Graaskorf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pippekoetje

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:23

Hey iedereen
Ik heb een Haflinger die nogal dik is en sinds kort gebruik ik een gaarskorf bij haar. Met het eerste model van graaskorf kon ze nog redelijk gras eten maar naar 2 weken was die al stuk. Het 2de model kon ze al veel minder eten en is al een pak steviger dan het eerste (dat is met meer rubber). Ik heb het 2de model 6 juni gekocht en vandaag is het al aant schuren en onderaan is er al een stukje rubber weg! Bijde merken zijn van waldhausen. Nu vroeg ik me af of jullie andere merken gebruiken die beter zijn? Of iemand toevallig ook een paard heeft die dat snel stuk krijgt en wat gebruik je er dan bij ? Van het model ben ik erg tevreden. Ik ben namelijk niet voor zen netje aan de neus dat aan het halster moet omdat ze het bevestigingen slot aan de keelriem heel snel stuk krijgt en dan is het halster uit. Heeft iemand tips ??
Ik heb nog 2 links toegevoegd van de modellen die ik heb (foto toevoegen lukte me niet) . De modellen zijn goed, maar miss is een ander merk steviger ? Iemand ervaring hiermee?

https://www.google.be/search?hl=nl&q=gr ... B428%3B428

https://www.google.be/search?hl=nl&q=gr ... B750%3B750

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:08

gewoon minder gras geven?!
wij zetten een stuk af met lint en dan elke dag krijgen mijn 2 paarden een stookje er bij. nu prima op gewicht. zijn ze te dik geef je minder, zij ze wat mager geef je wat meer!!

piezze

Re: Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:12

ik had heel enthousiast ook zo'n graasmasker gekocht. Bij nader inzien vond ik het nogal zielig. Ik heb het 1x omgedaan om te passen en dat vond ze al helemaal niet leuk. Nu hebben we de wei kleiner gemaakt en moet ze de wei helemaal kaal eten voordat ze over mag naar een nieuw, al wat kaalgegeten weitje. eft ze een kleinere wei en wordt ze niet meer zo dik. Dus als iemand misschien interesse heeft in een nooit gebruikt graasmasker in de maat Cob, doe een bod. Kaartje zit er nog aan.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:13

Die eerste is top! Heeft mijn verzorg hafje ook :) staat op een dikke hectare grond met dik gras.... (eigenaren vinden een klein stukje zielig voor hem....)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:16

Ja klein stukje vind ik ook wel zielig maar probleem is dat ze blijft eten en echt gevaarlijk dik wordt. Zo'n graaskorf heeft ze denk ik ook snel af of kapot want ook vliegennetjes e.d. zijn binnen een uur af en gesloopt. Het is een echte boeienkoningin want knopen, ritsten en staldeuren zijn ook geen probleem voor mevrouw.

Die eerste is ook het model dat ik heb, er zit een klein gaatje in het midden en daar doorheen moet ze dan zien te eten.

pippekoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:18

Ik zit nog met 2 andere paarden die wel voldoende gras kunnen gebruiken. En eigenlijk is het ook nog eens een lastige Haflinger op dat vlak. Van de winter stond ze in de piste met hooi en lag er 5 meter achter de draad beschimmeld hooi. 2x in één week is ze door de draad met stroom op gegaan voor aan het slechte hooi te komen, omdat ze het ander hooi niet goed genoeg vond. Dus ik vrees ervoor dat ze er niet achter gaat blijven ook al is er stroom. (onze buitenomheinig is trouwen ook met stroomdraad en tuindraad, daar kan ze dus niet door, voor als je het zou afvragen ;) )

pippekoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:18

piezze schreef:
ik had heel enthousiast ook zo'n graasmasker gekocht. Bij nader inzien vond ik het nogal zielig. Ik heb het 1x omgedaan om te passen en dat vond ze al helemaal niet leuk. Nu hebben we de wei kleiner gemaakt en moet ze de wei helemaal kaal eten voordat ze over mag naar een nieuw, al wat kaalgegeten weitje. eft ze een kleinere wei en wordt ze niet meer zo dik. Dus als iemand misschien interesse heeft in een nooit gebruikt graasmasker in de maat Cob, doe een bod. Kaartje zit er nog aan.

