waar maak ik mijn paard gelukkiger mee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heukeltje

waar maak ik mijn paard gelukkiger mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:47

Mijn paard heeft altijd in een groepje gestaan met 2 andere merries, heel de dag op het land, 's nachts in stal. Ik ben verhuist naar een stal (3x3 met tralies) met binnenbak, maar ik weet nou niet echt of ik mijn paard hier ook een groot plezier mee doe. Ze staat nu namelijk alleen in een weitje, dus zonder weidemaatje, er staan maar weinig paarden samen op deze stal. Ze kan wel heel de dag op het land. Er zijn nog wel andere stallen in de buurt met binnenbak. Daar gaan ze overdag 4 uurtjes de wei op maar er worden wel koppels gemaakt.

Mijn merrie heeft wel de vervelende gewoonte om heel erg te plakken aan een maatje wanneer ze dat heeft en heeft dan dus nergens oog meer voor behalve voor haar vriendin/kudde. Dat gedrag vertoond ze nu niet nu ze alleen staat (wel paarden om haar heen natuurlijk, maar vaak niet zo in de buurt zodat ze contact kunnen maken)

Zou mijn paard gelukkiger worden van een hele dag buiten alleen of 4 uur per dag met maatje? stal van 3 bij 4 met binnen en buitenluik.

Verder staan er op de stal waar ik nu sta ook hengsten, mijn merrie heeft nooit heftige hengstigheid vertoond zolang als ik haar heb maar nu blijft ze bezig. Echt super vervelend. Op die andere stal staan geen hengsten.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:52

Ik zou verhuizen. Sociaal contact een paar uur lang weegt in mijn ogen op tegen de hele dag buiten staan alleen. Ideaal is het allebei niet, maar als dit de opties zijn. Als ze ook zo'n last heeft van de hengsten om haar heen, denk ik dat het voor haar een stuk rustiger is op de andere stal.

Edit: is het niet mogelijk om ze op je huidige stal met een ander paardje samen te zetten?
Laatst bijgewerkt door lonneke_ op 10-07-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:52

Wat denk je zelf? :)

Paarden zijn kuddedieren. Het zijn geen dieren die je opsluit in een hokje.
Je kunt het vergelijken met jezelf. Je mag kiezen tussen de hele dag lekker in de tuin zitten, waar je je buren wel kunt zien maar niet met ze kunt praten of kunt spelen. Of 4 uur per dag gezellig samen zijn met een vriendin, maar de rest van de dag zit je opgesloten in het wc-hokje.

Je doet je paard er veel meer plezier mee om haar terug te doen naar de vorige stal, waar ze de hele dag buiten kan staan met maatjes en alleen 's nachts op stal. Ik vind beide stallen niet paardwaardig om eerlijk te zijn.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:55

Nou vorige stal is geen optie. Daar was idd goede weidegang in de zomer maar in de winter niet buiten. En nog wat dingetjes waar ik me niet in kon vinden. Ik ben daar niet voor niets weg gegaan zeg maar. Een beetje hals over kop.

Op de stal waar ik nu sta is het niet mogelijk om haar met een ander paard te zetten. Bang voor blessures etc. Er staan ook weinig merries, en voor ruinen is mijn diva alleen leuk als ze hengstig is. Weides zijn vrij klein dus ze kunnen elkaar ook niet echt ontlopen.

4 uurtjes op de wei vind ik ook niet ideaal (te weinig gras) maar ze heeft daar wel een grote stal en binnen en buitenluik dus ze kan genoeg zien op die stal.

Zenna_a

Re: waar maak ik mijn paard gelukkiger mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:41

Ik denk dat het voor jou paard het beste is om een deel van de dag samen met een maatje te staan. De hele dag alleen buiten kunnen staan en een uitzicht vanuit stal is ook mooi, maar ik denk dat het voor het geluk van je paard belangerijker is om direct contact te kunnen maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:27

Heukeltje schreef:
Mijn paard heeft altijd in een groepje gestaan met 2 andere merries, heel de dag op het land, 's nachts in stal. Ik ben verhuist naar een stal (3x3 met tralies) met binnenbak, maar ik weet nou niet echt of ik mijn paard hier ook een groot plezier mee doe. Ze staat nu namelijk alleen in een weitje, dus zonder weidemaatje, er staan maar weinig paarden samen op deze stal. Ze kan wel heel de dag op het land. Er zijn nog wel andere stallen in de buurt met binnenbak. Daar gaan ze overdag 4 uurtjes de wei op maar er worden wel koppels gemaakt.

