weiland bergenen met ijzerhoudend water

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

branki

weiland bergenen met ijzerhoudend water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 11:46

Weet iemand of het kwaad kan om het weiland te beregenen met ijzerhoudend water?

s0173957

Re: weiland bergenen met ijzerhoudend water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:47

Doen wij al jaren... groeit nog steeds hoor ;)

En als je twijfelt over de bodemkwaliteit, af en toe eens een bodemstaal laten nemen è...

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 11:48

Heb jij dan niet dat het gras bruin/rood wordt?

Laj1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:14

hier wordt ook beregend met ijzerwater.het gras blijft gewoon groen

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 17:25

Bij mij wordt op sommige plekken (vooral rondom de sproeiers) het gras wel wat bruin.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:58

ik ken de term niet, maar ik neem aan dat er dan veel ijzer in het water zit ???
Meeste bodems in nederland ( en dus ook oa het hooi ) bevat al van zichzelf heel veel ijzer. En dat gaat ten koste van andere mineralen zoals koper en zink. dus daar is dan een verhoogde behoefte aan.
Lijkt me niet dat je dan ook nog extra ijzer toe wil gaan voegen ????

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:29

Gewoon doen! dat ijzer dat je op het gras blijft zien zul je na de eerste normale regenbui al bijna
niet meer zien! Voor nu geldt op de meeste plaatsen: beter ijzerhoudend water, dan geen water.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:31

Er zijn ontijzeringsfilters voor grondwaterpompen, juist om te voorkomen dat bv vee teveel ijzer binnenkrijgt.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 09:06

Maris schreef:
Lijkt me niet dat je dan ook nog extra ijzer toe wil gaan voegen ????

Nee hoor. Maar het grondwater wat je hier oppompt geeft rood af door het hoge ijzergehalte.
Ik wil het dus niet toevoegen, maar het zit al in het water.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 09:07

tamary schreef:
Er zijn ontijzeringsfilters voor grondwaterpompen, juist om te voorkomen dat bv vee teveel ijzer binnenkrijgt.

Dat weet ik, maar dat is volgens mij een dure oplossing voor die enkele keer sproeien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:09

Of de planten nu zelf dat ijzerhoudende water uit de bodem omhoogzuigen, of dat jij het sproeit, dat maakt weinig uit lijkt me. Ja, je gras wordt en beetje bruin, en dat spoelt idd bij de eerste de beste bui weer weg.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 15:09

Datzelfde idee had ik eigenlijk ook al een beetje Ingrid.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:26

Gras neemt oppervlakte water op en dit is toch echt grondwater, niet het water dus wat gras normaal op neemt.
Als er echt veel ijzer in zit zal het gras eerder verbranden als de zon er vol op staat en heeft het weinig nut om te sproeien, mocht de hoeveelheid meevallen dan zou een paar keer sproeien niet zo veel kwaad kunnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:55

SparklingApp schreef:
Gras neemt oppervlakte water op en dit is toch echt grondwater, niet het water dus wat gras normaal op neemt.
Als er echt veel ijzer in zit zal het gras eerder verbranden als de zon er vol op staat en heeft het weinig nut om te sproeien, mocht de hoeveelheid meevallen dan zou een paar keer sproeien niet zo veel kwaad kunnen.

En 's avonds sproeien dus, zodat het water zoveel mogelijk de grond in gezakt is voordat het door de zon verdampt.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:12

Even een oud topic nieuw leven inblazen. Wij besproeien tijdens droge periodes het weiland met water uit onze bron, die is ijzerhoudend. Op zich groeit het gras prima, het is ook mooi groen (niet bruin door het ijzer), we bemesten ook voldoende. Alleen vraag ik me af of dit gras bij de paarden te grote hoeveelheid ijzeropname veroorzaakt.

Ik heb al heel wat gegoogled erop, maar kan niks vinden over de opname van ijzer door begrazing op een weiland dat is beregend met ijzerhoudend water. Wel over het verstrekken van ijzerhoudend water als drinkwater, dat is op termijn schadelijk. Dat doen we niet, de paarden krijgen leidingwater te drinken.

Overigens hooien wij niet van dit land. Hooi kopen we in. Dus de paarden eten niet jaarrond het ijzerberegende gras/hooi.

Zijn er mensen op Bokt met kennis van zaken hier over?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 15:49

Hm, ik zou persoonlijk wel gaan werken met lavameel of korrel erbij dan, zodat de mineralen weer goed worden aangevuld.
Voor je gras is het geen probleem, afgezien van misschien de kleur. Alleen je bodem wordt snel schraal, vandaar de tip lavameel.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:51

@Matheno, verschraling is niet aan de orde, wij bemesten voldoende. Mijn voornaamste zorg is echter of het gras schadelijk is voor de paarden op de lange termijn vanwege dat ijzerhoudende water.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 07:53

criollo_yess schreef:
@Matheno, verschraling is niet aan de orde, wij bemesten voldoende. Mijn voornaamste zorg is echter of het gras schadelijk is voor de paarden op de lange termijn vanwege dat ijzerhoudende water.

Ik zat met hetzelfde probleem en heb dit topic opgestart.

Het probleem is bij ons nu opgelost. Wij hebben een andere bron laten slaan en hebben nu schoon water.
Degene die de bron bij ons heeft geslagen heeft dit met de hand gedaan en niet met een giertank zoals meestal gebeurt.
Daardoor kon hij precies bepalen of hij in een schone laag zat. Geen garantie dat dit ook altijd goed blijft gaan maar vorig jaar en ook dit jaar hebben we in ieder geval schoon water.
Misschien dat ook een idee voor jou?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:43

criollo_yess schreef:

Ik bedoel niet de bemesting, maar de mineralisering.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:49

Top dat een nieuwe bron bij jou schoon water oplevert Branki. Een nieuwe bron geeft idd het risico dat je nog steeds ijzerhoudend water hebt. Wij zouden ook eventueel water uit het kanaal aan de overkant kunnen halen. Dat zouden we dan ook eerst moeten testen of dit niet net zo ijzerhoudend is. Uit het kanaal is wel omslachtiger vanwege de verdere afstand van ons land.

Maar goed, mocht het niet schadelijk zijn om ""roestig"" gras te voeren, zijn alle andere maatregelen niet nodig. Zou daar nou nooit onderzoek naar zijn gedaan?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:52

@Matheno, ik zal me eens verdiepen in lavameel. Weet niet of het nodig is, want grasgroei is wel voldoende. Het stikt ook van de wormen als je een stukje graaft. Maar ik kende lavameel niet, dus een btje bijleren is altijd goed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:55

Ik sproei al jaren met ijzerhoudend water, omdat ik niks anders heb. Dat lavameel is wellicht nog wel een interessante tip.