Hoe verwijder ik Boterbloemen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

indootje23

Hoe verwijder ik Boterbloemen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 22:33

hallo

heel mijn weide staat vol met boterbloemen.
hoe kan ik die het beste verwijderen?
aangezien mijn hele weide is hebben mijn paarden haast geen gras meer over?

gr

suuzepuus

Re: Hoe verwijder ik Boterbloemen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:35

volgens mij kun je ertegen spuiten

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:35

Ik denk dat je het beste aan het begin van het seizoen had kunnen spuiten. Nu kan dat ook nog, maar dan moeten je paarden wel een week of 2 van het land af voor ze weer veilig kunnen grazen. Doorzaaien en bemesten voorkomt vaak ongewenste bloemen en onkruiden in je wei.

indootje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 22:41

ja spuiten met wat?? en waar kan ik het kopen?

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:44

heb het ook gespoten met mcpa, primstar en starane, daarna gemaait en nu is het weg, het zal wel weer komen maar heb inderdaad nu ook de weides met kunstmest gedaan en binnenkort doorzaaien

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:41

indootje23 schreef:
ja spuiten met wat?? en waar kan ik het kopen?

Dat kun je niet zelf kopen, althans niet in grote hoeveelheden. En de kleine kant-en-klare verpakkingen voor gebruik in de tuin kosten je een zo groot vermogen dat je beter een loonwerker kunt laten komen. Die weet ook precies wanneer en hoe vaak je het beste kunt spuiten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:44

Mcpa wordt niet meer verkocht als je geen spuitlicentie hebt. Starane ook niet. Primstar heb ik wel kunnen kopen in literfles. vraag anders een boer met spuitlicentie of die het voor je kan doen of regelen. als de boterbloemen al groot zijn moet je eerst maaien. Dan wachten tot de planten weer bladeren hebben en als ik het goed gelezen heb weer dichte bloemknoppen krijgen en dan spuiten. op volgroeide planten werken de middelen niet goed en dan is spuiten zonde voor het milieu en het resultaat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:58

Let op! Spuitmiddelen voor de tuin zijn vaak niet geschikt voor de wei omdat de paarden het gras daarna niet meer mogen eten en je het ook niet meer mag hooien maar maaisel weg moet gooien. de spuitmiddelen voor de wei zitten verschillende wachttijden op. primstar 1 week en silvanet 2 weken. Daarna kan het gras pas weer gegeten wprden. en het liefst zou ik er dan eerst wat regen overheen zien gaan...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:01

In de tuinmiddelen zitten precies dezelfde werkzame stoffen, dus dat maakt niet uit. Wel wordt het altijd al aangemaakt verkocht, of geconcentreerd per 100 mL of zo. En dat wordt een dure grap.

Spuitlicentie heb je overigens niet nodig om MCPA ed in literverpakking te kopen, bedrijfsnummer is voldoende.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:34

bij mij hebben ze er 5 weken niet op gestaan en heb het maaisel eraf gehaald, en een aantal buien zijn er overheen gekomen, ik kreeg het mee van een boertje waar ik weleens hooi haal, en een rugspuit

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:23

Ibbrk. er staat op bepaalde middelen duidelijk vermeld sat het niet geschikt is voor weiland. je moet echt kijken of er op staat dat het geschikt is voor weilandivm graswinning en voeren en dan hoort er een wachttijd op te staan.

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:32

mcpa is voldoende en niet echt duur iets van €10 liter, primstar zit al snel op €45 liter. werkt wel op veel meer onkruid dan mcpa

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:34

ik kon het niet kopen als particulier, anders had ik wel mcpa gehaald... als zij geen boerenbedrijf hebben, wordt het voor hun ook moeilijk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:36

Genoxone Z (of ZX) spuiten en kalk strooien.