tot welke (lage) temperatuur je paard verantwoord wassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

tot welke (lage) temperatuur je paard verantwoord wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 11:51

Mijn paard is een echte smeerlap, zit altijd onder de stront en piesvlekken (is een bonte).
Ik vind het fijn hem regelmatig te wassen maar tot welke buitentemperatuur is dit nog verantwoord? Wil natuurlijk niet dat hij de kou erop krijgt.

lisetteexx

Re: tot welke (lage) temperatuur je paard verantwoord wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:51

Hier ben ik ook wel benieuwd naar!

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:56

ik ben hier ook wel benieuwd naar (al was ik niet vaak , maar heb eind sept. een fotomeeting zou wel fijn zijn als ze dan werkelijk wit is)

wel opletten dat je niet de natuurlijke beschermlaag eraf wast .

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:57

ik ben ook erg van het wassen, maar wij hebben alleen koud water en de wasplaats is buiten,
dus ik was al gauw niet meer.
Als je een binnen wasplaats hebt en warmwater dan kan je denk ik nog best tot lage temparaturen wassen.
wel lekker 1 of 2 zweet of wollen dekens om om te drogen, eventueel aan de hand stappen of in de molen
De exacte temperatuur zou ik niet duven geven.... ik ga op mn gevoel af

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 11:59

Nee ook hier koud water, en buiten....
Ik denk altijd dat paarden meer kunnen hebben dan wij, aangezien ze ook buiten in de regen staan. Maar dan ligt het water meer op de vacht dat wanneer je het wast in en tussen de vacht. Vandaag mijn vraag, ik ben benieuwd naar ervaringen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:00

Ik zet ze met 12-15 graden gewoon even onder de koude spuit buiten. Daarna even drogen met een zweetdekentje erop. Ik spuit overigens alleen even snel af en gebruik liever geen shampoo.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:01

wij hebben idd ook alleen buiten koud (echt koud) water , dus ik was eigenlijk alleen bij 20 graden of meer .
maar ben wel benieuwd of dat rekbaar is .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:03

Tjah,..... Ik had soms rond januari met flinke vries temperaturen concours, en reken maar dat een jury je flink afrekent als je paard vies is ( lang leve zwarte kleigrond!!)
Dus paard was ook hartje winter de pineut, had dan wel een flinke fleecedeken op, en haalde emmertjes lauw water van binnen op, maar meestal had ze binnen 15 minuten de ijspegels wel in haar staart hangen.
Heb haar weleens met min 13 buiten moeten wassen -O-
In principe kun je in elke temperatuur wassen, het hangt ervan af hoe goed je je paard beschermt tegen de kou. Dekens, droogwrijven, fohn erop ( goddelijke uitvinding, vooral bij manen van 1.90m lang, zie die maar droog te krijgen in de kou anders), en NIET in de tocht zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:04

Mijn wasplaats is binnen, wel momenteel alleen koud water, en ik was jaarrond gewoon (bij vriezen met emmertjes warm water van binnen) en daarna een zweetdekentje op of onder het solarium.

Buiten zou ik het niet alleen af laten hangen van de temperatuur maar vooral van de wind. Bij 20 graden en veel wind zou ik niet wassen, bij 15 graden en windstil weer wel.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:05

even een stipje ben namelijk ook benieuwd (hier ook alleen mogelijkheid tot buiten wassen met koud water)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:24

Ik was het hele paard (binnen op de wasplaats en uit de tocht) het hele jaar door (behalve als het vriest) met warm water, daarna snel de zweetdeken er op, dan wil het bij een gezond paard allemaal prima.

Charmy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:42

in de winter zou ik het toch niet aanraden ( ook niet als je warm water gebruikt en zweetdeken ) tenzij je solarium hebt... Want hoe wordt een paard droog?? Doordat de warmte van de huid het water doet verdampen in het haar... dus moeten ze toch serieus wat van hun eigen lichaamswarmte gebruiken daarvoor.... wat je wel kan doen in het tussen seizoen is idd met warm water wassen en dan stappen tot ze droog zijn. dan kunnen ze niet echt koud krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:14

