iemand tips hoe ik mijn shetlanders nog beter kan houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joytje_05

iemand tips hoe ik mijn shetlanders nog beter kan houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:31

Ik ben sinds vijf jaar in het bezit van twee geweldige 7- jarige shetlanders. Het probleem is dat ik alleen nog niet helemaal weet hoe ik ze het best en op een paardvriendelijke manier kan houden.

Ik zal eerst wel even vertellen waar ze allemaal de beschikking over hebben:
- een ruime paddock, waar ook geen plassen water in blijven staan
- een stuk wat bestraat is, waar ook hun hooimanden + waterbakken staan en een boom waaraan ze zich kunnen schuren (en met warm weer in de schaduw kunnen staan)
- een ruime inloopstal (zaagsel als stalbedekking) met een liksteen

Over de paddock, het stuk wat bestraat is en de inloopstal hebben ze 24/7 de beschikking over.
Daarnaast komen ze overdag in de wei (ruim 0,5 ha groot) , die verdeeld is in drie stukken.

Zoals jullie waarschijnlijk zelf ook wel weten, zijn shetlanders gek op eten. Ook die van mij zijn geen uitzondering op de regel. Ik vind het belangrijk dat die van mij vele uren kunnen grazen (aangezien paarden daar ook op gebouwd zijn etc. Nouja althans hun verteringsstelsel). Maar ik moet met mijn pony’s wel oppassen dat ze niet te dik worden.

Het probleem is alleen nog steeds, dat wij niet even een middagje op visite kunnen gaan, omdat anders de pony’s uit de wei moeten of hooi moeten hebben. Onder eventjes weg gaan versta ik geen hele dag, maar een paar uurtjes. Helemaal als het winter is, krijgen die van mij haast om de vier uur hooi (wel goede kwaliteit, droog hooi). Dus dan is het helemaal lastig om even weg te gaan. Want 4 uurtjes zijn zo om.Ik weet dat als je dieren hebt, je minder snel ergens heen kan gaan, maar dit wordt mij nu wel een beetje te gek. Wel hebben wij een buurvouw die ze voor ons hooi wil geven, maar ik wil haar niet aldoor vragen.

Dus moet er eigenlijk een manier zijn, dat mijn pony’s zich zelf even bezig kunnen houden. Dat ze bijv. langer in de wei kunnen zonder te dik te worden (gras is overigens wel paardengras, zitten ook veel kruiden in, dus er zitten al minder eiwitten in).
Ze worden ’s ochtend om 8 uur gevoerd, dus tot 14:00 uur moeten ze zichzelf kunnen vermaken. Om 14:00 is er weer iemand thuis, die ze desnoods uit de wei kan halen, of hooi kan voeren.. Ook krijgen ze 1x keer dag een handje biks, speciaal voor sobere rassen, om ervoor te zorgen dat ze alle vitamines binnen krijgen.

Wat wij tot nu toe al geprobeerd hebben (waarschijnlijk vergeet ik nog wel dingen.. )
- hooinetten (ook 2 stuks over elkaar heen), maar ik ben bang dat de pony’s daar met hun hoeven in komen te zitten als ik niet in de buurt ben..
- verschillende speeltjes, skippyballen etc. Helaas zijn ze daar niet echt van onder de indruk en doen ze er ook niks mee.
- berkentakken, tja daar is lastig aan te komen, eten ze wel wat van, maar ik heb het een tijd gegeven en toen vonden ze het ook niet echt meer interessant.
- zo’n compostbak/ container verbouwd tot hooibak/ruif, een slowfeeder , waar ook topics op bokt over te vinden zijn. Tja bleek niet echt heel shetland-proof te zijn.
- en zo zal ik echt nog wel meer dingen uitgeprobeerd hebben

Momenteel krijgen ze strookbegrazing. Dit dus om ervoor te zorgen dat ze niet teveel gras krijgen. Als het gras zo snel groeit, houden wij het met maaien zelf bij.

