Welke dekens zijn er nodig? (hele jaar door)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Welke dekens zijn er nodig? (hele jaar door)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:11

Ik wil het komende jaar mijn tinker onder dekens gaan zetten. Ze is nu 5.. word deze zomer heerlijk doorgereden, en zo willen we het rijden vasthouden de winter door. Met een teddy-dikke-wintervacht gaat dat nou niet echt fantastisch.

Ze komt 24/7 buiten (met inloopstal) en zal dus een enorme vacht aan gaan maken. Dit wil ik voorkomen door met dekens te werken.
Maaarr... welke dekens heb ik nodig? en hoe bouw je dit op en af.

Ik weet dat niemand nu aan dekens denkt met 30 graden haha.. maar juist nu kun je dekens voor de komende winter voor een prikkie vinden. vandaar.

Ik heb iniedergeval een fleecedeken.. maar dat is meer voor voor en na het rijden, niet voor buiten natuurlijk. en een fleecegevoerde regendeken. (zonder hals)

Hoeveel grams is handig? en hoe zit het met kouder en warmer worden? werk je dan met onderdekens? of aparte dekens?
Welke merken zijn aan te raden? ik hoop natuurlijk dat er geen sloper in de groep zit. maar beetje stevig is altijd fijn!

Iniedergeval wil ik opzoek naar dekens met een (halve)hals, omdat een halsloze erg ging schuren bij haar 2 jaar terug. En een schoftbeschermer steekt uit, en maakt alles drijfnat in de regen!

Ik hoor graag jullie ervaringen! zodat ik vast dekens kan gaan verzamelen!!

lin_

Re: Welke dekens zijn er nodig? (hele jaar door)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:15

Ik heb zelf 100, 200 en 370 gram.
Deze kan ik dan in alle diktes varieren. :)

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:21

ikzelf heb een heel arsenaal aan dekens, en vind het fijn om goed op te kunnen bouwen..
ik heb een ongevoerde regendeken zonder fleece, want dat vind ik schuren.. daar begin ik mee als het ong. 10 graden is en het wat regenachtiger weer word..
dan heb ik een100 grams, 200 grams, 2x 300 grams staldeken, en een 350 grams regendeken..
dan bouw ik op:
* ongevoerde regendeken
* ongevoerde regendeken +100 grams staldeken eronder
* ongevoerde regendeken + 200 grams staldeken eronder
* ongevoerde regendeken+ 300 grams staldeken eronder
* 350 grams regendeken
*350 grams regendeken +100 grams staldeken eronder
en dan afhankelijk van hoe koud of guur het weer word bouw ik op..
afgelopen jaar liep mijn merrie met bijna 900 gram op, het was extreem guur en koud..
ik heb een kruising Arabier, ongeschoren, die 24/7 buiten staat met onbeperkt hooi.. maar geen schuilgelegenheid heeft.. ze kan alleen wat uit de wind staan bij de bomen..

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:24

Meestal als het in sept of okt naar de 15 gr gaat of 18 gr maar met veel regen en wind ga ik de regendeken opdoen (0 grams). Als het dan naar de 10/11 gr gaat doe ik er 100 of 200g op. Meestal scheer ik de paarden half oktober, en zodra we ze hebben geschoren gaan er 2 dekens op, omdat 1 deken de warmte minder goed vasthoudt dan 2. De wintervacht werkt ook met meerdere lagen, dus als ik de wintervacht eraf haal simuleer ik die meerdere lagen met 2 dekens. Ligt eraan hoe warm/koud het dan is welke er opgaan.
Als het onder de 10 gr komt en naar 5 gaat doet ik er een 200 of 300g op (met 2 dekens doe ik dan vaak een 200 + een 100g op, heb je samen 300). Als het onder de 5 gr komt en onder nul ga ik naar 400g. Als ze geschoren zijn doe ik als het overdag ook vriest ze soms 2 dekens op van allebei 300g. Ik heb ook veel dekens met halve hals, erg fijn, want een deel van de hals blijft dan ook bedekt en maakt iets minder vacht aan.
Verder ligt het er een beetje aan hoe ze verharen. Als dat ineens erg snel gaat in het najaar ga ik dekens opdoen, om dat proberen te remmen. Of als je je paard elke keer met het haar overeind ziet staan in de wei is dat een teken dat ze het wat fris hebben > deken erop. Maar zeker als ze dag en nacht buiten staan werkt dat maar half, want dan maken ze alsnog best veel wintervacht aan op het aantal uren licht op een dag (die van mij dan, een groninger en een groningerxhaflinger). Daarom scheer ik ze.

