Wanneer dag en nacht buiten en wanneer op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xchanel01

Wanneer dag en nacht buiten en wanneer op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:02

Hoi allemaal,

Ik open dit topic met de vraag bij welke temperatuur de paarden het best dag en nacht buiten kunnen of toch liever op stal.
Thuis heb ik 4 paarden die eigenlijk overdag de hele dag buiten staan en 's nachts op stal, maar als het lekker weer is dan laten we ze dag en nacht buiten.
Nu vroeg ik mij af wanneer ik ze het beste weer op stal kan doen? Vannacht wordt het rond de 12 graden, is het dan te koud?
Ikzelf ben van mening dat het prima kan, mijn moeder vind alleen dat het te koud voor ze is dus ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Ze staan dan in de bak met een schuilstal en ze kunnen de weide in.

Dus wat vinden jullie, kunnen ze vannacht buiten blijven of toch liever binnen?

Bedankt!

AdnerB

Re: Wanneer dag en nacht buiten en wanneer op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:04

ik zou ze lekker buiten laten..

paarden zijn niet van suiker :)
liever op het gras met vriendjes dan in een stal alleen..

cam

12 graden is niet echt koud voor een paard,dus kan je ze makkelijk buiten laten vannacht.
Zeker als ze lekker de wei op kunnen en ook nog beschut kunnen staan.
Kunnen ze zelf kiezen wat ze willen

vuurneon

Lekker buiten laten, 12 graden is een ideale temperatuur voor paarden :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:06

Hier gaan ze nu 24/7 op de wei. Zodra het weer erg wwarm wordt overdag (25+) gaan ze einde van de ochtend op stal, tot het heetste moment van de dag voorbij is (13.00-19.00 ongeveer).

Hier wordt er dus meer gekeken naar de warmte da naar de kou. Dit is namelijk echt absoluut niet koud hoor :D

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:07

Bedankt voor deze reacties, dan laat ik ze lekker buiten vannacht.
Stallen zijn trouwens ook buiten, zitten in een soort carport dus die zijn ook luchtig. Verder staan ze alleen af en toe in de zomer dag en nacht buiten en voor de rest altijd op stal en ze zitten ook wel dun in de vacht, maar als jullie zeggen dat het kan dan ga ik daarvan uit!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:08

Die van mij staan met -10 nog buiten, ook 's nachts, zonder dekens :). Het zijn paarden, daar kunnen ze tegen! Als je er dekens op hebt liggen moet je opletten dat je ze warm genoeg aankleedt, maar 's nachts met 12 graden kan mákkelijk! En ze hebben zelfs een schuilstal lees ik, dus dat moet helemaal goed komen. Alleen maar lekker en gezond voor ze :)

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:09

@Britt: Bedankt voor je reactie, ik vind ook dat ze altijd wel prima buiten kunnen en niet van suiker zijn, maar helaas vind mijn moeder (paarden leek) het zielig en het waait hard en ze vind het zand te koud voor ze om lekker op te liggen. Ze bedoelt het erg goed en helpt me ook wel heel erg maar qua dit soort situaties vind ze het snel zielig :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:10

Paard heeft veel liever 10 graden dan 27 graden :)
Zeg maar tegen je moeder dat het geen mensen zijn en ze voorzien zijn van een vacht :+

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:11

Paarden zijn niet zielig ;) mits ze een schuilmogelijkheid hebben voor de regen/warmte/wind. Haren maken ze aan en zullen het dus niet koud hebben zelfs met de -temperaturen niet

Die van mij staat 24/7 buiten en heeft afgelopen winter snachts binnen gestaan omdat hij zich niet meer liet vangen en de routine voor hem op dat moment beter was. Dit jaar kijken we gewoon weer of hij lekker buiten kan blijven ;)

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:12

haha ja dat heb ik gezegd.. 2 jaar geleden was het zelfs zo erg dat als ze in de winter naar binnen kwamen met een deken vol met modder ze een 'pyjama' hadden (schone deken) voor 's nachts omdat het anders ook zielig was dat ze een natte deken met zand erop omhadden.
Maar goed, het gaat steeds wat beter en ze blijven lekker buiten vannacht!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:14

Hier staan mijn merrie en veulen al vanaf 1 Juni.
Wat voor weer of temperatuur kijk ik niet eens naar kunnen ze prima tegen.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:16

Mijn pony staat al weken buiten. Alleen bij erg slecht weer staan ze binnen en als het kouder is dan 8/10 graden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 00:01

ik kijk niet naar temperatuur maar naar langdurige regen en hoe nat de paddock is. Droge Kou is niet het probleem, door nat regenen wel. (misschien niet bij 25 graden, maar die combi tref je zelden bij langdurige regen. Dat is meestal een flinke onweersbui en dan koelt het ook redelijk snel af.)

Kampvuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:16

12 graden is voor een paard echt prima, hoor :) Meestal houd ik een grens van 10 graden aan en kijk ook naar regen etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:23

Ik kijk ook hoe nat de paddock is. Bij nat zand krijgen ze of een regendeken op of gaan naar binnen.
Met deze nachten blijven ze mooi buiten, overigens staan de stallen zonder strooisel (als schuilstal) wel altijd open en niet zelden staan ze 's ochtends toch gewoon op stal.