Waar we sowieso nog mee bezig zijn:
- in de stal komen hooiruiven (waar ze dus niet in vast kunnen blijven zitten)
- we proberen ervoor te zorgen dat ze zelf het weiland beter kunnen bijhouden. Dat betekent dat ze het hele weiland krijgen, dan is het gras redelijk kort en dan moeten zij het elke dag maar gaan bijhouden. Omdat het gras dan niet zo hoog is, kunnen ze er ook langer blijven staan.

Ik heb al aan zoveel mensen gevraagd hoe zij hun paarden houden, of ze nog tips hebben etc. Ook de veearts en hoefsmid konden mij niet echt verder helpen.

Waar ik dus een oplossing voor zoek:
-hoe ik mijn shetlanders langer bezig kan houden, dus tot 14:00 of als wij ’s middags eens even weg willen.
-stalbedekking.. Stro eten ze op, daar blijft niks van over.. Dus ligt er nu zaagsel, wat hier in de omgeving ook steeds duurder wordt. Ik merk dat ik in de winter haast 2 pakken per week nodig heb. Dat tikt aardig aan. Ik weet dat paarden veel geld kosten, maar als er nog een ander initiatief zou zijn, wat goedkoper is en ook goed vocht opneemt, dan zou dat het uitproberen zeker waard zijn. Mijn hoefsmid zei dat ik koolstro nog wel eens kan gaan proberen, zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? Eten shetlanders dat ook op?
- En in de winter (dus alleen wanneer er sneeuw ligt) kunnen ze niet in de wei, dus dan kunnen ze ook geen gras eten. Onbeperkt hooi is ook geen optie, want mijn pony’s blijven maar dooreten. Natuurlijk hebben ze dan wel beschikking over de paddock en inloopstal.

Nog even voor de duidelijkheid:
Ik ben echt dol op mijn pony’s en heb hier ook ontzettend veel voor over. Alleen merk ik dat we nog niet helemaal de juiste manier van houden hebben gevonden. Ik weet zeker dat er nog een andere manier moet zijn. Daarnaast wil ik absoluut niet dat mijn pony’s op stal gehouden worden en een pensionstal is geen optie.
We hebben al veel dingen geprobeerd, met veel mensen gesproken en ook op internet gekeken.

’S middags krijgen mijn pony’s nog extra beweging en worden ze geborsteld etc.

Maar ik sta hartstikke open voor tips / adviezen en suggesties! Bedankt voor het lezen :)

Ps. sorry voor mijn lange verhaal.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:36

Een hooinet met kleine gaatjes gaat prima met paardenhoefjes.

Neem een net uit de action voor over de aanhangwagen, vouw het dubbel in de lange weg en maak het met touw dicht (kost wel wat tijd). Tada, je grote, stevige hooinet (kan lekker véél hooi in) met gaten die shetlander-proof zijn, hoef je alvast niet iedere 4 uur te voeren.
Daarbij is het niet erg als ze een uurtje geen eten hebben, juist dan gaan ze bewegen uit verveling.

Edit: verder krijgt mijn merrie 8 uur weidegang en een zak hooi (wat ik overigens te weinig vind, maar pech), op de vorige stalling kreeg ze gewoon een halve plak 'silage' (zo ongeveer 100 x 40 x 10 cm dik op elkaar gedrukt paardenkuil) en daar moest ze zich maar in de avond/nacht mee vermaken. Deed het niet in de hooinetten, paard kreeg voldoende beweging om niet dik te worden.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 28-07-13 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:38

Op het gras kan je hen een graasmasker aan doen en voor het hooi kan je fijnmazige netten gebruiken, doen ze veel langer over :) Onze paarden krijgen in de winter 's ochtends en 's avonds hooi in zo'n net en doen er wel redelijk lang over. Dus dan moet je niet om de 4 uur hooi gaan geven. Want dat is inderdaad haast niet te doen, wat als je werkt, school hebt enz.

http://boktimg.nl/sites/default/files/9 ... bc4971.jpg

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:45

@ xSlvna bedankt voor de tip! Ga ik zeker uitproberen

@ Soprano ja ik denk dat wij dat ook maar eens zo gaan doen.. Idd. omdat ik ook met school zit is om de 4 uur erg lastig ja.

