week onverwschts op vakantie, verzorging pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

litilaura

week onverwschts op vakantie, verzorging pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:15

hallo ik ga van vrijdag tot donderdag op vakantie. alleen mijn pony isa blijft hier achter ik ga met een vriendin voor haar paard is de verzorging geregeld.
nu vond ik het wel een idee om mijn buurmeisje van 11 jaar oud 4 jaar rijervaring 2 a 3 keer te laten rijden, zouden jullie dit doen? tuurlijk mag ze alleen als haar moeder meegaat. ze hoeft alleen te rijden de stal mesten mijn ouders. zouden jullie iemand die 2x op jou paard heeft gezeten je paard in de vakantie laten rijden? enzo ja aan welke dingen moet ik echt denken?

Anoniem

Re: week onverwschts op vakantie, verzorging pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:16

Nee, geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken. Ik zou m'n paard ook lekker vakantie op de wei geven. Krijgt 'ie niks van.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:23

oke dat staat ze ook van een uur of 8 's ochtends tot 7 's avonds en als het echt te warm is overdag eerder in de stal. de stal is 36 m2. maar kan ze zichzelf dan genoeg beweging geven? op de weide staat ze de hele dag maar te eten dus echt beweging is dat niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:28

Da's bewegen naar behoefte. Ik zou dat echt voldoende vinden.
Ik zou mijn paard echt nooit laten doen door een elfjarig kind zonder dat ik zelf in de buurt was.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:55

je paard kan gerust een weekje stilstaan hoor. das geen probleem.
maar wie weet vind je buurmeisje het wel geweldig, dan zou ik het wel kunnen voorstellen.
gewoon doen wat goed voelt.

ik begrijp dat je ouders gewoon de verzorging op zich nemen (mesten, voeren, voorzien van water etc). dan is er geen vuiltje aan de lucht

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:34

ED --> VSW

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:38

Houd je er rekening mee dat jullie als eigenaar verantwoordelijk zijn als je buurmeisje een ongeluk krijgt met je pony?
Persoonlijk zou ik het alleen doen als je buurmeisje met zeer grote regelmaat over de vloer komt en exact weet hoe je pony is.
Zo niet.. Mmm risico is wel groter dat er iets mis kan gaan...
Is er geen meisje van net een jaar of 3/4 ouder die het kan overnemen in je omgeving? En dat je na je vakantie bv je buurmeisje wat vaker laat komen, zodat je de volgende vakantie eventueel gebruik van haar kan maken? ( maar is natuurlijk wel erg kort dag om nog wat te regelen, ken het probleem :j )

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:39

En als je ouders gaan mesten kan je buurmeisje dan niet mee dat een van je ouders erbij is als ze gaat rijden en dr eventueel kunnen helpen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:00

Ik zou eigenlijk alleen familie ervoor vragen. Als er wat met dat buurmeisje gebeurt moet jij opdraaien voor eventuele kosten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:10

Sonja schreef:
Nee, geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken. Ik zou m'n paard ook lekker vakantie op de wei geven. Krijgt 'ie niks van.

Dat was ook mijn eerste idee

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:15

Mijn paarden hebben vakantie als ik weg ben, wel zo handig ;) En ook wel eens lekker voor ze

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:17

Paardje ook een weekje vakantie. Uit esten en eten is geregeld, dus even niet rijden is absoluut geen ramp.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 17:25

Dankjewel voor jullie reacties. Uiteraard is een van mijn ouders erbij als ze zou rijden. En staleigenaar heeft me gezegd dat isa echt veel beweging moet hebben omdat ze iets aan de flinke kant is. Dit is met de moeder van het meisje Overlegd en die vind dit een goede kans om te kijken of ze klaar is voor een eigen pony.verder is mijn pony juist bij beginners echt een goedzak. Wat jullie zeggen over een weekje vakantie deze pony heeft eigenlijk altijd vakantie :)

Verder snap ik ook wel dat als er iets gebeurd wij verantwoording hebben, maar als haar ouders en mijn ouders het goed vinden. Ze is ook wel vaker komen poetsen wandelen en 2X gereden. Dus de combinatie is niet helemaal nieuw

Ze komt in ieder geval vanavond rijden om te kijken hoe het gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:04

Ben benieuwd hoe het vanavond dan gaat ^

En dan natuurlijk succes met het besluit!

