warmte vanaf zondag, wat doen jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

warmte vanaf zondag, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 15:21

Aangezien het vanaf zondag 30 graden wordt en de dagen erna het kan oplopen tot 33, vraag ik me af wat jullie doen? Ik ga de paarden in de wei stoppen met de meeste schaduw, maar wat doet de rest? Ben ik erg benieuwd naar...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:21

die van mij gaan snachts naar buiten en van 11-20.00 uur op stal

edit,

zo heb ik dat de laatste dagen ook al.
Laatst bijgewerkt door fokfanaat op 19-07-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:22

Overdag op stal savonds naar buiten

Diaz

Re: warmte vanaf zondag, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:22

O, zo warm! Hier is geen schaduw.. dat word koelen smiddags..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 15:23

Wij hebben buiten stallen er daarin is het ook erg benauwd dus doen we dat niet...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:24

Hier staat alles al op de wei met een rij bomen en daar blijven ze komende week ook. Kan ze helaas niet op de wei zetten met schuilstal omdat we die aan het verbouwen zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:25

Bij mij kunnen ze kiezen.
Met die warmte voer ik wel wat hooi bij onder het afdak, zodat ze niet voor schaduw, geen eten en zon, wel eten hoeven te kiezen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:27

Hier staan ze buiten, we hebben geen stal. Ze kunnen in de schaduw staan en we zorgen dat er meer dan voldoende water is.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:27

Ze gaan gewoon op de wei blijven staan. Dat doen ze 24/7 en bijna de hele dag is er wel ergens schaduw voor ze...

Alleen een uurtje of 3 niet, nou dat overleven ze wel hoor in die 24 uur :j

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:28

Bij ons op stal gaan ze naar buiten, net als anders, er zijn voldoende bomen waar ze onder kunnen staan tegen de warmte. Gelukkig waait het bij ons altijd wel een beetje.
Verder rijd ik ook liever niet met dit weer..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:30

Het is hier van de week al over de 30 graden geweest :oo

Beestjes kunnen hier ook zelf kiezen om in de schaduw te gaan staan, waar ze ook zonder uitzondering graag gebruik van maken !

En een keertje extra overal de waterbakken nalopen en bijvullen met fris water wordt ook gewaardeerd :j

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:30

gewoon 24-7 buiten met bomen en schuilstal..net als de rest ban het jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:34

Paardrijweekeinde voor de boeg, dus ze gaan gewoon aan de bak. Kwestie van tempo aanpassen, route aanpassen (bos ipv hei), een keertje vaker pauzeren, en drinken bij de lunchstop. Kunnen ze prima hebben.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:36

bij ons gaan ze gewoon naar buiten, schaduw is er niiet, helaas! maar wel uiteraard wel voldoende fris drinkwater, ik hoop er smiddags te zijn en dan spuit ik hm lekker af
tot nu toe heb ik geen problemen gehad.
hij krijgt na t rijden 1,5 (droge) schep slobber, dit meng ik voor t rijden met heet water zodat t kan uuitzetten,
na het rijden doe ik er koud water bij (en eventueel na hard werken electroliten)
de emmer is dan ongeveer 3/4 gevuld met een hele waterige slobber,
en is tegen t lauwe aan, hij drinkt/slobbert dit lekker op,
zo heb ik t idee dat ie de vochtbalans een beetje aanvuld is...
(hij drinkt niet heel snel, dit door de slobber er doorheen :-)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 15:38

Maar volledig afspuiten met deze hitte is toch niet slim? Tenzij ze gaan rollen natuurlijk, maar als ze dat niet doen warmt het water in de vacht heel erg op en is het nog warmer voor ze...

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:41

Die van mij gaat alleen naar binnen als het op stal koeler is, als dat niet zo is dan laat ik hem liever buiten staan.
Vind het altijd wel wat lastig maar heb hem altijd buiten laten staan en hij is er altijd goed doorheen gekomen....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:41

Hier geen schaduw in het land. Gewoon aan het werk en even koelen, even een tijdje op stal zetten...ach, het is zorgen voor voldoende water.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:48

Bij mij gaan ze net als anders gewoon naar buiten. Ik heb buitenstallen, dus die zijn niet koeler dan de wei/paddock. De enige verandering die ik heb is dat het water en voordroog nu op een andere plek staan (in de schaduw en niet in de volle zon). De heren blijven dag en nacht buiten en de dames met veulen komen 's nachts naar binnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:50