Hoe hoog zou ik zo'n aanhangernet moeten hangen dan? En hoe zit dat met stof? ( toch slecht voor de luchtwegen ??)

joytje_05

Re: iemand tips hoe ik mijn shetlanders nog beter kan houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 15:50

Oh ja nog over zo'n graaskorf , hmm ik vind dat niet echt heel fijn als ze dat om moeten.. Ik zie liever andere optie's. Daarnaast, mijn pony's kennende, zullen ze die zo af hebben

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:52

Hooi moet gewoon als je er mee wappert niks doen, geen stof vrij komen, komt dat wel zou ik het hooi eerst onder water dompelen, maar niet hoeft niet persee. Paarden hier kregen gewoon silage, goedkoper, minder voedingsrijk (als ik me niet vergis), meerendeel gewoon 'vulling' voor de buik, aantal kauwbewegingen...

Hoe hoog het hooinet moet hangen? Bij zo een kleintjes (bijna) op de grond, paarden zijn niet gemaakt om op hogere hoogte te eten voor lange tijd.

Als je het net echt stampenvol maakt hoef je een ruime tijd niks meer erin te stoppen.

Graasmasker vind ik ook niks, strookbegrazing en dan zo'n 8 uur op de weide knikkeren bij mooi weer, dan gewoon wat minder hooi geven als ze op de paddock staan, ze hoeven niet persee 24 uur per dag te eten, doen ze in het wild ook niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:55

Dat je geen hooinet gebruikt omdat ze er anders met de hoefjes in kunnen komen, dat hoeft echt niet hoor.

Ik heb al jaren deze netten (je hebt ze in 2 maten), zelfs in die kleine kun je alsnog een hele hoop hooi stouwen (gewoon flink aandrukken). Ze zijn héel fijnmazig waardoor ze dus veel langzamer eten, minder hooi verspillen én die mazen zijn zo klein, daar kan echt geen hoefje in vast raken.
http://www.ej.nl/products/10000119/8040 ... T+SLOWFEED

Verder zou het idd van de zotte zijn als je geen dagje/middagje weg zou kunnen gaan. Dan zou je ze van te voren gewoon meer hooi moeten geven, zodat ze het hooi bijv. bijna of nét 2 uurtjes oid op hebben, als je weer terug komt.

En geloof het of niet, maar uiteindelijk als je ze op 'onbeperkt' of 'vrijwel onbeperkt' gras/hooi zet, gaan ze echt niet aan 1 stuk door vreten. Nu zullen ze dat wel doen, omdat ze steeds een portie krijgen, eten, en dan raakt het op en moeten ze wachten tot het volgende voermoment.

Om heel eerlijk te zijn; ik pas het voerschema ook vaak aan míjn dagindeling aan. Ik kan ook niet anders; ik ben student, ik wil ook nog een sociaal leven én ik heb nog een drukke bijbaan in de horeca. Heb 2 shetten die nu op dieet staan, en 1 welsh A die onbeperkt weidegang/hooi krijgt want die wordt echt sportgetraind. Ze staan op 2 min. loopafstand van huis, achterin de straat.

Het kan maar zo zijn dat de shetten een volle dag en nacht bij de welsh in de wei komen (meestal strookbegrazing maar soms ook gewoon omweiden), maar ik probeer ze zo veel mogelijk overdag een paar uurtjes op de wei te hebben en ze dan 's avonds even paar uurtjes op de paddock zonder hooi (3 a 4 uurtjes) en dan 's avonds laat vul ik een flink hooinet vol. Dan staan de 2 shetten met hooi op de paddock, en kom ik de volgende ochtend of zelfs middag, en dan herhaalt zich dat.

Verder heb je het over 'biks geschikt voor sobere rassen'. Wat voor merk voer heb je en welk type? 'biks' of 'muesli' is een heel breed begrip namelijk......

