weide laten aangroeien, plantvoeding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

weide laten aangroeien, plantvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 13:38

Wij hebben een weide/paddock die verdeelt is in 2 rechte stroken.
Het is niet groot maar voldoende voor de paarde.
Het probleem is dat de weide nu redelijk kaal gegeten is. Helaas is de boer waarvan het landje is niet heel erg bezig met het onderhouden.

Wat inhoud dat ik dus niet over apparaten beschik waarmee ik kan bemesten of verwateren.
Opzich is het land niet heel groot dus ik kan redelijk veel met de hand doen.

Nou vroeg ik me af of ik het weiland op een of andere manier kan ondersteunen zeker nu met de warmte en weinig tot geen regen groeit het niet hard aan.

Zou het werken om het land te bewateren als de zon weg is, heel onhandig met een gieter en plant voeding? Of is dit giftig voor de paarden als ze gras eten.
Mijn plan is stukken af te zetten dit te bewateren en een paar ddagen bij te laten trekken.

Iemand nog andere tips ?

parador

Re: weide laten aangroeien, plantvoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:44

wij hebben hetzelfde (probleem) maar hebben op mp een pomp gekocht , slang eraan , sproeier aan het uiteinde en sproeien maar . Weliswaar vanuit sloot.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 13:46

Dat is zeker ook een optie! Wat voor pomp is het?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:52

Wat je gras nu nodig heeft is water. Geef je ook meteen bemesting, dan heb je grote kans dat je je gras verbrandt. Dat kan niet goed tegen mest als er niet voldoende water is om het te verwerken.
Water met gietertjes geven is gekkenwerk. Pomp is een optie, maar kijk wel even of je überhaupt water aan het oppervlaktewater mág onttrekken, anders kan het wel eens een hele dure pomp worden...

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:58

wij mogen de pomp bij de boer in de sloot hangen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 14:00

Water pompen zoals aangegeven is uit de sloot of grondwater.
Bemesting zou ik niet doen met planten voeding.
Gewoon wachten tot het een paar keer geregend heeft en dan langs het lokale boeren bedrijf en een zak 17/17/17 halen en gewoon lekker met de hand uit strooien/gooien.
Houd de paarden dan wel van de stukken weg die je bemest hebt tot de korrels verdwenen zijn.

Wat je gras nu eerst nodig heeft is water.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 15:05

Ja helaas is de boer een eikel die gebruik maakt van het wwater van de buren dus helaas zit het aansluiten op hun waternet er niet in. Denk niet dat ze blij zullen zijn. Dus het is op gieter werk of pompen vanuit de sloot alleen zit deze vol alg ik weet niet of dit bevorderlijk is voor de pomp

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:29

Op dit moment mag hier (Limburg) geen water uit beken of sloten worden gepompt ivm droogte. Even navragen dus hoe dat bij jullie is. Vanaf woensdag krijgen we volgens de voorspelling weer wat regen dus dat afwachten is natuurlijk het makkelijkst. En dan even hooi bijvoeren tot het gras weer genoeg gegroeid is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:52

kunstmest strooi je meestal vlak voor er regen verwacht wordt. Dan lossen de korrels goed op en verbrandt het gras niet.