Exzeemdeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melaniekitaa

Exzeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:47

Hoi allemaal!
Ik zit met een probleempje ik ga op vakantie 3 weken naar het buitenland en me paardje staat op het land en ze heeft een eczeemdeken om , maar moet ik die drie weken omhouden of gewoon af doen want ik ben bang dat als ik hem af doe dat ze dan direct weer ernstige jeuk krijgt maar als ik hem opdoe dan 'lucht' het zegmaar drie weken niet ik weet niet of dat kwaad kan wat vinden jullie?
Alvast bedankt voor et lezen en ik heb geen idee of het hier goed staat verplaats hem anders maar
:P

A0000

Re: Exzeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:55

Is er iemand die komt kijken of alles goed is bij je paard? In dat geval zou ik de deken op laten en diegene vragen het in de gaten te houden.

melaniekitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:58

Jaa er is wel iemand die even kijkt maar niet iedere dag en kan et ook geen kwaad dat het deken er zo lang niet af gaat?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:20

Dat valt wel mee denk ik, als het een goed passende (en ademende!) deken is tenminste. Als het heeft geregend droogt een exzeemdeken snel op meestal. Ik ken paarden die de hele winter onder een (winter)deken staan die er niet af komt en die houden daar in t algemeen ook niks aan over.

melaniekitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 21:58

Okee , jaa het is een rambo deken ook uv beschermend dus dat zit wel goed denk ik bedankt voor het advies!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:39

Ik zou de deken ook gewoon omlaten en om de paar dagen even af doen voor een lekkere poetsbeurt ofzo. Dat is wel lekker voor je paard!

melaniekitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 12:11

Jaa dat doe ik nu ook maar als ik straks weg ben kan dat natuurlijk niet meer :P

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:14

Kan diegene die komt kijken dan niet af en toe eens poetsen 3 weken de deken ophouden zonder af te doen lijkt me niet bepaald fijn. Je wil niet dat ze schuurt maar zo krijgen ze juist jeuk!
Laatst bijgewerkt door Tooske op 13-07-13 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:14

Ik zou hem zéker niet de hele 3 weken afhouden, dan weet je zeker dat ze openligt als je terugkomt... Lekker ophouden, jammer dat ze dan 3 wk niet gepoetst wordt, maar beter dan zoveel jeuk. Tenminste: als ik voor mijn eigen paardje spreek :).

melaniekitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 12:19

Tooske schreef:
Kan diegene die komt kijken dan niet af en toe eens poetsen 3 weken de deken ophouden zonder af te doen lijkt me niet bepaald fijn. Je wil niet dat ze schuurt maar zo krijgen ze juist jeuk!

Jaa ik ga dat ook vragen maar ik kan er natuurlijk niet van uitgaan dat ze het regelmatig doet maar een paar keer ga ik zeker vragen !

melaniekitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 12:19

Sting schreef:
Ik zou hem zéker niet de hele 3 weken afhouden, dan weet je zeker dat ze openligt als je terugkomt... Lekker ophouden, jammer dat ze dan 3 wk niet gepoetst wordt, maar beter dan zoveel jeuk. Tenminste: als ik voor mijn eigen paardje spreek :).

Haha jaa inderdaad bedankt!

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:03

zou hem gewoon oplaten, wel moet ie af en toe af kunnen zodat de haren er uit kunnen. Ik had eerder wel dat er hele plukken haar in de buikflap zaten als hij 3/4 dagen niet af was geweest.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:06

Ik denk ook dat je hem beter kan oplaten :) Het zou fijn zijn als de oppasser 1x per week even je paardje wil poetsen ofzo :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 14:33

deb_tink schreef:
zou hem gewoon oplaten, wel moet ie af en toe af kunnen zodat de haren er uit kunnen. Ik had eerder wel dat er hele plukken haar in de buikflap zaten als hij 3/4 dagen niet af was geweest.

Dat is niet van toepassing bij de Rambo deken volgens mij. Wel bij de eczeemdekens die met elastiek om de buik zitten.
Lekker oplaten hoor die deken, en als het kan inderdaad af en toe af laten halen voor een poets/controlebeurt. Zeker niet afdoen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:37

Juist met eczeemdekens moet je bij heel warm weer oppassen dat je paard niet te warm wordt!
Daar word op internet bij de verkoop zelfs voor gewaarschuwd. Dus als jij hem 3 weken zonder verdere controle bij dit soort temperaturen ophoudt heb je dikke kans dat je paard oververhit raakt en dat is gevaalijk!

Sowieso begrijp ik niet goed dat je je paard 3 weken zonder verdere verzorging (poetsen, controles, hoeven doen) laat staan als je dat normaal niet gewend bent ... ;) Of komt daar wel iemand voor?
Dan kan die ook de deken regelmatig afdoen.
Laatst bijgewerkt door simodi op 17-07-13 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:41

Paardendrogist:

Let op
Controleer bij extreem warm weer zeer regelmatig of uw paard met de deken op niet oververhit raakt.

Dagelijkse controle
Als het paard de deken aan heeft, controleer dan dagelijks of de deken nog goed zit. Haal het paard regelmatig onder de deken vandaan, even frisse lucht is altijd fijn voor het paard. Let er bij het dragen op dat er geen stukken band of riempjes los blijven hangen aan de deken nadat alle gespen en banden correct zijn bevestigd. U kunt de eventuele "overtollige" stukken band of riempjes om het gebruikte band heen wikkelen.

Als u de deken regelmatig uitklopt (minimaal 2 x per week) zorgt u ervoor dat de stof goed blijft ademen en na een regenbui weer snel droogt. Om die reden is het ook noodzakelijk dat u de deken eenmaal per maand in de wasmachine wast (op 30 graden).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:47

Kan je paard in ieder geval ergens in de schaduw staan? Want zoals Simodi zegt is dat die dekens super warm worden.

Als ik mijn paard haar manen niet volspuit met anti klit spray en langer dan 3 dagen onder de eczeemdeken laat staan tref ik haar aan met een soort dreadlocks. En die zijn er moeilijk uit te krijgen.. Laat staan hoe dat gaat zijn als je hem 3 weken zo op laat.

Vind het ergens idd ook een beetje raar dat je 3 weken op vakantie gaat en iemand eens af en toe naar je paardje gaat kijken... Heb je geen vriendin die op hem/haar kan rijden een paar keer per week?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:22

Ben het met bovenstaande wel eens. Hier wordt verzorging van de paarden meegenomen in het vakantiebudget. Als je met iemand afspreekt dat die een paar keer per week even de deken afdoet/uitklopt en je paard poetst, en dat diegene daar bijvoorbeeld 50 euro voor krijgt, ik noem maar wat. Vind ik best redelijk, en als je er wat tegenover stelt dan wordt het ook niet zo snel 'vergeten'. Wel duidelijke afspraken maken hoe vaak dat moet gebeuren.

melaniekitaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 14:59

Er komt wel iemand kijken heb ik geregeld die zal jaar af en toe ook poetsen maar toen ik dit topic aanmaakte wist ik wel al dat er iemand op haar ging letten maar niet dat die der ook ging poetsen komt dus allemaal goed nog bedankt ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:29

Fijn voor je, goed geregeld!