Was ideaal geweest maar heb dan weer een full nodig :(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:19

Ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar de green guard schijnt heel goed en fijn te zijn. Maak je vast aan t halster

pippekoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:20

piezze schreef:
Ja klein stukje vind ik ook wel zielig maar probleem is dat ze blijft eten en echt gevaarlijk dik wordt. Zo'n graaskorf heeft ze denk ik ook snel af of kapot want ook vliegennetjes e.d. zijn binnen een uur af en gesloopt. Het is een echte boeienkoningin want knopen, ritsten en staldeuren zijn ook geen probleem voor mevrouw.

Die eerste is ook het model dat ik heb, er zit een klein gaatje in het midden en daar doorheen moet ze dan zien te eten.

Ja hier sloopt ze ook veel... staldeuren zonder problemen, kan de tel al niet meer bij houden, maar buiten dat ze zoveel sloopt is ze wel enorm lief :)

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:46

Welke graasmaskers heb je al gebruikt?
Ik heb zelf eerst een ronde gehad, met een klein gaatje erin, vond ik er zielig uitzien, ging schuren, en werd zwaar als ze ging drinken. Heb nu een Greenguard en die bevalt goed, heeft wel een aardig prijsje, maar hij schuurt niet, en word niet zwaar tijdens het drinken.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:38

Hier nog een fan van de greenguard. Op de site van de paardendrogist staat een voorbeeld-youtube-filmpje: Mijn Bella! :D
Ik heb hem dit jaar nog niet gebruikt, we zijn van stal (en provincie) verhuisd, en hier hoeft ze hem niet op, omdat de weilanden vrij kaal zijn. Ik hou haar echter wel in de gaten, want ze worden nog wel eens verweid, en als ze op te rijk gras staat wordt ze snel te dik. Dan krijgt ze hem wel weer om :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:43

Ik gebruik zo'n graaskorf als de eerste, maar deze is bijna kapot. Het gat is veel groter geworden dan in het begin, dus ik denk dat de grasopname nu ongeveer even groot is als wanneer ze de graaskorf niet gebruikt :Y) Denk dat ik toch maar eens ga investeren in de Greenguard!

piezze: in het begin vond mijn pony het ook helemaal niet leuk met de graaskorf, maar toen ze het eenmaal gewend was (en dus al handig kan eten met de graaskorf) is het geen probleem meer.

pippekoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 11:51

lovebrechjex schreef:
Ik heb zelf eerst een ronde gehad, met een klein gaatje erin, vond ik er zielig uitzien, ging schuren, en werd zwaar als ze ging drinken. Heb nu een Greenguard en die bevalt goed, heeft wel een aardig prijsje, maar hij schuurt niet, en word niet zwaar tijdens het drinken.

Ik heb de 2 gehad op de linken in mijn eerste bericht. (foto's kreeg ik er niet op) Op zich was ik er heel content van en liever een paard dat er wat zielig uit ziet dan een paard dat veel te dik is en bijhorende gezondheisproblemen... Alleen wordt het wel een dure grap, op 1 maand nu al 40 euro uitgegeven aan graaskorven. Ik zie het niet zitten om 7 maanden lang telkens 40 euro per maand uit te geven aan alleen al graaskorven. Daarom, zoek ik dus een heel stevig merk, als het al bestaat ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:15

Ja, greenguard is geloof ik van metaal? Dus dat lijkt me moeilijk kapot te krijgen. Je hebt trouwens ook van die halsters die alleen bovenlangs dicht gemaakt moeten worden, misschien is dat dan wat geschikter voor jouw paard omdat ze dus die sluiting vernield? Mocht je dus de greenguard aanschaffen :+ Die kun je trouwens ook een week testen! Al zijn er ook een aantal tweedehands te koop (hier op bokt bijv.)

