Uitloop modderboel zoekende naar dé oplossing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Uitloop modderboel zoekende naar dé oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:13

Om te beginnen alvast bedankt voor het lezen en meedenken naar een oplossing.

Hoop dat hier iemand tips heeft. Thuis hebben wij een stal met een uitloop, daar is ondertussen net geen 2jaar geleden zand ingestort voor de nattigheid. Na 1 winter was dit al een zompige boel ondanks de grote laag zand. Nu is dit een nog grote blubber boel die in vergelijking met vorig jaar nu na een maand nog niet is opgedroogd ondanks het goede weer. -O-

Nu zoek ik naar een oplossing voor die uitloop, de top laag zou ik er af halen (mestresten, modder, zand, urine, ....) maar daarna. Drainage gaat vrees ik dicht slippen daar er staat een treurwilg naast die wel vocht weg trekt maar niet genoeg. Wil graag dat die uitloop begaanbaar blijft met dat die daar veel uren moet opzitten naast de weide. Zit eigenlijk te twijfelen om gewoon die uitloop te laten verharden dat die niet meer kan liggen maar wel zonder nattigheid er op kan maar vind dat eigenlijk stiekem zonde.

Even als extra informatie het gaat over kleigrond er naast de weide is 2jaar geleden her ingezaaid en gaat nu verder goed. Voor het goede zou de uitloop hoger moeten worden ook maar om nu terug zand te storten als ik nu al weet dat dat een modder boel gaat worden na een winter of 2.

Heeft hier iemand een gouden oplossing het probleem op een rij:
-Modder
-vocht gaat slecht weg
-gewoon zand werkt maar tijdelijk en het word toch snel terug modder boel ondanks uitmesten

Nu ik houd hier de goede hoop dat bokkers een tip hebben of mij kunnen vertellen hoe ze het zelf hebben opgelost als ze in deze situatie zaten ?

XxLMMxX

Re: Uitloop modderboel zoekende naar dé oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:15

Ik zou toch voor verharden kiezen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:17

Of semie-verharden door de klei weg te halen en dan puin met een zandlaag te storten.
Maar echt verharden is waarschijnlijk handiger met vegen en schoonmaken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:19

Er zijn toch van die paddock matten, met van die gaten erin, waar je dan zand op moet gooien? Ik moet daar ook nog informatie over inwinnen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:20

Ik zou ook de klei deels weghalen en een verhard pad maken. Dit laat je wat rond/aflopend leggen en dan heb je ook geen last van plassen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:20

Toen wij nog op kleigrond zaten hebben we een flinke laag rivierzand laten storten.. en op die diepste plekken waar het water altijd bleef staan met de grondboor een aantal gaten geboord en gevuld met grind (met daarboven weer een laagje zand) en zo liep het water veel sneller weg. Een deel hadden wij wel betegeld, bij de schuilstal, daar kregen ze ook het hooi omdat eten op zand gevaarlijk kan zijn ivm zandkoliek..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:25

Als je gaat betegelen, heb je dan alleen zand nodig voor onder de tegels?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:27

Hoe diep laat je die gaten dan boren 8nnemiek.

Een pad maken nu ja dan zit ik nog altijd met de rest van die uitloop die een modderboel is je kan het zien als een paddock maar we noemen het hier uitloop omdat je via de uitloop rechtstreeks de weide in kan. Het is niet gewoon door gangetje naar de weide die moet op de uitloop zelf veel uren vertoeven zonder de weide in te kunnen omdat we hier gras te weinig hebben voor hem 24/7 de weide op te laten (met wat geluk gaat die nog enkele "maanden" op een andere weide, kon pas na het hooien en is nu gehooid dus gaan vragen deze week).

Gamblers@ Ga dat zo dadelijk opzoeken :). Als ik het verhard ga ik informatie zoeken of hoe best maar zou het liefst hebben dat die er nog op kan liggen maar stel het is de enige echt doenbare oplossing...

Owja de weide is op kleigrond met mengeling zand en de uitloop was 15cm zand ongeveer maar ondertussen terug klei en zand mengeling door klei die naar boven is gekomen in combinatie met urine en dergelijke.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:31

Ik had die gaten gewoon net zo diep geboord als dat de grondboor lang was :Y) Zal anderhalve meter zijn gok ik?

