Gras uit track PP krijgen voor zandkoliek gevoelig tiep....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Gras uit track PP krijgen voor zandkoliek gevoelig tiep....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:34

Even een vraag: mijn merrie heeft trage darmen. Ze kan dus lastig ruwvoer verwerken, en zand moeizamer uitscheiden dan 'normale' paarden.
Ik heb nu een PP om het bewegen gedurende de gehele dag zoveel mogelijk te stimuleren.
Met geweekt hooi gaat dat vrij goed.
De binnenliggende weiden ben ik nu langzaam aan het opvoeren... dat gaat wel een aantal maanden duren.
Nu heb ik tracks van zo'n 5 tot 6 meter breed. Daar staan veel sprietjes op.
De merrie blijft oponhoudelijk bezig die sprietjes te zoeken en verorberen op momenten dat ze op de track lopen.
Het resultaat is zand in de mest, wederom, ditmaal zoveel dat er drollen uit kwamen die misschien wel voor 50% uit zand bestonden.
Psylliumkuren maandelijks, lijnzaad als onderhoud en bietenpulpslobber met wat olie zijn al vaste prik.

Maar nu is mijn concrete vraag: is het een idee de paden te versmallen, en te zorgen dat ze echt 100% grasvrij worden.... Dus bijvoorbeeld de hele track 3 meter breed... of zelfs 2,5? Dan op de hoeken natuurlijk ruime paddocks. Dan ontneem ik die spriet-trek-drift hopelijk.
Maar hoe ik nu alles grasvrij moet houden op die paden? Toch een kostganger erbij nemen? Terug gaan naar die 2 meter breed en hopen dat ze dat echt stuklopen?
Gras doodspuiten (heeft niet echt de voorkeur natuurlijk)...?

Ik zet haar nu voorlopig maar even op stroken gras met graasmasker. Dan kan ze even 'ontzanden' en niks nieuws binnenkrijgen.
dat geeft me voorlopig de tijd om een oplossing te zoeken.....

Ashkerlon

Re: Gras uit track PP krijgen voor zandkoliek gevoelig tiep....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:39

Een andere bodem op je track is misschien een optie? Ik denk aan delen verharden, delen met schors, delen met een flinke laag zand? Zodat er dus moeilijk gras op kan groeien. Eventueel dus in combinatie met het versmallen van je track.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:46

Ashkerlon schreef:
Een andere bodem op je track is misschien een optie? Ik denk aan delen verharden, delen met schors, delen met een flinke laag zand? Zodat er dus moeilijk gras op kan groeien. Eventueel dus in combinatie met het versmallen van je track.

Ten eerste is het een hectare waar het omheen loopt, dat loopt dus flink in de papieren... Maar het grootste probleem is eigenlijk dat dit van de boer niet mag.
Uberhaupt een PP mogen bouwen van die omvang is al een hele winst!
Zand waar niets groens te bekennen is wordt door haar niet aangeraakt, maar staan er sprieten of polletjes..... snaai, snaai, snaai...

Dank voor je bijdrage!

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:50

Heb je de mogelijkheid om het regelmatig te slepen/ploegen? Dan de track zo breed maken als tractor/sleep en regelmatig het zand omwoelen.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:51

Kan je je track niet frezen of slepen? Dan groeit er ook minder en sloop je dat wat er wel groeit..

Edit: wat diegene boven mij dus zegt :+

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:13

En zoals je het nu doet? Dus met graasmasker op? En evt de psyllium opvoeren naar vaker per maand (Bregh kreeg het standaard 2x per week) zodat je in elk geval die darmen goed in beweging houd? Of is dat juist waar je vanaf wil?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 15:26

Ik denk dat frezen echt een hele goede tip is! Ik ga een loonwerker bellen! Super!

Met mijn merrie moet ik kiezen: OF op een kale track met geweekt hooi en slobber, OF met masker op gras. De combi gras en hooi werkt slecht. Snel verteerbaar en gasvormend, en traag verteerbaar (blijft langer hangen). Dat is een opblaas en buikpijngarantie....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:30

Ah op die fiets. Dan vermoed ik dat frezen idd een heel goede oplossing is!