Mogelijke winterweide, hoe eraan beginnen? Goede keuze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Mogelijke winterweide, hoe eraan beginnen? Goede keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:27

Hoi allemaal,

Op mijn stalling kan ik normaal gezien niet terecht tijdens de winter. Ondanks dat ik het er heel erg fijn vind. Nu kreeg ik van de boer een mogelijke winterweide. Mijn grootvader is er niet zo van overtuigd om deze winterweide te gebruiken. Ik heb het idee dat mijn paardje het hier heel erg fijn vindt op onze stalling. De reden waarom ik een winterweide nodig heb en niet gewoon op stal kan, is omdat mijn paard een luchtzuiger is. Hij moet hoe dan ook buiten kunnen staan. De boer zou hem 's ochtends buiten zetten en 's avonds terug binnen zetten. Ik zal proberen om een regeling te treffen waarin hij minstens 14u kan buiten staan. Desnoods ga ik hem zelf elke avond terug naar binnen brengen want de stalling is namelijk niet zo ver. Nu is de boer niet echt enthousiast om de winterweide in te richten en denk ik dat ik het zelf zal moeten doen. Helemaal niet erg! Mijn paard zal waarschijnlijk ook een shetlander krijgen als weidemaatje aangezien de weide nogal klein is. Nu is het de eerste keer dat ik zoiets zou doen, maar ik heb de kennis van jullie bokkers nodig? Is dit uberhaupt wel een goede winterweide! Ik heb geen idee of ik al dan niet een schuilhok mag plaatsen of niet. Hieronder heb ik een plannetje gemaakt die jullie min of meer een idee kan geven over hoe de weide eruit ziet.

Afbeelding

Ibbel

Re: Mogelijke winterweide, hoe eraan beginnen? Goede keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:38

Dat is geen weide, dat is een paddock. Als je tenminste bedoelt dat het stuk voor het grootste deel 4 x 30 meter is, plus een stuk iets breder. Oppervlakte dus tussen de 120 en 150 m2.
Als dat nu weide is, is het binnen een week één baggerbende in de winter.

Weet je zeker dat deze maten kloppen? 4 meter is nl nauwelijks breder dan een stal... En je verharde stuk zou minder dan een meter breed zijn, volgens deze tekening.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:46

Ibbel schreef:
Dat is geen weide, dat is een paddock. Als je tenminste bedoelt dat het stuk voor het grootste deel 4 x 30 meter is, plus een stuk iets breder. Oppervlakte dus tussen de 120 en 150 m2.
Als dat nu weide is, is het binnen een week één baggerbende in de winter.

Weet je zeker dat deze maten kloppen? 4 meter is nl nauwelijks breder dan een stal... En je verharde stuk zou minder dan een meter breed zijn, volgens deze tekening.

Ik noem het misschien verkeerd, er staat nu momenteel gras op dus het is een mini weide. Het is tevens ook kleigrond dus het zal zwaar worden. Het voorste deel is een lange smalle gang, maar ik vermoed dat ik niet veel naast de maten zal zitten. Ik ga morgen naar de boerderij dus kan het nog even meten, maar ik ben er vrij zeker van. Het verharde stuk heb ik "gevonden". Het zijn tegels op de grond maar ik kon niet onmiddelijk zien tot hoe ver het precies liep ik had de indruk dat het niet erg lang was. Ik ga het morgen eens beter bekijken. Het gras was nogal hoog waardoor het niet erg overzichtelijjk was.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:12

Dit is inderdaad binnen no-time kapot. En dan, je paard de hele winter in de modder?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:15

Als je een stuk kan verharden en er schuilmogelijkheden zijn/gemaakt kunnen worden, waarom niet?

Ik zou alleen wel een verhard paadje maken door smalle stuk, dat loopt het eerste kapot. En een stuk verhard waar vanaf je voert/cq waar die kan schuilen. Of snachts op stal. Het is gewoon een paddock dan, maar dat is toch prima?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 11:49

@Nibbit: Ik vraag naar mogelijkheden omtrent deze weide/paddock. Ik zeg net dat ik het al zal gebruiken, ik vroeg me af wat de mogelijkheden waren en wat ik eventueel kan doen aan de nadelen. Daarom hoef je toch niet zo kort te reageren? Hij staat nu nog lekker op de grote weide hoor.

@ Toydoll: Het is idd de bedoeling dat hij 's nachts op stal staat. Ik ga deze middag terug en even alles uitpluizen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:20

O jee... als je dit de hele winter wil gaan gebruiken. zo'n ienieminiestukje en dan ook nog eens op kleigrond, zou ik toch zeker navragen (bij de boer én bij de gemeente) of je het (gedeeltelijk) mag verharden.