Ook de kwaliteit van je hooi bepaalt hoeveel ze er veilig van kunnen hebben. Heb je heel rijk hooi van flink bemest land, en hooi is nog helemaal groen en fijnstengelig, tsja dan zullen ze dat sneller naar binnenwerken en daar zal meer inzitten waardoor ze er sneller van gaan aanzetten. Je kan ook je hooi met stro vermengen; stro is puur buikvulling, zit weinig in, en als je dat iets vermengt hebben ze toch wat te knabbelen. Ook zou graszaadhooi evt. een optie zijn. Daar zit een hoop minder in. Dan zou ik wel een vitaminebrokje er bij voeren; bijv. Safe & Sound van Dodsonn & Horrell.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:16

geef ze als eerst een strook van het land en dan elke dag een stuk lang gras erbij doen ze bij ons op stal ook en de paarden eten er de hele dag van rond 5 uur is de strook op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:25

Denk je eens in hoe het op de Shetlandeilanden is... *plaatje: kale rotsen, hier en daar een pluk eetbaars*

Denk je dat Shetlandponies daar 24 uur per dag kunnen eten? In de zomer niet, en in de winter al helemaal niet. Je hoeft echt niet 24 uur per dag iets te eten aan te bieden voor je ponies.
Als er nou één ras is dat beter af is met af en toe géén eten, is het wel een Shet.

Het is echt geen drama als ze in zeg 3 uur een fijnmazig hooinet leegkanen, dan nog eens 3 of 4 uur moeten wachten op de volgende portie. Zeker niet als ze in de tussenliggende tijd dan gaan rondlopen op zoek naar eten. Dát is nou precies wat in de natuur ook gebeurt.

En vervelen is een mensenbegrip. Paarden vervelen zich niet, want ze hebben geen besef van tijd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:31

Ibbel schreef:
Denk je eens in hoe het op de Shetlandeilanden is... *plaatje: kale rotsen, hier en daar een pluk eetbaars*

Denk je dat Shetlandponies daar 24 uur per dag kunnen eten? In de zomer niet, en in de winter al helemaal niet. Je hoeft echt niet 24 uur per dag iets te eten aan te bieden voor je ponies.
Als er nou één ras is dat beter af is met af en toe géén eten, is het wel een Shet.

Het is echt geen drama als ze in zeg 3 uur een fijnmazig hooinet leegkanen, dan nog eens 3 of 4 uur moeten wachten op de volgende portie. Zeker niet als ze in de tussenliggende tijd dan gaan rondlopen op zoek naar eten. Dát is nou precies wat in de natuur ook gebeurt.

En vervelen is een mensenbegrip. Paarden vervelen zich niet, want ze hebben geen besef van tijd.

Ben het helemaal met je eens.

Al moet ik wel bekennen dat ik in het begin ook wel huiverig was om ze 'zonder' iets te zetten. Ik heb eigenlijk altijd eerder zoiets gehad van 'ze moeten áltijd wat 'te knabbelen' hebben.
Nu zet ik ze idd regelmatig een uurtje of 3 á 4, soms wat langer maar zéker niet langer dan 6 uur, zonder gras/hooi. Maar ben dan aan de andere kant toch vaak wel weer bang voor maagzweren etc.
Want paarden maken geen speeksel aan als ze niet eten--> kauwen. De maagzuurproductie blijft wel doorgaan, en normaal gesproken zuivert het speeksel weer het maagzuur. Maar maken ze een tijd geen speeksel aan, dan kan het maagzuur dus niet gezuivert worden en blijft er maar maagzuur geproduceerd worden. En dat kan na verloop van tijd maagzweren veroorzaken.
Maar dan moet je ze toch stelselmatig véels te lang en veels te vaak zonder voer zetten? Of? Ben er toch altijd beetje bang voor geweest.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:38

Ja, de maagzuurproductie blijft wel doorgaan, maar die maag raakt niet vol of overvuld met maagzuur. Die maag blijft de inhoud gewoon doorpompen hoor. Dat verdwijnt gewoon gewoon het duodenum in, waar het nog veel adequater wordt geneutraliseerd dan dat speeksel dat kan.
Maagzweren ontstaan bij mensen door een bacterie, en ik vraag me af of dat bij paarden niet precies hetzelfde is... Nog niet aangetoond, maar wie weet. Bij mensen dachten ze ook dat stress ed een factor was. Is niet zo, gewoon een bacterie.

