Vervroegd Pensioen, waar moet ik beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ed_Pin

Vervroegd Pensioen, waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 11:08

Beste Bokkers,

Na heel wat te hebben na-gedacht te hebben.
Heel wat voor- en nadelen tegenover elkaar gezet te hebben,
Heb ik de knoop doorgehakt.

Mijn merrie van 10 jaar JONG, die ik nu ruim 2 jaar heb heeft altijd wel wat.
Nou heb je pechvogels maar dit is een beetje het toppunt.
Bij haar vorige eigenaresse heeft ze ook het 1 en ander gehad.

Omdat ik andere ambities heb als mijn merrie.. liep het al 2 jaar met ups en downs.
Het is echt in de omgang het goud eerlijke paardje, die je nooit zal bijten of trappen,
Een paard naar me hart al zeg ik het zelf.

Maar nu, staat ze 2 maanden al op rust zonder verbetering.
Advies van de hoefsmidt; Jaar op rust.
MAar mijn gevoel zegt dat met een jaar het nog niet opgelost is....
Daarom heb ik besloten haar vervroegd pensioen te geven, haar lekker paard te laten zijn tot ze oud is.

Volgende probleem,
bij mij opstal gaat dat niet.. wij hebben zomers onbeperkt weiland waar ze dus dag en nacht lekker op kan lopen.
maar swinters moet ze naar binnen en staat ze 5 uurtjes in een paddock die te klein is en waar ze met teveel in staan.

Nu wil ik haar het liefst op een groot land met oude paardjes waar ze lekker oud kan worden!!
Heeft iemand enig idee waar dat is? of waar dit kan..
voor niet al te veel kosten ?

Als iemand wat weet,
PLEASEEE reageer!!

Groetjes!!

Appelflapje

Re: Vervroegd Pensioen, waar moet ik beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:47

HK > VSW

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:04

In de zomermaanden geen probleem, dit geef je zelf ook al aan. Helaas in de wintermaanden moeilijker omdat veel grond in Nederland in de wintermaanden hier niet voor geschikt is of dat je als eigenaar niet wil dat je paard in de drek loopt.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:24

je kan een advertentie zetten. misschien zoekt iemand nog een weide maatje. als je haar niet kwijt wilt kan je misschien wat rond vragen in de buurt of iemand een maatje voor zijn paard zoekt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:31

Ik vind het maar een vaag verhaal als ik eerlijk ben. Wat is de diagnose dan dat je smid een jaar rust adviseert? Wat zegt de dierenarts? Vind het, zoals ik je vergaan lees, nu geen reden om je paard bij wijze van spreken al af te schrijven.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 15:50

_Sim_ schreef:
Ik vind het maar een vaag verhaal als ik eerlijk ben. Wat is de diagnose dan dat je smid een jaar rust adviseert? Wat zegt de dierenarts? Vind het, zoals ik je vergaan lees, nu geen reden om je paard bij wijze van spreken al af te schrijven.

Ik schrijf der niet af, alleen ben ik gewoon bang dat ze niet meer functioneert waar ik der voor wil gebruiken..
omdat ze nogal ingewikkeld is met rijden en zegmaar een boek qua handleiding nodig heeft. en niet iedereen der op kan.
wil ik niet zomaar iemand met haar opzadelen, het gevolg van doorverkoop is handelaren of slacht wat ik absoluut niet wil.

lekker paard zijn vind ik de beste oplossing voor ons beide, voor haar lekker rust en voor mij me ambities met een ander paardje.

Diagnose van de hoefsmidt is een pees ontsteking..
ik wilde in eerste instantie foto's laten maken en er door de molen halen van dierenartsen..
maar de hoefsmidt adviseerde me er eerst een jaar op rust te zetten en dan alsnog foto's maken omdat dierenartsen meestal boxrust adviseren en daar heb ik niet het paard voor.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:54

Het probleem met veel hoefsmeden is dat ze denken dat ze dierenarts zijn.
Een beetje raar dat de hoefsmid een diagnose kan geven, zonder de binnenkant van je paard te hebben gezien.
Ik zou haar als ik jou was toch door de dierenarts na laten kijken..
Als je DA boxrust adviseert, ben je daar altijd nog zelf bij, toch?

Mijn paard blijkt spat in beide achterbenen te hebben, maar zij blijft gewoon 24/7 buiten staan, wat de DA ook adviseert.. (nu is mijn DA ook van het lekker buiten zetten, dus dat komt mooi uit)

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 16:04

Jasia schreef:
Het probleem met veel hoefsmeden is dat ze denken dat ze dierenarts zijn.
Een beetje raar dat de hoefsmid een diagnose kan geven, zonder de binnenkant van je paard te hebben gezien.
Ik zou haar als ik jou was toch door de dierenarts na laten kijken..
Als je DA boxrust adviseert, ben je daar altijd nog zelf bij, toch?