En wat is er verder te doen? Het is een klein priegelstukje (wat overigens nog beter is dan een stal natuurlijk) maar gaat je paard er zich niet dodelijk vervelen? Welke activiteiten kun je hem bieden? En welke schuilmogelijkheden? Hoe open of beschut is het? Ik zie twee muren, ligt dit stukje grond in de luwte of juist niet?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:28

dat de boer het uberhaupt aanbiedt. Die weet toch ook wel dat dit een hondenpaddock is?
Nee, ik zie hier geen mogelijkheid in. Kun je beter elders gaan zoeken.
Hier zit zo'n dier toch ook binnen no-time tegen luchtzuigtic aan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:29

Hoeft niet persé, als TS wat aan de ondergrond kan doen, en genoeg variatie kan aanbieden aan haar paard qua activiteiten.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 12:31

Koper schreef:
O jee... als je dit de hele winter wil gaan gebruiken. zo'n ienieminiestukje en dan ook nog eens op kleigrond, zou ik toch zeker navragen (bij de boer én bij de gemeente) of je het (gedeeltelijk) mag verharden.

En wat is er verder te doen? Het is een klein priegelstukje (wat overigens nog beter is dan een stal natuurlijk) maar gaat je paard er zich niet dodelijk vervelen? Welke activiteiten kun je hem bieden? En welke schuilmogelijkheden? Hoe open of beschut is het? Ik zie twee muren, ligt dit stukje grond in de luwte of juist niet?

Ik ga eens kijken wat er verhard is voorlopig ligt er nogal veel rommel in waardoor het niet overzichtelijk is. Voor schuilmogelijkheden ging ik nog eens overleggen met de boer. Het is aan één kant dicht vanwege de muren aan de andere kant is het open en is er een veld. Meestal komt de wind ook uit deze richting. De stalling is niet ver dus ik kan regelmatig gaan en hem beweging geven. Ik kan vragen voor een andere weide maar ik denk dat de boer er niet te open voor staat. Het is overal kleigrond dus kapot lopen zal zowiezo gebeuren vrees ik dan. Hij krijgt zowiezo een weidemaatje, waarschijnlijk zal dit een shetlander zijn vanwege de grootte. Ik hoop door hem veel hooi te geven dat hij zich kan bezig houden met voornamelijk eten en dan af en toe door mij uitgehaalt worden, de piste in de winter is bijna altijd berijdbaar. Het is eigenlijk een stuk grond dat naast de stallen is die afgezet is geweest.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 12:32

Knert schreef:
dat de boer het uberhaupt aanbiedt. Die weet toch ook wel dat dit een hondenpaddock is?
Nee, ik zie hier geen mogelijkheid in. Kun je beter elders gaan zoeken.
Hier zit zo'n dier toch ook binnen no-time tegen luchtzuigtic aan?

Ok, ik heb er niet veel ervaring mee vandaar dat ik hier eens voor advies navraag want de mogelijkheden waren. Het voordeel is dat hij wel nergens kan op luchtzuigen momenteel. Natuurlijk als er een bak zou komen voor het hooi dan zal hij daarop kunnen gaan luchtzuigen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:36

Ik heb dit ook (oppervlakte weet ik zo niet, maar is niet erg groot, denk rond de 200 m²) maar dan wel 1/3 verhard rondom de schuil/voederplaats (er staat een stal, dus rondom bescherming en 1 stal open). Dan is het te doen. Ze lopen namelijk alles stuk en dat herstelt ook niet meer, dat stuk weide beschouwen wij als volledig verloren. Als je het niet mag verharden dan zou ik er niet aan beginnen; geef het 2 week in natte periode en dan staan ze er tot de enkels in de drab.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:39

Als hij eenmaal luchtzuigt kun je daar natuurlijk weinig meer aan doen. Als het al een gewoonte is geworden. Hem geen bakken, schotten enz geven waarop hij kán luchtzuigen is natuurlijk alleen maar symptoombestrijding. Het is prijzenswaardig dat je op zoek bent gegaan naar een buitenoplossing voor je luchtzuiger! En ook prima dat je nu al op zoek bent naar tips over dit landje.

En daarom zeggen mensen hier: zorg ervoor dat hij niet de hele winter tot over z'n kogels in de blubber staat. Zorg voor verharding, leg desnoods grote rubber matten neer (wel vóórdat het modderig wordt) en houd ze goed schoon en aangeschoven. Ruim hooi heeft hij ook sowieso nodig om warm te blijven, en tegen de verveling. Je kunt fijnmazige netten ophangen (meerder netten, hij zal dan van net naar net lopen) zodat hij langer over z'n hooi doet. Hang een aantal netten op, verspreid over de ruimte.