Zowiezo wel handig als je paard dag en nacht buitenstaat om alle dekens waterdicht te hebben. Als je er 2 opdoet is het beter om de onderste deken een staldeken te hebben die ademt en erboven op een waterdichte deken. Ik heb veel verschillende grams dekens om goed af te kunnen stemmen op wat paard aangeeft en op temperatuur. ik heb regendeken zonder vulling, 100g, 200g, 300 en een 400 g. deken.
Bedenk dat zelfs een waterdichte deken soms nog wat nat kan worden als het echt heeeel veel heeft geregend, dat je dan een andere deken op kan doen. Dus reserve is handig.
Verschilt erg per paard hoeveel vacht ze aanmaken. Sommige paarden houden hun dunne vachtje al als je hele winter alleen maar een deken oplegt (regen of 100/200g), anderen maken zowiezo wel dikke vacht aan en heb je dikkere dekens nodig. Als je paard staat te zweten onder deken = te warm, dus dunnere deken. Als je paard koud aanvoelt onder deken en veel vacht blijft aanmaken = te koud, dus warmere deken erop.
Bij afbouwen zelfde als opbouwen op dingen letten/temperaturen buiten.

Goede merken zijn: Bucas, Rambo (erg sterk, goede pasvorm, zeer lang waterdicht, maar ook duur helaas), harry's horse, BR.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:28

Ik wil dit jaar weer over gaan op dekens, maar ga het beperkt houden. Een simpele regendeken (licht of fleece gevoerd) voor wanneer het nog niet té koud is maar wel nat. En dan een 50 of 100 grams deken voor de winter zelf. Nu maakt mijn paard geen extreem dikke vacht aan, maar kwam er wat moeilijk uit, dus wil haar dit jaar wat beter helpen.
De echt dikke dekens (500+) heb je vaak pas nodig wanneer je gaat scheren. Maar blijft paard afhankelijk..

Gezien jouw paard 's nachts niet op stal komt en het maken van de wintervacht meestal begint door de kortere dagen (niet zo zeer de temperatuur) zou ik wel tijdig beginnen met een dun dekentje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:34

Wat ik erg prettig vind werken is het volgende:
Ik heb een regendeken van de Horseware serie, die combineer ik dan met onderdekens in verschillende diktes. Zo kan je de deken heel makkelijk aanpassen door er een dikkere of dunnere onder te doen naar gelang de temperatuur buiten. Zo heb je niet stapels dikke winterdekens in de kast maar makkelijk wasbare dunnere dekens.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:35

Ik ben fan van de Rambo / Amigo dekens
je koopt een basisdeken, waterdicht van ca 150 /200 gram, met of zonder losse hals.
En daar kun je passende onderdekens voor krijgen die je er aan vast kunt klikken van 100, 200 of 400 gram (400 + de basisdeken vind ik persoonlijk te warm maar het kan ;) )

Evt nog een losse regendeken voor als het niet heel koud meer is maar wel veel regent en daardoor fris is.

