inzaaien zandgrond; hoe lang voordat paarden kunnen grazen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

inzaaien zandgrond; hoe lang voordat paarden kunnen grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:00

ik heb een ander huis gekocht, dit is in tuindersgebied en op zandgrond. Er staan nu dus nog plantjes op. Er was overeengekomen dat ze "waarschijnlijk" dit jaar oktober de plantjes er af zouden halen en ik dus (als het weer meezit) nog kan inzaaien ipv volgend voorjaar.

Nu geeft de makelaar aan dat er geen garantie is dat de plantjes er in oktober af zijn -O-

mijn vraag, stel dat ik pas in maart/april kan inzaaien, wanneer kunnen de paarden er dan op (of op een gedeelte van de 1.3hectare) ik weet dat je eerst moet maaien, anders trekken ze er alles weer gelijk uit als ze grazen.
Kun je bv maaien als het gras 10-15cm is en dan bv kunstmest strooien en nog een keer maaien zodat ze (als het weer meezit) er in mei/juni opkunnen ?

tamary

Re: inzaaien zandgrond; hoe lang voordat paarden kunnen grazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:06

mei/juni 2015 ja, 2014 kost je je grasmat. Advies is eigenlijk 1-2x hooien, winter schapen er op en dan volgend voorjaar voorzichtig aan de paarden er op. Gras heeft tijd nodig om uit te stoelen en dus een dikke, stevige wortelmat te maken die de belasting van paardenvoeten aan kan. Dat kost tijd, juiste stimulans (vandaar schapen) en langzame voeding. Gras moet wortels groeien, kunstmest maakt meer plant bovengronds aan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:33

zeg je dit vanwege de zandgrond ? want met klei heb ik dit eerder gedaan, begin vh jaar inzaaien 2x maaien en dan de paarden er op. Weliswaar staat er in het begin geen dichte mat, maar ze kunnen iig wat gras eten zonder alles er uit te trekken. heb geen ervaring met zandgrond.

er is overigens een proff. sproeiinstallatie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:35

Ook, zand plakt niet aan elkaar, maar dit is een vrij standaard advies, omdat paarden makkelijk schade aan de grasmat maken. Nog niet eens door het grazen, maar door het rondcrossen.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:40

hierzo weide 2000 m2 eind april gezaait en begin juli stonden ze erop wei niks kapot gelopen nog steeds een super grasmat en dit is kleigrond (wel gedraineerd)
maar een jaar wachten nee dat vind ik niet echt wat paarden horen lekker te grazen haha succes ermee

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 00:25

Je moet het goed doen en je moet een beetje geluk hebben. Doe eerst grondonderzoek, vaak moet je wel wat bijmesten. Koop graszaad van een goede kwaliteit, bv Horsemaster en wees niet te zuinig. Goed aanrollen en dan hopen dat op een warm voorjaar met af en toe regen ...
Je moet je paarden er niet direct op laten als de sprietjes boven de grond staan (ook slecht voor je paarden trouwens), eerst schapen is het beste. Als je toch je paarden er direct op wilt zorgen dat ze 't niet te kort afvreten en ze er niet oplaten als het erg nat is. En dan komt het vanzelf goed...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:19

Maart/april zaaien op zand en dan denken dat je 1-2 maand later kunt maaien is al optimistisch, laat staan dat je er dan paarden op kunt hebben.
Bij zaaien in maart/april kun je klepelen/bloten in mei/juni óf hooien in augustus. Dat laatste is handiger, want hoewel klepelen/bloten wel het uitstoelen bevordert, haal je ook bladmassa weg en vertraag je dus ook de groei en daarmee ook het uitstoelen. Weinig bladmassa = minder zonlicht kunnen omzetten in plant.
Ook als je in oktober zaait, is het beter eerst (vroeg) te hooien voordat je je paarden er op laat. Bij zaaien in oktober is het realistischer om te denken dat je eind juni je paarden in de wei kunt laten. Aangenomen dat je een voorjaar hebt waarin je idd kunt hooien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:39

Wij hebben de paarden ongeveer 3 maanden na het zaaien erop gezet, toen stond het gras al vrij hoog en hebben ze eerst een hele tijd met graasmasker erop gestaan zodat ze het gras niet te kort af konden grazen en geen zand binnen kregen. Dat ging prima.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:43

Ik heb zandgrond en dat is hopeloos, is ingezaaid in najaar en kon ze kortgeleden pas eropzetten
Grassprieten werden meteen losgelopen
Zit nu wel steviger maar je ziet nog overduidelijk de rijen hoe ze gezaaid zijn

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:57

Wij hebben vorig jaar september ingezaaid en in oktober nogmaals omdat meer dan de helft niet gepakt had. Sinds juni zijn we pas gaan opbouwen met de paarden erop zetten.
Daarvoor hebben we het gras flink bemest en een aantal keer gemaaid om de wortel en het plantje sterker te krijgen. Je bent dus zomaar een jaar verder voor ze erop kunnen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:00

Zandgrond weet ik niet, hier maart ingezaaid en in juli er op. Staat dik gras op, heb ook wel relatief iets meer graszaad gebruikt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:38

Dit voorjaar hebben veel mensen pech gehad - het was nl. erg lang koud en droog, vandaar dat het lang duurde voor je een beetje een goede grasmat had.