Mijn pony wordt al járen veels te dik (in de zomer). Heb hem nu 13 jaar, nog nooit wat gehad, is ondertussen 23 jaar. Nooit geen graaskorf om gedaan, ga het ook niet meer doen. Niet dat ik mensen aan raad om hun pony te dik te laten worden, die van mij heeft er echter nooit gezondheidsprobleem door gehad, mocht die ze nu nog krijgen, nou heeft hij een mooi leven gehad.

pippekoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 17:29

Ik heb momenteel gehord bij de winkel of ze er iets kunnen aandoen.. ze gaat bij haar verdeler horen, want na 3 weken stuk is wel heel snel. Hopelijk komt er iets uit de bus :)

Mag ik ook even iets anders vragen, ik ben hier redelijk nieuw op dit forum en overweeg om staltegels van govaflex te leggen. Heeft hier iemand ervaring mee ? Blijkbaar zou je dan geen stro, vlas, etc.. meer moeten gebruiken, ook niet in de winter. Ik vind niet direct een topic waar mijn vragen instaan.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:44

De greenguard bevalt mij erg goed. Paard is er ook totaal niet zielig mee. Zodra ik de greenguard pak, staat hij al te hinnikken omdat hij dan weet dat hij de wei in mag. De eerste keer is hij misschien een uurtje aan het drammen geweest omdat het hem niet goed lukte, maar toen had hij het door en nu eet hij er prima mee. Zowel kort als lang gras. En hij krijgt eigenlijk nog best veel binnen. Ik gebruik deze nu voor het 3e of 4e jaar en er mankeert nog helemaal niks aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 16:13

mijn merrie sloopt de riempjes en zelfs de greenguard zelf heeft ze kapot gekregen. Door op de randen te gaan staan zodat de verbindingen van het korfje kapot scheuren en de bevestigingspunten voor de riempjes. En het is toch echt behoorlijk sterk kunststof. Mijn man heeft de eerste toen weer aan elkaar gesmolten, maar dat is natuurlijk nooit zo sterk als origineel. Toen maar een nieuwe gekocht. de eerste is dus bijna 2 jaar meegegaan met wat reparaties.

lovebrechjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 00:22

pippekoetje schreef:
lovebrechjex schreef:

Ik heb de 2 gehad op de linken in mijn eerste bericht. (foto's kreeg ik er niet op) Op zich was ik er heel content van en liever een paard dat er wat zielig uit ziet dan een paard dat veel te dik is en bijhorende gezondheisproblemen... Alleen wordt het wel een dure grap, op 1 maand nu al 40 euro uitgegeven aan graaskorven. Ik zie het niet zitten om 7 maanden lang telkens 40 euro per maand uit te geven aan alleen al graaskorven. Daarom, zoek ik dus een heel stevig merk, als het al bestaat ?

Tja, daar heb ik verder geen ervaringen mee... Ik heb nu een Greenguard en die bevalt goed, dus ik ben verder ook niet op onderzoek uit gegaan voor een andere.
Ja dat vind ik ook hoor, liever er zielig uitzien dan koliek, hoefbevangen etc, dat wil je ook niet.
Maar die vorige ging echt schuren dus vandaar.
Misschien kan je wat informatie vragen aan diverse ruitersportzaken die verschillende verkopen of weten waar goede te koop zijn die denken dat hij werkt.
Het is toch echt een kwestie van kijken welke voor jou paard het beste is, het kost wel wat maar dan heb je ook wat als je eenmaal een goede hebt. Succes.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:13

Ik heb een gewone zwarte graaskorf, één van Pfiff en één van Kerbl bij Agradi vandaan. Ze bevallen prima. Ik heb niet gekozen voor een greenguard, omdat de voortanden ervan slijten. En dat terwijl de greenguard ook nog eens een stuk duurder is.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 12:32

Wij gebruiken op stal ook de eerste variant. Ben er niet heel erg kapot van. Maar het is beter dan ophokken op stal. Wij mogen helaas geen "kneuzenlandjes" :') creëren. Aangezien de boer zn land graag overzichtelijk wil houden. We zijn inmiddels wel zo ver dat hij het eerst gaat maaien als het gras heel hoog staat.

Helaas krijgt mijn paardje ook schuurplekken van het masker, dus hebben we op de bakstukken bontjes aangebracht. Dat werkt prima. De goedkopere variant vind ik overigens nog steeds de beste. Heb ook het merk Pagoni geprobeerd omdat deze minder stonk en soepeler was. Maar daar was de bodem binnen een week al stuk van. Flut kwaliteit rubber.

Gelukkig hebben wij het alleen aan het begin van het weideseizoen nodig. Nu is het land vrij kaal.