Paddockmatten, wie heeft ze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Paddockmatten, wie heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:09

Nav van een ander topic over een modderbende in de paddock, ben ik nieuwsgierig naar de werking van paddockmatten. Wie heeft ze en hoe zijn ze gelegd? Ik bedoel, heb je ze ingegraven, of eerste een zandlaag waar ze bovenop liggen en dan weer een laag zand erover? Hoe ziet het eruit als het flink geregend heeft, staan de paarden dan nog enigszins droog?

Merel

Re: Paddockmatten, wie heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:21

het lijkt mij ideaal, maar ik vind het nog schrikbarend duur. Leuk voor een klein uitloopje maar minder leuk voor een fatsoenlijke paddock (behoorlijk oppervlak).
Meest ideale plaatje is voor mij een stabiele onderlaag met daarover heel dun een laagje eifel lava steentjes (of ander klein grindachtig spul), dan de matten leggen die vullen met hetzelfde spul tot net onder de rand en dan geschikt zand erover storten.. maar dat kost een vermogen..

dus áls ik ze ooit al aan zal schaffen wordt het denk ik een stabiele ondergrond met daarop een klein laagje (drainage)zand, daarop de matten dan de boel vullen maar. Je kan er nog voor kiezen om onderop te vullen met drainagezand en de bovenste laag van paddockzand te doen.

Verder kan je nog kiezen voor een doek eronder voor de stabilisatie en als je bv met trekkers erover wilt kunnen rijden (verdeelt de druk nog beter). Maar zelf helaas geen ervaringen mee dus.. alleen veel over gelezen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:25

Ik dacht dat het simpeler zou zijn... ik heb "gewoon zand" tot mijn beschikking en wil het stukje voor de open stal moddervrij maken voor het herfst wordt. Vandaar dat ik om ervaringen vraag... maar jij hebt wel goede punten, zeker als je een grote paddock hebt, moet je het goed aanpakken!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:34

Nu hier zelfde doel voor ogen modder vrij hebben in natte periodes, mag iets zompig zijn als het nat is maar geen modder boel. Ben op zich bereid er kosten aan te doen mits het dan ook uitbetaald in jaren...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:39

Ik doel dus op zoiets. Ben ze op Equitana tegengekomen en die meneer had natuurlijk een mooi praatje. Maar ik wil weten of ze in de praktijk ook daadwerkelijk werken :)

http://stalmatten24.nl/paddockmatten.html

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:48

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:52

Heb ze nog niet, maar wil dit jaar de paddoc aan gaan pakken en ook van die platten erin leggen.
Van wat ik allemaal gelezen heb erover (oa op de verschillende Duitse Fora) is er wel verschil in de merken. Met name bij het verleggen van die dingen, maar ook de houdbaarheid. Die van Riedwiesenhof worden het meeste aangeraden en alle bezitters ervan zijn positief. Er zijn wat merken tussen die mochten de platten verlegd moeten worden problemen geven.

Er zijn ook platten die niet eerst zon onderlaag moeten hebben, maar dus gewoon in de modder gelegd kunnen worden. Daar hoef je dan niet eerst nog weet ik hoeveel te investeren om de boel goed te krijgen. En die platten zijn ook de soort die ik wil gaan gebruiken. De bedoeling hier is dat er eerst een kleine sloot gegraven wordt aan de achterkant. Dan gaat de toplaag van de paddoc eraf (ongeveer een 10 a 20 cm) Die platten erin en daar weer nieuw zand overheen.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:18

Ik heb dit modder probleem ook.
Dit jaar willen we dit echt aanpakken.
Nu wilde ik een flinke lading lava laten komen aangezien dit veel vocht vasthoudt.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:35

rina schreef:
Heb ze nog niet, maar wil dit jaar de paddoc aan gaan pakken en ook van die platten erin leggen.
Van wat ik allemaal gelezen heb erover (oa op de verschillende Duitse Fora) is er wel verschil in de merken. Met name bij het verleggen van die dingen, maar ook de houdbaarheid. Die van Riedwiesenhof worden het meeste aangeraden en alle bezitters ervan zijn positief. Er zijn wat merken tussen die mochten de platten verlegd moeten worden problemen geven.

Er zijn ook platten die niet eerst zon onderlaag moeten hebben, maar dus gewoon in de modder gelegd kunnen worden. Daar hoef je dan niet eerst nog weet ik hoeveel te investeren om de boel goed te krijgen. En die platten zijn ook de soort die ik wil gaan gebruiken. De bedoeling hier is dat er eerst een kleine sloot gegraven wordt aan de achterkant. Dan gaat de toplaag van de paddoc eraf (ongeveer een 10 a 20 cm) Die platten erin en daar weer nieuw zand overheen.

