hallo ik ga zondag op ponykamp en me borstels moeten nog schoon worden gemaakt niet alleen mijn borstels schoonmaken het gaat om: - de borstels - halsters - halstertouwen - vliegenfrontriem - strikjes voor in de manen waarschijnlijk ben ik nog wel wat vergeten mijn vraag is dus aan jullie hoe maken jullie je spullen schoon vermeld even welke soort (bv. borstels) ook ben ik erg benieuwd naar wat jullie daar voor gebruiken
Pak een grote emmer met sop, gooi je spullen er in, laat een tijdje weken en spoel alles goed uit. Laten drogen in de zon, en klaar ben je Ik zou zeep gebruiken waar paarden over het algemeen geen reactie op krijgen, zoals groene zeep. Als je alles gelijk wil ontsmetten kan je ook Dettol gebruiken om je spullen in te wassen.
Alleen de strikjes voor in de manen zou ik wat voorzichtiger doen, die kan je denk ik het best even apart wassen van de rest, en zonder zeep
C_arola
Moderator Over Paarden & Markt
Geplaatst: 01-08-13 12:37
- de borstels - vliegenfrontriem Kun je in een kussenhoes doen, elastiekje erom heen en in de wasmachine, 40 graden.
peetjjuh
Geplaatst: 01-08-13 12:37
Gewoon borstels in emmer warm/lauw water met allesreiniger. Daarna goed uitspoelen met harde straal van waterslang, zodat zand/stof/haren er goed uitgespoeld worden. Ik zou halsters/touwen/vliegenfrontriem/strikjes ook allemaal in emmer allesreiniger doen en ook goed uitspoelen. En dan laten drogen in de zon! Succes!
mijn moeder doet de stikjes altijd in een bh netje in de wasmachine is dit goed en ik had gelezen borstels in een sopje met zout en water ik heb dit uitgetest en dit werkt goed vond ik dan weten jullie toevallig hoe je een halster en zo kan schoonmaken
wij hebben een oude wasmachine, dus daar gaat alles zo in maar denk dat je moeder daar niet blij van zou worden ivm de gespen van halster/touw. borstels doe ik ook in een kussensloop in de wasmachine
Dettol. Dan weet je zeker dat alles goed ontsmet word. ik doe alles in een kussensloop in de wasmachine, scheutje dettol erbij. Na je ponykamp zou ik het weer doen als ik jouw was, Je weet nooit wat je daar vandaan mee terug neemt. Veel plezier op ponykamp!
Borstels in heel heet water met zoda zetten todat het wat water koud is dan laten drogen, de rest kan je als je moeder niet wil dat het in de wasmachine gaat ook onder de douche met de hand schoonmaken (al is het wel een rotklus je weet dat alles goed schoon is dan!)
das slim ik doe het nu meestal als ik 1x op maandag naar de manege ben geeweest zodat ze voor zaterdag (dan ga ik de ponys lekker knuffelen enzo) weeer goed schoon zijn
zonnet50
Geplaatst: 05-08-13 13:16
Ik doe de borstels altijd in heet water dat gekookt heeft in de waterkoker met een scheutje allesreiniger, daarna de allesreiniger er goed uitspoelen! Werkt perfect, en je borstels worden weer helemaal schoon + bacterievrij!
De halsters doe ik altijd in lauw tot warm water en dan ff het vuil met een beetje groene zeep eraf schrobben! En dan laten drogen in de zon.