Dazenval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dewindhoek

Dazenval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:22

Dit jaar lijken we veel meer vliegen en dazen te hebben.
Ik zie steeds vaker dazenvallen voorbij komen en ik vroeg me af of deze daadwerkelijk werken.
Wie heeft er ervaring met deze vallen en hoeveel moet je er per hectare plaatsen?

RobinM

Re: Dazenval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:05

Sinds vorige week heb ik er één in het land staan. Het aantal dazen was echt verschrikkelijk, de paarden werden lek gestoken en ook ik als ik in het land liep. Nu hij er staat zitten er al honderden in en bij de paarden scheelt het enorm. Tuurlijk zijn er nog wel dazen, maar veeeel minder en dat is aan mijn paarden echt te merken.
Hij werkt voor 10.000 vierkante meter. Wij zelf hebben 1,5 hectare grond.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:08

Wij hebben ook 1,5 hectare grond en ik heb twee dazenvallen staan van Taonx. Ik woon eigenlijk zo'n beetje in het bos, dus bij mij ontzettend veel dazen momenteel, paarden kunnen alleen 's nachts buiten en rijden is ook alleen 's avonds heel laat of 's ochtends heel vroeg mogelijk. Er zitten bij mij wel dazen in, maar er zijn er helaas nog genoeg over.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:10

Ik volg even ik vroeg me het ook af.... Wij hebben ook zo ongeveer 1,5 tot 2 hectare. Maar wel rondom bosrand...... Waar het ook nog vochtig is door het hoge waterpeil (in het bos)
Ik wil graag zo'n ding aanschaffen als het maar werkt..... Mijn gevoel zegt dat de val onze omgeving niet aan kan.....

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:20

Mijn paarden staan bij mijn ouders, daar staan ontzettend veel bomen. Naast de wei hebben ze ook nog een stuk grient. Dat noem ik wel een klein bos.
Voorheen was ik niet zo van de dazenval, vroeg me af of het wel echt werkte etc. Maar ik hoorde er zoveel goede verhalen over. Ik ben iig erg blij dat ik er een heb aangeschaft.
Bij ons was het met de dazen zo erg dat een vliegendeken nog geen nut had. Dazenspray hielp even, maar ook niet lang.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:27

Ik zit ook te twijfelen of ik hem zou kopen, maar jullie zijn toch vrij positief, dus ik ga er weer eens over nadenken!
Hier bij ons is het ook vreselijk, ze kunnen tot tot 8u op de wei staan, maar daarna crossen ze naar hun stalletjes met zo'n 40-50 dazen achter hun? Het is vreselijk. Ook wij hebben er last van, we komen met onze auto aangereden en die dazen vliegen gewoon op ons af, je moet je een weg vinden door die dazen dan... :P

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 08:44

ik heb er een gekocht, maar vang bijna niets, snap er niets van, staan midden in de wei, vol in de zon, bij de drinkplekken.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:20

Heb de mijne ook een paar x verplaatst en er zit wel verschil in de opbrengst, dus misschien moet je dat eens proberen.

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:34

Standaard wordt op 1 hectare “open” grasland één H-Trap geplaatst. Zijn er veel bomen, groenstroken of zijn er meerdere percelen afgezet door bijv. houtwallen, dan zal het aantal vallen afgestemd moeten worden op het aantal percelen.

Het mooiste is dat de val een open bereik heeft, daarnaast is het altijd mooi als die geplaats kan worden in de buurt van waar de paarden graag staan.( mocht dat een vaste plek zijn. Anderzijds drinken dazen ook dus bij de drinkbak/badkuip is ook een goede positie.

Via onderstaande link heb ik nog een filmpje over hoe zo'n val precies werkt.

http://happyhorsedeal.nl/deal-van-de-ma ... anger.html

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:44

dus als de paarden er vlakbij staan, vang je ook meer dazen?

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:48

De bal is zwart en word altijd heter als de paarden. Zoals in het filmpje hierboven te zien, werkt de daas puur op het gebied van infrarood en beweging en niet op geur. Dus als de dazenval iets beweegt ( en dat doet hij altijd door de centrale ophanging ) dan zullen ze nog eerder daar na toe trekken en vangt hij dus nog meer dazen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:50

Wij hebben zelf een dazenval gemaakt. Zitten vlak aan een kanaal omringd met bos. Wij hebben er nu 1 staan voor een half hectare en ik vang gewoon op een week tijd potje vol en dan zitten er nog steeds rond te vliegen. Wij gaan dus nog een tweede erbij zetten.
Geen chemisch spul ofzo er in. Puur een zwarte bal met net erboven en potje er op.
Als ik had geweten dat het zo goed werkte, had ik er 2 jaar geleden al 1 gezet.
Kosten voor het zelf maken zijn 25 euro :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:51

HHDeal schreef:
De bal is zwart en word altijd heter als de paarden. Zoals in het filmpje hierboven te zien, werkt de daas puur op het gebied van infrarood en beweging en niet op geur. Dus als de dazenval iets beweegt ( en dat doet hij altijd door de centrale ophanging ) dan zullen ze nog eerder daar na toe trekken en vangt hij dus nog meer dazen.

maar an sich zou hij wel moeten werken als de paarden op stal staan? dan ga ik een ander plekje zoeken

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:57

Vorig jaar de eerste twee dazenvangers gekocht..enorm veel gevangen..!,
We dachten de populatie toch wel een gevoelige slag uitgedeeld te hebben..
Helaas dit jaar ontzettend veel dazen.. Heb er twee bij gezet en de buren hebben er nu ook twee staan ( geinspireerd door ons vang succes...) maar jemig wat veeeeeel momenteel. De paarden rennen naar binnen met een hele zwerm achter zich aan.. Vliegendekens met hals en nog tig dazen op ze.
In de stal hangt een kleefrol en daar zitten de vliegen aan vast geplakt. En ik zet op de ergste momenten de fan aan ..door de sterke lucht verplaatsing scheelt het aantal plaaggeesten. Dazen zijn geen sterke vliegers ..
Ik baal enorm... !!!

