Actief paard in de winter, gewoon zo laten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Actief paard in de winter, gewoon zo laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 17:40

Hoi,

ik heb een vijfjarige merrie die ik zo'n 3-4 keer per week rijd. Nu vroeg ik me af of ik niet gewoon deze winter de dekens achterwege kan laten? Gewoon zo de vacht laten doorkomen en mss bij echt koude temperaturen een 100grams erop? Of is dit echt niet te doen bij paarden waar in de winter gewoon mee doorgereden wordt? Zijn er mensen die de vacht van hun paard ook gewoon laten doorkomen bij een paard dat gewoon op stal staat en waar mee gereden wordt?

graag hoor ik wat meningen en ervaringen :)

Spritz

Re: Actief paard in de winter, gewoon zo laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:45

Ja hoor, ik doe ze bijna nooit een deken op. Nou rijd ik ook geen wedstrijden en train ik voornamelijk voor de lol. Ook is onze bak niet altijd goed te rijden in de winter dus dan houdt het trainen ook op. Ik denk wel dat het verschilt per paard. Zelf stap ik altijd wat langer uit en probeer ik ervoor te zorgen dat ik ze niet helemaal in het zweet train.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:46

mij paard (23 jaar) heeft nooit een deken opgehad in de winter. Alleen echt met weer wat door merg en been gaat een zweet deken.. Ik heb geneens een deken eerlijk gezegd :P. Ik rij er ook gewoon nog mee 3 keer in de week.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 17:48

Wij hebben wel een binnenbak maar ze maakt ook niet zo heel veel vacht aan...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:48

Mijn pony heeft (ook toen ik nog reed) altijd haar wintervacht mogen houden. Een deken legde ik er nooit op, bij hoge uitzondering leende ik er een. :')

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:03

Als het kan zou ik je paard lekker paard laten zijn in de winter, een dikke vacht kan echt geen kwaad. Misschien moet je de intensiteit van je training wat aanpassen, maar als je niet dagelijks heel fanatiek rijdt, zou ik je paard zonder deken laten.

JlnG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:20

Hier alle drie de paardjes zonder deken in de winter ;) Alleen onze hengst van 33 heeft deze winter voor het eerst een deken opgehad, omdat hij het wel echt koud had, maar daar wordt natuurlijk ook niet meer op gereden. Dus in dat geval kan je inderdaad een deken als back-up gebruiken, als je paard toch niet zo'n vacht aan maakt als jij zegt. (Maar da's misschien ook omdat ie nog nooit een volledige winter zonder deken gestaan heeft)
De andere twee paarden gaan prima hoor, bij zweet altijd goed uitstappen en droogwrijven (of op stal zetten natuurlijk) en wat betreft de trainingen zal je zelf wel merken wat je paard aan kan denk ik zo.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:29

Hier ook alle drie zonder... wel als ze gezweten hebben n uurtje n zweetdeken erop. Hebben het wel een winter lang gedaan ( poetsen was dan n makkie)... maar zijn snel van afgestapt. Hebben nu buitenboxen en als het echt koud/ nat is dan gaan de luiken n stu dicht. Ventileert dan goed maar wordt ook voldoende warm en zelfs mijn oldie van 32 ribbelt niet :-)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:29

Enig nadeel : in de lente poets je je n wolf:-)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 19:11

Mijn wedstrijd paard krijgt ook geen deken op in de winter. Ze staat de hele dag buiten in de winter en s nachts op stal. Wij trainen ook buiten. Geen binnenbak.
Ze start zz dressuur mennen. Het werkt prima voor ons.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:37

Ik zou zeggen lekker doen! Mocht de vacht toch te dik worden of je paard te loom tijdens het rijden is het altijd nog een optie om alsnog te scheren en dan verder te gaan met dekens, of een patroon te scheren waarbij geen deken nodig is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:41

Ik vond het op een gegeven moment niet meer te doen die vacht.
Ik werd er helemaal gek van dat het niet droog te krijgen was, maar mijn pony staat 24/7 buiten en maakt een enorme vacht aan.
Vooral met wedstrijden in de binnenbak vond ik het echt sneu, want het dier had het echt snikheet.
Ben blij dat ik haar een jachtpatroon scheer iedere winter (twee keer zelfs, want het groeit onder de dekens gewoon weer aan) en dikke dekens op doe. Geen gedoe met uren droogstappen, je zorgen maken over nat in de wei terug zetten en binnenwedstrijden waar je een plas zweet onder je hebt liggen :P

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 07:23

Ik gebruik geen winterdekens voor mijn paarden. In de winter dus meer zorg om de paarden weer droog te stappen / krijgen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 10:12

sasja0705 schreef:
Enig nadeel : in de lente poets je je n wolf:-)

Nou dat vind ik niet erg :P Sommige paarden kan je gewoon plukken en ze is nog jong, dus verharen zou geen probleem moeten zijn :D

Dan denk ik dat ik het maar aankijk deze winter, moest ze toch echt geen degelijke vacht aanmaken lekker een deken er overheen :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:21

Ja hoor, dat kan prima. Je paard past zich over het algemeen wel aan en mocht je merken dat ze het toch koud heeft door bijv. onvoldoende aanmaak wintervacht, dan kun je altijd nog een deken erop doen.

Zelfs met erg koud weer hoeft er dan nog geen 100 grams op, ik zou er eerder voor kiezen om bij regen en wind dan een regendeken op te leggen. Mijn ervaring is dat ze vooral daarvan kou hebben en niet zozeer van koude temperaturen.
Zo doe ik het ook en ze ontwikkelen wel gewoon wintervacht onder een regendeken (zeker als je hem alleen erop legt als de weersomstandigheden zo zijn).

Enigste nadeel wat je misschien gaat ondervinden is last van je wintervacht tijdens het rijden.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:36

Hangt ervan af hoeveel vacht ze aanmaakt, bv mn grote ruin had een heel dun velletje waar geen haar bijkwam die moest ik echt een deken opdoen omdat ie het gewoon koud had, mn kleine hengst moest ik 2 keer per jaar scheren omdat ik hem na het rijden gewoon niet meer droog kreeg, moet wel zeggen dat ik ze 6 keer per week 1.5 uur dressuurmatig rijd, als je in de winter alleen recreatief rijd zou het misschien makkelijker zijn.