Wat in theorie gevaarlijker is, is dat een paard geen galblaas heeft, en dat er continu gal wordt geproduceerd. Dát kan bij langer dan 24 uur vasten geelzucht geven.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 16:59

Allereerst bedankt voor de reacties!

@ JoyCiej007 Oh oke daar was ik idd. wel huiverig voor ja. Maar die mazen op dat plaatje zijn zoals jij ook al zei erg klein. Dus dat lukt ze echt niet. Ik ben dan van plan om bij de Action zo'n aanhangernet te gaan kopen, wat xSylvna al zei.

Ja precies, ik vind het nu ook van de zotte om niet even een dagje/middagje weg te kunnen en dat we er aldoor iemand voor moeten vragen. Ik weet wel dat ze het graag doet, maar toch.

Mijn moeder dacht ook al dat als ze aldoor de beschikking over eten zouden hebben, dat ze dan wel eens een keer zouden gaan stoppen. ( beetje hetzelfde idee als een kind in een snoepjeswinkel).

Wat ik merk, omdat mijn ene pony koliekgevoelig is, dat ik er een beetje huiverig voor ben om ze onbeperkt eten te gaan geven. Daarnaast heeft hij ook een keer zandkoliek gehad, omdat hij uit verveling wel eens zand wil gaan eten.. Tjah daar heb ik het toen ook al uitvoerig met de veearts over gehad. Gebrek aan vitamine's kon het niet zijn.
Klopt, dat verveling meer iets is van mensen is, maar als ze een tijdje (zeg 4 uur ) in de paddock staan gaan ze echt klooien.

En als jij zegt dat jouwn voerschema wisselt, zit er dan erg veel verschil in tijd in? Dus dat ze de ene keer 's ochtend bv. om 8 uur eten krijgen en de andere keer om 12 uur? (om maar even iets te noemen hoor ;)). Maar moet je niet redelijk dezelfde voertijden aanhouden? Niet helemaal stipt, maargoed.. Tuurlijk is dat in werkelijkheid ook wel lastiger..

Ik koop biks (geen muesli) bij de Welkoop. Welk merk?? Oei ik geloof Pavo, weet het alleen niet meer zeker. Kost zo'n 9,95 euro. Naast biks krijgen ze af en toe ook slobber.

Het hooi wat ze krijgen is wel aardig droog hooi (dus niet te droog, ruikt wel lekker vers, maar is zeker geen kuil). Wel goede kwaliteit.

Tip om hooi met stro te mengen vind ik ook erg goed bedacht! Ook Safe & Sound ga ik nog even op internet opzoeken!

@ xSylvna ja oke daar zat ik later ook al aan te denken.
Oke dan hang ik het wel net boven de grond (moet nl. ook niet nat worden van water wat op de grond )
Nee idd. ik moet dan altijd gelijk aan zo'n muilkorf denken haha. Ja dat is idd. ook een optie, mijn pony's krijgen 's nachts ook geen eten.

Ja juist over die zweren ben ik net als JoyCie007 wel huiverig voor.. Ik heb daar ook met mijn dierenarts over gesproken.. Het enige wat hij zei was dat het belangrijk is dat paarden veel moeten eten en dat het idd. veel voorkomt dat mensen hun paarden een lange tijd geen hooi geven. En dan met name de laatse keer om een uur of 19;00 en dan 's ochtend om 10;00 uur weer (om iets te noemen) Maarja dat wist ik ook wel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:08

Klopt, dat wisselt nog wel eens bij mij qua voertijden. En dan niet heel extreem iedere dag wisselen, maar kan best zijn dat als ik za. en zo. moet werken dat mijn welsh pas om 23.00 u. haar krachtvoer krijgt, dat de shetten tot die tijd samen met haar in de wei staan en dan op de paddock gaan met hooi. en dat ik ze bijv. de volgende dag om 13.00 (als het hooi een uurtje of 4 geleden op is gegaan) weer bij de welsh in de wei zet. En dan bijv. om 19.00 weer op de paddock met hooi, volgende dag om 10.00 al op de wei.

