Bij onweer, stalling of weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marin_ka3

Bij onweer, stalling of weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:20

Waar staan de paarden bij onweer het meest veilig? In de wei bestaat het gevaar van blikseminslag met de dood tot gevolg,...maar....de bliksem kan natuurlijk ook inslaan op de stalling, en wat dan???? -O-

LicentioFide

Re: Bij onweer, stalling of weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:22

Wei met schuilstal naast hoog huis ofzo?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:24

Op de stal staan ze als het onweert. Als er een bliksem inslaat op de stal, kunnen ze zo hun staldeur eruit trappen, is van hout en met een goeie trap zal hij wel loskomen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:25

Blikseminslag is op t hoogste punt van de omgeving. Dus in een weide zonder bomen eigenlijk, vlakbij iets van een flatgebouw :+

Emiliee_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:27

Ik zet ze altijd binnen bij onweer, omdat ik me altijd heb laten vertellen dat wanneer de bliksem inslaat op de wei en de paarden beginnen te lopen dat het dan pas gevaarlijk is en inslaat op het paard(iets met geleiding te maken? ) maar ken zat genoeg paarden die gewoon buiten blijven staan.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:27

Celiien schreef:
Blikseminslag is op t hoogste punt van de omgeving. Dus in een weide zonder bomen eigenlijk, vlakbij iets van een flatgebouw :+

Ons huis staat vlakbij flats en tussen de bomen, maar enkele jaren terug sloeg hij toch echt in het huis in. Net zoals toen een vriendin van me in een camper zat, hij ernaast in de vangrail insloeg.. Dus dat is echt niet altijd waar.

Ik vind het idee van op stal veiliger, maar inderdaad daarin kan de bliksem ook inslaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:29

Mijn paard komt gewoon op stal tijdens het onweer. Onze stal heeft een bliksemafleider, en ja, ik weet dat het geen garantie is, maar het voelt voor mij veiliger en mijn paard wil gewoon niet buiten blijven staan als het onweert.

Qua eigenlijke veiligheid... Ik denk zelf dat het vrij weinig uit maakt of dat ze buiten zelfs net iets veiliger zijn, afhankelijk van de omgeving.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:33

ik heb van dichtbij al 2 paarden gekend die getroffen zijn door bliksem;
1. paard op de stalling van een vriendin van mij; dood
2. paard van het dierenasiel waar ik vrijwilliger ben; ter nauwernood overleefd maar zeer lange en zware revalidatie...nooit meer hetzelfde geworden

Beide paarden stonden op de weide.

Mijn paarden laat ik altijd op stal als het gaat onweren, maar zeker niet in de open weides.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:35

niet in een grote open weide, maar in een weide of paddock die wat beschut ligt lijkt mij het veiligst. een stal is hoger dan een paard en zal daAR inslaan als het moet. daar krijg je je paard nooit uit!!!
Afgelopen nacht was ik erg blij dat ze lekker thuis in de paddock stonden. volgens mij de meest veilige plek!

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:36

Celiien schreef:

is niet zo
vertelde me vader
met bliksem stonden er koeien in het weiland een vlak bij de sloot ong 4 meter verweiderd van een hoge boom. dloeg niet in op de boom maaa pats dode koe, even later pats dampaal weg

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:43

xAnthea schreef:
Op de stal staan ze als het onweert. Als er een bliksem inslaat op de stal, kunnen ze zo hun staldeur eruit trappen, is van hout en met een goeie trap zal hij wel loskomen.

Haha, dat doet een paard niet hoor!
Anders zouden ze iedere keer allemaal los lopen. :P

Het is overal gevaarlijk, je weet niet waar de bliksem inslaat.
Bij mij thuis heb ik een uitloopstal (ze staan nooit in de stal opgesloten)met een paddock met daaromheen allemaal bomen, daar kan de bliksem inslaan.
Als het erg hard onweert, lopen ze naar buiten en willen niet in de stal staan.
En op de wei kan de bliksem ook inslaan, er staan een stukje verderop wel bomen.
Vorig jaar is ie vlak bij de wei ingeslagen, in de schuur die 100 mtr verder staat, onze stroomklok was eraf geslagen en het schriklint beschadigd.
Maar vlakbij de stal is de bliksem nog een jaar eerder ingeslagen, en daar hebben we ook een keer brand gehad.
Dus het is gewoon een kwestie van geluk/ongeluk hebben.
Mijne staan in ieder geval dus gewoon op de wei als het onweert. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:45

