Vliegendeken bij merrie met veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Vliegendeken bij merrie met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 23:24

Ik zit al een tijdje te twijfelen wat ik toch tegen de vliegen moet doen.
Het weiland ligt in het bos, dus vrij beschut en met de warmte van de laatste tijd is er echt een dazenplaag.
De merrie kan in de schaduw van bomen en ze heeft een schuilstal (waar ze bijna nooit staat). Nu spuit ik haar dagelijks met veerust maar het spuiten vind ze doodeng en levert dus veel stress op.
Nu heeft ze een veulen van 2 weken aan de voet en is het dus alleen maar meer stress.

Ik heb eigenlijk niet zo over een vliegendeken nagedacht omdat het me te riskant lijkt met een veulen erbij, maar wie heeft hier ervaring mee? Andere optie is om ze binnen te zetten overdag, maar dat wil ik ze liever niet aandoen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:26

Ja hoor, waarom niet? Wel in het begin er bij blijven, veulen laten zien dat onder de deken nog altijd de drinkbar is :Y)

Edit: Of je neemt meel, azijn en een vleugje citronella, een kwast en wat tijd... *D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Vliegendeken bij merrie met veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:28

Of je zet een dazenval neer. Veulentje moet toch ook beschermd worden..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:31

Als je er een aanschaft let erop dat de melk bar goed bereikbaar is ! Dat de singels niet in de weg zitten :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:31

Daarvoor pak je wat extra meel met azijn, citronella en tijd.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:36

Wbt de dazen zou ik een loer neerzetten die vangen mega veel dazen en anders toch een deken, mijn merrie heeft ook met een deken om moeten staan en die had kruissingels, beenbanden en het leek meer op een jurk dan op een deken en het veulen dronk gewoon, banden ''strak'' gedaan zodat er geen hoofd oid tussen kan en geen problemen gehad hier.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 23:40

Sjors schreef:
Als je er een aanschaft let erop dat de melk bar goed bereikbaar is ! Dat de singels niet in de weg zitten :)

Dat is waar ik bang voor ben, of dat hij met zijn koppie ertussen komt te zitten ofzo.
Het lijkt me echt helemaal niets, dus als het niet perse hoeft.

Een dazenval vangt toch niet alles weg? Dan heeft ze toch nog steeds wel last?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:45

anneliesdj schreef:
Sjors schreef:

Dat is waar ik bang voor ben, of dat hij met zijn koppie ertussen komt te zitten ofzo.

Als je dat toch strak genoeg doe kan dat niet.
Alles is overdreven, maar wel enorm veel mits je hem op de goede plaats hang/zet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:15

anneliesdj schreef:
Sjors schreef:

Een dazenval vangt praktisch alles.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 00:23

Alles?
Dat lijkt me wat overdreven maar het proberen waard.
Wat is de beste plek om zo'n ding te hangen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:49

Ik doe het niet. Heb een merrie met veulen van 3 maanden en springt ook regelmatig achterop ook i.v.m drinken begin ik er niet aan wil er niet aan denken wat er gebeurd als het mis gaat zeg.
Ik spray ze in met hertsenhoornolie en dat gaat tot nu toe best goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 13:50

Ja dat is ook waar ik bang voor ben, maar mijn merrie laat zich amper spuiten, ze maakt er een enorm drama van en het lukt wel, maar het meeste beland ernaast. En ik ben bang dat ze met die gekke sprongen een keer het veulen omver loopt ofzo.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:10

Gelukkig is de mijne redelijk braaf veulentje moest er aan wennen maar gaat nu ook goed.
Kan iemand je veulentje niet eventjes vast houden aan de kant zodat je moeder kan sprayen?
Tja en anders maar niet denk ik dan sorry maar dan moet de merrie maar normaal doen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:16

mijne hebben al allebei( elk met veulen ) een maand een vliegendeken met hals aan en dat gaat super , doe dit ook elk jaar anders hebben de merries gewoon geen rust met vliegen en dazen ..
hengsten veulens zijn meestal iets lastiger :roll: omdat ze heel vaak achter moeder gaan zitten en dit jaar is er ééntje die dan af en toe met één voet in de staartriem hangt ..maar ze zijn best slim , hij blijft staan en moeder doet dan een stap voorwaarts en hij is er zo uit ..ik zou ook de straatriem los kunnen doen maar dat zorgt ook dat de dekens eigenlijk de hele dag netjes blijven liggen :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:16

janderegelaa schreef:

Hier niet hoor, nog niet eens de helft! Hier staan ze wel in het bos, misschien dat dit nog verschilt?!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:51

Ja mijn hengst steigert nogal eens tegen moeder op ik durf het risico niet te lopen.

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 00:59

Selka schreef:
janderegelaa schreef:

Hier niet hoor, nog niet eens de helft! Hier staan ze wel in het bos, misschien dat dit nog verschilt?!

Hier ook in het bos hoor en hier zit je ook nog midden tussen de maïsvelden wat die krengen blikbaar aantrekt, sinds de vallen er staan zie je er bijna geen meer :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 01:25

anneliesdj schreef:
Ja dat is ook waar ik bang voor ben, maar mijn merrie laat zich amper spuiten, ze maakt er een enorm drama van en het lukt wel, maar het meeste beland ernaast. En ik ben bang dat ze met die gekke sprongen een keer het veulen omver loopt ofzo.

En als je met wat anders sprayt dan Veerust? Want als er iets een irritant, hard geluid maakt zijn het de bussen met dat spul wel. Er bestaan vast ook sprays die minder herrie maken. Of heb je dat al getest met deze merrie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:06

Ik denk dat dat niet zoveel verschil maakt, volgens mij is het bij haar meer een princiepekwestie.
Maar ik ben bezig met een dazenval en ga even zelf een mengsel maken van azijn, knoflook en kruidnagel en dat met een spons erop smeren, zal ze ook wel niet leuk vinden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:08

Heb je dat topic al geleden over meel met water/azijn? Wellicht ook een optie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:12

nee, meel op je paard smeren? serieus?
Heb je een linkje?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:14

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:17

anneliesdj schreef:
Ik denk dat dat niet zoveel verschil maakt, volgens mij is het bij haar meer een princiepekwestie.
Maar ik ben bezig met een dazenval en ga even zelf een mengsel maken van azijn, knoflook en kruidnagel en dat met een spons erop smeren, zal ze ook wel niet leuk vinden.

heb ik vroeger ook nog gedaan ..maar dat zijn helaas allemaal middeltjes die amper een kwartiertje werken -O-
je wil niet weten wat een onwijs clean vachtje er s'avonds van onder de deken verschijnt ..daar kan niks tegenop

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:18

Waarom spuit je die veerust niet op een spons en spons je dr in?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:58

Destijd had onze merrie een veulen aan de voet. Bij ons stikt het ook van de dazen en we hadden al 3 dazenvallen staan. Deze werken echter pas na een paar jaar. Na 4 jaar hebben wij pas minder last.

Destijds heeft de merrie dus gewoon onder een vliegendeken gestaan, met veulen aan de voet. Nooit problemen gehad; geen veulen die erin vast hing, melkbar was bereikbaar etc. Het veulen zelf had amper last van de dazen, heel typisch.