Dus nee, echt vaste tijden heb ik niet. Ieders heeft daar zo z'n eigen mening over; sommigen zeggen dat ze het niet prettig vinden omdat ze vinden dat het 'onrust' bij de paarden veroorzaakt.

Maar om heel eerlijk te zijn is er hier helemaal geen onrust. Want het kan zijn dat ze 's ochtends op de wei gaan, maar het kan net zo goed smiddags of 's avonds zijn. Kan me voorstellen dat als je ze vrijwel altijd om 17.00 uur op de wei zet, of een bak voer voorzet, dat ze wel onrustig worden als je dan een keertje wat later bent, of gewoon niet kán komen op dat tijdstip. Hebben ze hier geen last van, omdat er dus geen standaardtijden zijn.

En de Welsh kan 's middags haar bak krachtvoer krijgen, maar ook wel eens 's avonds laat. Ik zorg er dan alleen voor dat ik niet zó veel schommel achter elkaar, dat er te weinig tijd of juist teveel tijd tussen de voerbeurten zit.

Maar in principe heeft de welsh dus altijd gras/hooi, en de shetten staan soms dus wel hele dag (en evt. nacht) op de wei, dan weer overdag wei en 'snachts paddock, etc.
Ik zorg gewoon dat de shetten niet té lang zonder hooi of gras staan. en dat gaat prima zo. Ze hebben bij mij eigenlijk nooit koliek of andere klachten.

Edit:
Als ik jou was, zou ik me wel misschien wat meer gaan verdiepen in je krachtvoer. Pavo is misschien het merk, maar je weet niet welk type voer? kan je dat opzoeken? Nature's Best, Care4Life, of nog iets anders? Ook 'slobber' is een relatief begrip.
Je moet zelf heel goed kijken wat er wel in niet in het voer zit. Want daar wordt een hoop mee gesjoemeld. Zo heeft Pavo er een handje van om te adverteren met 'laag in suikers, geschikt voor sobere rassen/hoefbevangen paarden/IR paarden', en dan zit er misschien 'wat minder' suiker in (nog steeds meer dan bepaalde andere voeders), maar soms wél een héle hoop zetmeel. Terwijl het gaat om het totale percentage aan suikers + zetmeel. Want zetmeel wordt in het lichaam omgezet in suikers/glucose......

Zo kreeg ik spontaan 'zomerexceem'-pony's toen ik een tijdje de Pavo Summerfit koeken ging voeren. Wat dacht je; blijkt bol te staan van de suikers + zetmeel. Niet zo gek dat ze dan aankomen en flink gaan schuren en jeuken. Koeken weggegooid en binnen paar dagen waren al die 'zomerexceem' klachten weer over.....

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 17:14

Oh biks is trouwens van Subli, blauw rode zak

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:18

Ik voer ook juist bewust onregelmatig. Op vaste tijden voeren, dát geeft pas onrust. Dat merk ik wel aan mijn honden die wel op vaste tijden eten krijgen.
Als het aan hun lag werd dat iedere dag een uur vroeger :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:45

Ibbel schreef:
Ik voer ook juist bewust onregelmatig. Op vaste tijden voeren, dát geeft pas onrust. Dat merk ik wel aan mijn honden die wel op vaste tijden eten krijgen.
Als het aan hun lag werd dat iedere dag een uur vroeger :D

Kiek 'ns, een medestander! Grappig, zo heel veel ben ik er nog niet tegen gekomen. Net als dat je paard op vaste tijdstippen naar binnen gaat (en vaak daar dan ook z'n voer daarna krijgt). Sja, dan is het ook niet raar als'ie een half uur van te voren gaat lopen dralen bij het hek, en dan regent het toevallig en is het 'kijk maar hij heeft het koud, houdt niet van regen, wil héel graag naar binnen!'.... :=

