Inrichten weide, welke indeling ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlueMilk

Inrichten weide, welke indeling ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 14:30

Hallo iedereen :)

Deze zomer hebben wij veel werk voor de boeg. We hebben een nieuw stuk wei om in te delen. Er staat nog niets op. De weide is wel al bewerkt en ingezaaid, dus het gras kan groeien! :) Het is de bedoeling om ze volgend jaar in gebruik te nemen. Zo heeft het gras tijd om te groeien en wij om te werken ;). Er moet nog heel wat aan gebeuren.

Ik heb al plannetjes zitten maken hoe ik het zou willen indelen, maar ben er niet zo zeker meer van. Iemand hier meer ervaringen in?

De weide zelf is 5000m2. De lange zijde is 100 meter lang en korte kant 50m.

Er komt een schuilstal op van maximum 20m2 grondoppervlak, maximum 3 hoog. Het stuk rond de schuilstal zou ik graag "verharden" met behulp van betonrooster of iets in die aard.
Ik zou graag ook een stukje over houden als 'bak' zeg maar, of om de paarden in te laten als het te nat is zodat het gras niet kapot gaat. Ik had gedacht aan het normale formaat van een bak 20x40.

De schuilstal moet altijd bereikbaar zijn.

fjordnina

Re: Inrichten weide, welke indeling ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:33

Ken je het paddock paradise principe? Dan zou je een pad buitenlangs kunnen maken dat aansluit op de schuilstal en je bak. Zo houd je het gras in de beste conditie, maar staan je paarden bij modderig weer ook niet stil te staan op een klein stukje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:48

Inderdaad, het mooiste is (vind ik) als je je grond heel efficiënt inricht en zo veelzijdig mogelijk kunt gebruiken :)

Het is soms handig om je paarden even bij de stal te houden.

Je kunt ze even opsluiten op stal.
Of in open stal + de verharding er omheen.
Of in open stal + de verharding er omheen + de zandpaddock / bak
Of in open stal + de verharding er omheen + de zandpaddock / bak + het pad rondom de wei, en / of 1 van de weides in het midden.

Het is ook handig als je met 1 paard in de bak rijdt, de andere paarden nog steeds heen en weer kunnen lopen tussen de stal en de rest van de wei / pad rondom de wei.

En als je ze even niet op het pad wilt hebben, als je daar bezig bent met de 1 of andere klus, dan is het handig als ze toch nog een directe verbinding vanaf stal / paddock naar een wei hebben.

Terwijl het normaal gesproken wel zo leuk is om vanaf het pad een doorgang naar een stuk wei open te zetten, zodat ze lekker wat moeten lopen tussen de wei en de drinkbak bij de stal :)

Let er ook op dat je alles een beetje handig positioneert: aanvoer van hooi / stro, afvoer van mest, een tractor die er wellicht nog door moet kunnen enzo :)

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 08:48

Ik had zelf ook al gedacht aan een paddock paradise, alleen betreft het een huurwei. PP is wel een investering of niet? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:50

Mja, op zich niet veel meer dan een gewone weide-indeling, het kost wat meer draad en paaltjes om een pad rondom de wei te maken maar daar heb je dan ook veel plezier van :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:08

PP valt qua investering wel mee. De onze heb ik gemaakt van restjes draad en overgebleven prikpaaltjes. Ik heb overigens geen kleine weilandjes maar heb 2 ingangen naar de wei en kan op die manier strookbegrazing toe blijven passen. Als je kleine landjes moet gaan maken kost het wel weer meer materiaal natuurlijk.

Voor een idee, hier een schematische weergave van mijn pp, al zijn er wel weer dingen gewijzigd:
- Tussen de slowfeeder en de ingang van de bak zit nu ook een draad, bij de ingang van de bak staan nu de waterbakken zodat ze het maximale uit het pp halen.
- Bij het inhammetje achter de bak kunnen ze de wei in, maar er staat ook een paal voor een hooinet en daar waar het pad weer smaller wordt liggen nu de takken.
- Op de plek van de takken heb ik een slalom gemaakt met een paar prikpaaltjes en wat draad (uiteraard zonder stroom), zo moeten ze in hun dagelijkse gang hun lijf regelmatig buigen.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 6750318835

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:20

Ik zou aan 1 zijde over de breedte van 50 mtr een stuk van 10 mtr afzetten. Deze gebruiken voor de stal en dan de uitloop (dus stuk van 10 bij 20) Deze langs de korte zijde van de bak leggen (bak van 40x20).