maar in verhouding zitten daar de kosten niet in. Stel je wilt een paddock van 15* 20m netjes erbij leggen met deze platen, dan ben je al ruim 4000 euro aan paddockmatten kwijt, en dan reken ik nog niet de bandjes rondom om ze netjes op te sluiten...
het lijkt mij een werelds systeem, maar jammer dat het zo snel in de prijzen loopt bij wat grotere oppervlaktes (wel begrijpelijk, het zal zijn geld heus waard zijn, maar kost gewoon veel).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 18:45

Ik heb net op stal even gekeken en gemeten en bedacht wat ik nou eigenlijk nodig heb: ik wil eigenlijk alleen maar het stukje direct voor de inloop van de stal droog hebben, de rest van de paddock blijft droog op 1 grote plas ergens aan het einde van de paddock. Maar er komt met flinke regen water van mijn stalletje zo aan de voorkant af en daarom wordt het precies voor de stal een modderbende. Dat is ongeveer 9 m2 awaar ik een oplossing voor zoek. Omdat het een rond aflopende, metalen stal is kan ik er geen dakgoot aan hangen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:53

Ik heb roosters net ingegraven rond de voerplek, vind het fijn met nat weer, staan ze niet tot hun kogels in de bagger...
Ook al is het nat, ze blijven er door de roosters boven op staan ipv dat ze er helemaal in weg zakken/zuigen...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:54

GC zoals je weet hebben wij die matten. Bij een constante wateraanvoer van boven (dakgoot zou je ervoor kunnen kiezen op die plek geen zand op die matten te leggen. En ze dus gewoon in de winter op die matten te laten lopen. Als onderlaag kun je iets uitgraven misschien drainage buis erin, die naar een sloot loopt. Grind storten en daar een doek overheen en dan de tegels er op. Of gewoon een kuil graven, grind erin, zeiltje erover en tegels er op ;-)

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 07:30

Wij zijn al een tijd op zoek naar de ideale paddockmat die zo mogelijk zonder onderlaag gelegd kan worden.
We hebben er een aantal gevonden onder meer in het programma van Belmondo en Hahn die goed zonder dik kiezelbed op een vlakke ondergrond gelegd kunnen worden. Toch geven al onze fabrikanten aan dat het beste resultaat verkregen wordt door een onderbouw te maken van 15 tot 20 cm gebroken puin. De prijs voor een zware paddock mat die rechtstreeks te verleggen is ligt rond de €17,50 /m2. De lichtere en goedkopere kwaliteiten zijn vaak gebaseerd op het ontwerp van standaard grasplaten en kunnen niet zonder onderbouw gelegd worden.

Een andere oplossing voor paddocks, doorgangen en paden kan de Grassprotecta plaat zijn, dit is een kunststofmat die over een bestaande grasmat gelegd kan worden en als het ware als een wapening van de grasmat gaat werken. Meer info hierover vindt je op de site van de importeur http://www.paavo.nl/pdf/Paavo-GrassProtecta.pdf. We willen graag in Nederland en Belgie meer ervaring met deze matten opbouwen. Stuur me even een PB als je interesse hebt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:41

@BBolluijt; zijn er al ervaringen bekend op kleibodem met de de Grassprotecta platen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:49

BBolluijt, ik vat m even niet. Jullie willen meer ervaring met deze matten opbouwen, maar jullie zijn al een tijd op zoek naar de ideale paddockmat?!? Zijn "jullie" een winkel ofzo?
En waar zou ik dan interesse moeten hebben? %)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:56

Dinopino, dat wist ik niet, ik ben nooit op jouw terrein geweest. We hebben helaas geen sloot in de buurt. En voor 9 m2 ga ik geen drainage aanleggen ;)
Ik hoopte eigenlijk met zand en matten een eind te komen, omdat het maar een klein stukje is. Maar misschien kan ik het beter gewoon betegelen. Al weet ik niet of de tegels dan uiteindelijk "wegdrijven"...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:03

Ik ga die roosters wel aanschaffen, maar wel eerst de huidige bodem eruit laten halen en aanvullen met drainage zand. Dan het gedeelte voor de stallen die roosters erin, hopelijk blijft het dan een paar jaartjes goed mits goed onderhouden. (schoon gehouden)

Maar de kosten zijn behoorlijk.. Ook voor drainage zand.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:13

Jessix waarom gooi je er niet eerst puin in. Dan heb je toch wel een stabielere ondergrond lijkt me en blijven je matten beter liggen. En je gooit toch wel zand over de matten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:32

Omdat het me dan gewoon te duur wordt. Ik zit op zandgrond, dus hoop hiermee voldoende te bereiken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:42

GamblersCup schreef:
Dinopino, dat wist ik niet, ik ben nooit op jouw terrein geweest. We hebben helaas geen sloot in de buurt. En voor 9 m2 ga ik geen drainage aanleggen ;)
Ik hoopte eigenlijk met zand en matten een eind te komen, omdat het maar een klein stukje is. Maar misschien kan ik het beter gewoon betegelen. Al weet ik niet of de tegels dan uiteindelijk "wegdrijven"...

