misschien een nieuwe stalling, in kudde verband?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jimmyke92

misschien een nieuwe stalling, in kudde verband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 08:37

Beste Bokkers,
Wij staan momenteel een op een leuke stal met overdag de gehele dag weidegang (in de zomer ook tot laat in de avond) en 's nachts een ruime stal. De weides zijn erg groot, en ze staan per 2 of 3 in de wei. Ik heb het idee dat mijn merrie zich hier prima vermaakt, ze is rustig, eigenlijk altijd wel vrolijk en ik heb het idee dat ze niets te kort komt. Helaas is de bak sinds een nieuwe bodem heel zwaar met veel gaten. Ook baal ik altijd dat ik eerst een stuk door het verkeer moet om bij het bos te komen, wat voor mijn 6 jarige niet altijd ideaal is. We moeten eerst langs een 80 weg en daarna een druk land weggetje richting een camping waar vrijwel geen berm is en toch vaak auto's vaak geen rekening willen houden. Dan heb je ook nog de onverwachtse blaffende honden die ineens achter hekken vandaan komen, alle andere paarden die gek beginnen te doen als je er langs af komt en soms ook tractors, vrachtwagens etc. Iedere rit ben ik bang wat ik tegen ga komen, en mijn paard voelt dit heel erg bij mij. We hebben samen een spanning opgebouwd en tegen de tijd dat we in het bos zijn is ze al zo gespannen dat ze ook niet meer goed en ontspannen te rijden is in het bos. Als we eenmaal in het bos zijn kun je eindeloos lang door rijden, het is een hele grote heide/natuur gebied. Dat is natuurlijk wel ideaal.

Nu zijn we gister bij een stalling wezen kijken bij ons in de buurt (nu is onze stal een redelijk eindje weg) en dit beviel ons eigenlijk erg goed. Het is alleen niet een stal zoals wij gewend zijn. Het is een hele paard vriendelijke stal met alle paarden in kudde verband met grote inloop binnen en buiten paddocks, die ook weer uitlopen op een wei (niet super groot maar goed te doen). Voor de rest zit er een longeer circel bij, een buitenbak die ze gaan verleggen en ruimer willen maken, een ovaal baan en je rijd in principe zo naar buiten zonder langs verkeer af te hoeven.Enige nadeel is dan dat je niet zoals bij onze vorige stal zo een groot bos hebt maar een redelijk kleine bos, of gewoon zandpaadjes etc. Maar dat is in principe geen probleem, als we eerst kunnen ontspannen met naar buiten gaan kunnen we altijd daarna verder kijken of we meer het verkeer in gaan om naar een ander bos te rijden.

Voor de rest geen twijfels over verzorging of accommodatie, het was een hele spontane vriendelijke vrouw het een echt hart voor haar paarden. Ze heeft nog veel plannen om uit te breiden en ik vind het in het algemeen een hele mooie rustige stal met ook een relaxte recreatieve sfeer.

alweer een heel verhaal, eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen. Mijn paard zal dus altijd vrij lopen in een kudde, je moet natuurlijk geluk hebben dat dit goed gaat, het is misschien niet altijd even praktisch met uit de wei halen of voeren. En ik ben ook snel bang dat ze zich dan niet fijn voelt in de kudde en het prima vond met 1 weide genootje en 's nachts naar haar warme stalletje om lekker hooi te knabbelen. Maar paarden zijn natuurlijk kudde dieren dus is dit dan ook automatisch het beste voor je paard?

alvast bedankt :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:45

Ik zou mij over het groeps verband houden echt geen zorgen maken. Paarden zijn zoals je al zegt kudde dieren. Hoe meer hoe beter.

Paarden houden niet van warme stalletjes! Dat zijn mensen die daar van houden. En als ik bij mij op stal de deuren zou open zetten lopen ze er allemaal uit. Zo graag staan ze nou op stal.