Mijn paard blijkt spat in beide achterbenen te hebben, maar zij blijft gewoon 24/7 buiten staan, wat de DA ook adviseert.. (nu is mijn DA ook van het lekker buiten zetten, dus dat komt mooi uit)

Diagnose door de dierenarts vind ik ook belangrijk.
maar mijn hoefsmidt heeft mijn paard ze benen al 2 jaar in handen om de 8 weken.
en de afgelopen x was die niet echt te spreken..
en adviseerde me om haar een jaar op rust te zetten omdat die ontsteking dan weg kan zakken...

Ik ben nu eigenlijk niet opzoek naar adviezen over wat ik wel en niet moet doen.
ik heb er voor gekozen om der een jaar weg te zetten en wat hierna komt zal komen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:08

Chanice92 schreef:
Ik ben nu eigenlijk niet opzoek naar adviezen over wat ik wel en niet moet doen.
ik heb er voor gekozen om der een jaar weg te zetten en wat hierna komt zal komen.

:+ nu snap ik het niet meer: je zegt toch duidelijk in je openingspost dat je hebt besloten haar met vervroegd pensioen te doen. Dat is geen jaar wegzetten en dan weer eens kijken hoe het gaat.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:10

Maar is die ontsteking vastgesteld door een dierenarts?
Want ik snap niet zo goed hoe een hoefsmid kan zien dat er een ontsteking aan de pees zit?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:14

Waarom geen foto laten maken?

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 16:22

Nee niet vastgesteld door een dierenarts,
maar der hele pees staat bol aan de achterkant en de andere niet.

het is ook regelmatig warm en onderin bij de kogel regelmatig en vocht ophoping.

Nogmaals, ik vraag hier niet om adviezen over mijn paard ze pees!

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 16:23

marleen_usar schreef:
Waarom geen foto laten maken?

Ik heb helaas niet een geldboom in me tuin staan..
ik zit nog op school waardoor ik dus niet dat traject van foto's en terug komen etc, etc kan betalen.

en omdat ze er nog geen dag kreupel op gelopen heeft, wil ik er eerst een jaar op rust en dan verder kijken!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:27

Toch zal dat het slimst zijn TS. En het eerlijkst naar je paard toe, zo kan er gekeken worden hoe de pijn kan verlicht worden, bv met aangepast beslag (sprak de hoefsmid daar niet van?).

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:01

Mijn paard kan niet op ijzers.. heeft zelf erg goede en sterke hoeven en heeft 2 trekbenen achter waardoor ze achter niet op ijzers kan daardoor...

Als ik eerlijk naar me paard wil zijn, zet ik haar een jaar op rust en misschien langer.
ze heeft in der 10jaar ene hoop meegemaakt en al een hoop gemankeerd...
ik wil de wedstrijd sport in waar ik har absoluut geen plezier mee doe!
buiten rijden kan... maar alleen en hard want normaal kan ze niet!
hard vind ik geen probleem maar wil wel de controle houden en dat is niet aan de orde bij mijn paard want die klettert gewoon door! (ik ben niet bang, verre weg van bang)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:25

Sommige paarden gaan zo hard lopen om te vluchten, van de pijn bijvoorbeeld. Mijn merrie doet dat ook, als ze iets moeilijk vindt of het pijn doet gaat ze rennen :=

Persoonlijk vind ik zomaar een jaar op rust zetten, zonder dat je echt weet wat er is, ook niet eerlijk naar je paard toe. Voor hetzelfde geld is het iets wat wel veel pijn doet, of juist meer pijn gaat doen door rust. Vaak is het zo dat rust roest...
Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik vind dat dit soort dingen ook hoort bij het houden van een paard. En geloof me, ik weet dat het heel duur kan zijn, worden.. Ik heb de rekeningen nog thuis liggen :=

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:39

Hoe kun je nu in hemelsnaam een diagnose stellen zonder de DA erbij te hebben gehad ?
Vind het wel makkelijk om het probleem op te schuiven voor een jaar onder het mom we zien het wel.
Sterker nog dit advies heb ik ook gekregen met een paard met een gebroken been van een hele hoop mensen.
Je neemt een paard in voor en tegen spoed en onder het mom ik heb geen geld voor foto's ?
Wat kosten foto's nu werkelijk ?
Ik betaal €67.50 voor foto's op thuis locatie.
Als je dat al niet kunt betalen hoe doe je dat dan tijdens koliek of een gebroken been ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:53

Ik weet een hele goede plek waar dit kan maar dat is niet bij jou (en mij) in de buurt maar op de Veluwe en ook niet goedkoop.

Maar wat zoek je precies? In welke regio, welke verzorging, prijsklasse etc.