's Ochtends rijden, lekker afspuiten, daarna de wei op. Meest van de tijd staan ze in de schaduw met die hitte, onder de bomen.
Pas 's avonds laat haal ik ze weer binnen. Vind dat toch een prettiger idee om ze 's nachts binnen te hebben.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:51

Noord-Drenthe (daar gaat het dus geen hittegolf worden, slechts 1 dag boven/rond 30 graden voorspeld): de Shetlanders: gewoon 24/7 dag en nacht in de (zand)paddock, omzoomd door bomen (dus genoeg schaduw, op verschillende uren van de dag weer ergens anders schaduw), plus grote stal waar ze in kunnen als ze zouden willen.
Waterkuipen tot rand toe gevuld houden (dit ivm met vogels die, indien daaruit willen drinken, er dus bij laag waterpeil in kunnen vallen en verdrinken... gevaar voor botulisme).
De Shetten zitten dus prins- en prinsesjes-heerlijk.

Mijn 2 bonte paarden: 24/7 buitenpaarden: die wonen year round op de wei dag en nacht, met koeienkuip randgevuld met water, helaas geen bomen of schuilstal (mag hier niks op het agrarisch land gebouwd worden) en op dit moment ook geen schaduw, wordt het nog warmer dan vandaag (25 graden) verzet ik de draadpaaltjes, dan komen ze ter hoogte van een bosje met een container er naast, waardoor ze gezien draaien van de zon, een flink aantal uren op de dag toch in de schaduw kunnen staan.

Is nog optie om de paardentrailer er met open klep in neer te zetten voor extra schuil/schaduw.

Rijden/longeren/trainen: zeer vroeg in de ochtend (op z'n laatst 8.00 uur beginnen). Daarna lekker afspuiten en zweetmes er over, en nat de wei op (kunnen ze rollen of niet, er is ook een zandstuk in de wei... vooral lekker tegen de dazen. Na 10.00 uur wordt er niet meer met paard(en) gewerkt.

Dit is wat ik hier doe. Alles aanpasbaar aan temperatuurwijzigingen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-07-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:51

Batlow schreef:
Maar volledig afspuiten met deze hitte is toch niet slim? Tenzij ze gaan rollen natuurlijk, maar als ze dat niet doen warmt het water in de vacht heel erg op en is het nog warmer voor ze...

mijn rolt altijd 100x erna, en ik laat hm dan rollen in de paddock, lekker in t zand, niet op t gras, daarna t land weer in.

morgen valt t gelukkig mee qua temperatuur :-)
volgende week kampioenschappen.... ben benieuwd

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:52

24/7 buiten met genoeg schaduw, hooi in de schaduw voeren. Gelukkig heb ik een automatische waterbak, dus dat scheelt een hoop gesleep!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:54

S ochtends vroeg trainen, rond een uur of 7. Daarna als het warm genoeg is, neem aan van wel, lekker de slang erover en het land in. Dan gaan ze lekker rollen in het droge zand en zijn ze beschermd. In de wei staat een dikke vette boom die eigenlijk de hele dag schaduw geeft, moeten ze zichzelf alleen steeds een beetje verplaatsen. Als ik zie dat ze het niet uithouden gaan ze pas op stal :D

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:55

Het zijn hier al de hele week temperaturen rond de 30 graden, en mijn pony's staan gewoon in hun 'paddock'. Ze hebben een schuilhok en een schaduwplek naast een boom. Het water is niet erg koel omdat het bij het hek staat, meestal in de zon, maar héél warm wordt het ook niet. Overdag is het schuilhok lekker koel, het heeft golfplaten bovenop maar 2 bijna volledig open muren, dus er kan héél veel wind door. In de winter gaat één van die openingen dicht (zeil).
Overdag zie ik de pony's regelmatig in het schuilhok of in de schaduw staan, en 's avonds staan ze meestal te grazen, net als een groot deel van de nacht.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 15:57

T scheelt dat de temperatuur nu netjes aan het oplopen is, ipv van 15 naar 30 graden in een klap. Merk dat ze dat veel beter kunnen hebben. Voor hun vrije tijd dus geen extra aanpassingen bij ons.