paard bang van de waterslang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nagano

paard bang van de waterslang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 18:10

ik wil mijn haflinger met dit weer wel eens lekker af spoelen met de tuinslang
maar dan flipt hij helemaal door
ik heb het al geprobeerd met een emmer en een spons
maar dit gaat alleen goed als het water louw is :D :brr: watje
maar ik vraag me dus af hoe ga ik hem aan die tuinslang laten wennen zo dat ik hem kan afspoelen en meschien ook eens wassen
mijn shet vind het namelijk heel leuk met water en de slang te klederen en dit gun ik hem ook wel eigelijk voor al met dit weer

Anoniem

Re: paard bang van de waterslang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:14

Hahaha! Bij mij is het precies andersom; Mijn grote vind het heerlijk om afgespoten te worden, maar mijn shet heeft er echt een bloedhekel aan, het is geen angst bij haar, want ook emmer en spons wil madam de pompadour niets van weten, die vind nat worden echt een drama, de druppels jeuken! zo overdreven gaat ze liggen rollen erna...

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 18:16

ohjajoh6 schreef:
Hahaha! Bij mij is het precies andersom; Mijn grote vind het heerlijk om afgespoten te worden, maar mijn shet heeft er echt een bloedhekel aan, het is geen angst bij haar, want ook emmer en spons wil madam de pompadour niets van weten, die vind nat worden echt een drama, de druppels jeuken! zo overdreven gaat ze liggen rollen erna...

hahahha nou dusty gaat echt er voor staan en flemen er van en ja goed nat is rollen daar na
maar nagano nee die spons is al eng hoor

Roosje_socks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:19

Met de spons kan je proberen om een oude spons in de stal te leggen (als ze op stal staat dan).
Hetzelfde meteen stuk waterslang of een oud stukje tuinslang.
Hoop dat je hier iets mee kan

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 18:20

Roosje_socks schreef:
Met de spons kan je proberen om een oude spons in de stal te leggen (als ze op stal staat dan).
Hetzelfde meteen stuk waterslang of een oud stukje tuinslang.
Hoop dat je hier iets mee kan

ja denk het wel maar ze hebben een inloopstal en staan in de wei 24/7

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:28

Ik ben ook wel nieuwschierig ik heb 2 jonge paarden lopen maar die zijn helemaal nog nooit nat gespoten of met de spons nat gemaakt. Ben wel nieuwschierig hoe ik dat het beste kan aanpakken de oudere paarden worden met goed weer altijd lekker afgespoten na de inspanning maar zou het de jonge paarden ook graag leren voor na het longeren. Ook al lopen ze dan niet zo lang vind toch dat ze dan een lekkere verkoelende douche verdient hebben :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:31

Volgens mij houdt het ene paard meer van water dan de ander. Maar je kunt het uiteraard wel oefenen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:49

Je kunt het oefenen, bij het ene paard werkt het beter om te beginnen met een emmer en spons, bij de andere kun je gewoon beginnen met de waterslang. Eerst beginnen met een voetje nat maken en dan belonen als het goed gaat, zo steeds een beetje hoger. Meestal vinden ze voorbenen minder erg als achter dus eerst voor beginnen dan. Als je mogelijlheid hebt tot lauw water leert dat ook makkelijker als koud water. Als ze het spannend vinden niet te snel hoger gaan maar belonen wanneer hij stil blijft staan en stoppen, dus niet als doel hebben om in een keer helemaal af te spuiten, bij de een lukt dat wel zonder dat hij zich druk maakt en de ander raakt in paniek als je te ver gaat waardoor het steeds lastiger wordt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:14

Ga jij relaxed onder een koude waterstraal staan dan? Paarden zijn warmbloedige dieren en daar net zo gevoelig voor als mensen. Mijn paard gaat NOOIT onder de koude 'douche', altijd lekker warm en dan zie je haar spieren ontspannen. Als het echt heet is buiten doe ik lauw water, maar zeker niet koud.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:35

Heel langzaam beginnen en steeds belonen door de slang weer weg te halen, maar kan wel een tijdje duren voordat je paard er echt aan gewend raakt.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:38

Naast je paard het water laten lopen, bij goede reactie belonen en stoppen, volgende dag net hetzelfde, dag erna misschien al de hoefjes afspoelen als de dagen voorheen positief waren, en zo steeds opbouwen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:13

misschien de slang zachtjes aanzetten en in de buurt neerleggen terwijl je poetst of afsponst, als dat goed gaat met je ene hand poetsen of sponzen en met je andere hand de slang vast houden en de andere kant op spuiten.
Dan langzaam richting hoeven, nog niet hoger, als dat lukt langzaam iets hoger...

