Hitte: weide of stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

Hitte: weide of stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:44

Hallo,

Mijn paardje (21jaar) staat op de manege en ik laat hem iedere dag 1 a 2 uur op de weide. Vermits hij zijn energie niet meer kwijt moet zoals jonge paarden, staat hij meestal na een half uur al terug te wachten op mij aan de kant.
Nu vroeg ik me af of het bij weer zoals de laatste dagen (30 graden), niet beter is om hem op de stal te laten staan?
Vind het wel zielig dat hij dan geen beweging heeft maar gisteren heb ik hem dan maar gewassen, vliegendeken aan en een half uurtje op de wei. Hij leek het echter helemaal niet leuk te vinden en bleef aan de ingang staan. Toen ik hem na een half uurtje terug in zijn stal zette, was hij zichtbaar tevreden, want in de stallen is het relatief koel.
Ik weet niet goed wat goed is en wat niet. Ik ben de afgelopen 2 weken al altijd buiten gaan wandelen omdat ik het te warm vond om echt te rijden maar zal toch ook nog eens moeten rijden.
Graag jullie mening en wat jullie doen.
Ah ja, en 's nachts op de weide gaat niet want dan moet hij er heel de nacht opblijven en dat zie ik (nog) niet zitten.

Babootje

Re: Hitte: weide of stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:50

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je paardje zijn dagelijkse beweging krijgt. Helemaal niet raar dat paarden de koele stal verkiezen boven de hitte buiten hoor. Zijn er op de weide wel plekken waar hij in de schaduw kan staan?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:52

Mijn paard staat sinds een paar dagen overdag op stal en snachts op de weide.

Heb je geen mogelijkheid om hem al vroeg in de ochtend op de weide te zetten en hem voor de hitte weer naar binnen te halen?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 11:48

Babootje schreef:
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je paardje zijn dagelijkse beweging krijgt. Helemaal niet raar dat paarden de koele stal verkiezen boven de hitte buiten hoor. Zijn er op de weide wel plekken waar hij in de schaduw kan staan?

nee, er zijn geen schaduwplekken

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 11:50

A_nouk schreef:
Mijn paard staat sinds een paar dagen overdag op stal en snachts op de weide.

Heb je geen mogelijkheid om hem al vroeg in de ochtend op de weide te zetten en hem voor de hitte weer naar binnen te halen?

neen, ik begin al vroeg te werken. vandaag dat ik hem nu van 8 u 's avonds tot 10 u 's avonds op de wei zetten maar zelfs dat is hem precies te warm...
Nu moet ik er ook wel bijzeggen dat ik de afgelopen dagen wel telkens 2 uur gaan wandelen/draven/galopperen ben buiten dus misschien is dat voor hem ook voldoende?

A_nouk

Re: Hitte: weide of stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:07

Maar staat hij dan gewoon wat te suffen, of staat hij zichzelf echt op te dringen aan de in/uitgang.

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen mijn paard op de wandelingen na de hele dag binnen te laten.
Zijn echt buiten dieren, de uitzonderingen daar gelaten :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:07