hoe voordroog bewaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_kiki

hoe voordroog bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 11:36

Betreft 2 paarden die kuil (voordroog) bijgevoert krijgen.
Het pak (350KG) gaat normaal gesproken 2.5 / 3 weken mee maar hoe houd ik het het beste in de zomer?
Volledig opensnijden? alleen aan de voorkant open?
Het staat al op de aanhangwagen onder een zeil dus hieronder is het al warm. Ik denk dat dan het beste al het plastic verwijdert kan worden, maar is dit ook zo?

kleine kuilpakjes zijn er bijna niet in deze regio die ook goed van kwaliteit zijn.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:39

Ik wens je suc6...want er hoeft maar 1 rot plekje in te zitten en je baal is zo helemaal rot.
Ik zou je echt geen tips kunnen geven..
Is er helemaal niemand die kleintjes perst..
ik heb er 100 leggen voor je als je intresse hebt..tj tis een stukkie rijden maar dan heb je ook wat...hihihi

marionblo

Re: hoe voordroog bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:03

Ik had vroeger drie pony's die van zo'n grote baal aten. Ik haalde alles los en verspreidde het in een zeecontainer, op pallets op de vloer. Regelmatig keren.
Wel een werk maar zo hield ik ze 3 weken goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:04

Wij bewaren open pakken zonder problemen weken. Nu ook, pak is een week of 5 open gemaakt, maar ze krijgen alleen maar gras op het moment.
Wij halen al het plastic eraf, zetten het pak ook op blokken, en het staat gewoon in de stal onder dak, wordt dus niet nat en kan luchten.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:16

Wij hebben 1 slag kleinere baal, leggen deze op pallets (dus van de grond af) in een paardentrailer en halen al het plastic eraf zodat het niet kan gaan broeien.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:20

Voer ook kuil (voordroog), wij halen het plastic er helemaal af en leggen heb op een pallet, zonder zeil of dergelijke erover en dan gewoon in de schuur, die is nu open aan de hele voorzijde, wij doe nu makelijk 1,5 a 2 maand met een pak met 1 kruising fries, 1 middelgrote tinker en een kruising shet, voeren heel weinig bij staat veel gras op dit moment, maar iedere dag als we komen krijgen ze een klein handje, omdat we gemerkt hebben dat ze heel wat ruwvoer naast het gras eten.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:25

Dus toch volledig openmaken :j het staat sowieso op een pellet :)

Zal k het zeil tegen eventuele regen eroverheen doen of zo in de openlucht op de aanhangwagen? Als het slechter weer word kan het zeil er weer over

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:27

Ik haal a het plastic eraf, voor het pak al op aanhanger gelegd wordt zodat ik meteen kan zien of er geen natte stukken aan de onderkant zijn ( paar keer gehad dat ik laatste pak van de stapel had die aan de onderkant wat natter was en dan is het binnen 4 dagen helemaal heet en schimmel) , en nog hou ik het met deze temp, nog geen 2 weken vol
Als ik merk dat het gaat broeien trek ik alles uit elkaar maar dan heb je veel opslag nodig en helaas kan ik vaak al een heel deel weggooien omdat ik te laat ben

zeil met dit weer eraf laten, hoe droger hoe minder kans op schimmel
alleen bij kans op regen afhalen
beste is als zeil het niet raakt zodat je nog wat luchtstroom hebt
ik heb nu sinds een jaar een afdakje en laat het ipv op pallet op de aanhanger liggen omdat ik de grote pakken niet eraf krijg met de hand

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:29

Ik gebruik baaltjes van 100 kilo voor 2 grote pony's en nog een kleine pony. Had onlangs een baaltje wat erg warm werd en die heb ik uit elkaar getrokken en daarmee was het toen opgelost en oja ik haal het plastic er helemaal vanaf.

Verpakte balen staan buiten en het baaltje wat open is staat onder een afdak.

Lynn_Nikita

Re: hoe voordroog bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:31

Dat zijn de kleinere balen, die van mij zullen rond de 400

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:33

zeil er nu niet overheen gooien maar alleen als het regen er overheen doen.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:05

Heb je een lege stal? Anders kun je de helft van de baal in plakken daar neerleggen naast elkaar en dan eerst je baal buiten opvoeren en dan pas hetgene wat binnen ligt.

Zonder plastic om de baal de rest buiten laten, alleen toedekken voor het gaat regenen en het plastic aan de onderkant ook wat open snijden als dat lukt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:12

Bij mij ligt het binnen dus ik kan het pak helemaal open gooien. Zodra ik het plastic erom laat, schimmelt het zo weg. Als ik alles opengooi en losmaak kan ik er heel lang mee doen. Het heeft niet de voorkeur maar goed, het is niet anders.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:33

Lynn_Nikita schreef:
Dat zijn de kleinere balen, die van mij zullen rond de 400

Die grotere heb ik ook wel gehad, maar gingen toch wel snel broeien. Trok ze dan uiteen aan de zijkant van de koeienvoergang (ik woon op een boerderij). Mijn voorkeur gaat daarom naar de wat kleinere baaltjes, die ook handzamer zijn. Deze kan ik met de hand van hun plek rollen.