Bestemmingsplan agrarisch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnSj

Bestemmingsplan agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 14:47

We zijn al een tijdje op zoek naar een leuk huisje met wat grond om mijn twee pony's aan huis te kunnen hebben.
De grond (3400m2) bij het huis (geen dijkgrond) dat wij op het oog hebben heeft als bestemming 'agrarisch'. Volgens de gemeente mogen hier geen pony's op staan. Op dit moment staan er ook geen dieren. Meedere buren aan de dijk hebben hier paarden, pony's en ezels staan. Zij gaven aan niet eens te weten van het bestemmingsplan, de dieren staan er al jaren.
Heeft iemand hier ervaring mee? Huis, tuin en locatie zijn werkelijk perfect, vandaar dat ik het niet zomaar uit mijn hoofd wil zetten.

Ibbel

Re: Bestemmingsplan agrarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:49

Sommige gemeenten hanteren idd een onderscheid tussen agrarisch (koeien, schapen, maar ook bv landbouwgrond, dus bieten of aardappelen) en bijzonder agrarisch (geiten, paarden, alles wat niet 'standaard' is).

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:18

Hoeveel bij gebouwen heb je??? Qua oppervlakte bedoel ik dan. Wij hebben ook net een niet agrarisch huis gekocht maar ben er ook heel veel tegengekomen die agrarisch waren.... Uiteindelijk gelukkig iets anders naar onze smaak gevonden.

Grandeur2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:19

Paarden worden, gelukkig, nog steeds als huisdier omschreven.
Daar kan het aan liggen dat er geen paarden en pony's op mogen staan als de omschrijving agrarisch is. Koeien, varkens e.d. worden gezien als vee en niet als huisdier.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:47

Zit er ook geen verschil tussen bedrijfsmatig paarden houden en hobbymatig?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:12

hobbymatig is niet agrarisch, fokken dan weer wel ( fokkerij ) al moet dat dan vaak weer bedrijfsatig

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:46

Tot 5 paarden valt onder hobbymatig. Daarboven is bedrijfsmatig. Hoe de regeling qua pony s geldt weet ik dan weer niet. Maar geloof dat je die meer mag hebben hobbymatig.....

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:49

elk bestemmingsplan is anders, agrarisch is opzich wel gunstig en wordt bijna altijd gebruikt in het buitengebied. De regels hier zijn over het algemeen redelijk soepel.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:31

Grandeur2011 schreef:
Paarden worden, gelukkig, nog steeds als huisdier omschreven.
Daar kan het aan liggen dat er geen paarden en pony's op mogen staan als de omschrijving agrarisch is. Koeien, varkens e.d. worden gezien als vee en niet als huisdier.

ubimone schreef:
Tot 5 paarden valt onder hobbymatig. Daarboven is bedrijfsmatig. Hoe de regeling qua pony s geldt weet ik dan weer niet. Maar geloof dat je die meer mag hebben hobbymatig.....

een aanvulling;
er is ook nog verschil tussen bedrijfsmatig en agrarisch, bedrijfsmatig betekend dus niet meteen agrarisch!
Agrariërs produceren goederen, dus een fokkerij en het opfokken van paarden tot 3 jaar valt onder agrarisch en dus het 6% BTW tarief.
Pensionstalling is recreatief en wordt met 21 % BTW belast.

zie ook;
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... dergelijke
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... e_landbouw

En voor de TS: maak gewoon eens een afspraak met de betreffende gemeente, die kunnen je alles uitleggen :)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:52

Agrarisch vind ik helemaal niet gunstig. Dat betekent meestal dat je als burger nergens vergunning voor kunt krijgen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:23

Op agrarische grond is een hypotheek vaak ook moeilijker...

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:32

Je kunt het bestemmingsplan gewoon inzien bij de gemeente, ter plaatse op het gemeentehuis, maar tegenwoordig ook op de site's van de meeste gemeenten. De tekst in het bestemmingsplan is leidend en niet de mening/interpretatie van de ambtenaar die je toevallig aan de lijn krijgt. Over het algemeen is men zoals eerder gezegd best soepel in deze bestemming qua gebruiksmogelijkheden. Weiden lijkt me sowieso geen probleem, maar als je een rijbak/-hal en een stallencomplex wil gaan bouwen, dan zal het moeilijker worden.

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:34

Jol1 schreef:
Agrarisch vind ik helemaal niet gunstig. Dat betekent meestal dat je als burger nergens vergunning voor kunt krijgen.

Lijkt me ook terecht. Meestal betekend iets wat een burger bouwt dat dit negatieve gevolgen heeft voor de agrariërs in de omgeving terwijl daar nu net die grond voor bedoeld was; om in onze voedselvoorziening te voorzien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:35

Voske1978 schreef:
Jol1 schreef:

Lijkt me ook terecht. Meestal betekend iets wat een burger bouwt dat dit negatieve gevolgen heeft voor de agrariërs in de omgeving terwijl daar nu net die grond voor bedoeld was; om in onze voedselvoorziening te voorzien.

Typisch voorbeeld van bescherming van de boeren ten nadele van... -O-
Goed om te weten.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:56

Ik vind het ook interessant om dit topic te volgen, zit met dezelfde vragen. Heeft mestopslag bijv ook iets te maken met agrarisch/niet-agrarisch of heb je alleen aardige buren nodig ;-)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:18

PSM en Jol1 hebben beide gelijk; op een pand met agrarische bestemming of VAB (voorheenagr. bestemming) kun je moeilijk hypotheek krijgen en vrijwel geen bouwvergunning (behalve vergunningsvrije dakkapel etc.)

Ik heb zojuist een VAB aangekocht en vorige week een goed gesprek met de gemeente gehad :-) ga er gewoon mee praten, het zijn geen boemannen!

over het algemeen kun je woonbestemming op een pand krijgen, mits de bijgebouwen gesloopt worden totdat er max 200m2 overblijft. Dit wilde ik niet, bij mij zit er 320m2 aan opslag/schuren bij....lekker mijn hooi/stro binnen opslaan veel ruimte voor de paarden etc. dus ik hou het gewoon op VAB. is ook geen probleem, ook niet om paarden te houden (heb er zelf 4!)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:26

@mist mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe je dat gefinancierd hebt gekregen. Wij kregen geen enkele VAB bestemming gefinancierd. Hadden meerdere huizen op t oog. Maar ook allemaal
Met een VAB bestemming.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:32

ubimone schreef:
@mist mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe je dat gefinancierd hebt gekregen. Wij kregen geen enkele VAB bestemming gefinancierd. Hadden meerdere huizen op t oog. Maar ook allemaal
Met een VAB bestemming.

ja, maar ik stuur je wel een pb!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:33

Niet doen voor je zeker weet hoe en wat. straks heb je alles klaar en kun je eruit..... je hebt geen poot om op te staan!

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 16:13

We gaan een wijziging bestemmingsplan aanvragen, zijn bij de gemeente geweest.