Elektriciteit wil maar niet werken!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Elektriciteit wil maar niet werken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 15:56

Dag iedereen,

ik zit met een vervelend probleempje en weet niet hoe ik het kan oplossen.
Ik heb een weide die ik omheind heb met staaldraad van 2 mm. Ik heb een toestel geleend van iemand en een 12 volt batterij gekocht. Het toestel maakt het correcte lawaai (het "elektrische" geluidje). Wanneer ik echter het toestel aansluit aan de draad staat hier totaal geen elektriciteit op. Het groene draadje is aangesloten op de aardpen (2 meter), en het rode op de draad.
Heeft er iemand een tip wat het probleem zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

troi

Re: Elektriciteit wil maar niet werken!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:57

Is het draad helemaal vrij? Dus geen gras of andere dingen die er tegen staan en zo de stroom kunnen wegvoeren?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:59

Krijg je wel stroom als je met meterje meteen bij het apparaat meet? Zo niet, dan is daar je probleem
Gooi eens een emmer water bij de aardpin, 2 mtr is met dit weer erg kort
Zijn de draden van aarpin en aansluiting naar draad nergens kapot? Als je veel verlies hebt door bv onkruid, moet je normaal meteen bij het apparaat wel nog gewoon iets van stroom hebben, dus ik vermoed zelf de aansluiting of de aarde nu in eerste instantie
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-07-13 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:59

En is je draad nog wel goed? Ouder draad kan rafelen waardoor de metalen delen niet meer goed verbonden zijn. En kijk ook eens of er nergens kortsluiting gemaakt wordt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:01

capopjekop schreef:
En is je draad nog wel goed? Ouder draad kan rafelen waardoor de metalen delen niet meer goed verbonden zijn. En kijk ook eens of er nergens kortsluiting gemaakt wordt.

er staat staaldraad, dus dat lijkt me dan niet, dat rafelt niet zoals lint/ koord

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:06

Zelfs rechtstreeks aan de aansluiting staat er geen stroom op de draad... Dus dan zal het probleem waarschijnlijk bij het toestel liggen. Het controlelampje doet het ook niet, maar ik dacht dat dit met de ouderdom van het toestel te maken had.
Een emmer water gieten bij de aardpen is een goede en makkelijke tip, zal ik meteen proberen.
Zou het ook bv kunnen dat ik het groene en rode draadje voor de aansluiting van het toestel op enerzijds de aardpen en anderszijds de draad gewoon moet vervangen? Heb gezien dat de aansluitingen licht verroest zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:04

Heb je wel aarde?
Het is zo vreselijk gortdroog dat de grond gewoon nauwelijks geleiding heeft. Giet eens een paar emmers water over je aardpen.

Als dat het niet is, dan:
1) Hoe netjes heb je de aansluitdraden aangesloten?
2) Weet je zeker dat de draden niet gebroken zijn? Dat hoef je niet per se aan de buitenkant te zien.
3) Is je draad overal netjes op isolatoren gemonteerd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:10

vang schreef:
Zelfs rechtstreeks aan de aansluiting staat er geen stroom op de draad... Dus dan zal het probleem waarschijnlijk bij het toestel liggen. Het controlelampje doet het ook niet, maar ik dacht dat dit met de ouderdom van het toestel te maken had.
Een emmer water gieten bij de aardpen is een goede en makkelijke tip, zal ik meteen proberen.
Zou het ook bv kunnen dat ik het groene en rode draadje voor de aansluiting van het toestel op enerzijds de aardpen en anderszijds de draad gewoon moet vervangen? Heb gezien dat de aansluitingen licht verroest zijn.

Roest kan de oorzaak zijn, maar als je controlelampje al niet knippert zou ik even bij de dichtstbijzijnde winkel langs gaan die deze dingen verkoopt en een werkplaats heeft. Die kan het apparaat voor je nakijken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:11

roest geleid niet dus die kabels vervangen kan nooit kwaad. maar als het lampje niet knippert kan er meer aan de hand zijn.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:53

Als een apparaat geschikt is voor zowel 9 als 12 volt batt. dan staat hij blijkbaar fabrieksmatig meestal afgesteld op 9 volt en moet er 1 en ander veranderd worden voor er een 12 volt in kan.
Hier kwam ik toevallig achter doordat ik in een gerepareerd toestel aangeboden kreeg (bij mijn vaste "Weide benodigdheden winkel") waar mensen precies hetzelfde hadden gedaan maar waar het toestel, zonder die aanpassing dus blijkbaar niet tegen kon.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 06:56

Maar hier is het toestel steeds gebruikt geweest met een accu van 12 volt. Ik vrees dat het probleem aan het toestel ligt. Ik ga een ander toestel lenen en kijken of alles dan wel werkt. Is dit het geval, dan koop ik mij gewoon een nieuw toestel. Het is namelijk niet mijn toestel, ik mocht het gebruiken van iemand. Alvast bedankt iedereen voor de tips :-)