Een halsdeken gebruik ik alleen bij geschoren paarden als het ècht heel koud is

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:37

Bedankt voor al jullie reacties! :D

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:37

Ik heb een ongevoerde regendeken van Rambo en daar doe ik als het kouder word een 200 gram onderdeken onder en voor de hele koude dagen doe ik er een 400 gram onderdeken onder. Super handig en hoef je maar 1 goeie/dure regendeken te kopen

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:41

Wij hadden onze paarden ook onder een dek staan in de winter,maar daar zijn we mee gestopt omdat ze allemaal vracht problemen kregen
Dus ik zou er niet aan beginnen
Dan maar langer uitstappen :o

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:46

faunty schreef:
Wij hadden onze paarden ook onder een dek staan in de winter,maar daar zijn we mee gestopt omdat ze allemaal vracht problemen kregen
Dus ik zou er niet aan beginnen
Dan maar langer uitstappen :o

Ik heb al 10 jaar me paard en me vorig paard onder dek staan. Nog nooit vacht problemen gehad, je moet gewoon een goed passend, ventilerend dek kopen, je paard schoon er onder zetten en zorgen dat de binnenkant schoon is van je dek

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 12:53

Idd.. gewoon luchten, schone en goede dekens lijkt me. Dan zal het geen probleem zijn.
Ik ga er ook niet op besparen, vandaar dat ik nu al wil kijken, zodat ik nog met aanbiedingen de collectie van vorig jaar op de kop kan tikken, en goede dekens heb,

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:26

Tja, ik heb ook een hele collectie.

Ben begonnen met twee waterdichte dekens, maar gaandeweg de tijd heb ik gemerkt dat ik (voor een goede overgang) toch meer dekens nodig had.
Paardlief draagt die overdag buiten en 's nachts op stal. Mocht het namelijk koud zijn, dan is het 's nachts op stal toch ongeveer dezelfde temperatuur als buiten overdag.

Eens even denken wat ik allemaal heb:
- Vliegendeken
- 0 grams regendeken
- 100 grams waterdichte deken
- 200 grams waterdichte deken
- 300 grams waterdichte deken
en dan nog een stapel fleecedekens, showsheets, et cetera.

Onderdekens vind ik zelf niet zo fijn, dus ik heb alleen maar waterdichte dekens.
Als uitzondering heb ik een 200grams onderdeken, die ik extra kan opgooien als het echt heel koud is.
Ben wel grote fan van dekens met een halve hals en dan met name de Rambo Wug!

Qua temperatuur hanteer ik heel grof wat hieronder staat (mijn paard rijdt wedstrijden, dus ik voorkom hiermee de opbouw van een wintervacht). Maar het is altijd even bezien wat het weer doet. Als in de winter de zon flink schijnt dan pas ik daar de dekens ook op aan:

15 +: Niks of een vliegendeken
10 - 15: 0 - 100 gram
0 - 10: 200 - 300 gram
minder dan 0: 300 grams of meer indien nodig.

Succes met sjoppen! :D

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:17

En als je paard een deken op heeft......goed poetsen!!! Ik ga max 2 dgn niet met een deken, maar dan vind ik het alweer zielig, omdat ze hun huidvet niet kwijt kunnen en dat kan gaan jeuken.
Op stal hebben we een paar dames die dekens op hebben bij de paarden omdat ze het zo zielig vinden als het koud wordt.........dus maar deken op......maar dan ook echt 3 maanden ofzo neit komen om te poetsen, vind ik echt niet kunnen.......Daar krijg je wel vachtproblemen van lijkt mij.....en van slecht passende dekens, vieze dekens (met veel zweet erin, mest en urine e.d.), en dan ligt het nog aan de binnenkant van de deken. Paard hier kan alleen met zon zijde aanvoelende gladde binnenkant van deken hebben. Geen stof of fleece, gaat schuren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:00