Hoe groot is je uitloop?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:36

Daar vraag je iets 4meter op 6meter denk ik, gaat ongeveer dat zijn. Ga het even nameten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:40

Oké, dat zou vergelijkbaar zijn met twee stallen.. dat is toch echt te klein om te draineren, in zo'n klein stukje zal het altijd een modderboel blijven helaas. Dat zou ik dan gewoon betegelen, eventueel met rubbertegels.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:42

Oke even nagemeten is 5m20 op 8m20 ongeveer. Het is een ideaal stuk voor nog bij de stal bij maar wel klein inderdaad.

Zie je reactie ik overweeg het inderdaad voor te laten betegelen bewust, behalve als hier zo een oplossing uitkomt van een bokker ga ik toch aankaarten hier om het te laten betegelen, dan maar niet liggen maar wel een droge buitenplaats.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:49

Bij ons in de omgeving hebben we voornamelijk veengrond, waarin het zand uiteindelijk gewoon wegzakt.
Mijn zus heeft vorig jaar haar paddock van ongeveer 20x20 (voor groep van 3 paarden) opnieuw aangepakt. Om te voorkomen dat het zand weer weg zou zakken en vermengen met de veen/kleigrond, heeft ze er grond/worteldoek tussen gedaan. De paddock is niet gedraineerd en er staan dus nog wel plassen met echt slecht weer, maar het wordt geen blubberbende meer en het droogt veel sneller op. Als je dit doet komt de nieuwe laag zand ook weer wat hoger te liggen, omdat je niets hoeft af te graven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:49

Heb je er ook een overdekte (inloop)stal bij? Met een laagje stro kan je paard daar ook lekker liggen, en zo niet dan is het misschien een idee om de uitloop helemaal te overdekken, als een grote inloopstal. Lekker wat stro erin..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:56

Mijn stal grenst er aan die is inderdaad inloop stal momenteel (gaat worden aangepakt dat die open en toe kan nog) daar liggen rubberen matten in momenteel. Een ondergrond voor dat nog niet gevonden maar wel nog zoekende, mijn plan was daar houtkorrels indoen, stro eet die te veel op en het restje is tegen de dag erna helemaal vies.

Helemaal bedekken heb ik ook al aan gedacht maar weet niet in hoever dat haalbaar zou zijn ook in verband de gemeente.

Retivi is er geen kans dat dat naar boven zou komen die doek of hangt dat beetje gewoon af van investeren in een zeer stevig doek.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:59

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:01

Die ga ik ook opzoeken op facebook is het ook aangekaart en hier door jou. Las ook ergens koeien roosters en die dan opvullen met zand maar weet niet hoe groot die zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:06

essie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:07

Grasmatten?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:10

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 14:11

Geen idee of deze bedoeld worden maar als ik er op google kom ik ook dat uit.

Ga stipje zetten in dat topic :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:35

Ik heb een betegelde padock waar ze zelf zand over hebben uitgelopen.Nu kan ik jouw en mijn situatie niet vergelijken want ik zit hier op zandgrond maar ik denk dat verharden voor jou de beste optie is.Eventueel een laag zand erover zodat ze toch wat zachter kunnen liggen.

Als je onder de tegels ook een bult zand hebt,zou het in princiepe weg moeten zakken.Verharding zorgt er ook voor dat de boel niet meer sompig wordt.Eventueel een drainageslang onder de tegels maar zou het lekker zo proberen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:46

40m2 zou ik echt gewoon verharden. Dan kun je het goed schoon houden en er ontstaat nooit modder.

ik heb zelf nog veel meer verharding, met aansluitend nog een stuk zand. Maar op 40m2 zou ik dat zand achterwege laten of er een stukje wei bij aan trekken en dat te verstevigen zodat ze daar kunnen rollen of buiten zacht liggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:58

Als je paard het stro uit de stal eet dan heeft ie gewoon een tekort aan ruwvoer.. Meer hooi bijvoeren dus :j

Joellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:01

Ik las net nog een topic over paddockmatten. Misschien dat dat helpt?
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien is dat al gezegd..