Hier juist géén onrust bij voeren idd; zowel pony's als ik zitten beiden niet vast aan bepaalde tijden. En dat vind ik héerlijk :o :j En aangezien ik vaak toch meerdere malen per dag kom, is het ook niet zo dat er wel onrust ontstaat als ze mij zien, in de zin van 'ja NU krijgen we eten!'. Ik wordt wel enthousiast begroet (ik ben per slot van rekening natuurlijk wel het voer-vrouwtje), maar of er wel of geen eten gaat volgen.... dat is altijd weer een verrassing :Y)

De shetten krijgen hier overigens lang niet altijd krachtvoer. Als ze het krijgen, dan is het 1 of 2 handjes Safe & Sound van D&H. En áls het dan 'voertijd' is, dan gaat dat meestal zo; kan ik ondertussen mooi m'n klusjes doen, en hoef ik geen politie-agentje te spelen of ieders apart te zetten. Lopend buffet :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:54

Tja, ik vind het alleen maar logisch. Hoe 'pavlov' ik een dier? Door op eenzelfde 'cue' een zelfde actie uit te voeren. En of die 'cue' nou een belletje, een fluitje, een handeling of een tijdstip is, dát maakt niet uit.
Dus, zorg dat er geen vaste 'cue' is, en je krijgt geen vast gedrag. Zo moeilijk is dat niet :D

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:01

Oh ik wil helemaal niet zeggen dat ik er een tegenstander van ben hoor! Ik vroeg het me eigenlijk gewoon af ;)
's morgens krijgen mijn pony's wel om ong. dezelfde tijd eten, maar sinds ik vakantie heb zijn de tijden bij mij wanneer ze in de wei komen ook wel een beetje veranderd. Moet toegeven dat het mij ook wel beter bevalt :D Alleen de "vaste voertijden" zitten nog zo in mijn hoofd, dat ik nog wel een beetje moet wennen. En ik moet er nu beter om denken, het gaat nu niet meer op de automatische piloot :P

Dat filmpje van jou heb ik al wel eens een keer eerder gezien ja. Voerden ze zo vroeger ook geen paarden die voor de kar stonden? Nouja maakt niet, het is idd. wel slim omdat de pony's zo geen ruzie hebben. Gelukkig heb ik daar geen last, ook met biks niet.

Ik had me dus vergist in het merk biks. Ik dacht eerst Pavo, maar toen ik het verstuurd had dacht ik: oh stom, het moet Subli zijn.. Dus Subli voor sobere rassen, zit in een blauw, rode zak.

Dat er vaak niet dat erin zit, wat er op de verpakking staat heb ik al wel eens eerder op bokt gelezen. Moet zeggen dat ik dat echt niet vind kunnen. Maargoed. Weet jij dan ook hoe dat met Subli zit? Of die ook "eerlijker"zijn over de inhoud?

Ja je hebt gelijk dat er ook met slobber veel verschillende soorten zijn. Ik geef ze muesli (heet iets van mash? gekocht in DE) met vlozaad (om (zand) koliek tegen te gaan).

Is er eigenlij ook nog iemand die ervaring heeft met koolstro? En of paarden (en dan met name shetlanders) dat ook eten?

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:03

Ibbel schreef:
Tja, ik vind het alleen maar logisch. Hoe 'pavlov' ik een dier? Door op eenzelfde 'cue' een zelfde actie uit te voeren. En of die 'cue' nou een belletje, een fluitje, een handeling of een tijdstip is, dát maakt niet uit.
Dus, zorg dat er geen vaste 'cue' is, en je krijgt geen vast gedrag. Zo moeilijk is dat niet :D

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Daar heb ik in mijn reactie hierboven ook al wat over getiept. Maar ik wil er nu ook langzaam voor gaan zorgen dat ze op onregelmatige tijden eten krijgen.

Worden jullie shetlanders als ze een tijd in de paddock staan ook wel eens vervelend? Ik bedoel dat ze gaan klooien? Meer uit "verveling" ?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:07

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus mocht het al gezegd zijn heb ik niks gezegd.