Mijn tinkers gaan onder een 50 gram wanneer ik denk dat het nodig is maar meestal laat ik ze gewoon even staan zonder deken totdat het kouder wordt en dan scheer ik ze helemaal. Afhankelijk van de tempraturen leg ik dan een deken op. Dat gaat van 50 gram tot 500 gram.
Zelf vind ik Horseware en Bucas dekens erg fijn. Ik heb voor mijn ene tinker alles van Horseware en voor de andere alles voor Bucas omdat dat met maat beter uit kwam.
Ik heb onderdekens 100 en 200 gram, een outdoordeken van 50 gram, outdoordeken van 250/300 gram, wollen deken met hals en wollen deken zonder hals, wollen uitrijdeken want met -10 is het zelfs in een binnenbaan koud als je paard geschoren is. Verder nog een cooler voor de wat warmere dagen +5/+10 dan is een wollen deken best warm en ik hou zelf niet van fleece.
Dan heb ik nog een staldeken 100 gram waar ik de onderdekens onder kan doen dus ze altijd een droog deken hebben. De onderdekens kunnen dagelijks gewassen worden wat ik heel fijn vind.

Het is niet zo moeilijk, goed voelen aan je paard (achter de oren, bij de uiers (als je een merrie hebt haha)) wat de tempratuur is en daar de dekens op aan passen.

Voor 24/7 buiten wel rekening mee houden dat je na het rijden maar voor heel even een uitrijdeken op zal kunnen doen dus moet je wel een ademend outdoordeken hebben. Mijn paarden stonden vorige jaar ook nog 24/7 buiten maar ben blij dat ik nu een ruime stal tot mijn beschikking heb dan kunnen ze na het trainen in iedergeval nog ruime tijd afzweten onder het wollen deken in een droge ruimte met lekker wat hooi.

Je bent alleen denk ik net te laat met de uitverkoop, na de winter kun je goed scoren :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:07

Heel eerlijk... Ik zou er niet aan beginnen. Het is echt een hoop gedoe, zeker met buitenpaarden. En als je je training enigszins aanpast gaat het wel. Het is heel belangrijk goed aandacht te besteden aan de opbouw van je training, inclusief warming up en cooling down. Maar dat je moet stappen totdat je paard helemaal droog is, is imo een fabel.
Ik ben dus wel benieuwd wat voor een rijplannen jij hebt, dat je denkt dekens nodig te hebben? :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:18

Zo dacht ik er eerst ook over maar ook al train je niet erg intensief, je paard krijgt het spaansbenauwd met een vacht van 10 cm en een beetje beweging.
Ik train mijn paarden 4 keer per week, wel vrij intensief maar als de vacht er af is zijn ze enkel warm maar niet bezweet. Als ik hetzelfde zou willen trainen maar dan met vacht dan is er geen beginnen aan.
En wil je een paard dan toch trainen en je zou het daarna weer op de wei moeten zetten heb je de kans dat het spierbevangen raakt. Ook al stap je een paard droog, als het -10 is buiten slaat dan gewoon op de spieren en dan kun je voor ieders bestwil het paard het beste onder een deken zetten.
Daarnaast is het gewoon ontzettend handig, je paard is schoon, je kunt hem altijd goed controleren omdat de vacht dun is (vooral als ze op de wei staan kunnen ze toch wondjes enz krijgen) en met een goed passend deken heeft je paard er echt geen last van.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:35

Denk je dat dat gebeurd, of heb je het ook uitgeprobeerd? Ik herken het namelijk niet...
Ook is een paard echt niet zomaar spierbevangen...
En dan nog zou ik er zelf liever voor kiezen na een zware training voor je eigen gemoedsrust er een (regen)deken op te gooien voor bv. de nacht, dan een compleet arsenaal aan denken te gaan aanschaffen...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:18

Nou ik heb het zelf bij mijn paard gehad dus ik denk het niet haha.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:22

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:49

Nies_ schreef:
Je had zoekfunctie even kunnen gebruiken, dan was je oa dit recente topic tegen gekomen: [SV] Het samenstellen van een "dekenpakket"

Aangezien hier pas nog een soortgelijk topic over is geopend plaats ik hier een slotje.