Het zou natuurlijk ideaal zijn als het ook leuk klikt met de shet. Kun je eventueel wat palen in de grond zetten en een overkapping maken tussen die palen en de muur? Is de muur daar hoog genoeg voor? Zo staat hij ook beschut tegen de ergste regen en sneeuw. Het is sowieso al fijn als hij wat uit de wind kan staan achter die muur :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 12:50

Koper schreef:
Als hij eenmaal luchtzuigt kun je daar natuurlijk weinig meer aan doen. Als het al een gewoonte is geworden. Hem geen bakken, schotten enz geven waarop hij kán luchtzuigen is natuurlijk alleen maar symptoombestrijding. Het is prijzenswaardig dat je op zoek bent gegaan naar een buitenoplossing voor je luchtzuiger! En ook prima dat je nu al op zoek bent naar tips over dit landje.

En daarom zeggen mensen hier: zorg ervoor dat hij niet de hele winter tot over z'n kogels in de blubber staat. Zorg voor verharding, leg desnoods grote rubber matten neer (wel vóórdat het modderig wordt) en houd ze goed schoon en aangeschoven. Ruim hooi heeft hij ook sowieso nodig om warm te blijven, en tegen de verveling. Je kunt fijnmazige netten ophangen (meerder netten, hij zal dan van net naar net lopen) zodat hij langer over z'n hooi doet. Hang een aantal netten op, verspreid over de ruimte.

Het zou natuurlijk ideaal zijn als het ook leuk klikt met de shet. Kun je eventueel wat palen in de grond zetten en een overkapping maken tussen die palen en de muur? Is de muur daar hoog genoeg voor? Zo staat hij ook beschut tegen de ergste regen en sneeuw. Het is sowieso al fijn als hij wat uit de wind kan staan achter die muur :)

Bedankt voor de tips :) ik moet anders verhuizen van stalling ik heb dit vorige winter moeten doen in nood want het werd te erg door op stal te staan. Maar ik heb het idee dat mijn paard zich beter voelt op deze stalling. Hij is veel rustiger en ontspannen dan op de "winterstalling", waardoor ik wat heb gepusht bij de boer. Ik zal het deze middag eens uitpluizen. Fijnmazige hooinetten heb ik al voor moest hij toch even in de stal moeten staan en ik gebruikte dit vorige winter ook om hem langer met zijn eten bezig te houden. Verstopte er dan af en toe iets lekkers in, want hij mag zowiezo niet veel wortelen en dergelijke eten. Maar op deze manier had hij eens afwisseling.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:01

Het is inderdaad de grootte van een paddock. Waarschijnlijk een overgebleven stukje tussen gebouwen en sloot als ik het zo bekijk, maar daarom hoeft het nog niet slecht te zijn als je toestemming van de boer krijgt om er een echte winterpaddock van te maken. Hij is dan wel smal, maar de lengte nodigd uit tot heen en weer lopen als je aan beide uiteinden van de paddock hooinetten zou hangen of bijvoorbeeld aan de ene kant water en aan de andere kant het hooi.

Het is wel belangrijk om voordat je modder hebt het stuk al winterklaar te hebben.

bijvoorbeeld:
Maak het verharde stuk groter en laat het aansluiten op de brug, zeker als je daaroverheen moet om je paard er in en er uit te halen.
2e hands Stoeptegels en opsluitbandjes vallen mee qua kosten.

Zorg dat je bodem/ondergrond verstevigd wordt.
Mag je drainage aan laten leggen? 1 buis over de lengte die afloopt naar en uitkomt in de sloot kan al heel erg veel water afvoeren. Vul de sleuf met kiezels of drainagezand.

Mag je zand storten?
Laat het stukje dan nu alvast kaal vreten, laat het frezen zodat de grasmat stuk is, iets schuin leggen richting sloot. Heel stevig wortel/bodemdoek en/of kunststof bodemroosters er overheen en dan zand.
Met roosters hoef je maar weinig zand er op te leggen, met bodemdoek of direct op de klei zou ik minstens 20 cm doen zodat ze er minder snel doorheen trappen.

Mag je geen zand storten? probeer dan een zo groot mogelijk stuk verhard te krijgen met steen of rubber matten. Eventueel vooraan een stuk (bijv. 20m2), dan een smal paadje van 1 a 1,5 meter breed langs de zijkant naar achteren en daar ook weer een verhard stuk van min. 20m2. Zo kan je paard tocht heen en weer lopen van voor naar achteren als het erg modderig is en hoeft die niet alleen op 1 plek te blijven staan als hij niet door de klei wil ploeteren.