Als je een "bedje" maakt van rondom bielzen en je trilt je zand goed aan, kun je daar wel de matten opleggen, maar door het belopen ontstaan dan toch kuiltjes waardoor de ligging instabiel wordt :(

Wij hebben als soort terrasjes dus de begrenzing door de bielzen ( waardoor het geheel al een 20 cm hoger komt dan de rest van de paddock ) en dan ophoogzand met tegels erin en daarop de matten, werkt echt super, je kunt die matten ook weglaten hoor, dan fungeren de tegels gelijk een beetje als hoefvijl ;)

Liggen kunnen ze immers ook in het zand ?

Als je het terras een beetje schuin laat aflopen, blijft er ook geen water op staan...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 11:46

Droge plekken hebben ze genoeg, de paddock loopt sowieso al een beetje af. Dus boven, waar de stal staat en de ruif, blijft het droog. Onderaan de paddock komt altijd een grote diepe plas, maar dan hebben ze nog meer dan de helft van de paddock droog. Alleen sinds ik dit stalletje heb staan met rond dak, vormt zich dus een kleine modderpoel precies voor de deur van de stal. Waar ze altijd doorheen moeten als ze naar buiten of binnen lopen. Ligplaats hebben ze dus genoeg, en ook binnen natuurlijk.

Maar zo'n "terras" is misschien wel te doen, ik moet eens gaan kijken wat voor materiaal we hebben liggen. Zand genoeg in ieder geval!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:48

Ik kan me niet zo goed een voorstelling van de stal maken, maar is het niet mogelijk om een soort luifeltje boven de opening te maken waaraan je wel een regenafvoertje kunt bevestigen ?

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:58

Wij hebben gewoon een stuk bestraat en aan de randen waar ze overheen lopen opsluitbanden er omheen en dat werkt super! Hoeven van de paarden zijn nog nooit te kort geweest ;)

Heb wel eens aan die matten gedacht voor het rondje om de wei, maar daar is het echt te duur voor :( Zou je die matten ook in een enkele rij kunnen leggen (zodat er altijd een looppaadje is waar ze niet wegzakken)?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:02

Merel schreef:
maar in verhouding zitten daar de kosten niet in. Stel je wilt een paddock van 15* 20m netjes erbij leggen met deze platen, dan ben je al ruim 4000 euro aan paddockmatten kwijt, en dan reken ik nog niet de bandjes rondom om ze netjes op te sluiten...
het lijkt mij een werelds systeem, maar jammer dat het zo snel in de prijzen loopt bij wat grotere oppervlaktes (wel begrijpelijk, het zal zijn geld heus waard zijn, maar kost gewoon veel).

Ehhh ik denk dat je gaat schrikken als je hoort wat het huren van een shovel voor een X aantal uur kost. En die is echt wel even bezig zon paddoc af te graven, recht te maken enz enz. Het grind/kiezel wat er dan nog onder moet. Dat spul is ook duur. Ja een complete paddoc in die platen leggen is duur, maar je bent met een onderbouw dus echt nog een stuk duurder uit. En dat geld kan je je dus besparen met die modderplaten.

Sorry BBolluijt maar dat systeem van Grasprotecta lijkt mij niks. A wil ik mijn paddocs niet in het gras hebben staan. Ze staan nl niet voor niks op dat moment op zand, anders had ik ze wel op de wei kunnen zetten ;) En B volgens mij gaat dat lelijke slijtage aan de hoeven geven als ze proberen te grond te krabben. En veel paarden doen dat als ze niet echt lekker bij het gras kunnen. En als het gras dusdanig kort wordt gegeten, wat je krijgt als je paarden veel op zon paddoc staan hebt, ga je imo krijgen dat ze aan die matten gaan lopen plukken. Daarnaast zou mijn vriendje Momfert (de mol :D ) die matten omhoog drukken, waardoor je weer problemen krijgt met maaien ed. Zon grasmat zul je dan ook bij moeten houden aangezien er altijd stukken zijn die ze niet willen vreten. En dat spul gewoon onder een laag zand lijkt me ook niet echt fijn. Het verstevigd op dat moment niets, want het is eigenlijk het gras wat de versteviging geeft.

Er bestaat ook nog zoiets als een soort rubbermatten (van die ringmatten) die worden ook wel gebruikt om paddocs/plaatsen te verstevigen. Die worden dan ook een x aantal cm's onder het zand gelegd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:03

Ik weet niet of je het een beetje kunt zien, maar dit is het stalletje. Het dak loopt rond af naar achteren, maar het middelste punt van het dak is iets hoger dan de voorkant. Voorkant loopt dus iets lager af.

* Link weggehaald *

Door het materiaal (metaal) en het feit dat ik dit stalletje huur, kag ik er niet zomaar in lopen boren of andere (blijvende) aanpassingen maken. Ik kan moeilijk een dakgoot maken dat aan strotouwtjes hangt :') Al zou in mijn geval een dakgootje wel dé oplossing zijn. Als dat gaat met dat geribbelde metaal.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 12-07-13 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt