verhuizen naar nieuwe stal, hoe gaat dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

verhuizen naar nieuwe stal, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 14:44

Ik overweeg om mijn paardje te verhuizen naar een andere stal. Ik maak me alleen een beetje zorgen over hoe dit zal gaan. Ik heb mijn paard nu net een jaar, ze is (natuurlijk) helemaal gewend inmiddels op deze stal.
Ik vraag me af of ik het haar wel moet aandoen, nu weer verhuizen.

Verder heeft ze helemaal haar plaatsje verworven tussen de kudde (7 andere paarden) op de huidige stal. Dit had wat voeten in de aarde aangezien ze eerst bij geen enkel paard kon staan, deed heel lelijk. Inmiddels hangt ze er een beetje bij, ergens onderaan in de rangorde.
Hoe zal dit gaan als ze op een grote stal komt te staan met een heleboel andere paarden? Ze heeft op die andere stal alleen contact met haar directe buren en ze komt met alleen merries in een wei te staan. Kan ik haar daar gewoon gelijk bij die andere merries in de wei gooien? Ik heb het idee dat er bij zo'n grote pensionstalling niet echt sprake is van een homogene kudde, maar dat het meer individuen zijn, of vergis ik me daarin?

Ik heb nog niks definitief besloten, tips zijn welkom!

Polly
Moderator Algemeen

Re: verhuizen naar nieuwe stal, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:08

Mijn paard is eerder dit jaar verhuisd, was heel simpel.
Troep in de auto, paard in de trailer en rijden.
Op de nieuwe stal uitladen en terwijl ik de auto leeghaalde heeft hij in de paddock gestaan, verder meteen weer mee in het ritme van alledag, hij is de volgende dag ook gewoon weer gereden.
Niet te moeilijk over doen, mijn paarden hebben er nog nooit moeilijk over gedaan op een nieuwe stal.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 17:25

toen mijn paard een jaar geleden op mijn huidige stal kwam heeft het echt wel even geduurd voordat ze was gewend.
Komt misschien ook omdat haar baasje (ik dus) ook nieuw was. Alles was toen nieuw voor haar en ze heeft het wel lastig gehad volgens mij (was in haar gedrag te merken).

Daarom zie ik er tegenop haar nu te verhuizen, ben bang dat ik weer opnieuw met haar kan beginnen...

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:54

Toen mijn paard hier aankwam heb ik hem de eerste week naast mijn pony's gezet, omdat ik weet dat de ene aanvalt als er een paard bij haar komt dat ze niet kent. Na een week stonden ze gewoon alle 3 samen.
Ik heb hem de tweede dag gewoon gereden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:01

Ik heb mijn paard net afgelopen zondag verhuisd.
Paard heeft zondag alleen in de paddock gestaan.
En is vanaf maandag in het gewone stal gebeuren mee gegaan.
Staat nu wel apart op het land. Maar dat is meer omdat we volgende week vrijdag naar de keuring gaan.
En het zou zonde zijn als ze nu nog wat op loopt.

Wat betreft de weidegang op de andere stal weet de stal eigenaar wel of ze direct in de kudde kan of eerst met een kleinere groep kennis gaat maken.
Wij kunnen wel leuk zeggen dat ze zo de kudde in kan. Maar mogelijk zit er een apart geval bij en kan het dan niet.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:10

Mijn paard is afgelopen maandag verhuisd, opgeladen, op nieuwe bestemming uitgeladen. Op de wei gezet langs de 4 andere. Dinsdag gewoon gereden, vandaag ook weer. Niet te veel mee miepen, word het paard alleen maar flauwer van.
Binnenkort komt 1 van de merries bij mijn paardje op de wei.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:14

Het went wel dus. Gewoon niet teveel miepen maar gewoon alles zijn gangetje en lekker verzorgen en veel buiten en alles.

Dan went ie het snelst.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 13:39

mmmm, ik vind wel dat jullie er allemaal makkelijk over denken (of ik te moeilijk, dat kan ook). Ik vind zo'n verhuizing best ingrijpend, voor mezelf en het paard. Ik wil dus zeker weten dat ik het ga doen, want teruggaan doe ik niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:42

Niet zo moeilijk over doen. Paard meenemen en hij is zo gewend. Ik reed ook de dag erop gewoon. Zette pony in dr nieuwe stal ze keek eens rond aah voer! En die stond heerlijk te vreten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:43

Wat is de reden dat je naar die andere stal wilt verhuizen?

En ja, ik denk dat jij gewoon te moeilijk denkt ;-)
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 05-07-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:43

Waarom wil je eigenlijk verhuizen?

Een verhuizing is inderdaad ingrijpend voor een paard. Veel mensen denken dat het een paard niks doet als hij nog goed eet en drinkt en meedoet in de routine. Maar dat neemt niet weg dat een paard echt tijd nodig heeft om te wennen, nieuwe vrienden te maken, etc. Sommige paarden zijn er echt door van slag en dat merk je ook, bij andere merk je alleen dat ze wat moeer zijn..
Als je het doet, doe het dan alleen als je 100% zeker weet dat dit dé stal is waar je jaren wil staan. Niet dat je over een jaar weer naar een andere stal wil en hij weer moet verhuizen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:47

Dat kun je nooit vantevoren weten myrthe. Je moet gewoon zo vlot mogelijk in de dagelijkse routine meegaan en je paard de tijd geven.
Het is heel verschillend hoe paarden hier op reageren. Er zijn paarden die na 6 maanden nog steeds onrustig zijn (mijn hannoveraan) en er zijn paarden die thuis zijn waar ze voer krijgen en gelijk rustig en gezellig in de kudde meedoen (mijn fries). Die kon je elke week wel verhuizen, geen probleem.

Als je wilt verhuizen, gewoon doen. Niet miepen met je paard. En zeker geen stal zoeken waar je nog 30 jaar wilt blijven, want dat is onzin ;)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:57

Mijn paard had toen ik hem kocht ook wat moeite om te wennen en heeft echt een 2 tal weken nodig gehad om tot rust te komen.

Januari is hij samen met mij naar een andere stalling gegaan en was eigenlijk meteen op zijn plek.

Jezelf niet te druk maken en je planning en alles wat je wilt doen af stemmen op hoe je paard zich voelt en dan komt het vast goed :j