gebroken asfalt in de schuilstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vang

gebroken asfalt in de schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:51

Heeft er iemand ervaring met gebroken asfalt (=asfaltgranulaat) in de stal?
Wordt het snel hard? Blijft het een propere bedoening in de winter?

Jibbel

Re: gebroken asfalt in de schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:27

Is het niet ontzettend ongezond?

Zomaar een vraagje hoor..

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:29

Als dit een harde onderlaag word en helemaal geen vocht doorlaat, dan zou ik me kunnen voorstellen dat dit snel een natte bedoening gaat worden. Het soort bodembedekking wat je erop wilt doen zal hier natuurlijk ook mee te maken hebben. Heb hier geen ervaring mee en vraag me eerlijk gezegd ook af of dit niet ongezond voor het dier zou kunnen zijn.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:31

Asfalt in een schuilstal? Ik heb er nog nooit van gehoord.. Maar het lijkt me dat een gewone tegelvloer makkelijker schoon te houden is, asfalt is vrij ruw.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:32

Lijkt het een beetje op grint? Dit hadden wij ook op meerdere plekken op stal (oa loopstal) om de gaten op te vullen, werkte redelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:35

Wij hebben het op ons erf. Het wordt niet hard, het wordt aangewalst tot een stevige vlakke laag, maar het blijft, net als gebroken puin, een halfverharding. Wij hebben óp de asfaltlaag een dunne laag grond aangebracht en daarin gras gezaaid. Het erf is ons parkeer- en manoevreerterrein, en zo'n zwart vlak was ons te industrieel. Ook met die laag grond en gras er op is het afgelopen natte zomers en winters uitstekend te berijden geweest. Ik kon ook uitstekend met de kruiwagen naar de mesthoop, waar ik op gewone grasbodem allang diepe groeven in de bagger zou hebben gereden. Het laat verder prima water door, juist doordat het een min of meer losse laag blijft.

Ik vermoed dat het best eens geschikt zou kunnen zijn in een schuilstal en ook in een paddock, mits je paarden geen schrapers of gravers zijn, maar ik zou denk ik toch gewoon voor stenen of tegels gaan. Dan weet je nl zeker dat het blijft liggen.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 12:55

Waarom gevaarlijk of ongezond?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:58

Teerhoudend asfalt is kankerverwekkend, niet echt iets waar je je paarden mee in aanraking wilt hebben, lijkt me ...

Zou het eerst laten onderzoeken voordat je het gebruikt.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 14:19

Heb het al nagevraagd, er zit geen teer in :-)

Capri5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:04

Wij hebben stalmatten, dan kunnen ze zacht liggen

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:09

Wij hebben een oprit van asfalt, daar gaan de pony's ook over naar de wei en de bak.
Nadeel vind ik dat ze altijd steentjes in de hoeven hebben, ik zou ook nooit een dergelijke vloer in een stal leggen.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:17

Vandaag komen ze 7 ton zand leveren voor in de stal, hierop komen dan steenschotten (soort dikke houten platen), ik vond de gedachte van asfalt toch niet zo fijn. Zand is een veel ecologischer product, kan ik ook gewoon laten liggen later. Asfalt moet echt weer afgevoerd worden, vandaar mijn keuze :-)