Wij staan momenteel een op een leuke stal met overdag de gehele dag weidegang (in de zomer ook tot laat in de avond) en 's nachts een ruime stal. De weides zijn erg groot, en ze staan per 2 of 3 in de wei. Ik heb het idee dat mijn merrie zich hier prima vermaakt, ze is rustig, eigenlijk altijd wel vrolijk en ik heb het idee dat ze niets te kort komt. Helaas is de bak sinds een nieuwe bodem heel zwaar met veel gaten. Ook baal ik altijd dat ik eerst een stuk door het verkeer moet om bij het bos te komen, wat voor mijn 6 jarige niet altijd ideaal is. We moeten eerst langs een 80 weg en daarna een druk land weggetje richting een camping waar vrijwel geen berm is en toch vaak auto's vaak geen rekening willen houden. Dan heb je ook nog de onverwachtse blaffende honden die ineens achter hekken vandaan komen, alle andere paarden die gek beginnen te doen als je er langs af komt en soms ook tractors, vrachtwagens etc. Iedere rit ben ik bang wat ik tegen ga komen, en mijn paard voelt dit heel erg bij mij. We hebben samen een spanning opgebouwd en tegen de tijd dat we in het bos zijn is ze al zo gespannen dat ze ook niet meer goed en ontspannen te rijden is in het bos. Als we eenmaal in het bos zijn kun je eindeloos lang door rijden, het is een hele grote heide/natuur gebied. Dat is natuurlijk wel ideaal.
Nu zijn we gister bij een stalling wezen kijken bij ons in de buurt (nu is onze stal een redelijk eindje weg) en dit beviel ons eigenlijk erg goed. Het is alleen niet een stal zoals wij gewend zijn. Het is een hele paard vriendelijke stal met alle paarden in kudde verband met grote inloop binnen en buiten paddocks, die ook weer uitlopen op een wei (niet super groot maar goed te doen). Voor de rest zit er een longeer circel bij, een buitenbak die ze gaan verleggen en ruimer willen maken, een ovaal baan en je rijd in principe zo naar buiten zonder langs verkeer af te hoeven.Enige nadeel is dan dat je niet zoals bij onze vorige stal zo een groot bos hebt maar een redelijk kleine bos, of gewoon zandpaadjes etc. Maar dat is in principe geen probleem, als we eerst kunnen ontspannen met naar buiten gaan kunnen we altijd daarna verder kijken of we meer het verkeer in gaan om naar een ander bos te rijden.
Voor de rest geen twijfels over verzorging of accommodatie, het was een hele spontane vriendelijke vrouw het een echt hart voor haar paarden. Ze heeft nog veel plannen om uit te breiden en ik vind het in het algemeen een hele mooie rustige stal met ook een relaxte recreatieve sfeer.
alweer een heel verhaal, eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen. Mijn paard zal dus altijd vrij lopen in een kudde, je moet natuurlijk geluk hebben dat dit goed gaat, het is misschien niet altijd even praktisch met uit de wei halen of voeren. En ik ben ook snel bang dat ze zich dan niet fijn voelt in de kudde en het prima vond met 1 weide genootje en 's nachts naar haar warme stalletje om lekker hooi te knabbelen. Maar paarden zijn natuurlijk kudde dieren dus is dit dan ook automatisch het beste voor je paard?
alvast bedankt