Sterkte. Het is even werk en kost even wat moeite en geld, maar je hebt er zoveel plezier van als je het gelijk goed doet, dat het die investering echt waard is.

ps: komt de wind met regen van de open kant? dan is een stukje schutting langs die kant heel fijn om te schuilen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:02

Succes TS! Fijn dat de boer met je meedenkt en het stukje ter beschikking wil stellen. Met wat creativiteit is er vast wel wat van te maken :)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:12

Als het een beetje een scharrelboer is, :Y) hoeft trouwens niet perse hoor haha, kan hij misschien een paar betonnen platen regelen en leggen voor het verharden. Gaat een stuk sneller dan stoep tegels leggen, en is makkelijk in onderhoud omdat het vrij glad is.
Dit is dan ook wel weer een nadeel maar goed, bij mij in de wei voor en in de schuilstal liggen ze ook en paarden zijn slimme beesten die merken dat wel. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:15

Bedoel jij van die stelconplaten mathilde? Als je die ondersteboven legt zijn ze niet glad.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:20

Aan tegels kun je wel komen, die worden regelmatig gratis aangeboden her en der. Ik heb er geen cent voor betaald :) al was al dat zand wel prijzig, met klei met je een flink stuk afgraven en storten wil je dat de tegels nog jaren goed blijen liggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:43

je kunt ook ophogen in plaats van afgraven toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:59

Was bij ons geen optie (hebben het al geprobeerd), klei vermengt zich razendsnel met het zand en dan heb je echt een ranzige bende. Kun je beter afgraven tot de harde laag en dan storten, stevige tegels, banden en vooral het goed laten rusten. Makkelijk schoon te maken en jarenlang plezier :)

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:04

Koper schreef:
Bedoel jij van die stelconplaten mathilde? Als je die ondersteboven legt zijn ze niet glad.

Durf het niet met zekerheid te zeggen maar geloof wel dat we die hebben ja. Maar ach ik heb er niet zo'n last van en mn pony geloof ik ook niet. Vorige pony is er nooit over gevallen en de huidige één keer in de eerste week dat ik hem had, hij heeft het geleerd er niet meer overheen te sjezen :+

Denk inderdaad, zoals vuurneon zegt, dat alleen ophogen met zand geen optie is. Mijn paddock is niet geweldig gedraineerd oid maar wel gewoon puur zandlaag bovenop en is soms in de winter nog steeds een blub.

edit: typfout

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 22:25

Ik heb even nog wat afgemeten en de lengte is 40 m. Het stukje dat breder is aan de linkerzijde denk ik dat vermoedelijke steen is. De hele rand tegen de muur is effen beton. Dan zijn er ook nog tegels verstopt tussen het gras. En er staat nog veel rommel waar ik kan zien dat het ook op steen ligt. Dus het mogelijk verhard stuk loopt vanaf het begin van de muur tot het einde. Zou dit dan groot genoeg zijn?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:47

Hoe breed was het?

xMathilde schreef:
Koper schreef:

Durf het niet met zekerheid te zeggen maar geloof wel dat we die hebben ja. Maar ach ik heb er niet zo'n last van en mn pony geloof ik ook niet. Vorige pony is er nooit over gevallen en de huidige één keer in de eerste week dat ik hem had, hij heeft het geleerd er niet meer overheen te sjezen :+

Denk inderdaad, zoals vuurneon zegt, dat alleen ophogen met zand geen optie is. Mijn paddock is niet geweldig gedraineerd oid maar wel gewoon puur zandlaag bovenop en is soms in de winter nog steeds een blub.

edit: typfout

Ik bedoel ophogen om te straten in plaats van eerst afgraven. Als het pure klei is zou ik niet weten hoe ver je door moet afgraven en wat dan het verschil is tussen alleen de zode er af en dan een laag zand en dan stenen, of dat je dieper graaft met ook die laag zand en de stenen.

Tenzij de kleilaag al modder is natuurlijk, Dan moet eerst de kapotgelopen modderlaag er af en dan pas het zand. Maar goed. Nu kun je die modder voor zijn.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 14:18

Even een kleine update, de rommel zal de boer binnenkort opruimen en hij kon me vertellen dat er een hele strook verhard is. Hij is ook bereid om een hooi voedersysteem in elkaar te zetten zodat ze langer over doen. Hij dacht om aan de lasser eventueel enkele foto's te geven van mogelijkheden. Hij is dus bereidt om zich in te zetten om de weide klaar te maken voor de winter :)

Om het even overzichtelijk te houden heb ik het plan wat aangepast. Ik vermoed dat het er nu zo zal uitzien. Ik denk dat de breedte ervan 2,5 m eventueel iets groter. Het loopt helemaal door tot achteraan. Mijn plan is niet zo goed qua verhoudingen maar het geeft jullie wel een idee denk ik.

Afbeelding

Zou er dan toch nog iets van kunnen worden? Eventueel kan ik vragen om het stukje in de gang ook te verharden als hij 's avonds naar binnen moet. Voor schuilmogelijkheden ga ik het nog even bespreken :)