Morgen word er een bron gespoten om de bak te sproeien. Ik vroeg me af of grondwater altijd geschikt is als drinkwater voor de paarden. Of kan het zijn dat er bepaalde mineraken oid teveel in kunnen zitten?
Ligt er maar net aan hoe er met de bodem wordt omgesprongen. Ik kan me voorstellen dat een weiland dat altijd flink bemest wordt het grondwater mss minder geschikt is dan een weiland waar geen dieren op lopen en waar geen meststoffen inkomen.
De bron word niet in een wei gespoten maar achter het woonhuis. Hebben vroeger 2grote kippenschuren gestaan.
Ibbel
Geplaatst: 29-07-13 14:22
Als een bron niet diep genoeg wordt geslagen zit er bijna altijd teveel ijzer in. Meestal is lokaal wel bekend hoe diep je moet gaan voor drinkbaar water.
Ik heb geen verstand van welke grond je hiervoor moet hebben. Wel weet ik dat onze paarden het grondwater veel lekkerder vinden dan leidingwater. Het is zelfs zo dat wanneer ze binnen staan, ze bijna niets drinken en wachten tot ze buiten het grondwater kunnen drinken.
Martje80
Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-13 14:27
Hoogstws op 8 meter ibbel ( buurman heeft een bron op 8)
Meestal moet je tot 20-30 meter gaan voor goed water, soms, in extreme gevallen, tot 70-80 meter. 8 meter is bijna zeker weten niet diep genoeg voor drinkwater. Niet alleen omdat je op die diepte idd ook nog uitspoelen hebt van meststoffen ed.
voor dieren kan 8 meter echt wel hoor. mijn ouders hebben ook een bron in de achtertuin op iets van 8-10 meter diep. en het water is voor mensen niet echt lekker.. maar de dieren lusten het en leven nog.
Hier zit het grondwater op 12 meter, daarboven ruim 10m zand, dan leemlaag en daarop aarde. Tussen het lastig water doorlatende van de leem en de filterende werking van het zand maak ik me niet zoveel zorgen.
Op twee stallen hadden/hebben ze een pomp met eigen grondwater. Maar beiden moeten er een filterinstallatie bijhebben om een goede kwaliteit te hebben.
mhollander
Geplaatst: 29-07-13 19:16
Ik heb ook grondwater voor mijn paarden. Ze vinden het heerlijk. Ik zou zeggen geen probleem.
Het is volgens mij wel beter om bij ijzerrijk water een ontijzeringsinstallatie ertussen te zetten. Je kunt eventueel een watermonster laten onderzoeken bij de Gezondheidsdienst voor Dieren, zij kunnen testen of het water geschikt is als drinkwater voor vee. Je krijgt dan een uitslag met alle mineralen etc die ze gevonden hebben, met de mogelijke gevolgen ervan voor vee.
fjordnina
Geplaatst: 29-07-13 19:23
Het kan wel zeker problemen geven. mijn paarden staan op 2 locaties. Op de ene is het grondwater prima, op de andere is het ronduit slecht terwijl er maar 1,5 km afstand tussen zit. Die laatste is overigens ook veengrond.
Ik heb het water laten testen bij de GD Deventer. Dit kun je via hun website opvragen, maar kan ook via je dierenarts lopen.