Poort zowel van de uitloop naar de bak als van de uitloop naar de weide.

Ook in de bak een poort naar de weide. Zo kun je zowel de paarden in de uitloop houden met de bak er aan als paddock als in de uitloop met de weide er aan als deze droog genoeg is.

De rest van de weide zou ik rondom afrasteren en gaan werken met strookbegrazing. Is de strook gras te krap om lekker te rennen dan de bak er bij open, anders de bak dicht in de zomer.

Eventueel je 10 meter brede stuk over de hele lengte van de weide rasteren zodat je een soort van 'pad' creeert met doorgangen naar 2 weides die je dus opsplitst in het gedeelte wat je overhoudt (40 breed, 80 lang). Zo hebben ze altijd wat te lopen/scharrelen en houdt je ook je weide netjes als je ze kan 'omweiden'.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:25

Kun je misschien eens een plannetje maken van jou uitleg ? :)

Het witte kader is ons stuk wei.

Afbeelding

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:55

Dit had ik eigenlijk vanaf het begin in mijn gedachten.

Afbeelding

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 10:26

Geen creatieve geesten onder ons die mij kunnen helpen ? :)

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:39

Bluemilk, wil je graag een PP(-achtige) wei, of juist een (meer) reguliere indeling?

En, klopt het dat je bak nu eigenlijk in het midden van je wei ligt? -> heeft dat een reden?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:42

ik zou die indeling die je hebt houden en dan dus die 4 rechthoeken die je eromheen hebt ook zo heinen als rechthoeken, zo heb je 4 weiden

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:37

balin schreef:
Bluemilk, wil je graag een PP(-achtige) wei, of juist een (meer) reguliere indeling?

En, klopt het dat je bak nu eigenlijk in het midden van je wei ligt? -> heeft dat een reden?

Het PP systeem vind ik super, maar moeilijk te realiseren op deze weide. Het is niet ons eigendom. Dat ik de bak in het midden heb geplaatst heeft eigenlijk op zich niet echt een reden. Heb jij nog tips ? :)

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:43

Persoonlijk zou ik neigen naar een PP-achtige weide (niet echt PP volgens mij)
Ik kan ff een plattegrondje tekenen, maar online plaatsen lukt mij niet, dus dan moet je me ff PB'en voor de afbeelding ;)

Als ik verder denk vanuit de bak in het midden, en een rondgaand pad:

Wat je dan over houdt, is 1 rondgaand pad, 1 (tot aan de schuilstal lopend) middenpad, en dus aan de kant van de schuilstal 2 weides (die dan dus ruim 21 meter breed en 37 meter lang zijn (min een hoekje voor de schuilstal)
En aan de andere kant, de kant van de bak, heb je dus 1 grote wei van 45 meter breed en 37,5 meter lang.
En aan de zijkanten van de bak heb je op het pad 2 pleintjes van 5 bij 20 meter)

qua omheining:

Als je de buitenkant van de weide ook nog moet omheinen kost dat soweiso 300 meter omheining.
Voor de bak heb 120 meter nodig

Dan voor deze indeling:

Dan voor het pad aan de buitenrand van de wei (de binnenkant van het pad, de buitenkant is de weide omheining) heb je afgerond 174 meter nodig.

Ik ga even uit van dat je de schuilstal+verharding ongeveer 5 bij 5 maakt.
Dan heb je voor het middenpad + stal gedeelte afgerond nog 78 meter nodig

Dus, kortom:
als je een pp achtige weide maakt, met een bak en schuilstal in het midden, zoals je zelf hebt getekend maakt, dan heb je dus nodig aan omheining:

120 meter voor de bak
en 250 meter voor de PP-paden en schuilstal.