Ik wil je ook aanraden een peesscan te laten maken voor je haar op rust zet. Dan weet je in ieder geval waar je op dit moment staat. Kan je altijd pas een controlescan doen na een jaar. Misschien valt er met een dierenarts wel een betalingsregeling te treffen voor de kosten. Kan je ieder maand in betalen ipv in 1 keer een hoge rekening.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:15

Een DA heeft baat bij het stellen van diagnoses want heel simpel, dat is omzet. Lekker lang medicineren en onderzoeken levert geld op. Natuurlijk heeft uitgerekend jouw dierenarts dat belang helemaal niet ( :P ) maar toch, dat gebeurt en het is zaak om daarom niet altijd klakkeloos het advies van een DA op te volgen.
Overigens, een DA die als oplossing durft te stellen dat een paard maar een jaar boxrust moet gaan houden, verdient wat mij betreft oneervol ontslag per direct. Dat heeft namelijk helemaal niets meer met dierwelzijn te maken. Adviseer dan om zo'n dier in te laten slapen als een jaar celstraf de enige oplossing zou kunnen zijn. Zo'n DA kwam bij mij nooit weer op het erf.

Het advies van je hoefsmid vind ik heel zo raar nog niet. Het lichaam heeft een groot zelfreinigend vermogen en je hebt inderdaad kans dat zo'n ontsteking met tijd inderdaad gewoon weg is. Ik heb op die manier toch echt al meerdere paarden zien opknappen, paarden die echt afgeschreven waren op blessureleed.
Het is het gokje waard. Breng zo'n dier naar een boer met weide en spreek een bedrag af. Hoeft helemaal niet veel te kosten. Er is maar 1 manier om te kijken of het helpt en dat is door het te proberen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:18

Dees schreef:
Een DA heeft baat bij het stellen van diagnoses want heel simpel, dat is omzet. Lekker lang medicineren en onderzoeken levert geld op. Natuurlijk heeft uitgerekend jouw dierenarts dat belang helemaal niet ( :P ) maar toch, dat gebeurt en het is zaak om daarom niet altijd klakkeloos het advies van een DA op te volgen.
Overigens, een DA die als oplossing durft te stellen dat een paard maar een jaar boxrust moet gaan houden, verdient wat mij betreft oneervol ontslag per direct. Dat heeft namelijk helemaal niets meer met dierwelzijn te maken. Adviseer dan om zo'n dier in te laten slapen als een jaar celstraf de enige oplossing zou kunnen zijn. Zo'n DA kwam bij mij nooit weer op het erf.

Er is geen diagnose van de DA, want die is nog niet geweest. ;)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:21

Een conclusie zonder oordeel van een dierenarts... Ikke niete begrijpe!

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:42

Lieve mensen..
nog maals, ik vraag hier niet om adviezen over mijn paard ze been! ik vraag naar plekjes waar ze rust kan hebben...

Mijn dierenarts heeft na onze val 3 weken boxrust geadviseerd... waar ik het niet mee eens was!
Aangezien mijn paard niet binnen kan staan wegens stalbenen en snel einschuss en ze breekt de tent af zeker zomers.

Ik ben zelf niet geheel achterlijk en een hoefsmidt ook niet.
ik heb voor mezelf besloten mijn paard rust te geven en dit doe ik op mijn manier en daar hoef ik verder geen commentaar op!

dus er hoeft hier verder niet over gebabbelt te worden. dus dit topic kan gesloten worden!

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 23:49

Rustig maar, je stelt deden vraag en krijgt daar antwoord op. Niks abnormaal. Jij noch je hoefsmid weten of je paard pijn heeft. Dat lijkt me een belangrijk iets om na te gaan. Weiderust lijkt een goed plan, maar als je paard enorm veel pijn heeft dan kan hij verder ook niet genezen.

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 23:52

Ze is een harde.. dat zegt de hoefsmidt ook.. menig paard zou kreupel lopen met zo'n opgezette pees.
maar ze loopt er geen moment kreupel op,, rent en springt nog rond!
vandeweek had ze een wondje op het andere been en daar liep ze wel kreupel op...

in mijn ogen en ik ken mijn paard door en door, heeft ze er geen extreme pijn aan. als ze dit wel had, had ik inmiddels al foto's laten maken.
op meerdere adviezen van mensen van stal, de dieren arts van stal.. hoefsmidt en de gene waar ik les van heb, zeggen dat ik na een tijdje alsnog foto's kan laten maken want de DA zal waarschijnlijk 'rust' adviseren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:00

Veel paarden lopen niet kreupel bij een ernstige peesblessure en inderdaad rust en gecontroleerd bewegen is het enige medicijn. Wat dat betreft kies je wel voor een goeie oplossing.
Ik zou alleen zelf graag willen weten hoe groot de schade is en dat kun je niet weten zonder een scan te laten maken. Foto's hebben geen zin bij peesproblemen, die zie je namelijk niet op röntgenfoto's.

Ik zou zelf ook niet kiezen voor boxrust bij mijn eigen paard. Kan mij dus goed voorstellen dat jij dat ook niet wilt.

Maar zoals ik al eerder vroeg: wat zoek je precies? :)