Ik zal eerst wel even vertellen waar ze allemaal de beschikking over hebben:
- een ruime paddock, waar ook geen plassen water in blijven staan
- een stuk wat bestraat is, waar ook hun hooimanden + waterbakken staan en een boom waaraan ze zich kunnen schuren (en met warm weer in de schaduw kunnen staan)
- een ruime inloopstal (zaagsel als stalbedekking) met een liksteen
Over de paddock, het stuk wat bestraat is en de inloopstal hebben ze 24/7 de beschikking over.
Daarnaast komen ze overdag in de wei (ruim 0,5 ha groot) , die verdeeld is in drie stukken.
Zoals jullie waarschijnlijk zelf ook wel weten, zijn shetlanders gek op eten. Ook die van mij zijn geen uitzondering op de regel. Ik vind het belangrijk dat die van mij vele uren kunnen grazen (aangezien paarden daar ook op gebouwd zijn etc. Nouja althans hun verteringsstelsel). Maar ik moet met mijn pony’s wel oppassen dat ze niet te dik worden.
Het probleem is alleen nog steeds, dat wij niet even een middagje op visite kunnen gaan, omdat anders de pony’s uit de wei moeten of hooi moeten hebben. Onder eventjes weg gaan versta ik geen hele dag, maar een paar uurtjes. Helemaal als het winter is, krijgen die van mij haast om de vier uur hooi (wel goede kwaliteit, droog hooi). Dus dan is het helemaal lastig om even weg te gaan. Want 4 uurtjes zijn zo om.Ik weet dat als je dieren hebt, je minder snel ergens heen kan gaan, maar dit wordt mij nu wel een beetje te gek. Wel hebben wij een buurvouw die ze voor ons hooi wil geven, maar ik wil haar niet aldoor vragen.
Dus moet er eigenlijk een manier zijn, dat mijn pony’s zich zelf even bezig kunnen houden. Dat ze bijv. langer in de wei kunnen zonder te dik te worden (gras is overigens wel paardengras, zitten ook veel kruiden in, dus er zitten al minder eiwitten in).
Ze worden ’s ochtend om 8 uur gevoerd, dus tot 14:00 uur moeten ze zichzelf kunnen vermaken. Om 14:00 is er weer iemand thuis, die ze desnoods uit de wei kan halen, of hooi kan voeren.. Ook krijgen ze 1x keer dag een handje biks, speciaal voor sobere rassen, om ervoor te zorgen dat ze alle vitamines binnen krijgen.
Wat wij tot nu toe al geprobeerd hebben (waarschijnlijk vergeet ik nog wel dingen.. )
- hooinetten (ook 2 stuks over elkaar heen), maar ik ben bang dat de pony’s daar met hun hoeven in komen te zitten als ik niet in de buurt ben..
- verschillende speeltjes, skippyballen etc. Helaas zijn ze daar niet echt van onder de indruk en doen ze er ook niks mee.
- berkentakken, tja daar is lastig aan te komen, eten ze wel wat van, maar ik heb het een tijd gegeven en toen vonden ze het ook niet echt meer interessant.
- zo’n compostbak/ container verbouwd tot hooibak/ruif, een slowfeeder , waar ook topics op bokt over te vinden zijn. Tja bleek niet echt heel shetland-proof te zijn.
- en zo zal ik echt nog wel meer dingen uitgeprobeerd hebben
Momenteel krijgen ze strookbegrazing. Dit dus om ervoor te zorgen dat ze niet teveel gras krijgen. Als het gras zo snel groeit, houden wij het met maaien zelf bij.
Waar we sowieso nog mee bezig zijn:
- in de stal komen hooiruiven (waar ze dus niet in vast kunnen blijven zitten)
- we proberen ervoor te zorgen dat ze zelf het weiland beter kunnen bijhouden. Dat betekent dat ze het hele weiland krijgen, dan is het gras redelijk kort en dan moeten zij het elke dag maar gaan bijhouden. Omdat het gras dan niet zo hoog is, kunnen ze er ook langer blijven staan.
Ik heb al aan zoveel mensen gevraagd hoe zij hun paarden houden, of ze nog tips hebben etc. Ook de veearts en hoefsmid konden mij niet echt verder helpen.
Waar ik dus een oplossing voor zoek:
-hoe ik mijn shetlanders langer bezig kan houden, dus tot 14:00 of als wij ’s middags eens even weg willen.
-stalbedekking.. Stro eten ze op, daar blijft niks van over.. Dus ligt er nu zaagsel, wat hier in de omgeving ook steeds duurder wordt. Ik merk dat ik in de winter haast 2 pakken per week nodig heb. Dat tikt aardig aan. Ik weet dat paarden veel geld kosten, maar als er nog een ander initiatief zou zijn, wat goedkoper is en ook goed vocht opneemt, dan zou dat het uitproberen zeker waard zijn. Mijn hoefsmid zei dat ik koolstro nog wel eens kan gaan proberen, zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Eten shetlanders dat ook op?
- En in de winter (dus alleen wanneer er sneeuw ligt) kunnen ze niet in de wei, dus dan kunnen ze ook geen gras eten. Onbeperkt hooi is ook geen optie, want mijn pony’s blijven maar dooreten. Natuurlijk hebben ze dan wel beschikking over de paddock en inloopstal.
Nog even voor de duidelijkheid:
Ik ben echt dol op mijn pony’s en heb hier ook ontzettend veel voor over. Alleen merk ik dat we nog niet helemaal de juiste manier van houden hebben gevonden. Ik weet zeker dat er nog een andere manier moet zijn. Daarnaast wil ik absoluut niet dat mijn pony’s op stal gehouden worden en een pensionstal is geen optie.
We hebben al veel dingen geprobeerd, met veel mensen gesproken en ook op internet gekeken.
’S middags krijgen mijn pony’s nog extra beweging en worden ze geborsteld etc.
Maar ik sta hartstikke open voor tips / adviezen en suggesties! Bedankt voor het lezen

Ps. sorry voor mijn lange verhaal.