwen laten zich niet kosten ! (En wij ook niet haha)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:21

Wij spuiten in deze periode altijd even met veerust als de stallen helemaal leeg zijn, deze worden eens per week helemaal leeg gehaald. Pot-stallen, of ander type stallen die niet regelmatig helemaal leeg gaan blijven vliegen aantrekken vrees ik.

Verder is dit ook de tijd dat we de stallen met de hoge drukspuit en Dettol een jaarlijkse schrobbeurt geven, dat scheelt ook. Kalk op de muren schijnt ook wat te helpen.

AmigoSil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:48

Wij hadden ook de afgelopen jaren enorm last van vliegen. Mijn paarden delen de stal namelijk met een tiental jonge kalfjes en die krijgen maar om de twee weken een hele nieuwe stal met stro. Afgelopen jaren vliegenplaklint opgehangen, liters met anti-vliegen-spray gespoten en zo'n blauwe lamp in de stal gehad die vliegen dood d.m.v. stroom. Niks leek te helpen. Een paar avonden terug hoorde je echt alleen maar gezoem in de stal, gewoon eng. Uiteindelijk op een spray besteld via internet, genaamd flybuster.
Is niet heel goedkoop maar er zit dan ook een dispenser bij die om de zoveel minuten iets in de lucht spuit.

Spul vanochtend weg gezet in huis, in de schuur en ook in de paardenstal.. en het lijkt echt super te werken... vliegen liggen of dood of lijken wel verdoofd! Ik hoop dat dit zo blijft, want dan ben ik helemaal happy (en de paarden helemaal).

Danieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:50

bij ons op stal zitten er ook (best) veel
hier wordt er helaas niets aan gedaan :(
maar de eigenaren die komen spuiten hun paard in met veerust en van zulke dingen (die wel tegen vliegen helpen)
gr

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:52

ellenimar schreef:

Bij ons zit er een nest tussen onze stal, de buurvrouw en de 2 stallen aan de andere kant in. Wij hebben een waterbak staan voor de shet die niet bij de automatische drinkbak kan. Helaas is daar laatst een zwaluwtje in verdronken. Of die nou van hoger af erin gevallen is of op de rand heeft gezeten en wilde drinken, geen idee......paar maanden terug ook al een groter vogeltje verdronken.
Overlegd met stal, maar we durven het nest toch niet te verplaatsen.

De vliegen die er zijn, zijn ook best agressief. Heb het al een paar keer flink gevoeld. Vandaag op de spuitplaats, waar toch echt geen mest of eten is. Wordt veel gewassen, dus veel sop gebruikt etc.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:57

mijn paarden poepen en piesen buiten en heb geen enkele vlieg in de stal. ze gaan de stal in om ze kwijt te raken!!

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:22

We hebben ongeveer 20 nesten op stal... En nergens stilstaand water maar lager geplaatste automatische drenkbakken voor de kleinere onder de paarden...;)
Scheelt een hoop gesjouw en ook fijner voor ze vers water ?
We zijn wel heel netjes op onze stallen en weilanden en mijn man spuit op de mesthoop ook tegen de vliegen dat helpt ook goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:34

Tja, de stal is niet voor kleine pony's bedoeld en er zit een anti vries/rondpomp systeem in, dus kan niet zomaar omlaag. En de kleine staat bij de grote altijd, dus nooit apart bij kleine pony's ofzo.
We verversen elke dag. En het is heel apart. Soms zet je een bak neer en drinkt de grote er liever uit dan de automatische en soms drinkt die echt uit de automatische en kijkt niet naar de bak. hoewel die dus echt schoon is en elke dag vers. De kleine kan in de wei wel bij de bakken. En we hebben wel gezien dat hij aand e automatische hangt en wat drinkt daaruit, maar ggokken daar gewoon niet op.
Het is wel even werken elke dag, maar ja..........Dat zijn ze sowieso wel.

JCJorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 00:41

In mijn stal vind je ook bijna geen vliegen, anders hang ik van die plakrollers op die vliegen lokken. Eventueel kan je ook potjes met zoetigheid doen waar ze wel in kunnen maar niet uit. Het goed schoonhouden van de stal is ook belangrijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 01:59

Ik stond onder de douche net en bedacht me dat ik ook een tip had gelezen dat je plastic zakjes met water kan vullen. Als je die ophangt gaan de vliegen weg wegens de weerspiegeling. Wij probeerden het laatst, maar er kwam te weinig zon in stal om het te laten weerkaatsen, dus geen idee of het werkt en hoe goed.

Schoonhouden is 1 ding, maar ik merk dat ze op m'n zoutblok afkomen en die wil ik niet weghalen. Hij is ook niet vies en is gewoon een groot rood blok, dus geen snoep ding.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:36

Bij ons op stal valt het ook echt enorm mee met de vliegen, en ook daar zitten zwaluwnesten. De stal van mijn paard haal ik iedere dag alle mest en de natte plek op de dag weg, Verder inderdaad alle wanden voerbak en drinkbak schoonhouden.

1 zwaluw eet wel 50.000 vliegen, muggen en andere insecten per week! Dus een nestje doet wonderen! Er zijn speciale nestkasten voor te koop, dat maakt de kans iets groter dat ze je opzoeken.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 08:46

Je moet zorgen dat er een briesje gaat door de stal, vliegen houden niet van tocht.
Daarom heb ik een ventilator in de muur ingebouwd en mijn stallen staan altijd open, ook in de winter.