Bovenste zandlaag bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knaasje

Bovenste zandlaag bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 22:51

Hallo,

Een paar jaar geleden hebben wij een bak aan laten leggen, alleen nu is hij nog nooit helemaal goed geweest. We hebben er al veel aan laten doen maar hij is nog steeds niet optimaal om in te rijden. Laatste keer hebben ze er puin ondergedaan en daarboven een zandlaag van ik dacht 30cm. De bak is door deze aanpassing flink verbeterd alleen blijft de bovenste laag nog steeds veel te los en daardoor te zwaar (voorheen was er gewoon helemaal geen stevigheid) Het zand blijft zegmaar niet aan elkaar plakken. Nu willen wij er iets doorheen laten vrezen zoals tapijsnippers o.i.d. Of ander soort zand erdoorheen waardoor het beter "aan elkaar plakt". In de bak ligt overigens MC3 zand.

Weet iemand hoe wij de toplaag kunnen verbeteren en hem vaster/harder/minder zwaar te laten worden? of heeft iemand hier ervaring mee?

Op deze foto was de bak net gesleept en is er met een pony doorheen gereden. Er worden verder niet echt hele geulen in gereden, het is dus echt de bovenste laag die niet goed is.
Afbeelding

DubbelFun

Re: Bovenste zandlaag bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:45

Ik hoor goede ervaring met cocos, daar loopt ook een heel topic over.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:47

Ze hebben er bij ons van die grijs/witte snippers doorheen gemengd. Dat werkt erg goed. Je moet er wel voldoende van gebruiken, anders schiet het zijn doel voorbij. Eerst was er bij ons te weinig in gegaan (bezuiniging), maar dat hielp niet. Nu dus aangevuld tot iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid en nu is het perfect!

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:37

Laat eerst je zand eens testen op korrelgrootte. MC3 is er ook in verschillende formaten.
Aan de hand van die uitslag kan je kijken hoeveel geopad/ polyvlokken je nodig hebt.
Ik heb laatst hetzelfde aan de hand gehad en meerdere bedrijven gaven aan (zonder te komen kijken) dat er 4 kilo per M2 in moest.

Agterberg was bij mij de enigste die langs geweest is en zand heeft laten testen. Uitslag gehad en ik zat op 3 kilo per M2. Scheelde mij iets van 1000 euro ten opzichte van de andere leveranciers.

Agterberg gaf ook aan dat er nog een optie zou zijn om fijner zand door bestaande laag te doen. Maar ik heb ik niet voor gekozen.

De bak ligt er nu goed bij alleen moet die nog even goed inzakken, maar dat zal nog wel even duren met maar 1 paard die er in loopt.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:45

Wordt de bak ook voldoende nat gehouden?
Daardoor wordt hij meestal minder zwaar en gaat het zand beter plakken

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:41

Ik heb houtsnippers van megatop en ben hier superblij mee. Met alle weertypes te rijden, ook met vorst, je hoeft niet dagelijks te sproeien (gewoon helemaal niet) en je bodem wordt niet als verontreinigd gezien, mocht het ooit afgevoerd moeten worden.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:27

Zie mijn advertenties voor polyvlokken evt