water

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Voort123

water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 21:35

ik weet niet of het hier goed staat maar ik had een vraagje.

is het wel of niet goed om je paard helemaal af te spuiten als het zo warm is??
ik spoel altijd alleen ze benen af maar nu vroeg ik me af of ik na het rijden hem af kon spuiten en dan op de plekken waar hij zweet?

nambi

Re: water

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:37

Wij spuiten ze gewoon helemaal af. Nooit problemen mee gehad. Ze gaan ook onder de sproeier staan uit zichzelf, dus zie geen problemen hiermee.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:37

Kan best, wel bij de benen beginnen en liefst geen ijskoud water gebruiken. Daarna lekker laten rollen, zeker als hij weer naar buiten gaat. Zandlaagje helpt nl ook tegen vlieg en steekbeesten.

Voort123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 21:39

wij hebben op stal alleen een tuinslang met ijskoud water, is dit erg?
of kan ik dan beter van thuis een emmer met lauw water mee nemen en dan met een spons nat maken?

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:40

Je kan ook een emmer op stal pakken en deze voor het rijden vullen en in de volle zon laten staan. Na het rijden is het water dan al lauw met deze hitte. Hoef je minder te slepen ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:41

Het hangt een beetje van je paard af, maar de meeste paarden zijn er blij mee.
Zorg er wel voor dat je 'm zo goed mogelijk droogt (met zweetmes) en niet op de tocht zet.
Mijn oudje heb ik vanmiddag onder de tuinslang gezet omdat hij het zichtbaar (te) warm had. Vervolgens heb ik hem in de wat koelere stal neergezet.
Ondanks de hitte zocht hij zelf niet een koele plek op, omdat z'n maatje dat ook niet deed (inloopstal).

Voort123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 21:45

@nambi ja dat is ook een goed idee! idd met deze hitte is het water zo warm als je het buiten neerzet!

@senna21 oke bedankt voor je reactie!

flugelkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:01

Dit kun je niet menen zeg, hahaha. Wat een achterlijke vraag! Ik weet niet of je het in de gaten had maar het is 34 graden buiten. Waarom zou het in hemelsnaam kwaad kunnen om je paard af te spuiten met dit weer?

Dat mensen je nog advies geven ook, hahaha! Mijn advies drink even een koud drankje.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:07

Beter om het te vragen, dan iets fout doen. En ja sommige paarden vinden het niet fijn onder de slang. En sommige mensen zijn er van overtuigd dat koud water na het rijden slecht is voor de spieren.

Een koud drankje op hete dagen kost je meer energie dan een warm drankje...

@Flugelkim, je kan ook normaal reageren..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:13

manonwelmer schreef:
ik weet niet of het hier goed staat maar ik had een vraagje.

is het wel of niet goed om je paard helemaal af te spuiten als het zo warm is??
ik spoel altijd alleen ze benen af maar nu vroeg ik me af of ik na het rijden hem af kon spuiten en dan op de plekken waar hij zweet?

Tuurlijk kan dat. Lauw water vind ik dan persoonlijk wat overdreven. Daarbij als je echt moet koelen moet je dat minimaal 10 min. doen dus als jij even de zweetplekken afspuit is dat echt geen probleem. Doe het zelf al meer dan 14 jaar, nog nooit problemen mee gehad. Wel beginnen bij de benen en zo omhoog werken

Voort123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:30

Oke bedankt voor de reactie! @AaronYve Ja ik dacht ik vraag het even want de ene zegt het kan wel want het is goed en de andere zegt weer dat het niet goed is!

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:46

Ik spuit altijd helemaal af, wel rustig aan beginnen anders kan je paard schrikken van t koude water plots op zn warme lijf, maar de spieren zijn na t rijden vaak zo heet dat afspuiten met koud water heerlijk is voor n paard. Gewoon beginnen bij de benen en langzaam aan omhooog gaan.