Ik heb het al proberen op te zoeken, maar helaas vond ik het niet meteen terug...
Wat is voor jullie de absolute minimum hoogte voor een binnenpiste? Wij staan op het punt van een loods om te bouwen tot een binnenpiste, maar heb mijn twijfels over de hoogte. Aan de hoefslag is de hoogte 3m40 (dus het allerlaagste punt) De nokhoogte is natuurlijk hoger...
Is dit verstandig om een binnenpiste van te maken? De afmetingen zijn ideaal om er een 20x60 piste van te maken, helaas werpt de hoogte mij vragen... Of toch beter een vergunning aanvragen om het dak hoger te plaatsen?
Jij post iets om half 12 's avonds en verwacht dan antwoord om half 9 's morgens? Normaal is bij mijn weten 4 meter. Als je uitgaat van een paard van 1,70m, en een mens die daar inclusief zadel nog zo'n 1.10m bovenuit torent, lijkt me 3.40 aan de krappe kant. Ik weet niet of je nog meer hoogte gaat verliezen aan de bakbodem, dat lijkt me eigenlijk wel. Neem aan dat er nu een betonnen of stenen vloer in de loods ligt.
Ja klinkt misschien als een hele rare optie maar kan je de bodem dan niet verder uitgraven? Voor meer afstand tot het dak? Dan moet je alleen een afloop plak maken over de korte zij (zodat het zo min mogelijk afloopt)
Wel dat hadden we misschien ook als optie in ons achterhoofd om die dieper uit te graven...
Veulen84
Geplaatst: 17-07-13 12:13
even voor je gecopieerd uit het handboek van de stichting veilig paardrijden (van dat keurmerk voor manege's)
Plafondhoogte en spanthoogte binnenrijbaan
De minimum spanthoogte van de binnenrijbaan bedraagt 3,1 meter. Dit wordt gemeten op 80 cm uit de wand. Op 1,5 meter uit de wand gemeten moet de hoogte van het spant minimaal 3,5 meter bedragen. Als deze hoogte lager is dan 3,5 m, maar minimaal 3 meter, mag de rijbaan alleen door ponyruiters worden gebruikt. Bestaande accommodaties waarbij de spanten naar binnen komen en/of spanten door de wand heen gaan, maar de veiligheid niet in het geding komt, kunnen worden goedgekeurd. Deze spanten dienen wel afgeschermd te worden. Bij nieuw gebouwde accommodaties mag het spantbeen niet binnen de doorgetrokken verticale lijn van het beschot komen. Spanten die scherpe randen hebben, dienen afgeschermd te worden. De minimale plafondhoogte van de totale rijbaan op 1,5 meter van de hoefslag is tenminste 3,5 meter, advieshoogte is 4 meter.
Belangrijk: Hindernissen mogen alleen daar gebruikt worden waar de plafond- en spanthoogte minimaal 3,5 meter bedragen. Verlichtingselementen, leidingen en decoraties mogen de minimale plafondhoogte en de minimale spanthoogte niet belemmeren.
Bedankt om dit stukje voor me te vinden ben er super blij mee
Keet
Geplaatst: 17-07-13 20:21
ulestro schreef:
Er ligt een betonnen vloerplaat in, deze waren we van plan om uit te halen om de bodem erin te plaatsen. Zo verliezen we geen hoogte
Hier zou je zo maar eens een sloopvergunning voor nodig moeten hebben. Daarnaast zou je even naar het bestemmingsplan moeten kijken of je de schuur wel als binnenpiste mag gebruiken
joyce B
wat niet weet wat niet deert... Heb wel meegemaakt dat mensen een vergunning aanvroegen voor wagenloods, want daar kregen ze wel vergunning voor. Later hebben ze het gebruik gewijzigd. Zie ook wel dat iemand een loods heeft voor stroopslag en dan een gedeelte vol heeft mt stro en de rest gewoon zandbodem en in gebruik om binnen te rijden.
Soms vind ik dat de regelgeving stom is. Het gebouw staat er al, wat maakt het nu uit of je er zand in legt om er in te rijden of dat je je trekkers er in parkeert. Het geeft in elk geval niet meer overlast als vol staan met dieren...
qua vergunningen kijken we om alles in orde te maken Dat is iets waarop we staan, een bestemmingswijziging gaat nu eenmaal sneller dan een nieuwe vergunning. Maar het is het kostenplaatje dat ik hier wilde kunnen opmaken
Als hij moet opgehoogd worden, dan moet je een heel nieuw dak laten plaatsen + vergunningen aanvragen die lang duren en willen dit meer op korte termijn kunnen doen om dan op langere termijn alles te kunnen uitbouwen. Het was meer als een voorlopige optie, tot de andere vergunningen erdoor zijn om een rij stallen ernaast te bouwen en dan zo het dak op te hogen en een nieuw dak erop te plaatsen, misschien zelfs de piste 3 meter breder te maken, maar dit duurt allemaal wat langer que vergunningen.
Maar zolang die vergunning aangevraagd wordt (wat snel enkele jaren kan duren) gaat het sneller om een bestemmingswijziging te doen en zo voorlopig al de bodem erin te kunnen plaatsen en ervan te genieten... En dan is het een verloren kost om eerst de bodem erin te doen en dan tot de conclusie te komen dat het dak te laag was... Vandaar dat ik hier de vraag stelde. Ik ken persoonlijk ook niemand met zo'n lage piste, dus kan het niet meteen gaan uittesten...
Maar zoals Veulen het artikel heeft gekopieerd blijkt dat de hoogte "veilig" is om als manège les te mogen geven. Dus dan vind ik het nog steeds laag, maar zolang het "veilig" is vind ik het proberen waard om dit als een voorlopige optie voor enkele jaren te gebruiken.
Ik zou bij een nieuwbouw idd ook het dak hoger maken, maar helaas is het geen nieuwbouw.
En wat is dan de ideale hoogte volgens jullie? Dus niet de nokhoogte, maar echt de laagste zijde. Zo kunnen we ook meteen nadenken over de hoogte op onze verbouwingsplannen
Voor een bestemmingsplan wijziging staat 26 weken. Voor een bouwvergunning 8 weken. En waarschijnlijk ontkom je er niet aan dat beide noodzakelijk zijn en je dus die 26 weken bezig bent.
En je moest eens weten hoeveel binnenpistes aangevraagd en gebouwd zijn als landbouwloods... functiewijziging is meestal ook best makkelijk te verkrijgen, maar meestal niet eens noodzakelijk. Wat niet weet, niet deert idd...
Als je iemand zoekt om de vergunningen te regelen, pb me dan maar ff als je wilt, da's nl mijn vader z'n job.
joyce B
bestemmingsplan wijzigen is een hele andere zaak dan functiewijziging. Als paarden houde al toegestaan zijn en de gebouwen zijn netjes met vergunning gebouwd is wijziging van gebruik vaak niet zo'n probleem. Soms zijn er wel eisen ivm mogelijke toenemende verkeersdruk of soort van concurrentie bedingen met omliggende manegebedrijven.