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:58

@ Yontheke Dat is ook zo . heb je de bal geverft of hoe gaat dat? staat hij een beetje stabiel ? en qua het legen ? kan je hem volgend jaar ook zo weer neerzetten? stuur eens een foto als je wilt .

@ Fokfanaat op het moment dat er geen paarden in de weide staan is de bal het enigste prooi wat er te vinden is. Wel is het zo dat als er bijvoorbeeld 4 paarden bij staan en een daas vliegt een hectare verderop voorbij dan zien ze natuurlijk 5 warmte bronnen bewegen ( 4 paarden en de val) dit trekt weer meer aan waarop de bal het heetste blijft.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:05

HHDeal schreef:
@ Yontheke Dat is ook zo . heb je de bal geverft of hoe gaat dat? staat hij een beetje stabiel ? en qua het legen ? kan je hem volgend jaar ook zo weer neerzetten? stuur eens een foto als je wilt .

@ Fokfanaat op het moment dat er geen paarden in de weide staan is de bal het enigste prooi wat er te vinden is. Wel is het zo dat als er bijvoorbeeld 4 paarden bij staan en een daas vliegt een hectare verderop voorbij dan zien ze natuurlijk 5 warmte bronnen bewegen ( 4 paarden en de val) dit trekt weer meer aan waarop de bal het heetste blijft.

Ik ben vanavond nog op de weide en zal als mijn man hem gemaakt heeft (vanmorgen was er een koordje los waardoor hij scheef hangt :) ) een foto maken.
De bal hebben we gespoten met zwarte verf uit de Gamma (zal eens vragen aan manlief welke verf) hierboven een muskietennet gehangen van 2 euro uit de action en bovenaan hebben we een potje gemaakt van vanillevla met de bovenkant van een spritefles in :D. Ik heb dus een potje met deksel wat heel makkelijk is om te legen.

Ik toon het vanavond! :D

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:10

Ik maak mijn vallen zelf. Ik heb er drie staan op 2 ha grond. Dit is puur omdat ik aan de bosrand zit. daarnaast heb ik een schimmel en palomino, dus ze komen er extreem op af. Ik ben 20 euro kwijt aan materiaal voor mijn eigen vallen.

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:11

Ik ben zeer benieuwd:D

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:12

De beste dazenvallen kunnen wij niet verkopen... dat zijn namelijk de zwaluwen. Deze vangen voor het grootbrengen van hun kroost per dag meer insecten dan de dazenval kan vangen. Op de diverse vogelwebsites kun je lezen hoe je je huis/stal/schuur aantrekkelijk maakt voor zwaluwen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 16:14

Wij hebben dus ook nog een stuk of 6 zwaluwnesten hangen van zwaluwen die ieder jaar weer terugkeren.
Nu hebben we een stuk of 6 permanente bewoners (waarvoor je serieus moet uitkijken als die tegen volle vaart de stal in- en uit komen vliegen :D ) en een nestje jongen.
De stal zelf is bij ons praktisch ongediertevrij.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:23

Ik ben ook zeer benieuwd naar de zelf gemaakte dazenval!
Ik heb dat nooit overwogen omdat ik mij ooit toen het net hip werd mij heb laten vertellen dat als de zon op die ballen schijnt er een ook een speciale geur af komt die de beesten extra aantrekt en je dat met een zelf gemaakte dus nooit hebt. Maaaaar jullie zo te horen kan ik dus ook best zelf gaan knutselen haha
Zal er wel 3 / 4 nodig zijn dus dan word het een dure hobby om de 'echte' aan te schaffen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:04

en of ze werken! Ondanks alle zwaluwen hier, kunnen we het toch niet af zonder dazenvallen. Heb nu een jaar of 4 de Loer dazenval en net sinds gisteren 2 erbij van paardnatuurlijk. Dit jaar lijkt het erger dan ooit te zijn met de hoeveelheid dazen :( Als je dazenval niets vangt dan staat hij niet op de juiste plek (er even van uitgaande dat de dazenval op zich wel goed in elkaar zit en de bal niet te hoog/te laag hangt).
Afbeelding

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:11

Mijn stiefpapa heeft sinds kort zelf 4 dazenvallen gemaakt.
En wij hebben toch dagelijks een redelijk goede vangst :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:52

Oke, ik had beloofd dat het nog vandaag ging zijn, dus bij deze :D

Mijn dazenval (het muskietennet hangt wat scheef, niet mooi maar blijkbaar wel gewoon functioneel)
Afbeelding

Omdat ik niet weet hoeveel foto's ik mag plaatsen zet ik van de rest gewoon even een linkje

Mijn bakje bovenaan
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-ZKAKL4C6.jpg

Mijn buit na een dag of 4:
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-XQ3MF8AF.jpg

De val van iets verder bekeken
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-TUEFMF7U.jpg

Hij staat ongeveer een 10tal meter van stal af. In het midden van de weide ongeveer. Hij staat net achter mijn mesthoop. De foto's zijn langs beide kanten getrokken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-EHPTRVEH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-H8MOJ4QI.jpg

Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

HHDeal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 09:39

Hij doet zijn werk in ieder geval goed zo te zien, mooi creatief hoor!