Ervaring met stalmatten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Ervaring met stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 11:02

Hoi,

Voor onze inloopstal zit in naar stalmatten te kijken. Deze komen op een betonnen ondervloer te liggen. Nu zag ik wel een puzzelvorm en daar zou geen urine doorheen gaan. Ik wil namelijk niet dat er vocht onder de matten komt.

Wat is jullie ervaring en hebben jullie tips?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ervaring met stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:13

Wij hebben op stal stalmatten die wel iets vocht doorlaten. Eroverheen ligt stro wat een goede combinatie is voor de paarden hier op stal.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 11:15

Bij ons komt er ook wat stro op te liggen maar ik ben bang dat het gaat rotten als er vocht doorheen komt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:26

Als je het gewoon uitmest niet, hier wordt er dagelijks uitgemest en mijn stalgenoten hebben nog nooit last gehad van rotting.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:49

Ik had eerst ook een pony gestalt op matten. Maar die mensen deden er niks op.
Nou wat was dat goor. De deken van mn pony was soms doorweekt met pis. De plassen stonden gewoon in de stal. Ik gooide er dan altijd wat bij elkaar geraapt zaagsel en stro op zodat het een beetje wegtrok en ik het dan weg kon halen. (ze wilde namelijk niet dat je er stro etc op gooide).

Ik vond het echt vies, als ik daar ook geweest was stonk ik naar de paardenzeik en de deken van mn pony kon ook altijd drogen en gewassen worden.

Ik weet niet wat voor matten dat waren, maar ik vond het niks. Zijn daarna ook naar een andere stalling gegaan, zonder matten, en dat was vele malen beter. Maar ik hoor ook wel weer goede verhalen over matten, maar dat zullen wel andere geweest zijn.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:53

xMarloes schreef:
Nou wat was dat goor. De deken van mn pony was soms doorweekt met pis. De plassen stonden gewoon in de stal. Ik gooide er dan altijd wat bij elkaar geraapt zaagsel en stro op zodat het een beetje wegtrok en ik het dan weg kon halen. (ze wilde namelijk niet dat je er stro etc op gooide).

Ik vond het echt vies, als ik daar ook geweest was stonk ik naar de paardenzeik en de deken van mn pony kon ook altijd drogen en gewassen worden.

Ik weet niet wat voor matten dat waren, maar ik vond het niks. Zijn daarna ook naar een andere stalling gegaan, zonder matten, en dat was vele malen beter. Maar ik hoor ook wel weer goede verhalen over matten, maar dat zullen wel andere geweest zijn.

dat heb je gewoon als je alleen matten gebruikt zonder strooisel.

sommige mensen vinden het lekker makkelijk en goedkoop. Is alleen ontzettend smerig. :r

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:55

Ik heb stalmaten met puzzelvorm. Ik heb 3/4 van de stal bedekt met matten en 1/4 niet. In de 1/4 ligt strooisel, momenteel gebruik ik crushed pellets. Mijn paarden zijn zindelijk in die hoek en plassen alleen in die hoek en mesten ook alleen daar. Soms ligt er een mesthoopje op de mat, maar dat is geen probleem. Mijn matten zijn dus altijd mooi schoon en droog.
Als je de gehele stal met matten doet, zal je ook een laagje strooisel over de hele box moeten strooien. Iets wat goed urine opneemt en dat doet stro niet.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:56

simongek schreef:
xMarloes schreef:

dat heb je gewoon als je alleen matten gebruikt zonder strooisel.

sommige mensen vinden het lekker makkelijk en goedkoop. Is alleen ontzettend smerig. :r

Is indd goedkoop. Maar ontzettend smerig ja. Ik zou het echt niet willen!

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:14

Ik heb zelf ook stalmatten in de stal liggen.
Heb zelf rubberen matten die oorspronkelijk uit speelplaatsen komen.
Daaroverheen heb ik gewoon stro liggen.
Ik heb ze nu net 1 jaar en heb ze vorige week voor de eerste keer schoongespoten met de hoge druk reiniger.
Ze hadden werkelijk niks geleden en waren zo schoon.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:59

Ik heb ook matten met gaatjes in de stal liggen en daaroverheen stro.
Moet wel zeggen dat de gaatjes snel verstoppen door het stro etc.
Verder is het handig om in combinatie met de matten ook te zorgen voor een goede afvoer.
Mijn pony's liggen in de stal nu wel een stuk zachter in plaats van op de beton.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:09

Met stro erover en af en toe schoonspuiten gaan de matten heel lang mee.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:58

Ja, ik wil er dus wel een laagje stro overheen leggen, maar ik begrijp dat het beter is een extra hoekje te maken zodat de daar hun behoefte gaan doen en de matten zijn alleen om op te liggen.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:08

De meeste klanten gebruiken de puzzlematten in de gehele box met een dunne strooisel laag. Het is niet verstandig om slechts een deel van de stal van matten te voorzien tenzij je een voorziening treft waardoor de matten niet kunnen schuiven. Let bij de keuze van matten wel op dat de mat geschikt is voor jouw gebruik. Zo raad Belmondo het goedkoopste model de Belmondo basic af voor paarden met ijzers. Deze mat is dan ook maar 16 mm dik. De Belmondo classic is 18 mm dik en wel geschikt voor paarden met ijzers.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:14

dan zou ik wel voor matten kijken waar de urine wel doorheen loopt, op stal bij mijn stage, staat der ook een paard op stalmatten maar dat word zo glad!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:15

liempje schreef:
Ja, ik wil er dus wel een laagje stro overheen leggen, maar ik begrijp dat het beter is een extra hoekje te maken zodat de daar hun behoefte gaan doen en de matten zijn alleen om op te liggen.

Zo heb ik het dus wel. Matten blijven prima liggen.