Veel biggekruid in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte58

Veel biggekruid in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 14:44

De complete wei is geel van het biggekruid. Dit wordt te gek. Met de hand uittrekken is onbegonnen werk. Dus, wat nu....
Wie kan me antwoord geven op deze vragen?
Is biggekruid giftig voor het paard?
Hoe kan ik het bestrijden en mag het paard dan niet op de wei?
Kan ik het afmaaien of breidt het zich dan juist uit?
Alvast bedankt voor de goede raad. ;)

JoseRieko97

Re: Veel biggekruid in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 11:05

Wij hadden overal kamille groeien, ongeveer hetzelfde 'probleem'. Wij hebben vorig jaar de helft van ons land gehooid voordat de bloempjes de kans kregen om zaadjes te maken en zo kwam het dit jaar ook bijna niet meer terug op die helft.
Ik weet niet of biggekruid giftig is, maar kamille is niet giftig dus het hooi dat we van ons land hebben gehaald hebben we gewoon gevoerd deze winter. Misschien een mogelijkheid?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:52

biggekruid is niet giftig, de paarden eten het hier graag, maar verwacht dat er wel veel suikers in zitten aangezien dat met paardenbloem ook zo is. Je kunt het het beste in het voorjaar een keer volvelds laten spuiten voor de bloei. Dan ben je er weer een tijdje vanaf. De paarden kunnen er dan afhankelijk van het middel zo'n 2 weken niet op. De meeste middelen werken ook tegen een aantal andere onkruiden. Overleg met het loonbedrijf welke onkruiden je kwijt moet en dan weten zij welk middel en hoe lang de wachttijd is voor je de paarden er weer op mag laten of het gras mag maaien voor hooi.

Brigitte58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:01

Dank je wel Joyce.
Omdat ze bijna uitgebloeit waren heb ik ze afgemaaid en de toppen in de vuilnis gegooid. Ik wist niet wat te doen.
Naar wat ik begrijp is het een een -of tweejarig plantje. Dus hopelijk kan ik het dan op deze manier uitroeien.
Nu ik weet dat het niet giftig is ben ik gerust gesteld. Een wachttijd van twee weken is voor ons een probleem omdat we niet veel weidegrond hebben.
Dus nu maar hopen dat het ieder jaar wat minder wordt.

Ponylovertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:07

joyce B schreef:
biggekruid is niet giftig, de paarden eten het hier graag, maar verwacht dat er wel veel suikers in zitten aangezien dat met paardenbloem ook zo is. Je kunt het het beste in het voorjaar een keer volvelds laten spuiten voor de bloei. Dan ben je er weer een tijdje vanaf. De paarden kunnen er dan afhankelijk van het middel zo'n 2 weken niet op. De meeste middelen werken ook tegen een aantal andere onkruiden. Overleg met het loonbedrijf welke onkruiden je kwijt moet en dan weten zij welk middel en hoe lang de wachttijd is voor je de paarden er weer op mag laten of het gras mag maaien voor hooi.

Ik ga hier in mee, de paarden eten het hier op de manege ook graag, alleen ze proberen het wel te voorkomen omdat er veel suikers inzitten ;) Wat zij doen is het weiland hooien ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:12

het verdwijnt niet door maaien :P Heb er hier 6 jaar ervaring mee en er wordt minimaal 2x per jaar gemaaid... (tussendoor nog wat ze laten staan bijmaaien)
De paarden eten hier meestal gelijk de toppen er af, maar net als paardenbloem herstelt het zich weer snel.

Ponylovertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:17

joyce B schreef:
het verdwijnt niet door maaien :P Heb er hier 6 jaar ervaring mee en er wordt minimaal 2x per jaar gemaaid... (tussendoor nog wat ze laten staan bijmaaien)
De paarden eten hier meestal gelijk de toppen er af, maar net als paardenbloem herstelt het zich weer snel.

Ja dat hadden we ook al gemerkt haha ze eten het graag hier op de manege

Brigitte58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:25

Ships! zucht..... Nou ja, zolang het niet schadelijk voor hem is.
Als het echt te gek wordt dan toch maar spuiten.
Vervelend is dat het gras overwoekerd wordt en dat is niet te bedoeling.

Ponylovertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:28

Ja volvelds spuiten, dat gaat de manege hier ook doen.

Brigitte58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:32

Waar kunnen we het beste mee spuiten?

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:42

Hier veel kamille in de wei.... Onze kudde vindt dat geloof ik niet lekker, want ze eten er netjes omheen. :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:07

volgens mij dezelfde middelen als paardenbloem omdat ze nauw verwant zijn (zelfde plantfamilie)
Primstar kun je gebruiken. werkt ook tegen zuring, boterbloem en nog veel meer (google maar) al na een week mag het weer beweid worden (al zou ik zelf liefst ook een flinke bui er overheen willen hebben)

Brigitte58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:10

Dank je wel Joyce. Aangezien het in de andere wei barst van de boterbloemen is dat twee vliegen in een klap.

Brigitte58

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 21:34

Pfff, heb dat spul op internet opgezocht. Als je leest wat je allemaal voor voorzorgsmaatregelingen moet nemen.... nee.... spuiten zie ik niet zitten! Nog eens goed over nadenken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:13

professionals zitten er dagenlang in, jaar in jaar uit. Van daar al die strenge voorzorgsmaatregelen.