Zijn je ouders/familieleden geen paardenmensen die Isa eventueel kunnen longeren? Of de staleigenaar? 15 minuutjes per dag zou ik geen punt vinden..

xx

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:12

Ik heb mijn paard twee dagen naar de verhuizing naar een nieuwe stal (veel veranderingen qua huisvesting, brok, beweging) bij 3 meiden die ik kon in handen 'gedrukt' (hihi, gewoon het sleuteltje aan ze gegeven). Ik ging weg voor 3 of 4 dagen, in de tussentijd mochten zij doen wat ze wilde, zolang het maar verantwoord bleef. Hebben alle 3 een eigen paard en altijd ouders erbij, instructeurs, staleigenaar en camera's all over the place, mocht er wat fout gaan zou de eigenaar er zeker wat van zeggen.

Dag 1 is ze fijn gereden geworden in de manege les, dag twee gelongeerd en dag drie is ze weer gereden geworden door een andere meid.
Paard was een inimini-beetje onzekerder (wat ze altijd is als er iemand anders op gereden heeft, logisch, want iedereen heeft andere manieren) maar dit was binnen een paar tellen weer over, geen haar op mijn hoofd dat twijfelde aan deze keuze en ik heb er ook geen spijt van gehad, merrie was aan de dikkere kant, beweging kan geen kwaad. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:17

Gewoon lekker je paard zoveel mogelijk buiten zetten. Door een 11 jarige laten rijden kan, maar dan enkel onder toezicht. Ik zou daar zelf niet voor kiezen als je zelf er niet bij bent. Ik weet niet hoeveel paardenverstand je ouders hebben? Als zij de pony ook door en door kennen zou het wel kunnen. Al zou ik dan wel een instructrice erbij willen hebben.

Als je pony te flink is dan kun je er ook voor kiezen om te zorgen dat ze minder binnen krijgt. Dus of het weiland verkleinen en minder brok voeren. Een weekje vakantie is voor paarden ook weleens goed. Even lekker niets doen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:21

Ik denk dat je je buurmeisje er een heel groot plezier mee doet dat ze jouw paard mag rijden als haar moeder mee gaat. Daarom zou ik het doen!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:25

Als je zegt dat jou pony eigenlijk altijd al vakantie heeft kan dit weekje vakantie er ook wel bij. En na jou vakantie gewoon zelf lekker intensief gaan rijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:38

'Ja joh als die toch al ongezond verzorgd wordt is het niet erg als dat een weekje extra gebeurd' :')

Niet voor jou TS, maar dik + weinig beweging, auch, niet zo verstandig.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 18:45

Als je ouders er bij zijn is het prima toch? Ik denk niet dat het heel veel kwaad kan hoor. Als het voor jou goed voelt is het prima toch? Ik zou er denk ik (met een braaf paard) niet zoveel moeite mee hebben en al helemaal niet als je ziet hoe blij zo'n meisje is (hoe vaak krijgen kinderen van 11 zo'n kans ;) plus dat jou/haar ouders er ook bij zijn.

Ik snap ook heel goed dat mensen het niet aandurven, maar iedere situatie (en paard/pony) is anders en wanneer je goede afspraken maakt (en 'weet' dat je ze kunt vertrouwen) zal het vast wel goed gaan toch.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:58

Prima toch ts. Ik denk dat je een heel blij buurmeisje hebt.
En laat je hier niet gkmaken. Als ze een eigen pony wil, moet ze eerst ook met risico rijden.

Geniet van je vakantie

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 08:30

hallo allemaal

ze is dus gister geweest en ze is helemaal verliefd op isa eerst zeker een uur gepoetst omdat ze wel zeker wilde weten dat isa echt helemaal schoon was. toen gereden gewoon in de buitenbak beetje voltes en gebroken lijnen overgangen stap draf. ging allemaal heel goed aan de losse teugel en oortjes naar voor. nu hebben we afgesproken dat ze alleen iets met isa mag doen met haar moeder erbij. wandelen alleen op het erf dus niet het bos in, rijden in de binnen of de buitenbak en nog niet springen dat oefenen we een keer als ik weer terug ben. ze mag isa geen brood voeren of voer geven alleen een wortel of appel.

dag allemaal ik ga met een gerust hart op vakantie!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:31

goed geregeld ts. fijne vakantie!!