Nieuwe prikpalen van Gallagher

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamflower

Nieuwe prikpalen van Gallagher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 21:01

Heeft iemand van jullie al de nieuwe variant van de stijgbeugelpalen, oftewel prikpalen, van Gallagher geprobeerd?

Wij hebben net een set gekocht een paar weken geleden en echt waar, wat een domper.

Een beetje lastig uitleggen zo over internet, maar ik probeer het toch.
De ogen waar het lint doorheen gaat staan zo aan de paal dat de de voet van de paal in dezelfde richting gaat als het lint ipv haaks erop bij het vorige model van de palen.
Hierdoor is het totaal niet stabiel en kan je geen stevig tijdelijk raster afzetten omdat de paal gewoon meebuigt als het lint beweegt door wind oid.

Bij het vorige model stond de voet haaks op de richting van het lint, hierdoor stond het raster stevig en kon je zelfs een hoek maken in je tijdelijke raster, met de nieuwe palen is dit praktisch onmogelijk, want dan buigt de paal zo sterk om dat het niet te vertrouwen is. Je krijgt zelfs bij een rechte lijn al een labiele situatie.

Pluspunt aan de nieuwe palen is dat het materiaal niet zo snel afbreekt als bij de oude palen, maar daar houd het dan ook mee op.
De ogen waar het lint doorheen gaat zijn ook niet handig, het lint gaat er makkelijk uit.

Voor een fabrikant als Gallagher vind ik het een behoorlijke misser eerlijk gezegd. Ik baal ook dat de oude palen niet meer te verkrijgen zijn. Iemand ideeen voor andere prikpalen die meer op het oude model Gallagher lijken?

Speedster

Re: Nieuwe prikpalen van Gallagher

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:05

Dat klinkt inderdaad niet handig. Kun je het lint niet een keer om het paaltje heen draaien en het paaltje vervolgens toch met de voet dwars draaien?

Weidewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:58

Het idee van de nieuwe Gallagher paaltjes is dat je koord, draad of lint tot maximaal 20 mm breed in de vast zet door de paaltjes een 1/4 slag te draaien. Ze noemen het twist-lock systeem. Deze palen zijn dus niet geschikt voor breed lint. De oude uitvoering is overigens nog gewoon verkrijgbaar in de uitvoering van Koltec die wel geschikt is voor lint van 40 mm

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:02

Ik heb die nieuwe paaltjes van Gallagher ook in de weide en ik vind ze voor gewone draad wel fijn! Ik heb zulke en nog een paar andere prikpaaltjes staan, en ik vind die van Gallagher steviger en makkelijker te plaatsen (door het bewuste twist-lock systeem). Voor lint heb ik geen idee, ik gebruik enkel gewone draad.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 08:48

Ik gebruik lint van 12mm en 20mm dus geen breed lint, en ik draai de paaltjes al een kwartslag, maar ze draaien dus door wind uit zichzelf weer terug...

Weidewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:57

De paaltjes moeten wel tot aan "de onderzijde van de stijgbeugel" in de grond staan. Het witte driehoekje zou moeten voorkomen dat de paaltjes door de wind draaien. Ik kan me voorstellen dat dit nu met harde droge grond de papltjes niet diep genoeg de grond in krijgt.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 11:23

Ik heb het nog eens geprobeerd, de paaltjes staan in de grond en ik heb het lint erdoor gedaan en een kwartslag gedraaid.
Zodra je een beetje spanning op het lint zet willen de paaltjes uit zichzelf alweer terugdraaien, dit doen ze dan niet helemaal maar wel iets. Na een paar dagen gaat het beter, maar wat je dan ziet is dat de onderkant van de paal in de grond nog zo staat zoals je hem hebt gezet, maar de rest van de paal is verbogen door de druk van het lint, met andere woorden, het word een soort wokkel, het plastic vervormd waardoor de openingen voor het lint alsnog haaks op de stijgbeugel komen te staan zoals een paaltje hoort te zijn. En ik heb echt geen abnormaal hoge druk op het lint, maar wil ook geen hangend lint.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:33

Komt misschien omdat je lint gebruikt? Ik heb deze palen al een jaar ofzo en ik gebruik altijd draad en heb er geen problemen mee hoor. En tja bochten, ze buigen net zo krom als de witte die ik heb..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 08:02

Als je de paaltjes zet zoals jij wilt, met de voet haaks op de draad, dan zit het oog een kwartslag 'verkeerd' als ik het goed begrijp? Dan snap ik wel dat die paaltjes zelf gaan 'twisten'... dan kan toch niet de bedoeling zijn? Ik bedoel, Gallagher moet zelf toch ook snappen dat dat soort paaltjes niet tegen torsie kunnen? Vreemd.

Heb je al eens geprobeerd om het lint 1 hele slag om de paal te wikkelen? Dus de voet haaks op de draad, lint eromheen draaien (waarbij je 1 keer door het oog gaat) en vervolgens door naar de volgende paal.
Op die manier heb je geen torsie, staat je voet zoals je wilt en wordt het lint toch op hoogte gehouden door het oog.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:44

Ik heb er 12,5mm lint in. Dun, licht spul dus. Inderdaad, het oog zit parallel aan de voet van de paal, als je de paal volgens het twist and lock systeem een kwartslag draait zit de voet haaks op de draad en het oog ook, maar gaat dan dus inderdaad 'twisten'. Verbuigen deden de oude palen ook, maar twisten deden ze niet omdat de ogen aan de juiste kant zaten.

De ogen zijn veel meer open dan bij de oude palen, dus je kan het lint best een keer eromheen draaien maar dan is er geen garantie dat het lint ook op die hoogte blijft zitten, want het oog heeft dan geen functie meer.