Met een zweetdeken slurpt je deken het allemaal op, water ligt gewoon bovenop de deken. Vacht is er doorgaans in de winter niet meer zoveel, ze zijn geschoren nog sneller droog dan in hun zomervachtje *D

Rozenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:16

Ik ben het helemaal eens met Urielle, vooral letten op de wind!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:42

Charmy79 schreef:
in de winter zou ik het toch niet aanraden ( ook niet als je warm water gebruikt en zweetdeken ) tenzij je solarium hebt... Want hoe wordt een paard droog?? Doordat de warmte van de huid het water doet verdampen in het haar... dus moeten ze toch serieus wat van hun eigen lichaamswarmte gebruiken daarvoor.... wat je wel kan doen in het tussen seizoen is idd met warm water wassen en dan stappen tot ze droog zijn. dan kunnen ze niet echt koud krijgen.

Zweetdeken op een geschoren paard is echt zo droog, kwestie van een paar minuten en de winterdeken en al kan er weer op.
Ik doe het al jaren en heb echt nog nooit een verkouden of hoestend paard gehad. Lijkt me prima dus.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:04

Inderdaad niet op de tocht zetten, even op stal bijvoorbeeld en een (schone!) zweetdeken erop zo nodig. Soms kan alleen even de staart wassen al een schoner ogend paard geven, dat kan ook best als het niet zo warm is.

Reiniera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:11

Wij hebben ook alleen koud water op stal. Ik was dan ook echt alleen op warme/wind stille dagen.
Gelukkig is mijn paard niet zo'n viespeuk ;-)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:13

Ik heb altijd een waterkoker op sta. dan meng ik koud en gekookt water.
Ik was mijn pony haar benen hiermee het hele jaar door.
Het hele lichaam was ik alleen bij 20+ graden.
De staart wil ik tussendoor nog wel eens wassen als hij echt heel vies is.
Ik heb gelukkig een zwarte pony die geen puntjes meer krijgt voor de verzorging op wedstrijd, scheelt weer!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:27

Benen doe ik gewoon met koud water, is toch allemaal pees.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:44

Urielle, ja ik was erbij vergeten te melden dat het meer gaat om mijn koude handjes dan de benen van het paard dat ik het lauw maak :D
Benen zijn niet erg om te wassen met koud water.
Maar als je met -10 buiten staat te wassen, hebben mijn handjes toch liever lauw :D

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:46

Ik was haar af en toe.
Maakt niet uit wat voor weer het is.
Hebben water temp. van +/- 25 graden.
Als het koud is krijgt ze een wollen deken op die na een paar uur wordt vervangen.

Edit: ik was alleen boven de tien graden. Dus niet als het buiten stervens koud is :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:49

Charmy79 schreef:

Water droogt sneller dan zweet ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:50

Def schreef:
Urielle, ja ik was erbij vergeten te melden dat het meer gaat om mijn koude handjes dan de benen van het paard dat ik het lauw maak :D
Benen zijn niet erg om te wassen met koud water.
Maar als je met -10 buiten staat te wassen, hebben mijn handjes toch liever lauw :D

DAT snap ik :D :D :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:00

Sowieso was ik nooit onder 20 graden of bij wind. Ik heb ook enkel koud water en buiten.
Ik wordt zelf ook altijd wel nat tijdens het wassen, dan zijn warmere temperaturen wel aangenaam. :D
Als je warm water, spuitplaats binnen en misschien zelfs een solarium hebt, dan denk ik dat je altijd wel kan wassen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:24

Ik denk dat het echt veel kouder kan dan wat de meeste mensen nog doen. Ik bedoel soms regent het ook een keer goed hard in de herfst of winter en raakt een paard ook doorweekt, een gezond paard houdt daar echt niets aan over. Zolang je niet te aggressief wast maar je paard meer schoonspoelt (dus zonder heel veel zeep en schrobben) en dus het huidvet niet steeds heel erg aantast, hoeft het echt geen 20 graden te zijn volgens mij. Je kan (lauw)warm water gebruiken en meteen na het wassen komt er een deken op word het beest netjes uitgestapt en op een beschutte plaats gezet, dat geluk heeft ie niet als ie een keer goed natregent in de wei :D .

Ik zou banger zijn dat ik zelf te nat en te koud word eigenlijk dat paard kan wel tegen een stootje :Y)