Dus, eigenlijk valt het redelijk mee qua omheiningslengte :)

Als je (om de investering te beperken) prikpaaltjes gebruikt, heb je het voordeel dat je ook makkelijk meerdere ingangen kan maken naar de weides, dus dan kun je ook nog strookbegrazing gebruiken. Of je wisselt de drie weilandjes af per keer.
Een ander voordeel van prikpaaltjes, is dat je deze makkelijker kan weghalen en meenemen naar een volgende weide als je bang bent dat je te snel weer moet verhuizen...

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 14:06

Dank je wel, ik ben benieuwd naar je plattegrondje. :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:28

Qua indeling ga ik mee met MarliesV. Ben wel benieuwd hoeveel paarden/ponies je hebt? En komen ze er het hele jaar 24/7 in te staan?
Enkele ervarings-tips:
- royale verharding waar je kunt voeren is bijna onmisbaar, zeker in de winter zakken ze tot een halve meter diep in het slijk weg rondom een hooibak zonder verharding. Moeite waard om goed te (laten) doen bijv. stoeptegels op een flinke laag gele zand.
- paarden willen een lig- en rolplek in zand. sluit je de bak af dan maken ze een plek in de wei.
- rijbak wordt een grote onkruid-bende als je de paarden er niet standaard in laat.
- zorg dat je geen krappe paden/hoeken van minder dan 90gr maakt waar paarden zich in vast kunnen lopen als ze worden opgejaagd door een ander paard.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:46

Dit is ongeveer de indeling die MarliesV mij wil duidelijk maken, denk ik toch ? :)

Afbeelding

Het eerste vak onderaan is dan de bak, links verhard met schuilstal en de rest weide. Het 'pad' is 4 meter breed.

TJolieke: Ik heb maar 1 paard, maar hij komt niet alleen te staan. Ze hoeven er ook niet het hele jaar rond op, dit is bijna niet mogelijk door de grond, deze wordt te nat.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:16

Zo had ik het ook begrepen. Ik vind dat een supernette en praktische oplossing

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:50

mag je wel een bak en stal plaatsen? het lijkt echt agrarische grond.

Zo ja, leg de stal, bak en verharding dan vooraan direct aansluitend op de weg.
Dan is je bak en stal altijd goed bereikbaar met auto/trekker etc om te bevoorraden, mest af te voeren en water te brengen . Ook wanneer je land te nat en zacht wordt om er fatsoenlijk overheen te rijden.

Eventuele paden of extra paddock kunnen wel naar achteren aangelegd worden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:53

Niet onbelangrijk.. hoe is het daar met nat weer? Dan kun je daar rekening mee houden ivm de bak.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 18:45

joyce B schreef:

Dan is je bak en stal altijd goed bereikbaar met auto/trekker etc om te bevoorraden, mest af te voeren en water te brengen . Ook wanneer je land te nat en zacht wordt om er fatsoenlijk overheen te rijden.

Het wordt geen echte bak hoor, gewoon een stuk wei die kapot mag gelopen worden. En ja, er mag een schuilstal geplaatst worden zonder vergunning. Dit heb ik gevraagd bij de dienst stedenbouw op onze gemeente.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 18:47

Tabaluga12 schreef:
Niet onbelangrijk.. hoe is het daar met nat weer? Dan kun je daar rekening mee houden ivm de bak.

Met aanhoudende regen is het 1 grote modderbende. Daarom wil ik ook een stuk verharden of extra zand leggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:59

joyce B schreef:

Ik heb hoogste deel achteraan liggen, maar zelfs zonder dat zou ik het winter/rantsoen/deel waar ze altijd zijn achteraan willen hebben. Zorgen dat voorbijgangers geen makkelijke toegang hebben tot je dieren scheelt een hoop rariteiten.

Mesthoop vooraan bij de weg plaatsen kan wel weer handig zijn ivm afvoer. En een verharding vooraan waar je je auto binnen het hek kan parkeren is ook handig als er te weinig ruimte in de berm van de weg is.