Die van mij lopen overigens wel 24/7 buiten maar ik zou het voor mijzelf wat 'luxer' willen dus
ik zou er geen minuut langer over hoeven nadenken en zou het liefts gister als vandaag gaan :j

friesiszwart

Re: misschien een nieuwe stalling, in kudde verband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:01

Ik begrijp uit jouw gegevens dat je eigenlijk alleen de grotere groep nadeliger vind en alle andere punten als voordeel op je huidige stalling.
Persoonlijk ben ik een voorstander van in groepen houden, mits nieuwe paarden op de juiste wijze in de groep worden gebracht.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:12

Het hangt erg van je paard af en dat weet je eigenlijk niet totdat je het hebt geprobeerd..
Ik heb mijn paard van de 8 jaar dat ik heb heb, 4 jaar lang in een kudde 24/7 buiten proberen te houden, maar bij hem ging het niet goed. Hij was constant hartstikke moe, zat onder de wondjes, bleef mager hoeveel ik ook voerde en wilde heel graag naar stal. Voor hem is overdag buiten en 'snachts op stal het beste gebleken.

Maar dat geldt natuurlijk voor lang niet alle paarden. Veel paarden staan juist heel graag 24/7 buiten in een grote kudde. De stal klinkt verder heel goed, dus ik zou het gewoon proberen. Je moet er wel rekening mee houden dat het vaak een tijdje duurt voordat ze gewend zijn aan 24/7 buiten staan in een grote groep.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:38

Als je paard het aan kan is het ideaal. Maar zoals Mickyl ook al zegt, het is niet voor ieder paard geschikt. Mijn paard reddehet ook niet, moe, geen weerstand, geen rust omdat ze altijd werd weggejaagd. Nou is jouw paard nog erg jong, in principe is hij pas een jaartje of drie uit een kudde denk ik. Dus de kans dat zij het wel aankan is groter. Ik zou het er op wagen! Want als het wel lukt is het heerlijk!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:40

Lijkt me heerlijk, mijn paard was een paard wat vaak alleen stond net buiten de kudde maar je merkte aan haar dat de tijd op de weide wel prettiger was voor haar dan de tijd wanneer ze in de stal stond. Ik zou ik ook gewoon doen, zelf heb je er weinig nadelen aan heb ik toen gemerkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:11

Als mijn paarden vrij kunnen kiezen of ze 's nachts op stal willen staan of in de paddock tref ik ze 9 van de 10 keer 's ochtend op stal aan.
Of ze daar dan de hele nacht gestaan hebben kan ik niet zeggen, maar een hekel aan de stal hebben ze zeker niet.
En met het weer van de afgelopen nacht slaap ik ook rustiger als ik weet dat ze op stal staan.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 13:35

Mijn paardje staat ook in een kudde, staan ong. 10 paarden. Ze gaan wel 's avonds naar binnen. Maar met eruit halen zijn er nog nooit problemen geweest. Ook onderling niet. Ik heb haar ook liever in een kudde staan dan maar met 1 of 2 andere paarden.

Jimmyke92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 13:46

Bedankt voor de reacties!
we zijn vandaag nogmaals gaan kijken en we zijn toch wel erg enthousiast. Ze staat overal voor open en heeft ook extra weides en stallen voor als het in het begin niet lukt. Ze weet ook hoe ze het moet aanpakken omdat ze zelf al haar paarden in de kudde heeft staan. Op dit moment staan ze allemaal in de binnen paddock (een binnenbak) lekker hooi te knabbelen, afentoe komen ze gezellig buiten op het zand staan en soms rennen ze even gek de weides op. Ziet er allemaal heel vredevol uit. Afentoe natuurlijk wel eens wat geruzie onderling, maar dat hoort er ook bij. Ik ben gewoon heel bang dat mijn paard er idd ook niet tegen kan, omdat ze op de wei altijd best op zichzelf is. Ze staat vaak apart en hecht niet veel waarde aan weidemaatjes. Zo vind ze het ook niet erg om alleen te blijven staan. Ik hoop niet dat ze haar rust op stal gaat missen. Ze is hier aan gewend en lijkt dit ook te waarderen. Gewoon haar hooi in haar eigen stal, ze ligt ook 's nachts lekker in het stro. We willen het absoluut gaan proberen.