Ik zou je Shets niet op laag gras zetten, wat jij wel wilt doen. Kort gras is juist een dik maker, uitgegroeid en lang gras is minder dik makend. Wat ik zou doen is je pony's een paar uurtjes per dag lang gras laten grazen en dus regelmatig op een ander stuk zetten en ze de rest van de dag in de paddock zetten met een fijnmazig hooinet. Nu je paarden gewend zijn aan onbeperkt voer zou ik dat wel zo houden, anders rustig afbouwen. Maar mijn ervaring is dat als ze onbeperkt hooi krijgen uit een fijnmazig hooinet of een slowfeeder ze echt niet de hele dag door eten.
Dan zijn ze ook wat langer bezig en gaan ze ook niet zo klieren, zoals jij zegt. Als dat klierig zijn gewoon rennen en spelen met elkaar betekent, dan is dat helemaal niet erg hoor.

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 19:34

Ik snap wat je bedoeld hoor, alleen ik bedoelde met laag gras meer redelijk kort, schraal. Maar je hebt zeker gelijk, wat lang stengelig gras betreft en kort gras.
Mijn pony's krijgen geen onbeperkt hooi hoor ;) Maar ik wil er wel voor gaan zorgen dat ze, zoals jij ook al zegt, gewoon langer met een hooinet doen. Dat ze dan maar een tijd bezig zijn.

Met klieren / klooien bedoel ik niet spelen, maar "verveeld" doen. Dus waterbak omhoog tillen (als hij nog halfvol zit) en daarna loslaten / omgooien, hinniken en aan hout knagen. Nu is dat laaste wel minder geworden (zoveel hout hebben we niet, voor de rest zit een stroomdraadje voor). (liksteen hebben ze wel hoor) Daarnaast zijn ze beide geruind, dus moeten ze ook minder last van hormonen hebben (dus dat is niet de reden waarom ze hinniken).

Maar ik denk / hoop dat wanneer ze op onregelmatige tijden gevoerd worden en 's ochtend bv. een hooinet krijgen, 's middags in de wei gaan en 's avond een hooinet, dat ze dan ook minder klieren. Omdat ze dan aldoor bezig zijn/ kunnen eten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:16

Ik voer onbeperkt hooi uit slowfeeders (aanhangnetten en een fijnmazig hooinet) aan mijn 2 shetten en fjord, ik moet zeggen dat ze hier heerlijk rustig eten en als ze vol zitten gaan ze gewoon uitbuiken en blijven niet door eten :) Ik de zomer krijgen ze trouwens wel iets minder hooi, ze krijgen dan 2 keer per dag 's morgens en eind van de middag en krijgen in de ochtend dan gewoon wat minder, ze staan dan misschien 2 uurtjes zonder hooi, en aan het eind van de middag gaan ze eventjes de wei op en daarna krijgen ze nog aardig wat hooi voor de avond/nacht. Ik voer trouwens ook wel op verschillende tijden dus de ene keer zullen ze wat later wat krijgen als de andere keer ;)

Dit hebben wij

http://7.media.hyves-static.net/1532703 ... 03934.jpeg

Dat zijn de aanhangnetten, wij hebben gewoon isolators op de balk gemaakt, daar het net aan gehangen, het net dubbel gevouwen en aan de andere kant ook weer aan de isolators gehangen, de zijkant is dicht gemaakt met stro touwtjes :)

joytje_05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 09:48

@ Elegance_ Bedankt voor je uitleg! Zo'n aanhangernet ga ik ook maar maken..
Oké dus jij zegt dat ze niet onbeperkt blijven eten.. Nouja stel ik vul de aanhangernet 's ochtends en later op de middag, dan kunnen ze er (hopelijk) ook een tijd van eten. Als ze dan eventjes niet kunnen eten , is dat ook niet erg.

Maar nog één vraagje; wat doen jouwn pony's met de aanhangernet als die leeg is? Maken ze hem dan niet kapot? Gaan ze er dan niet aan trekken?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:10

Ik bied zelf op meerdere plekken hooi aan (in de netten) als een net op is gaan ze weer opzoek naar een ander plekje met hooi en gaan daar eten. Zoals nu in de zomer hangen de netten wel eens leeg, ze doen hier niks mee, ze maken ze iig niet kapot :)