verharding: steenschotten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

verharding: steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 13:12

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met het gebruiken van steenschotten (azobé) als verharding op een weide?
Ik zou deze graag gebruiken om een stuk voor de schuilstallen te verharden, zodat de paarden ook daar droog kunnen staan in de winter.
Wordt het glad en kan je daar iets aan doen om dat te voorkomen? Hoe hebben jullie ze bevestigd?...?
Zand, tegels, .. mag niet omdat het landbouwgebied is.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:22

Ik heb van steenschotten een brug over de sloot gemaakt.
Ik heb er een paar lappen rubber op liggen, maar een kruiwagen zand erop zal best genoeg zijn.
Je kunt een stukje weidepaal de grond in slaan om ze op hun plek te houden.
Denk dat ze het best een paar jaar kunnen uithouden in/op de grond.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 22:31

Wat rubber er op is inderdaad een mooie oplossing! Heb ik toevallig ook nog redelijk wat van liggen!
Super :-)
Nog iemand met ervaringen?

DubbelFun

Re: verharding: steenschotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:16

Waarom zouden steenschotten wel mogen als tegels niet mogen ??
Ik denk dat bij het niet mogen aanleggen van een verharding er vanuit wordt gegaan dat tegels de normale keus is, maar imo vallen dan ook steenschotten daaronder.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:59

Daar heb je 100% gelijk in hoor. Maar steenschotten kunnen sneller en onopvallender worden aangelegd :-).
Voor tegels heb je denk ik altijd wel zand nodig (toch snel een paar kuub?) en een camion hebben de buren daar altijd wel gezien.
De steenschotten kunnen we gewoon met de trailer brengen..
Net omdat het snel te leggen is en ook weer gemakkelijk weg te halen is, denk ik dat de buren hier minder problemen mee zullen hebben, ALS ze het zien (stal ligt achterin op de weide).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:42

Maar dat geldt toch ook voor zand en stenen ??
Als je die in een trailer aanvoert, meteen legt met een laagje zand er boven op dan zien ze het ook niet ??
En of je nu steenschotten legt of tegels, leggen blijft leggen :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:00

Nadeel is dat steenschotten van (hard)hout zijn en dat het gaat rotten als het telkens nat/droog wordt. Als het of alleen nat of alleen droog blijft, is het niet zo'n probleem met rotten, al gaat het wel splinteren bij droogte en wordt hout glad als het nat is.
Let op ook dat de metalen strips aan de boven/onderkant soms niet zo netjes meer zijn, waardoor ze je paard ook kunnen verwonden.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 22:32

DubbelDun schreef:
Maar dat geldt toch ook voor zand en stenen ??
Als je die in een trailer aanvoert, meteen legt met een laagje zand er boven op dan zien ze het ook niet ??
En of je nu steenschotten legt of tegels, leggen blijft leggen :D

Probleem is dat je toch wel snel veel zand nodig hebt om stenen wat deftig te kunnen leggen.
totale oppervlakte zou minstens 60 vierkante meter zijn, dus als ik een laagje zand van 10cm aanbreng als onderlaag, zit ik nog op 6 kuub.
En dat lijkt me niet zo evident om dat onopvallend met een trailer tot daar te krijgen..
Maar als je suggesties hebt.... graag :-).
Ik neig enkel naar de steenschotten omdat dat snel en eenvoudig zelf te leggen is. En het lijkt me minder 'permanente verharding', het zijn tenslotte maar wat houten platen..

De metalen strips en het glad worden kan ik wel voorkomen door er rubber matten over te leggen.
Ik zou voor azobe-platen gaan, dus ik denk dat die de eerste 20 jaar toch zeker meegaan? Bielzen in azobe als weide-omheining blijven toch ook tientallen jaren goed?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:00

Als je op zandgrond zit kun je misschien ook een stukje laten keren (grond onder zand naar boven). Dan hoef je het niet aan te voeren :)