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 08:06

LOLLYYwood schreef:
Naast je paard het water laten lopen, bij goede reactie belonen en stoppen, volgende dag net hetzelfde, dag erna misschien al de hoefjes afspoelen als de dagen voorheen positief waren, en zo steeds opbouwen.

dit is een goede tip ga ik zeker proberen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:13

Gewoon spuiten met de slang op je paard.tot hij rustig is. Je moet wel kunnen doorzetten. Overigens je paard hier niet bij vast zetten maar in de hand ivm weg willen lopen dus het touw of halster breken

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:04

Batlow schreef:
Gewoon spuiten met de slang op je paard.tot hij rustig is. Je moet wel kunnen doorzetten. Overigens je paard hier niet bij vast zetten maar in de hand ivm weg willen lopen dus het touw of halster breken

ja dag en hem dan heel bang maken nee dit vind ik niks hij is nog heel jong en ga hem echt niet verknallen hoor

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:14

Haha dit heb ik precies met mijn 2 jarige gedaan. Geen gezeik niet mauwen, op het begin liep hij heen en weer en steigeren, naar 10 min stond hij stil. Volgende dag weer na 10 s vond hij het prima en nu kan ik hem volledig afspuiten ;) maar als jij er lang over wilt doen moet je het zelf weten. Bij mij is het gewoon geen gezeik en gewoon meteen aan wennen. Laten weten dat het hem niet vermoord. Nooit een slang gezien, binnen 10 min het klusje geklaard.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 10:18

Batlow schreef:
Haha dit heb ik precies met mijn 2 jarige gedaan. Geen gezeik niet mauwen, op het begin liep hij heen en weer en steigeren, naar 10 min stond hij stil. Volgende dag weer na 10 s vond hij het prima en nu kan ik hem volledig afspuiten ;) maar als jij er lang over wilt doen moet je het zelf weten. Bij mij is het gewoon geen gezeik en gewoon meteen aan wennen. Laten weten dat het hem niet vermoord. Nooit een slang gezien, binnen 10 min het klusje geklaard.

hahahhaa zo als je het nu zegt valt het wel mee hihi

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:23

Het lijkt heel dramatisch maar je moet gewoon doorzetten bij hem had een straaltje voor zijn neus laten lopen geen zin, dus dan maar de wat hardere manier en dat werkte zelfs nog veel beter. Als ik dan voorzichtig de slang bij zijn hoeven deed was hij al weg. Ik heb gewoon hem vast gehouden, slang erop en blijven gaan en niet opgeven. Want als jij stopt terwijl hij druk doet dan heeft hij door dat het niet klopt dus blijven doorgaan en laten merken dat er niks aan de hand is :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:28

Ik begin zelf ook altijd gewoon met afspuiten van de voeten en dan gewoon de slang erop proberen te houden, ook al trekken ze hun voeten weg of gaan ze draaien.
Als ze weten dat er niks gebeurt en dat je toch niet stopt staan ze meestal snel genoeg stil.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:00

mijn paard stond altijd heel braaf op de afspuitplaats, maar als ik met het de slang eraan kwam zag je al haar spieren verstrakken. Ze spande zich helemaal, voorbereid op die ijskoude straal. Ze bleef wel braaf staan want ze was het gewend, maar leuk vond ze het niet. Sinds ik alleen nog maar met warm water afspoel vindt ze het wel lekker en zie je haar spieren echt ontspannen. Waarom zou je je paard dat niet gunnen?
Op dit moment heb ik geen warm water afspuitplaats meer, dus doe ik alles met de spons, want ik kan wel een emmer warm water halen.