Mijn merrie heeft wel de vervelende gewoonte om heel erg te plakken aan een maatje wanneer ze dat heeft en heeft dan dus nergens oog meer voor behalve voor haar vriendin/kudde. Dat gedrag vertoond ze nu niet nu ze alleen staat (wel paarden om haar heen natuurlijk, maar vaak niet zo in de buurt zodat ze contact kunnen maken)

Zou mijn paard gelukkiger worden van een hele dag buiten alleen of 4 uur per dag met maatje? stal van 3 bij 4 met binnen en buitenluik.

Verder staan er op de stal waar ik nu sta ook hengsten, mijn merrie heeft nooit heftige hengstigheid vertoond zolang als ik haar heb maar nu blijft ze bezig. Echt super vervelend. Op die andere stal staan geen hengsten.

Joh, raar he, als de hormonen er in het rond vliegen dat jouw paard daar ook op reageert........

Laat ik het iets genuanceerder zeggen: de meeste paarden zullen gelukkiger worden van de hele dag buiten in een groep vriendjes. Moet dat ook wel echt een groep vriendjes zijn en niet zomaar een groep paarden (wat niet hetzelfde is als een kudde).

Ik heb nog wel een "aardig" schrikbeeld voor je: mede omdat mijn paard nooit fatsoenlijk geleerd heeft zich sociaal in een groep te gedragen, heeft ie een van de andere paarden dusdanig toegetakeld dat dat uiteindelijk de dood van dit paard betekende!! En jij ontneemt je paard nu de mogelijkheid om die sociale vaardigheden te onderhouden........

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:33

Koop een shetlandje... als ze goed overeen komen en de stal is groot genoeg (3x3 is dan wel heel klein) kunnen ze hier samen in en dan kunnen ze ook samen in de weide.

Sparks_Fly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:10

Kampvuurtje schreef:
Paarden houden van gezelschap en leven niet voor niks in kuddes. Hij wordt er niet gelukkiger van opsluiting in een hokje en een kleine weide zonder andere paarden. Ik zou ook een andere locatie zoeken voor je paard, waar ze naar buiten kan en met andere paarden is.

Mee eens! Misschien is er een andere locatie waar je een betere verhouding tussen het gezelschap en de grote van de wei kan vinden?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:41

Ikke: ik weet niet wie jij denkt voor je te hebben hoor. Maar die toon die jij aanslaat zint me helemaal niet! Ik zeg nergens dat het raar is dat haar hormonen er op reageren! Ik ontneem mijn paard helemaal niets, als er 1 goed is voor zijn dieren ben ik het wel! Ik ben bij m'n oude stal weg gegaan en hierheen verhuist omdat er op dat moment geen andere optie was. Nu er wellicht wel een andere optie aan bod kom overweeg ik wat het beste is voor mijn paard en niet wat het beste is voor mezelf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:32

Ik denk dat je paard meer baat heeft bij vier uur land met vriendjes en geen hengsten, dan hele dag land in haar eentje en het gestress van op hol vliegende hormonen de hele tijd.

nb, de toon van Ikke is een beetje denegrerend maar mogelijk niet zo persoonlijk bedoeld en ik lees nergens dat er gezegd wordt dat je niet goed bent voor je paard. Dus maak je niet druk meid, jij streeft naar de beste plek voor je paard en daarom heb je dit topic geopend. Hopelijk kan je iets met de tips en meningen van reagerende bokkers!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:36

Het lijkt me sterk dat er maar 2 stallen in jou omgeving zijn? Ik zou op zoek gaan naar een stal waar ze fatsoenlijk een hele dag naar buiten komt met een aantal soortgenoten. Dan maar geen binnenbak. Ik krijg van jou OP het idee dat je eigen gemak voor gaat op de sociale behoeftes van je paard.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:40

Wat ik niet lees is of er paarden naast haar staan in andere weitjes. Dan zou ik het niet zo'n probleem vinden met een buurvrouw/man in naburig weitje. Of is het heel erg in de verte?? Ik zou haar naast de andere paarden zetten. Als ze echt geen andere paarden ziet vind ik het wel minder.