Bij blikseminslag is alles in een straal van 20-50 meter rond de directe inslag dood. Of dat nu in de wei of op stal is, maakt geen fluit uit. Een kale wei zonder bomen, maar wel met bomen in de buurt is in feite het veiligst. Bliksem zal eerder in de bomen inslaan en als die ver genoeg weg zijn van de kale wei, zijn de paarden daar veilig.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:48

Ibbel schreef:
Bij blikseminslag is alles in een straal van 20-50 meter rond de directe inslag dood. Of dat nu in de wei of op stal is, maakt geen fluit uit. Een kale wei zonder bomen, maar wel met bomen in de buurt is in feite het veiligst. Bliksem zal eerder in de bomen inslaan en als die ver genoeg weg zijn van de kale wei, zijn de paarden daar veilig.

ben ik niet mee eens anders moesten die koeien die vlak bij die koe stonden die getrofen werd ook dood zijn wat niet zo was en hetzelfde geld voor die dampaal waarbij de bliksem insloeg alleen dampaal weg geenj doode koe ofzo

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:52

Ik heb mijn paard op stal laten staan. Voel ik me het veiligst bij..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:52

Is geen kwestie van niet mee eens izjn, maar een feit. en 20 meter is echt niet zo ver hoor :=
En als er een sloot oid tussen zit, of een wegafscheiding, gaat het hele verhaal van geleiding al niet meer op.

In principe slaat de bliksem altijd in op het hoogste punt. uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 28-07-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:53

Alle paarden bij ons op stal staan allemaal op het weiland als het onweert. Ik ben van mening dat dat ook wel het meest veilig is, tenminste, bij ons. Onze paarden staan namelijk naast de stallen, dus de stallen zijn hoger. Ook staan er een aantal bomen naast het weiland. Dus de bliksem zou daar veel sneller inslaan.
Op stal hebben we geen bliksemafleider. Ik denk altijd dat de kans groter is dat de bliksem in de stallen inslaat dan op een paard in de wei naast een stal met bomen.. En als het inslaat op de stallen kan je paard nergens heen... Ook is de kans er dat er ingeslagen word in een van die bomen naast het weiland en de stallen. Als die bomen dan op de stallen vallen kan je paard geen kant op voor die boom er is.. op het weiland kunnen ze nog wegrennen oid.
Toch vind ik het altijd spannend als het onweert, nooit prettig gevoel bij..

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:43

Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 28-07-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:46

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 20:49

Ik dacht altijd dat ze veiliger op stal zouden zijn, maar daar twijfel ik nu aan...

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:51

ik heb inloop stalletje en wie naar een hele grote schuur........voel me er wel veilig bij

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:52

Met dit weer heb ik ze overdagop stal en snachts buiten, ook vanwege de vliegen.
Ik laat ze buiten, als het zo warm is, de kans dat het misgaat is zo klein, en ik denk niet dat op stal veiliger is. Ook daar kan brand gevaarlijke situaties opleveren.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:54

Vriend van me had stal die aan de voorkant open is (geen muur) maar gewoon (tralie) bokswand.
Paard stond op stal met kont tegen tralie en bliksem sloeg op tralie (ipv stal). Zag je door de "gebrande" spijl die in z'n kont stond ook dood dus.

Bij ons lopen er ook gewoon paarden/koeien buiten.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:02

xAnthea schreef:

ik denk dat geen enkel paard dit zal doen... bij brand enz doen ze dat niet omdat ''hun'' stal DE veilige plek voor ze is... daarom komen er altijd zo veel paarden om bij een brand... zelfs als je zelf de deur open gooit blijft 99% gewoon in zijn stal staan...

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:53

Ik ga er dan altijd maar vanuit dat het mijn baklampen gaat betreffen. Het is dus met onweer toeval waar ze staan.. afgelopen keer stonden ze dus buiten..

dummylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:22

ik zou ze op stal zetten, ik voel me daar zelf gewoon veiliger bij :)