Ik vind trouwens 20 uur op stal en 4 uur met vriendjes ook niet ideaal. Ik zou voor hele dag op de wei gaan en in een koppel, en als dat niet kan, met buurpaarden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:41

als het probleem te weinig gras is, is er dan niet een padock aanwezig waar ze de rest van de dag kunnen vertoeven? en misschien een stal zonder binnenbak, maar binnenbak op enkele minuten lopen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:05

mang schreef:
Het lijkt me sterk dat er maar 2 stallen in jou omgeving zijn? Ik zou op zoek gaan naar een stal waar ze fatsoenlijk een hele dag naar buiten komt met een aantal soortgenoten. Dan maar geen binnenbak. Ik krijg van jou OP het idee dat je eigen gemak voor gaat op de sociale behoeftes van je paard.

Die indruk heb ik helemaal niet. Je kunt een binnenbak standaard als overbodige luxe zien, maar daar ben ik het niet mee eens. Sommige paarden hebben er moeite mee om met slecht weer goed te blijven functioneren. Altijd in de stromende regen rijden is voor zowel paard als ruiter geen pretje, vooral niet als je al zeiknat geregend bent op de fiets, nergens op kan warmen en ook weer door de regen terug moet fietsen. Het paard is wel afhankelijk van de ruiter en als die ziek, chagrijnig of anderszins slecht in haar vel zit met ons klimaat dan heeft dat ook invloed op het paard.

Nhmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:37

Ik vind de hele dag buiten beter, maar dat is heel persoonlijk en ligt ook aan het paard dat je hebt en welke discipline van de paardensport je beoefend. Je moet ook doen waar je je zelf prettig bij voelt en het naar je zin hebt.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 10:56

Ik heb op een stal gestaan met alleen buitenbak. Mijn paard is erg gevoelig op haar spieren met kou dus binnenbak in de winter met harde wind en regen is beter voor haar. En ja er zijn hier maar 2 pensionstallen in de buurt met binnenbak. Er zijn geen stallen rondom waar ik dus zou kunnen stallen en naar de binnenbak zou kunnen rijden.

Mang: het is duidelijk dat jij me niet kent! Mijn paard gaat voor alles. Weet niet waar jij uit mijn OP vandaan haalt dat dat niet zo is.

Topic kan gesloten worden, keuze is gemaakt

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:57

Waar heb je nu uiteindelijk voor gekozen?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:01

Waar een wil is, is een weg...
Als jij een bepaald product wil, is er vast wel ergens iemand die voor de juiste prijs wil leveren.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:10

Wat is je beslissing?

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 10:33

Mijn paard gaat verhuizen naar de stal waar ze naar buiten kan met weidemaatje in een grotere wei dus haar beentjes kan strekken en een sprintje kan trekken (wat nu niet kan), een grotere stal 3 bij 3.5 heeft met buitenluik en wanneer er een plaatsje vrij komt schuift ze door naar binnenstal 3 bij 4 met binnen en buitenluik, goede buitenbaan, en binnenbak voor de koudere dagen, overdekte longeercirkel, overdekte stapmolen en paddock.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:37

Maar dan maar 4 uur per dag buiten? Kun je daar mee leven? :oo
Of begrijp ik het nu verkeerd?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:42

Heukeltje schreef:
Mijn paard gaat verhuizen naar de stal waar ze naar buiten kan met weidemaatje in een grotere wei dus haar beentjes kan strekken en een sprintje kan trekken (wat nu niet kan), een grotere stal 3 bij 3.5 heeft met buitenluik en wanneer er een plaatsje vrij komt schuift ze door naar binnenstal 3 bij 4 met binnen en buitenluik, goede buitenbaan, en binnenbak voor de koudere dagen, overdekte longeercirkel, overdekte stapmolen en paddock.

Zie je wel, kan best :D

Op zich maakt de maat van de stal nog niet eens zoveel uit, zolang ze maar lang/veel buiten staan.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:07

Tja ze gaan maar een dagdeel (4 uurtjes) in de wei (niet ideaal), maar een vriendin van mij staat daar ook met haar paard en is altijd in de middag op stal. Zij kan mijn paard dan in de paddock zetten 's middags.

Dat is de enige andere optie die ik heb bij ons in de buurt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:13

van die hormonen.. dat kalmeerd wel na een poosje hier ook altijd hengst opstal merrie's laten hengstigheid niet veel meer zien nu.. erg handig op wedstrijden

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 11:17

Nou dat denk ik niet, paard is constant helemaal van de leg en ga haar niet standaard aan de regumate zetten.